Visreis Noorwegen, visvakantie IJsland, visreizen Zweden en overtochten

Vissen in Denemarken Langeland

Reisverslag Langeland Denemarken 2016

Mario Gyv8Beste sportvrienden,

Na in 2015 eens geproefd te hebben van de Scandinavische lucht in Zuid-Noorwegen en 2 fantastische ervaringen te mogen opdoen waar een sportvisser van kan dromen, smaakt dit naar meer. Het idee om dit nog eens te doen maar wel door mensen georganiseerd die ervaring hadden in deze visgebieden, groeide snel , maar we zochten iets dichterbij als visser, maar ook naar iets waar onze echtgenotes eens konden meegaan. Aangezien deze eens graag op een strand of in de zon liggen of eens in een dorp en winkeltje vertoeven was IJsland en Noord -Noorwegen uitgesloten, Langeland Denemarken bleek een optie en haalbaar en kwam in het vizier via de reisorganisatie “Cordes Travel”.
Snel werden er plannen gesmeed en werd er contact gezocht met Linda en Raffie,binnen de 24 hr had ik een antwoord op mijn mailtje met info die we hadden gevraagd ,Beschikbare data werden nagekeken en  Augustus 2016 werd aangestipt in onze agenda om dit land en visgebied te gaan verkennen van 20/08/16 tot 27/08/16.

Mario Gyv8 8Dit was onze eerste ervaring met “Cordes” maar ook met Denemarken en hoe snel waren deze mensen om alles vast te leggen en alles in goede banen te leiden,Wij konden de kalender beginnen doorhalen en aftellen,Eerste wat we voor de kiezen kregen was een uitnodiging om deel te nemen aan de “Cordes Traveldag 2016” die speciaal georganiseerd werd voor de sportvissers ,die een reis naar het Noorden zouden maken. Ons ingeschreven voor deze dag want er zouden interessante lezingen zijn en er zou een pak ervaring aanwezig zijn, die daar een dag opofferde om de vissers bij te staan met uitleg over vistechnieken ,stekken, de reis ,de omgeving enz ,,, . Groot was onze verbazing hoeveel volk op die dag aanwezig was en met wat voor een enthousiasme deze mensen daar stonden,Iedereen werd verwelkomt met een attentie van “Cordes en hun sponsors onder de vorm van een vispakket met materialen en een zeekaart van het betreffende gebied ,die heel handig was voor onze trip, Met maar liefst meer dan 750 bezoekers was dit een gezellige drukke dag,er waren mensen aanwezig die de betreffende accommodatie en gebied reeds meerdere keren hadden bezocht wat ons nuttige info opleverde,kortom een dag die je moet bijwonen.

Mario Gyv8 3Eens terug thuis werden de nodige notities gemaakt ,contacten werden gelegd ,het internet werd afgeschuimd om zoveel  mogelijk info in te winnen. De nodige materialen werden aangeschaft ,lood ,jigkoppen en pilkers werden gegoten,onderlijnen werden geknoopt zodat er op locatie zoveel mogelijk materiaal klaar was om onze tijd zoveel mogelijk te kunnen benutten aan het vissen ,maar ook de omgeving met bezienswaardigheden en dergelijke werden op gezocht en in kaart gezet  zodat we ook de dames aan hun trekken konden laten komen , 1001 filmpjes en foto’s werden bekeken, Een menu lijstje werd opgesteld ,de nodige inkopen werden gedaan en de maaltijden werden deels al klaargestoomd om diepgevroren mee te nemen wat weeral een tijdbesparing opleverde om andere dingen te doen tijdens deze vakantie,Het was ook vakantie voor de dames dus alle werk wat kon worden uitgespaard werd voorbereid zodat ook zij van de nodige rust konden genieten ,Een week voor vertrek werd alles nog eens goed doorgenomen en werden alle materialen nog eens goed nagekeken,

Vers aas (zagers) werd besteld bij Robby ( van Robbyfish natuurlijk) om de dag van vertrek op te halen zodat deze ook in de allerbeste conditie konden mee reizen in speciale verpakkingen ,Een plaatselijke weersite werd al met argusogen gevolgd zodat we en idee zouden krijgen van wat we konden verwachten,en dat zag er veel belovend uit. Uur der waarheid ,een nachtelijke tocht werd aangevat met een goed gevulde auto om zaterdagmorgen aan te komen aan de Deense grens, daar werd de een stop gehouden ter hoogte van het Scandinaviapark om de hongerige magen wat te spijzen, een goed tasje warme koffie met het nodige ontbijt te verorberen en nog de laatste inkopen aan te schaffen, na een stop van een 2 tal uurtjes werden de laatste km opgevreten,Mooi op tijd kwamen aan bij ons aanmeldpunt “Haus und Boot” waar we werden opgewacht door een vriendelijke heer genaamd Morton die ons dadelijk de  sleutels overhandigde om ons huisje (GYV8) te betreden , we kregen daar een vriendelijke uitleg voorgeschoteld en er werd dadelijk een afspraak gemaakt om dadelijk de boot (Raider boot) over te nemen zodat we Zondag zouden kunnen starten ,

Mario Gyv8 6Een verkenning in het huisje gaf ons onmiddellijk een goede indruk en een fijn gevoel ,alles werd snel uitgeladen , de dames zorgden dat alles een leuke plaats kreeg, De heren vertrokken richting Bagenkop waar het bootje werd overhandigt en waar we een korte uitleg kregen over de werking, De weersvoorspelling gaf aan dat we zondag zouden kunnen uitvaren om de Deense gronden te gaan verkennen ,dus snel weer richting huisje en vismaterialen klaar gemaakt,  Na een warme maaltijd en een goede douche werden de kamers opgezocht om de gemiste slaap wat in te halen ,wekker werd voor de heren klaar gezet om bij het krieken van de dag klaar te zijn en ons richting Bagenkop te begeven,

Dag 1 : Zondag
05,15 Hr de wekker loopt af en met kleine oogjes het bed uit, een warme tas een boterham en visgerief inladen ,onderweg een stop om de benzine op te slaan voor de boot ,Aangekomen in de haven hingen de vlaggen omlaag dus geen zucht wind snel alle materialen aan boord en naar buiten, Na veel info te hebben gelezen gingen we onmiddellijk richting de vaargeul bij boei 56 waar we een diepte hadden van +/- 30 m ,geen enkel ander bootje lag op deze positie en aangezien het nieuwe visgronden waren was het afwachten, Er werd gevist met shads van 80-110 gr er stond een leuke stroming maar de eerste driften leverden niks op , Na 2 uur deze omgeving uit te kammen kreeg ik plots een ram op de hengel (Penn hengeltje uit het vispakket) , slip begon af te lopen ,ik voelde de vis bonken en had dadelijk het gevoel dat dit een mooie vis was ,Na een korte maar hevige dril kwam uiteindelijk en gul boven van 70+  ,Na de nodige foto’s onmiddellijk bootje gedraaid en terug naar beginpositie om  deze drift nog eens te herhalen maar jammer genoeg bleven aanbeten uit, De toon was in ieder geval gezet , de volgende uren zouden ook andere collega vissers de omgeving uitproberen, uiteindelijk zagen we een bootje waar 2 vissers beide met kromme hengels zagen , dus achter aan het rijtje aansluiten en hopen maar ,Na 2 driften weer een knal op de hengel met een slip die onmiddellijk begon te ratelen ,deze vis ging nog harder te keer, er kwam een 80 + gul boven ,

Na nog verscheidene driften bleef de hengels weer stil,uiteindelijk is het daar bij gebleven de eerste dag ,dus wat de vangsten aanbelangt  kon dit beter maar niet getreurd we waren niet zonder vis, We kregen met de regelmaat beet doch dit waren enkel staartbijters ,op shadjes van een 10-12 cm , Plots zagen we in de verte donkere wolken opduiken die er zeer dreigend uitzagen dus besloten om een uurtje te gaan terug varen richting haven , uiteindelijk hadden we een goed beslissing genomen ,net in de haven en we werden we getrakteerd op een mooie bui en windvlagen,Na een vermoeiende dag ,tevreden naar huis, een goede warme maaltijd en een warme douche en een welgekomen drankje werd de eerste avond afgesloten om maandag opnieuw onze kansen te gaan wagen,

Mario Gyv8 5Dag 2 : Maandag
05,15hr wederom was de wekker sneller dan wij zelf ,de vooruitzichten zagen er positief uit maar de werkelijkheid besliste anders ,we reden richting haven onder een zachte bries ,onderweg werden nog verschillend reetjes gespot ,eens we de haven binnen reden stonden de vlaggen strak gespannen, een bezoek aan de havenmeester om de weerberichten te bekijken besliste over deze dag, er werd een sterke wind aangekondigd die in de loop van de dag nog zou aanwakkeren ,We bekeken het water en besliste om toch maar uit te stellen en weer naar het huisje te rijden wat later een verstandige beslissing is geweest met een windkracht 6 ZW was het toch niet echt aangenaam om op het water te vertoeven, We besliste dan maar om tijdens de dag het eiland eens wat te gaan verkennen en de dames mee te nemen zodat ook zij wat te zien kregen , we brachten een bezoek aan het beroemde Spodsbjerg en omgeving,de late namiddag werd een rustpauze ingelast bij een hapje en een drankje en zo werd de dag een eind verder ingeblazen,
Een avond sessie op de kant werd nog overwogen maar niet uitgevoerd

Dag 3 : Dinsdag
05,15 hr ,Met kleine oogjes werd er een klop op de wekker gegeven maar we moesten opstaan ,de vooruitzichten waren schitterend, alles snel ingeladen en richting Bagenkop ,onderweg nog de nodige benzine opgeslagen ,De zee zag eruit zoals een biljardlaken ,dus bootje laden en snel naar buiten , het gas erop ,de hoek om en naar het Noorden richting Spodsbjerg ,we zouden omgeving van de groene paal eens gaan verkennen maar na een klein uurtje varen dook er plots zeemist op waar we ons toch niet in waagde alhoewel de zon al van de partij was en de mist misschien snel zou verdwijnen, onze veiligheid voor alles dus besloten om toch maar naar onze  eerdere stek te varen om daar een wrakje aan te doen ,aangekomen waren ook reeds andere boten deze stek aan het uitkammen maar nergens zagen we vis bovenkomen , de ganse dag hebben we de vaargeul af gezocht en door ploeterd maar het was zoeken naar een speld in een hooiberg ,de vis liet het afweten en liet zich niet zien tot we rond de middag op een diepte van 22 m plots enkele wijtingen wisten te vangen op de bijvangertjes (kleine gummimak) we begonnen iets specifieker te zoeken en al snel kwam er een gulletje boven wat we de vrijheid gaven om dat hij nog wat moest groeien, Daar is het jammer genoeg bij gebleven ,Bij aankomst in de haven waren we niet alléén , alle boten bleken deze dag moeite te hebben met het zoeken van de vis, Moe en voldaan richting haven , lekker gehobbeld want in de namiddag was de zee wat aangezwollen met een zuid-oost wind die ons lekker liet wiegen

Mario Gyv8 4Dag 4 Woensdag
Wekker een uurtje later gezet want de windvoorspelling was niet goed maar bij het opstaan zag het er weer anders uit dan voorspeld dus richting Bagenkop en de havenmeester weer opgezocht daar kregen we te horen dat het nog een uurtje zou duren maar dat het daarna zou afzwakken tot 3m/s in de namiddag We voeren langzaam buiten  ,een mooie deining kwam ons tegemoet maar het was te doen ,Na een halfuurtje hobbelen kwamen we de hoek van het eiland om en daar werd het plots al een stuk rustiger ,ook de golfslag nam zien der ogen af  wat het vissen al een heel stuk aangenamer zou maken we beslist om eerst wat op de platvis te gaan op een 10 tal meter diep maar wel al driftend ,dit bleek een leuke actieve en effectieve manier te zijn van vissen, een loodje van 80 gr en een wapperlijntje  van 50 cm met de nodige bling bling erop waren de ingredienten  Schar en bot bleken voor deze combinatie’s te vallen , Na de middag beslist om toch maar weer op zoek te gaan naar meneer gullemans maar deze bleek niet thuis te zijn buiten enkele kleintjes In de late middag trok de wind weer aan en we zagen alle boten (een 9 tal op zelfde positie) terug richting haven gaan vanwege de golfslag die plots weer aantrok dus ook maar beslist om te kiezen voor de veiligheid en ons teug te begeven naar de haven ,

Dag 5 Donderdag
Een fris windje bij het krieken van de dag deed vermoeden dat het vandaag een andere visserij zou worden ,Bij aankomst in de haven snel even gaan buurten bij de havenmeester naar het weerbericht ,een 4-5 bft met te hoge golven hielt het bootje aan de wal dus beslist om een dag kantvisserij te gaan doen , Ons huisje weer opgezocht een tas koffie achter de kiezen gaan slaan en het materiaal gaan omwisselen, De wind zou ons naar de westelijke kant van het eiland drijven om wat beschut te kunnen vissen ,de wagen in en op zoek naar een stek ,eerste halte was Ristinge op een 6 tal km van het huisje maar daar bleek de wind nog te hard op de kant te staan ,dus wat verder door richting Rudkobing daar in de haven wat rond gereden en een stekje gevonden waar we bijna uit de wagen konden vissen met zicht op de brug die toegang bied tot Langeland, en de wind in de rug. De vaargeul bevond zich tegen de kant dus hoefden e niet ver te gooien ,enkel de stroming hadden we onderschat,er viel zonder ongeankerd lood niet te vissen en 210 gr bleef zelf met moeite liggen op een 40 tal meter uit de kant ,een ander nadeel was het vele groen  wat in de lijn bleef hangen, dus beslist om zeer dicht onder de kant te vissen waar we met 150 gr toch nog konden vissen ,daar dook natuurlijk het probleem krabben op ,in een mum van tijd waren de haken leeg dus werd er gezocht naar een oplossing en die werd ook gevonden ,het aas iets hoger aanbieden was de optie en bleek ook effectief te werken er werden mooie botten gevangen op de onderste haken kwamen er met de regelmaat krabben op het droge ,zo werd een zonnige warme dag tot een goed eind gebracht , Eens terug aan het huisje lagen de dames nog te bakken in de tuin  van ons huisje zalig zitten was het daar zij waren van plan om met een mooi kleurtje terug huiswaarts te keren , Na een warme maaltijd een goede douche en bij een goed glaasje wijn en stukje kaas werd de avond afgsloten ,

Mario Gyv8 2Dag 6 Vrijdag
We hadden besloten indien mogelijk de laatste dag nog buiten te varen tot de middag en de laatste uurtjes zo goed mogelijk te benutten, Aangekomen in de haven stond er wederom nog een aardige deining maar met de vooruitzichten besloten om het er toch op te wagen, bleek ook de juiste beslissing want na 2 uurtjes was het het weer een biljart zeetje,we voeren weer naar eerdere stekken om daar nog eens ons geluk te beproeven en al snel kwam er een gulletje boven die nog met ons zou mogen mee reizen, enkele aanbeten werden nog gemist en enkele ondermaatse visjes kwamen nog aan boord maar deze mochten allen terug om groot te worden, Wat opviel tijdens de week was dat we zeer regelmatig beet kregen maar ze niet konden verzilveren ,het bleken enkel staartbijters te zijn die de shads niet door pakte ,ook dit werd weer bevestigd door de lokale vissers dat we beet zouden krijgen maar ze niet zouden kunnen verzilveren , net na de middag werd besloten om rustig terug te varen richting haven ,we hadden nog wat werk te doen , Eens binnen werd  bootje mooi zuiver gemaakt olie werd nagekeken en bijgevuld  materialen zoals anker ,hoosvat en benzinetanks werden van boord gehaald ,de eigenaar werd er bij gehaald om alles weer over te maken zoals wij het hadden gekregen, Onze overschot van onze bootbezine werd ons terugbetaald , de sleutel werd terug overhandigd ,terug aan het huisje was het genieten van de laatste uurtjes zonneschijn in de grote tuin van de accommodatie, Na het avondeten werden hengels en alle andere spullen zuiver gemaakt ,alles werd weer mooi ingepakt en klaar gemaakt voor vertrek ,Ook de dames hadden al voorbereidend werk verricht en alles netje weer ingepakt zodat zaterdagmorgen rustig kon worden ontbeten en vertrokken,

Mario Gyv8 7Zaterdag
Bij het opstaan kwam de geur van koffie ons al tegemoet ,de vroege vogels hadden de tafel reeds gedekt ,eitjes werden gebakken en bij een lekkere kop ook naar binnen gewerkt,een lange terug reis stond ons op te wachten , Na dit sterke ontbijt richting bureel van Haus und boot waar de vriendelijke Morton ons stond op te wachten ,alles werd keurig afgehandeld en huissleutels werden terug overhandigd, De terugreis werd aangevat met een eerste stop aan de Duits- Deense grens ter hoogte van het Scandinaviepark ,auto effe weer volgooien en voorzien van de nodige diesel en daar het ondertussen al middag was geworden werd besloten om daar iets warm te gaan eten ,na het uitlaten van de viervoeters die mee waren,

Volgende halte was een Munsterland waar onze reis jammer genoeg in mineur zou eindigen ,,,, We stopten om de benen te strekken en de honden uit te laten en te laten drinken na een rit van 3 en een half uur,Toch bleek deze fataal te zijn geworden voor één van onze 2 hondjes ,ze lag roerloos in de bench en het noodlot sloeg toe Na controle bleek ze te zijn overleden aan een hartstilstand, Iedereen was in alle staten en het ongeloof was niet te vatten . Er werd contact genomen met een dierenarts in Belgie  om ons in te lichten over het vervolg. Er werd onmiddellijk weer ingestapt en we begaven ons richting Belgie met nog een rit van 3 uur voor de boeg, deze verliep in een ijzige stilte. Omstreeks 2315 hr werd het thuisfront bereikt er werd sereen afscheid genomen van een 6 jarige trouwe viervoeter, genaamd Maya. Er werd afscheid genomen van elkaar maar er was duidelijk iets gebroken , We hadden een fantastische reis achter de rug maar deze is en zal voor altijd in het geheugen gegrift staan door dit trieste voorval.