Vissen Lofoten bij A Rorbuer Nanno 2019

Vissen Lofoten bij A Rorbuer 2019

A  Rorbuer Lofoten juni 2019

Op 18 juni 2019 samen met de groep van het Penn Nappstraumen festival vertrokken vanaf Schiphol naar Oslo. In een hotel op het vliegveld van Oslo 1 nacht geslapen, lekker relaxed ontbijten met Raffie en Linda, om daarna samen met mijn vismaten Robèrt, Peter, en Jeroen door te vliegen naar Bodo in noord Noorwegen.

De groep van het Penn festival vertrekt om dezelfde tijd naar Evenes om van daaruit met een luxe touringcar naar Nappstraumen te reizen. Voor ons volgt na het vliegveld van Bodo de veerboot naar Moskenes op het zuidelijkste puntje van de Lofoten. Onze eindbestemming A Rorbuer, deze ligt maar 5 minuten rijden van de haven van Moskenes. We landen om 10.30 uur en de veerboot vertrekt om 11.00 uur. Snel handelen dus! De hengelkoker laat iets langer op zich wachten bij de bagageband, wat maakt dat in goed overleg de jongens de boot halen en ik achter blijf om mij na 5 uur wachten op de volgende veerboot weer bij hun te voegen.

Bij aankomst wordt ik al opgewacht door visgids Alexander Lindgren, en bij ons huisje aangekomen heeft Peter lekkere gebakken eitjes met bacon voor me gemaakt. Ik kom in een gespreid bedje, want alles is ondertussen al geregeld. De bootoverdracht, het huisje en alles is al uit de koffers en opgeruimd. De boodschappen zijn al gedaan, dus omkleden, hengels klaarmaken en gaan met die banaan, ehhh 23.5ft Arronet boot met 150pk !

Om half 10 ‘s avonds varen we, op onze aankomstdag, voor het eerst uit. Het is redelijk rustig weer en het blijft in deze periode 24u per dag licht, dus hopen dat het een visrijk nachtje gaat worden. Voor de uitgang van de haven bij Å ligt een eilandje waar wij ook al in 2016 kleine koolvissen vangen als aas voor de heilbot. Ook nu is dat het plan. Een stuk of 12 koolvisjes en dan door naar de Moskenesstraumen. Met makreelpaternosters gaan we proberen dit te bewerkstelligen.

We liggen nog maar amper te vissen of Robèrt haakt een van onze favoriete vissen. De pollak! Het is een heel mooi exemplaar van een dikke 80 cm en moddervet. Dat is een hele leuke verrassing, maar we waren er wel een beetje op voorbereid. In 2016 hadden we ze hier ook al eens gevangen. Al gauw werd er overgegaan op kleine shads en twisters om er nog meer te vangen. Om een lang verhaal kort te houden (heel moeilijk voor mij), we hebben in die eerste 2 uur 14 pollakken gevangen.

De dagen die volgden werd er telkens wel weer even op deze jongens gevist. We vingen ze op meerdere ondieptes en bij eilandjes van Mosken tot Reine. Allemaal dikke vette pollakken van 70 tot dik in de 90 cm. Machtige sport, waarmee ik mijn eigen PR (persoonlijk record) Pollak op 92 cm zette. De teller stond aan het eind van de week op maar liefst 43 pollakken! De meeste werden gevangen bij het eilandje recht voor de haven op serieus nog geen 3 minuten varen.

De pollakken dus op de kaart gezet op de Lofoten en daar wordt nu ook door de visgidsen serieus rekening mee gehouden. Ze zijn van plan om ook in hun winkel meer klein spul voor deze visserij aan te bieden. Er werd eigenlijk nooit echt gericht op gevist, maar dat is echt heel zonde, want het is echt big fun met lichte spinstokken! Wij visten met Penn spinhengels van 50 tot 100 gram werpgewicht.

Dat was dus een mega start die 1e nacht. Het zou niet bij die pollakken blijven. Er werd, na 2 uur pollakken vissen, koers gezet door onze kapitein Robèrt richting Moskenesstraumen. Deze Moskenesstraumen is de reden dat er hier zo verschrikkelijk veel vis zit. Het is ook de reden waarom dit gebied als beste allround visgebied van Noorwegen bekend staat bij iedereen die ook maar een beetje verstand van zeevissen heeft in Noorwegen. Nog steeds niet overtuigd en denk je nog steeds van “het zal wel” bla bla bla. Boek eens een reis via Cordes Travel en laat jezelf overtuigen dat het toch echt zo is! Tot die tijd begrijp ik best dat sommige mensen sceptisch zijn omdat ze elders ook goed hebben gevangen, maar toch onderscheid A Rorbuer zich van de rest. Zoveel dikke vette grote vissen en je hoeft ze niet te zoeken want ze zitten altijd in en om de straumen, in 2018 vingen zij hier 11 heilbotten boven de 2m !!

Ok koers richting Moskenesstraumen. Het gebied van de grote koolvis, kabeljauw en mega heilbotten. Eerst met sandeels van Savage Gear 150 gram op grote koolvis. Die zijn er eigenlijk altijd wel vanaf half mei. Het viel enigszins tegen dat het gros van deze koolvissen 80 a 90 cm waren. Mooie sport, maar in 2016 waren ze allemaal ver boven de meter! Niet getreurd, we hebben er allemaal verscheidene gevangen van 110cm en groter. Zelfs in het (fjord) op 5 minuten varen vanaf de accommodatie ! Je vangt in de straumen zowat elke worp dikke koolvis boven de 70cm. Niet normaal hoeveel er hier zit. Je scherm zit de hele tijd vanaf de bodem helemaal vol met vis.

Zoals ik al zei deze koolvissen zitten altijd op dezelfde plek en vanaf Juli/Augustus/September is het hier helemaal een gekkenhuis, als de scholen makreel en haring hier ook gearriveerd zijn! Koolvissen van 10 kilo en meer zijn dan vaak meer regel dan uitzondering. Marco Kraal (Vis TV) ving hier het officiële Nederlands record koolvis van 19.5kg met een lengte van 124cm ! Grootste koolvis hier ooit gevangen was 22.4kg, dat zijn echte monsters !!

Jeroen zet zijn PR koolvis op 115 cm en zelfs halverwege het fjord richting Moskenesstraumen vangen we op de 1e ondieptes grote jongens tot 121cm. Na 2 uur koolvissen vangen stond alleen Jeroen z’n teller al op een stuk of 40. Wij vingen elk ongeveer net zo veel , dus vis je hier er de hele dag op dan heb je de boot zo vol. Wij nemen ze niet mee. Ze zwemmen allemaal weer, geen probleem. Mooi detail is wel dat Robèrt op het dood aas systeem, terwijl hij grote kabeljauw wilde vangen, zijn PR koolvis evenaarde en er 1 ving van 121cm! Wat een beest man. Niet alleen lang maar ook echt helemaal tonnetje rond. Zo vet! Alle vissen vind ik hier trouwens moddervet. Er zit hier ook echt zoveel leven/voedsel in het water.

Na een uur of 2-3 oneindig koolvis vangen, proberen we eens om hier op de bodem grote kabeljauw te vangen. Het duurt niet lang of de eerste grote biggen komen boven water. Het zijn al gauw kabeljauwen die de meter aantikken. Ook hier zijn we echt wel verbaast hoe verschrikkelijk vet deze jongens zijn. We hebben ze niet gewogen, maar mijn pr kabeljauw van 121 cm haalde het niet qua gewicht bij deze jongens van dik een meter! Veel van de kabeljauwen die 110 cm waren hadden toch zeker de 15 kilo aangetikt. Dikke vette biggen dus!

Op grote shads, Crazy Daizy, en cutbaits ging het prima. Ook mijn oude vertrouwde Storm shad 400 gr. Laat mij nooit in de steek.  Absolute toppers zijn ook zeker de Ripple shads van Berkley. Ben zelf ook best wel fan van de prerigged ripple shads 175 gr.van Berkley, zowel op de grote koolvis, kabeljauw, als heilbot een toppertje! Ook tijdens het vissen op heilbot werden er aan de anti twist rig van Westin mooie grote vette kabeljauwen gevangen.

Het verhaal over het vissen op heilbot gaat even duren! We zijn de 2e dag met visgids Alexander uitgevaren met het doel om heilbot te vangen. Voor we uitvoeren hadden we bij het winkeltje van de visgids ter plaatse nog anti twist rigs van Westin gekocht. Alexander leert ons daar nog wat technieken en knopen waar we echt heel veel aan hebben gehad.

Een visgids krijg je er hier gratis voor 1 dag bij als je bij Cordes Travel boekt bij A Rorbuer, Nappstraumen, Havoysund en Vesteralen. Deze visgidsen zijn ook de hele week aanwezig op het kamp, aan hun kan je alles elke dag vragen. Maak gebruik van deze gidsen, en neem ze een dag gratis mee aan boord, je leert altijd weer bij. Wij hebben weer beter geleerd hoe de boot te besturen tijdens het heilbot vissen en de techniek om met het dood aas systeem op heilbot te vissen.

Alexander vaart naar de eerste ondiepte/plateau waar we het met ons dood aas systeem (anti-twist-rig) gaan proberen. We hebben ons anti twist rig systeem op aanraden van Alexander aangepast door de dreggen te vervangen door een enkele grote circle hook. Door deze circle hook zit de vis meestal mooi gehaakt aan de zijkant van z’n bek en beschadig je de vis ook minder snel. Ik laat mijn aas zakken naar een kleine 60 meter en vóór dat iedereen z’n aas in het water heeft heb ik al een aanbeet. Vissen met een circle hook ……..dan sla je dus niet aan! Dat zijn deze boertjes uut Greuning dus niet gewend en gaan ook wel eens de mist in, je bent te gretig.

Gelukkig doe ik alles goed, deze keer en na amper een minuut kan de 1e dril beginnen, de slip vd Slammer III, die ik van Raffie heb geleend, giert. We kunnen allemaal niet geloven dat we zo snel beet hebben. Soms kan het ook uren duren. Geduld moet je dus wel hebben bij het heilbot vissen. Na een minuut of 10 heb ik mijn PR Heilbot verbroken van 126 naar 129 cm. Helemaal blij, geweldig toch?

Wat zijn deze heilbotten verschrikkelijk sterk zeg! Had er de 1e dag al 2 kleinere en dit was dus nr.3 Die dag best wel slecht weer gehad met af en toe regen, maar de aanhouder wint. Daar hoort Robèrt zeker bij, en hij ving er die dag na wat natte uurtjes afzien in de regen ook nog 2 kleinere van zo rond de 90 cm. Ook deze kleinere heilbotten geven je echt wel sport en zijn heel sterk.

Robèrt en ik visten met de Penn Battalion Jig. Een korte stok van 160 cm lang waardoor je wat meer druk op de vis kan zetten. Ze zijn echt wel heel erg sterk zeg. Ik had er een Penn Spinfisher VI molen onder, ook weer geleend van Raffie, opgespoeld met Spiderwire Code Red 25/00. Nog nooit heeft een Penn molen mij in de steek gelaten! De HT 100 slip op deze molens zijn echt geweldig.

De volgende dag (zaterdag) echt een topdag gehad. Zoveel koolvis, kabeljauw en pollak. Niet normaal hoeveel vis hier zit. Zelfs al direct om de hoek op nog geen 10 minuten varen. Robèrt vangt deze dag zoals ik al had verteld zijn PR koolvis 121 cm en Peter en ik vangen mooie meter kabeljauwen waarvan de grootste 107 cm. Jeroen is voor de 2e keer mee naar Noorwegen (2017 Nappstraumen) en verbreekt zijn ene PR na de andere. Koolvis van 107 en 111 cm, en een hele mooie vette pollak van 84 cm. De Penn Conflict II 5000 van hem maakt overuren. Jeroen sleurt er de ene na de andere koolvis uit. Wat een sport! Jeroen zou nog veel meer sport krijgen als we besluiten om nog een keer op heilbot te gaan. Kleine koolvisjes gevangen, en weer terug naar de plek die Alexander ons had laten zien. Hier had ik ook mijn 129 cm heilbot gevangen.

Na een poosje en wat kleinere aanbeten krijgt Peter een betere aanbeet. Mis…..jammer. Direct daarna nog geen 10 secondes later krijgt Jeroen die direct naast Peter staat ook een goeie aanbeet. Zijn nieuwe Hengel laat zien dat het om een serieuze vis gaat. “Dit is echt zwaar, en voelt heel erg massief” zegt Jeroen. Alle hengels binnen, en de grote haak om de vis te landen wordt in gereedheid gebracht. Peter is al druk aan het filmen. Jeroen wordt steeds stiller,en begint steeds meer te zweten. Wat een vis moet dit zijn denken we allemaal.

Dit is echt even een minuut of 20 afzien voor Jeroen. Ik sta klaar met de haak, en Robèrt stuurt Jeroen na de andere kant van de boot als we het lood vd anti-twist-rig te zien krijgen. Een gigantisch vloerkleed begint omhoog te komen. “Zet je slip iets losser” zegt Robèrt als de vis boven komt. Ik pak de leader en breng de heilbot langzaam naar me toe. Wat een vis, en wat een bek niet normaal man!! Gelukkig haak ik de vis in 1 keer goed, al kan ik de haak er niet in 1 keer door trekken. Dan komt deze heilbot pas echt los! Wat een power heeft zo’n beest zeg, ik wordt alle kanten op geslingerd, en gelukkig komt Robèrt helpen om samen deze gigant te overmeesteren. Uiteraard willen we de heilbot niet beschadigen en al helemaal niet binnen de boot trekken, heilbot boven de 130cm trekken we niet binnen boord en deze was ruim over de 130cm.

Mooi langs de boot met een lus ook om zijn staart. Jeroen die ook helemaal stuk zat ziet zijn vis nu voor het eerst. De euforie aan boord is groot! Dit soort vissen moet je op een gegeven moment samen vangen. Jeroen wordt gecomplimenteerd want hij deed gewoon alles goed. Na de meting mag Jeroen zijn PR heilbot zetten op een niet misselijke 180 cm!! Te bedenken dat dit Jeroen zijn allereerste heilbot is!! Niet normaal meer. Geweldig gedaan Jeroen, en wat een geweldig sterke molen is die Penn Conflict II toch ook. Superlicht en oersterk. 180 cm en (volgens de tabellen) 90 kilo zware heilbot en deze molen gaf geen krimp!! Opgespoeld met 25/00 Spiderwire Smooth 8 carier, een perfecte combinatie. Ook Robèrt en ik waren bekaf, na zo’n gevecht met deze recordvis. Na wat mooie foto’s mocht deze fantastische vis weer terug in zijn element. Prachtig om hem gewoon weer de diepte in te zien zwemmen. Goed teamwork jongens!!

De Zondag erna nog wat pollak en koolvis gevangen in het fjord. Eigenlijk kan je het niet echt een fjord noemen. Daar vind ik het Vestfjord te groot voor. We konden niet naar de Moskenesstraumen vanwege de te sterke wind. Jeroen zette zijn PR koolvis voor de deur van Å nog even scherper op 113 cm. Nu met zijn Penn HSX 50-150 gr. Mooie strakke hengel waarmee je echt alles kan doen. Om 16.00 uur snel weer terug naar huis want Raffie en Linda kwamen samen met Ed Stoop op visite. Ze hadden 4 lekkere pizza’s meegenomen. Heerlijk. Nogmaals dank namens ons 4tjes. Ze hebben ons goed gesmaakt.

Die avond er toch nog even een paar uurtjes uit. Er was nog steeds teveel wind, maar voor de deur op pollak en koolvis is ook echt leuk. Je kan 95% van je tijd altijd wel vissen hier. Toen we ‘s avonds de haven in voeren en de boot af wilden meren, zagen we ineens orka’s in de haven. Boot draaien en er achter aan. In totaal een half uur met ze mee gevaren, en er een stuk of 8 gezien. Prachtig. Geweldige beesten. De kers op de taart!

Volgende morgen rustig aan gedaan. Er was nog steeds teveel wind. Å bekeken en in de middag richting Reine gevaren. Ook daar ben je na ongeveer een kwartier al. Hier geprobeerd al trollend en werpend met kleine twisters en Toby lepels zalm te vangen. Helaas niet gelukt. Wel weer pollak , kabeljauw, koolvis, en Jeroen ving er nog een leng van 82 cm. Je kan hier ook naar toe varen voor wat souvenirs of eet een lekkere pølse in de haven! Zo zo zo prachtig mooi is Reine, trouwens het meest gefotografeerde stukje Noorwegen. Eigenlijk zou je hier sowieso naar toe moeten met de boot om even een rondje te doen!!

De laatste dag! Meestal is de laatste dag wel een goeie voor ons, en dat zou ook nu zo zijn. Om 10.00 uur uitgevaren, koolvisjes gevangen, en door naar ons heilbot stekkie. Het zou een succesvol heilbot dagje worden. In totaal 6 gevangen driedaagse. Jeroen 81 en 120 cm. De heilbot van 120cm ging er een paar keer als een gek vandoor. Dat wil je zien. Dat wil je horen. Prachtig! Peter had er 1 van 95 cm, en Robèrt had er twee 85 en 89 cm en prachtige sport.

Ik had de beker met mijn nieuwe PR heilbot van 169 cm. Robèrt moest er wel achter aan varen, want hij ging er net als die van Jeroen als een gek vandoor. Zoals altijd perfect gevaren door Robèrt,en super gegaft door deze kapitein. Wederom goed teamwork! Bedankt jongens. Deze heilbotten werden gevangen aan de Penn Popping Spin 80-160, en de Penn TRQ 30 LB Boat. Onze molens waren de Penn Conflict , Conflict II, Clash, Spinfisher V, Slammer III, Slammer 460. Alle molens waren opgespoeld met Spiderwire Braid. Code Red en Smooth 8  25/00. Bij thuiskomst de boot schoon maken ,en die avond nog iets gedronken in het restaurant met de visgidsen.

De volgende morgen door visgids André naar de haven gebracht voor de veerboot naar Bodo. Vervolgens vanaf Bodø vliegen naar Oslo. Daar zagen we Raffie en Linda weer. Vandaar weer terug naar Amsterdam. A Rorbuer………het is zo’n geweldige visbestemming dat ik er wel een boek over zou kunnen schrijven. Zoveel mogelijkheden, en zulke korte vaarafstanden. Serieus het beste allround visgebied van Noorwegen en daar zijn heel heel veel vissers en visgidsen het mee eens.

Bedankt allemaal voor wederom een fantastische visvakantie. Veel te kort, maar oh wat was het weer genieten! Raffie en Linda bedankt voor weer een perfecte organisatie, voor jullie gezelligheid, en uiteraard  voor die lekkere pizza’s. Niemand die zoveel voor hun gasten doet. Chapeau!! De visgidsen André, Tobias, maar vooral toch Alexander. Goeie visgidsen met heel veel verstand van zaken, en hart voor de gasten.

We gaan elkaar vast zien volgend jaar in februari op de Cordes Traveldag, daar zijn wij (Nanno en Robért) ook weer bij en vertellen we jullie alles over Nappstraumen en A Rorbuer, laten stekken en technieken zien en vertellen welk kunstaas het beste is. Ook dit is weer een unieke exclusieve dag georganiseerd door Cordes Travel, dit jaar waren er rond de 1000 bezoekers en maar liefst 65 medewerkers, kijk dat is pas service, niemand anders die dit voor zijn gasten gratis organiseert.

Last but not least wil ik mijn vismaten Robèrt, Peter, en Jeroen, bedanken, geweldig jongens. Hoop nog vele visvakanties met jullie mee te mogen maken. Volgend jaar gaat de reis naar Vega, accommodatie Vega Kystferie. We gaan daar volgend jaar voornamelijk heen voor de pollak visserij.  We zijn daar volgend jaar samen met André Werner, Hans Kuiters, en Erik Smidt. Een grote groep, samen in 1 huis.

Als dat maar goed komt. Deze heren zijn nl. Nog gestoorder dan wij!!! Gaat helemaal goed komen met deze toppers. Heb er nu alweer zin in! In 2021 is A Rorbuer alweer geboekt. Niet omdat het moet, maar omdat het kan! Wil je in een bepaalde periode dan moet je er op tijd bij zijn. A Rorbuer is wat ons betreft het aller mooist en dat zal dan in 2021, onze 15e visreis via Cordes Travel zijn, dat zegt genoeg denk ik ?

Hoop dat jullie dit verslag met plezier gelezen hebben, als dat zo is schrijf dan de volgende keer als jullie op visreis zijn geweest zelf ook even een verslag. Hoeft niet zo lang te zijn, wij vinden het namelijk ook leuk om te lezen!