Visreis Lofoten Vesteralen Andre

Visreis Lofoten Vesteralen

Vesteralen Augustus 2024

Het is weer zo ver 21 augustus 2024 vertrekken we naar Noorwegen, dit keer naar Vesteralen Kysthotell, noord Noorwegen. Het is een nieuwe locatie die goed beschut ligt, je eigenlijk altijd wel kan vissen dus de verwachtingen zijn weer hoog dit jaar. De reis verloopt erg soepel en alle spullen zijn bij aankomst compleet. Dit jaar hadden we voor het eerst een Apple airtag in onze bagage gedaan en dit werkt super, je kan alles bij iedere vlucht al controleren. Op het vliegveld staat visgids Jurgen ons al op te wachten. Het regent stevig en je beseft gelijk weer dat je Noorwegen bent.

Na een transfer van wel 5 minuten komen we aan bij de accommodatie. Snel om boodschappen en dan toch nog even de boot op om te vissen. Na een uur vissen is het tijd om terug te keren omdat we voor het donker terug moeten zijn. We hebben ondanks dat er geen stroming was toch nog een paar visjes kunnen vangen.

Dag 1
We beginnen deze dag met ontbijt in het hotel. Dit is zeer goed geregeld en uitgebreid, Je hebt ruime keuze uit het buffet. De visgidsen Jurgen en Douglas zitten ook bij het ontbijtzaal om eventuele vragen te beantwoorden of bijzonderheden voor de dag door te geven. Op de eerste echte visdag hebben we gelijk de vis gids Jurgen aan boord, dit beloofd een leuke en mooie dag te worden. Het weer voor vandaag ziet er goed uit, wel zullen er nog flinke golven staan. Om 8.30 verzamelen we bij de boot. We bespreken op dat moment op wat we willen gaan vissen en maken zo samen een plan. Het lijkt ons leuk om eens echt gericht op Pollak te gaan met kleine lichte shad. Dat de zee nog behoorlijk wild zou zijn was geen woord aan gelogen. Met grote golven en lange deining was het soms best lastig. Jurgen heeft ons goed uitgelegd met welke techniek we het beste kunnen vissen op Pollak. We hebben meerdere stekken geprobeerd maar de pollak was moeilijk te vinden. Maar toch wisten we er een paar te vangen, heel gaaf!

Later deze dag hebben we nog gericht op Schelvis gevist, ook dit was weer met groot succes. Als laatste voor deze dag wilden we nog eens gericht op de roodbaars. Ook hier heeft Jurgen weer uitgebreid de tijd genomen om onze vragen te beantwoorden en uit te leggen hoe en met wat we het beste konden vissen op Roodbaars. We visten op ruim 200meter diepte, en als je dan statische vist en je ziet je aanbeten op de top van je hengel is dit toch wel bizar. Wetend dat er ruim 200 meter lager iemand aan je lijn zit. Na deze eerste hobbelige maar leuke en vermoeiende dag zijn we allemaal maar lekker op tijd in ons mandje gegaan om zo weer fris aan dag 2 te kunnen beginnen

Dag 2
Deze dag begint met weinig wind. We proberen wat Kabeljauw te vangen, dit lukt en als bijvangst hebben we ook nog Roodbaars en Schelvis. Al snel komt er heel veel wind en hoge golven. Later deze dag zou de wind weer afnemen dus we besluiten terug te varen. Na een uurtje zijn we weer terug in de haven. Eerst even de vis fileren en dan begint Karel een heerlijke maaltijd voor ons te maken. Als we allemaal vol en voldaan zijn besluiten we weer de boot op te gaan. De wind is bijna helemaal weg, weer een uurtje varen en we zijn weer op onze stek waar we willen vissen. Deze avond vangen we weer Schelvis en Kabeljauw. We driften over een vlakke zandbodem, 60 meter diep.

Ik besluit 1 hengel te pakken en met deze gericht op de Heilbot met een anti-twistrig  en een Makreel er te laten zakken. Na nog geen 5 minuten heb ik de eerste Heilbot van deze week, 80 cm dus netjes weer terug gezet. Hopla een nieuwe aasvis er aan en nog eens proberen. 3 minuten later, boem de tweede Heilbot, ook deze is rond de 80 cm. Iedereen is verbaasd dat het zo snel achter elkaar is. En later vingen we er nog 1, deze dag dus 3 Heilbotten. Deze dag is er 1 iemand die echt heel veel de zelfde vis gevangen heeft en dat is Karel. Het leek wel of hij de hele dag gericht aan het vissen was op Lom. Tijd om terug te gaan. Al bij al toch wel een top dag.

Dag 3
Vandaag verwachten ze een mega storm zo rond 13.00uur. We hebben goed naar meerder weer apps gekeken en besluiten om 6uur in de ochtend uit te varen en uiterlijk 12.00uur terug te zijn. Na 1 uur varen en 2.5uur vissen worden we gebeld door de visgids Douglas. De gidsen kunnen alle boten via hun telefoon in de gaten houden en kijken waar ze precies zijn. Douglas verteld ons dat we op tijd naar binnen moeten komen omdat we als enige op open zee aan het vissen zijn. Als er iets met onze boot zou gebeuren kunnen ze i.v.m. met de aankomende storm niet meer bij ons komen We mochten nog wel even vissen maar dan in de buurt van de andere boten die dicht bij het kamp aan het vissen zijn. Het is een goed gevoel dat ze je goed in de gaten houden zodat iedereen veilig terug komt.

Zelf hebben we gezien dat het van windkracht 1 naar 10 zou gaan in 5 minuten. Alle drie zeiden we, dit kan natuurlijk nooit. Dat we het alle drie mis hadden kwam snel uit. Je ziet geen vogel meer in het water, alles wijst er op dat er iets gaat gebeuren. En dan komt het moment dat je wind en regen hoort en het is alsof iemand een knop omzet. Bizar dat dit daar zo extreem is. Dit betekend dus ook einde vis dag voor ons. De storm is de zwaarte van het jaar, zelfs zo zwaar dat de loopbrug die de kant met de steiger verbind er helemaal naast ligt. Nu kan niemand meer op de steiger komen. De volgende ochtend wordt er met meerde gasten een tijdelijke oplossing gemaakt met een groot pallet zodat je met enig risico op een nat pak toch op de steiger kan komen.

Dag 4
Deze dag ziet er ineens goed, veel minder wind maar wel een hele wilde zee na de storm van gisteren. Deze dag vangen we weer wat Kabeljauw, Schelvis. Vandaag was het Arlen die de Heilbotten wist te strikken. Eerste Heilbot binnen 2 minuten, tweede Heilbot binnen 4 minuten. Derde Heilbot was enkele minuten later, ook zijn er nog een aantal Heibotten verspild. Allemaal waren ze zo rond de 80 cm maar zeker een leuke sport om te vangen. Toch is het deze dag na de storm lastig om de vis te vinden. Wat we ook proberen er komt nauwelijks tot geen vis boven. We proberen meerdere technieken, snel  binnen draaien, langzaam draaien, diep, ondiep, heel erg diep maar niks maakt het verschil. Ook proberen we meerdere shads, pilkers en met aasvis maar het lukt gewoon niet. Ja dit is ook vissen, wij weten het niet meer en besluiten maar terug te varen, het is tenslotte ook tijd om te gaan eten.

Dag 5
Vandaag weer heel erg veel wind en regen. Regen is niet zo erg maar met veel wind kan je niks. We proberen het aan de oostzijde van het eiland een andere optie is er niet. Zelfs hier is het heel erg lastig om te varen i.v.m. de golven en de wind, we proberen over te steken en wat plekjes te zoeken die wat rustiger zijn. Deze dag hebben we weinig tot geen vis kunnen vinden. Wel veel verschillende soorten maar allemaal wat klein, maar we vangen toch nog iets. We hebben wel weer het geluk dat er een paar zeearenden vlak naast de boot een visje op komen halen. Eind van deze dag vang ik nog een hele grote Lom, leuk om zo’n vieze slijmerige vis van dit formaat te vangen. Na werkelijk een hele dag regen en wind gaan we terug naar de haven. Deze avond heeft Karel weer heerlijke pannenkoeken voor ons gemaakt. Helaas ziet het weer er morgen nog slechter uit dan vandaag, de volgende storm.

Dag 6
Vandaag mogen en kunnen we er niet uit i.v.m. weer een storm. Het is echt wel erg balen dat het weer ons zo tegen zit. Je weet dat het kan gebeuren maar deze week heeft wel alle voorgaande reizen overtroffen met slecht weer, en geloof mij voorgaande jaren waren ook echt niet altijd best. We hebben alle tijd vandaag om onze spullen schoon te maken en op te ruimen. In de middag besluiten we naar het museum te gaan aan de andere kant van de brug. Daar ligt een oud passagiersschip wat gerestaureerd is. Wat niemand had verwacht was dat het eigenlijk heel erg leuk was. Je kon helemaal door het oude passagiersschip lopen. Karel wist ons bijna alles te vertellen over hoe het werkt op een boot en waar alles voor dient. Na het museum zijn we in de pub beland, erg gezellig en zeker een aanrader om daar eens naartoe te gaan. We hebben lekker gegeten en gedronken voor een redelijke prijs. Dit was dus de afsluiter van onze visvakantie.

De week na ons was het Vesteralen festival. Deze mannen hebben gelukkig wel geluk gehad met het weer. Volgend jaar gaan we weer terug naar A Rorbuer en uiteraard weer via Cordes Travel.