Visreis Havoysund 2018 Jaap

Jaap - Havoysund 5Soms zit het mee……

Woensdag de reis naar Havoysund was dit jaar anders dan andere jaren, we moesten overnachten in Oslo vooraf waren we wat sceptisch maar het is erg goed bevallen het hotel was top.

Donderdag richting Alta, waar we de festival gangers nog even gesproken hebben, die wenste ons het beste, zijn hadden een taaie vis week achter de rug maar het zou beter worden komende dagen zeiden ze, wij hadden mazzel ! De bus stond klaar en vol goede moet richting Havoysund, onderweg zagen we wat rendieren, als gekken foto’s maken natuurlijk, maar na drie uur rijden heb er al een paar honderd gezien. Na een perfecte reis, nog even met de gidsen de regels doornemen en dan nog een paar uur het water op met prachtig weer, we vangen meteen erg veel schelvis en kabeljauw dat belooft wat voor de komende dagen.

Vrijdag de eerste echte visdag met mooi weer gaat er een gids mee om ons op de heilbot stekken te brengen, Douglas de gids is erg fanatiek en heeft het beste met ons voor, ik krijg een mooi aanbeet van een heilbot maar verspeel hem helaas door lijnbreuk, de rest van de dag wil het niet meer lukken nog wel een volger die bij de boot het aas nog wilde pakken. Het nadeel van de heilbot stekken is dat je er geen enkele ander vis vangt, dat is niet gek natuurlijk die vis kijkt wel mooi uit als er heilbot zit gaan die liever ergens anders zwemmen. We kijken ook naar het weerbericht voor de komende dagen en denken dat er een tik fout in zit, wind kracht 8 tot 10 dat kan bijna niet met dit mooie weer.

Jaap - Havoysund 4Zaterdag is het nog steeds knap weer maar hij geeft in de loop van de dag erg veel wind op we vangen leuk vis geen toppers maar wel veel. In de loop van de dag wakkert de wind en we gaan op huis aan voor dat het te erg word. Dan de zondag het was geen tik fout je waait uit je broek, er kan met deze wind nergens gevist worden zo erg hebben we het nog nooit meegemaakt koud en nat met een stormwind de vooruit zichten voor de komende dagen zijn ook erg slecht. Maandag, krijgen we nog een bonus, het ziet er ondanks de slechte voorspelling goed uit, we vangen vandaag veel vis een heilbot van 133 cm en nog een paar vissen onder de maat, schelvis en kabeljauw vang je onbeperkt.

Dinsdag viel er niet te vissen door de harde wind, het knapte tegen de avond een beetje op dus toch even het water op,dat liep bijna slecht af in tijd van vijf minuten veranderde een rustig windje in een echte storm met hagel, gelukkig waren we niet ver weg gegaan maar we waren wel aan een verschoning toe na een angstig kwartiertje. Woensdag daar wil ik het niet over hebben er was zoveel wind dat je op zee waterhozen zag en om de feest vreugde te verhogen was het ook verschrikkelijk koud, met zoveel wind kan je ook niet altijd vissen er zijn grenzen als je leven je lief is.

We hebben Raffie nog wel even gemaild maar die zegt gewoon dat hij niks aan het weer kan doen, daar heb je wat aan, dat zit blijkbaar niet in de prijs. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel we hadden alle tijd om op te ruimen en de boot schoon te maken. Donderdag moeten we helaas terug, de vis inpakken en koffers wegen een kilo meer zou dat mogen, nee dus, op het vliegveld was men onverbiddelijk iedere extra kg moest betaald worden, ook wilden ze de hengelkoker nog een keer rekenen het meisje achter de balie vroeg 1000 kronen haar collega bij de speciale bagage band vroeg 600 kronen, gelukkig had ik de papieren nog bij me en liep het goed af, na 14 uur zijn we weer thuis.
Over de organisatie hadden we verder niks te klagen alles was weer goed geregeld, in 2019 & 2020 Nappstraumen, is al geboekt.

Soms zit het tegen en soms…..

Jaap Tol
Volendam

Jaap - Havoysund 1 Jaap - Havoysund 2 Jaap - Havoysund 3 Jaap - Havoysund 4 Jaap - Havoysund 5 Jaap - Havoysund 6 Jaap - Havoysund