Onze visreis naar Havoysund 2016 Stefan

Heilbot 104 cmNoorwegen, Havoysund juli 2016

Deze zomer zijn mijn oom en ik aan onze eerste visreis begonnen. Om de uitdaging compleet te maken, meteen naar het noordelijkste puntje van Noorwegen. Om ons voor te bereiden zijn we naar de Cordes Traveldag geweest in Sliedrecht. Op deze uitstekend verzorgde dag hebben we een aantal mooie presentaties bijgewoond die ons nog enthousiaster maakte en waar we onze eerste visspullen voor de reis hebben aangeschaft. Aangezien het voor ons voor het eerst is dat we in dit gebied vissen hebben we ook gebruik gemaakt van de aangeboden prive-les door Raffie en Linda. Tijdens deze les werd ruim de tijd genomen om ons zoveel mogelijk te laten zien en tips mee te geven voor een succesvolle visreis. Kortom, de voorbereiding was uitstekend en ons advies is om er ook daadwerkelijk gebruik van te maken.

Dag 1,
De reis begint; dinsdagavond vertrokken vanaf luchthaven Schiphol naar Oslo. Een overnachting op de luchthaven van Oslo en ‘s morgens door naar het noorden. Na een lange busreis, met heel veel regen en een straffe wind, eindelijk in Havoysund. Eenmaal aangekomen ‘moesten’ we toch ‘even’ het water op. Door de fikse wind uit het westen konden we alleen in beschutte wateren aan de oostkant vissen. Maar uiteindelijk toch nog wat gevangen, helaas geen grote vis!

Dag 2,
De wind is nog niet gaan liggen en een aardige stoten vanuit het westen erbij. Gelukkig konden we wel het water op. We moesten ongeveer op dezelfde locaties vissen als gisterenavond, af en toe wat gullen en polakken vangen met soms uitschieters van 60 cm. Tegen de middag waren we nog de enige op het water, niet heel gek want de wind nam toe. De terugreis was pittig, tegen de wind en golven in. Helaas geen foto, want we hadden alle handen nodig om ons goed vast te houden.

Dag 3,
Storm vanuit het westen. Niemand was zo gek om uit te varen. Maar wat moet je dan……? Dan maar in de haven vanaf de stormbreker gaan spinneren met de boothengel en kleine blinkertjes.  Wat had ik spijt dat ik mijn spinhengel niet had meegenomen. Weer genoeg polakjes gevangen. Ook een leuke sport, maar niet waarvoor we gekomen zijn. Goed nieuws, de wind gaat liggen. ‘s avonds deelgenomen aan het Kings Crab Festival, wat werd georganiseerd door het hotel. Heel veel krab gegeten, helaas koud geserveerd, maar toch wel lekker voor een keer.

Brug HavoysundDag 4,
De wind is gedraaid en komt vanuit het oosten. We hadden besloten vroeg op te staan voordat we in konvooi naar het westen zouden varen. De wekker om 4 uur gezet om wat gullen te vangen. Om 7 uur te ontbijten en 8 uur gassen. Vandaag gaan we grote vissen vangen! Bij de twee eilanden in het westen hebben we tientallen grote kabeljauwen gevangen (geen gullen meer) van ruim 1 meter. Mede dankzij de gemarkeerde kaarten, die we tijdens de Cordes Traveldag hadden gekregen, vonden we prachtige plaatsen. Eindelijk die slip een keer horen gieren. Op de terugweg besloten we nog even te vissen vlakbij de brug, hier werd de eerste heilbot(je) gevangen van ongeveer 30/40 cm.

Dag 5,
Met een vijftal boten en een gids naar het westen. Deze dag was vooral gericht op de heilbot en de eerste werd al snel gevangen (natuurlijk door de gids 😉 Hierna mocht ik mijn eerste heilbot ooit vangen, wat een prachtbeest, zo ontzettend sterk. Als je hem bijna boven hebt neemt hij weer een run van tientallen meters. De heilbot was uiteindelijk 104 cm en een prachtbegin van de dag. Helaas verspelen wij beide de volgende aanbeten.

De laatste twee dagen was vooral gericht op de heilbot. Het lukte me de dag erna nog een heilbot te vangen van 141 cm en een kleinere van 90 cm. Ik heb in elk geval drie spijkers mogen slaan in het bord bij de haven ☺… Helaas, de allerlaatste dag. Inpakken en de boot schoonmaken. We hebben het zo naar ons zin gehad dat we een koffer hebben achtergelaten vol met kunstaas. Yep, we moeten terug!

We hebben een geweldige reis gehad en hadden het enorm naar ons zin. Havoysund, tot snel!!!

Stefan

Meer informatie over Havoysund >>>

Brug Havoysund haven vanuit huisje Een uur snachts Stilte voor storm Kabeljauw meter ii

Kabeljauw meter i Heilbot 104 cm Heilbot 141 cm Heilbot bord vangst 141 cm Heilbot bord