Penn Nappstraumen Festival Lofoten 2016 Raffie

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 69Penn Nappstraumen Festival Lofoten 2016

Hallo allemaal,

Al sinds 2004 organiseren wij Festivals, soms wel 3-4 per jaar en dan nog hebben we vaak plaats te kort, dat geeft dus wel aan hoe succesvol deze Festivals, ook wel groepsreizen genoemd, zijn. Wat is er nu zo speciaal aan ? Eigenlijk is het de hele organisatie, de visgidsen ter plaatse, de mogelijkheid om heel veel te leren (als je daar open voor staat) en een gezellige week met elkaar te hebben. Wij, Linda en ik (Raffie) zijn uiteraard de hele reis erbij en overdag ook op het water, elke dag in de ochtend en avond zijn we er voor onze gasten en doen we er alles aan om alle vragen te beantwoorden, veel groepen zijn leergierig en andere groepen zoeken liever zelf hun weg.

Het voordeel van zo’n Festival is dat men geheel vrij is om te doen en laten wat men wil, je hebt dus je eigen groepje, je eigen boot en mag gaan vissen waar en wanneer je wil, bijna alles mag en bijna niets “moet”, je moet bv wel op tijd op het vliegveld zijn, anders mis je je vlucht hahahaha. Zo’n Festival is dus ideaal voor vissers die nog nooit of niet zo vaak in Noorwegen zijn geweest of voor groepen die het leuk vinden om een hele week alleen tussen de Nederlanders en Belgen te verblijven en geloof me, dat is altijd erg gezellig en er worden altijd nieuwe vriendschappen gesloten.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 57Om het een beetje spannend te maken hebben we een kleine wedstrijd voor de drie langste vissen, dit gaat op eer en geweten. Gezelligheid staat voorop, dat is het doel, het moet leuk en gemoedelijk zijn en daarom hebben we ook geen hele grote dure prijzentafel voor de wedstrijd. Zouden we daar een prijzentafel maken van 10.000 euro dan zou men té fanatiek worden en is de lol er vanaf denken we, nu is de wedstrijd voor de eer en plezier.

Via Schiphol Amsterdam vlogen we met 25 mannen en 1 dame (Linda) naar Oslo, daar overstappen en door naar Evenes Lofoten voor het Penn Nappstraumen Festival 2016. Via de supermarkt gingen we door naar de accommodatie Nappstraumen, waar iedereen moe en goed is aangekomen. Bij ons in het huisje en op de boot onze vaste medewerkers Cor en Willem, die voor de nodige hand en spandiensten konden zorgen.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 88Donderdagochtend korte uitleg en dan met z’n allen de boot op, elke boot krijgt op de 1e of 2e dag een visgids gratis voor een halve dag aan boord, later als alle boten een visgids aan boord hebben gehad is er altijd de mogelijkheid om deze nog eens op verzoek voor een hele of halve dag gratis mee te krijgen. We hebben 7 boten, maar geen 7 visgidsen, dus om toch iedereen een eerlijke kans te geven, verdelen we de visgidsen over de boten en maken we er een halve dag van ipv een hele dag, op deze manier heeft iedereen binnen 2 dagen een visgids aan boord gehad, later gaat ie mee op verzoek en dat werkt prima. Jonathan en Marcus hebben weer keihard hun best gedaan en geprobeerd de vissers iets te leren, voor die vissers die nog iets konden leren natuurlijk, al denk ik dat je altijd kunt leren…toch ?

De weersvoorspellingen zagen er redelijk uit de week ervoor, maar ter plaatse zagen we al snel dat het geen goede week ging worden, heel veel wind en grote golven. Vorig jaar in dezelfde week hadden we prachtig weer en konden we naar elke stek die we in gedachte hadden, dit jaar werd het heel anders. De vis was niet echt aan het jagen en de wind was te sterk, zelfs met de motor in de achteruit was de boot nauwelijks te houden. Op een gegeven moment hadden we golven van minstens 3m hoog en kwamen er muren van water op ons af, was ook niet raar dat er mensen zeeziek waren. Tja en aan het weer en de vangsten kan niemand iets doen, precies 1 jaar geleden prachtig weer en mooie vangsten en dit jaar alles omgedraaid.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 76Ons doel was grote koolvis, kabeljauw, platvis en proberen ook een heilbot te vangen, al was dat zeker niet het doel, het doel is een leuke week vissen, plezier maken en genieten van al het moois wat Noorwegen te bieden heeft, helaas soms dus ook slecht weer. De sfeer was er niet minder om en niemand heeft geklaagd over het weer, ook de vangsten waren niet heel slecht, er werd hier en daar echt wel leuk gevangen. Er kwam veel vis aan land, niet allemaal die hele grote maar er zaten toch ook wel veel kabeljauwen en koolvissen tussen de 8 en 12kg bij. In de avond fileren en zo kon iedereen, die dit wilde, toch gewoon 15kg visfilet mee naar huis nemen. De laatste dag was de topdag, op de “verre” stekken rond Haraldskallen (30 min varen 1/2 gas) was de vis los, de wind was weg, de golven rond de 3m maar de vis was aan het jagen …. eindelijk. Met de grote 23.5ft Arronet visboten, met een apart scherm als dieptemeter/visvinder en een apart scherm voor de GPS/plotter en een motor van 135/150pk ben je snel en veilig op de stekken, in deze boot voel je je veilig en hoef je niet bang te zijn, deze boten zijn speciaal gebouwd voor deze “ruwe” visserij, we kregen dan ook van iedereen weer veel complimenten over de boten.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 38Zondag zijn Cor, Willem, Linda en ik naar A Rorbuer gereden, Willem en Cor hadden deze accommodatie nog niet gezien, dus op een uurtje rijden van Nappstraumen is dat de moeite waard om heen te gaan. Ook daar veel wind en golven, maar wel hele grote koolvissen rond de 120cm en gewichten tot een 16kg ! De rit van Nappstraumen via Reine (meest gefotografeerde plek van Noorwegen) naar A, zoals het plaatste heet is erg mooi en met mooi weer een droomplaatje. Dinsdag hadden we ook een speciale dag, toen kwam er een groep van 6 orka’s voorbij waaronder een mannetje met een hele grote vin op zijn rug, deze orka’s kunnen heel snel zwemmen en duiken, dus telkens waren ze ons net iets te snel af, maar wel wederom prachtig om te zien. Ook een mooi dier om vaak te zien is de zeearend, deze woont ergens in de buurt vd accommodatie, want we kwamen hem vaker tegen, tevens zijn er nog bruinvissen, dolfijnen en zeehonden gezien.

Gelukkig was het op één buitje na de hele week droog en hebben we best veel zon, maar ook bewolking gehad, maar dat mocht de pret niet drukken, was de wind te sterk dan gingen we in de baaien op de schar en schol vissen, de Belgen hebben daar flink wat dikke schollen gevangen, waarvan eentje zelfs van 60 of 64cm dat weet ik niet meer precies.  Zoals gezegd flink aantal kabeljauwen over de meter en allemaal binnen een half uurtje varen 1/2 gas, dus niet eens vol gas, dan ben je er in 15 minuten, kost alleen wat meer brandstof.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 59Maandagavond zijn we met een deel vd groep naar Peppes Pizza gegaan, is altijd gezellig om met z’n allen iets te gaan eten, de Belgische groep bleef helaas thuis, anders was de groep compleet geweest. Het was een gezellige avond en iedereen heeft lekker pizza, lasagne, hamburgers en calzoni gegeten. Terug bij het complex kregen we ook nog het prachtige Noorderlicht te zien, 2 avonden werden we getrakteerd op een lichtshow vanuit de hemel, prachtig gezicht en erg mooi om te zien.

Dinsdagmiddag was het dan weer boten aftanken, gehuurde hengels en drijfpakken terug brengen, huisje schoonmaken en koffers inpakken en alles klaar maken voor woensdagochtend. Maar in de avond hebben we natuurlijk eerst nog de prijsuitreiking van de wedstrijd, tijdens dit Festival. De mannen uit Ermelo…. ik moet er dan bij zeggen én Putten, wisten de langste vis aan de haak te slaan een prachtige heilbot van 140cm en Aage won daarmee de hoofdprijs een prachtige Penn Clash 5000 en een prachtige trofee als aandenken. Aad wist een heilbot te vangen van 118cm en Jan uit België eentje van 111cm, daarmee hadden zij de 2e en 3e plaats tijdens het Penn Nappstraumen Festival.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 51En zo vlogen we woensdag weer naar huis en werd er op Schiphol weer afscheid van elkaar genomen, iedereen was tevreden, niemand heeft geklaagd en de sfeer was goed. Een aantal groepen hadden al voor 2017 geboekt, maar boekte ook alvast 2018 maar, anders waren ze toch te laat. Dus een groot deel van deze groep gaan elkaar weer treffen in IJsland 2017 en Havoysund 2018 en dat zegt dan toch weer genoeg over de organisatie, kwaliteit en succes van deze Festivals.

Tot slot nog even een klein stukje over onze materialen, want als officieel Penn Team moeten we ook veel testen, zo hadden we vorig jaar al gevist met de Regiment II serie, maar met wat kleine aanpassingen was deze nu klaar voor de winkeliers. De nieuwe Penn Regiment II Halibut hengels 30 en 50lbs zijn weer top en geschikt voor deze visserij. Veel vissers die deze Halibut serie nog niet kende waren zeer verrast en genoten vd actie in de top. Zo vissen wij gewoon met de 50lbs op de platvis (100gr), daarna de Berkley Flat Giant shad van 175gr, en indien nodig de grote cutbait 470gr en in IJsland de grote Big Bob van 750gr, kortom een echte allround hengel die elke visserij met gemak aan kan, wil je wat meer actie dan neem je de Penn Regiment II Halibut 30lbs.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 80Helemaal nieuw in het programma is de Penn Regiment HSX (Heavy Spin Xtreme) een hengel voor op de zeebaars én de lichte visserij in Noorwegen, denk aan koolvis, pollak, kabeljauw, platvis én ik durf er zelfs ook een heilbot mee binnen te halen. Deze Regiment HSX is er in een lichte versie, 30 tot 100gr en een iets zwaardere versie, 50 tot 150gr, hou je van sport dat is de licht versie een goede optie, wil je met een sandeel of Berkley Flat Shad vissen is de zwaardere versie een betere optie. Wij verwachten een enorme run op deze HSX serie, dit is een hengel waar we al jaren op wachten en echt een aanwinst is het assortiment is en komt een beetje in de plaats voor de Light en Heavy Pilk, die velen al kennen, alleen dan een nog sterkere blank, meer ogen en lichter in gewicht, de hengel heeft een lengte van 2.40m en voor de zeebaars indien gewenst 2.85m. Wij zijn héél erg blij met deze hengel en zullen er nog vele vissen mee gaan vangen.

Ook nieuw in het programma en ook al eerder door ons getest in 2014 en 2015 is de Penn Regiment II Tuna 50lbs, deze hengel is gemaakt voor de Tonijn en is er in een 50 en 80lbs, beide hebben een zachte top om de haak te zetten en daarna vol in gevecht te gaan, de 50lbs is geschikt voor Noorwegen en konden we zelfs sandeels mee vissen van 150gr, de 80lbs is te zwaar voor Scandinavië. Deze Regiment II Tuna doet me denken een de Regiment Halibut, maar dan iets dikker, stugger maar toch nog zacht/soepel in de top, waardoor het ook echt een tophengel is en vanaf nu mee gaat op elke reis.

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 10Verder hebben we gevist met de Penn Clash 5000, Penn Conflict 5000 en de nieuwe Penn Slammer III 5500, deze laatste is nieuw in het programma en wat draait ie fijn. Deze nieuwe Penn Slammer III (3) heeft een aluminium body, CNC tandwielen, gemaakt voor hét gevecht van je leven, deze molen is enorm sterk en zal net als de Clash elke vis binnen kunnen draaien, gemaakt voor de visserij waarbij je moet kunnen vertrouwen op je materiaal. De slipplaten zijn wederom van het Dura Dreg systeem waarbij bv de 5500 een kracht heeft van 40lbs !! Als extra hebben de de behuizing zo geseald dat er geen water kan komen op het draaiwerk en slipsysteem en een dikke knop op de slinger even wennen, maar een enorm goede grip, kortom gebouwd voor de visserij in de warme en koude landen. Dankzij de nieuwe technologie van de Dura Dreg, de IPx6 sealing en de CNC tandwielen, was de Penn Slammer III de beste molen van de Icast 2016, een prijs die men kan winnen voor een goed produkt, “Beste molen” is dus een hele eer ! >> filmpje<<

Tot slot nog even de lijnen, we hebben gevist met de allernieuwste supergladde stille lijn, ja stil, deze hoor je nauwelijks op je molen. Deze zachte lijn is fijn om mee te werpen, ideaal om mee te vissen en enorm sterk. Deze 8carrier waar wij mee vissen in 20 en 25/00 is van het merk Spiderwire en heet officieel de “Stealth Smooth” en is er in verschillende kleuren en diktes. Deze lijn is heel zacht en erg stil, klinkt gek maar is zalig om mee te vissen. Ook deze lijn won een prijs en wel op de Efttex 2016, beste gevlochten lijn ! >>filmpje<<

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 92Meer informatie over ons kunstaas, technieken en meer over de materialen, molens, reels en hengels waar we mee vissen ? Kom langs op een >> Hengelsportbeurs of Open dag << of boek je visreis bij Cordes Travel en kom langs op de Cordes Traveldag.

Lijkt het jou nu ook eens leuk om mee te gaan, alleen, met z’n tweeën of met je eigen groepje, meld je dan snel aan, want vol = vol. Geen zorgen want je krijgt natuurlijk voor 2018 nog geen factuur en als de betaling even niet past, kunnen we altijd even overleggen, dus dat komt allemaal wel goed.

Hieronder onze planning voor 2017 & 2018 >>Festivals<<, zoals gezegd, meld je snel want er zijn al flink wat huisjes geboekt.

13-01-17 tm 21-01-17 — Panama Festival (Volgeboekt)

31-05-17 tm 07-06-17 — Penn Nappstraumen Festival Noorwegen

13-06-17 tm 21-06-17 — Penn IJsland Festival (Volgeboekt)

22-08-17 tm 30-08-17 — Penn Havoysund Festival Noorwegen

——

12-06-18 tm 20-06-18 — Penn Havoysund Festival Noorwegen

14-08-18 tm 22-08-18 — Penn IJsland Festival

04-09-18 tm 12-09-18 — Penn Havoysund Festival Noorwegen

06-10-18 tm 14-10-18 — Vancouver Canada Festival (steur en zalmvissen)

Bij deze willen we alle vissers bedanken voor een gezellige week, Penn voor de mooie prijzen, Cor, Willem, Marcus en Jonathan voor al hun inzet.

Tot volgend jaar !!

groetjes,
Linda, Cor, Willem en Raffie
Team Cordes Travel

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 69 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 72 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 73 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 74 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 77 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 67 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 66

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 64 Penn Nappstraumen Festival 2016 - Penn Nappstraumen Festival 2016 - 5 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 4 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 3 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 2 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 1

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 86 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 84 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 83 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 93 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 82 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 80 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 79

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 81 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 78 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 43 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 42 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 45 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 46 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 47

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 91 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 94 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 92 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 89 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 88 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 87 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 68

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 90 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 79 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 81 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 75 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 44 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 35 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 34

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 33 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 36 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 37 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 38 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 29 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 31 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 32

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 41 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 40 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 39 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 30 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 19 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 18 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 17

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 53 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 52 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 51 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 48 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 49 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 50 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 71

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 65 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 63 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 62 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 61 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 60 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 28 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 27

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 26 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 25 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 24 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 23 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 22 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 21 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 20

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 16 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 15 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 7 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 9 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 10 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 11 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 12

Penn Nappstraumen Festival 2016 - 13 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 14 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 54 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 58 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 55 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 59 Penn Nappstraumen Festival 2016 - 57