Penn Havoysund Festival 2018 Raffie

Penn Havoysund Festival 2018

6 tm 13 september 2018

Hallo allemaal,

Beter laat dan nooit… het is nu juli 2019 en had nog steeds geen verslag gemaakt van ons Penn Havoysund Festival 2018, tientallen redenen, maar hier is dan de korte versie.

Penn Havoysund Festival, Havoysund in noord Noorwegen, ter hoogte vd Noordkaap, waar we dan ook wel eens gaan vissen. Havoysund is een leuke accommodatie met een grote zaal waar we elke dag het ontbijt hebben (inclusief in de prijs), hier is ook de zaal waar elke avond even bij elkaar komen én het restaurant voor die groepen die niet willen koken. Yep, je kunt dus dineren bij Havoysund, spareribs, vis, hamburger en steak, allemaal van zeer goede kwaliteit.

We vertrekken vanaf Amsterdam Schiphol met z’n allen naar Oslo, op het vliegveld van Oslo hebben we dan een overnachting. De volgende ochtend een prima ontbijt (vanaf 05:00) en daarna verzamelen bij de incheck. We vliegen daarna door naar Alta en zijn rond 11:30 bij Alta, ideaal lekker op tijd. Daarna nog een mooie >>rit<< van 2.5u naar Havoysund met een luxe touringcar. Rond 14:30 komen we aan in Havoysund, de groepen gaan naar hun huisjes en wij pakken de spullen uit.

De hengel worden opgetuigd en men gaat zelf boodschappen doen, dat is maar 400m lopen naar de supermarkt, ik rij even heen en weer om de zwaarste tassen boodschappen mee te nemen. Een huurauto is hier dus niet nodig omdat je te voet boodschappen kunt doen, ontbijt inclusief is en je zelfs elke avond in het restaurant kan eten als je dat wil. Zelf hebben we wel altijd een huurauto tijdens een Festival om toch altijd flexibel te zijn, mocht er iets gebeuren.

Deze keer als gast hebben we Jack vd Mortel, Prostaffer voor Abu Garcia, dus een echte roofvisser. Jack was nog nooit in Noorwegen geweest, dus kon niet wachten om ook hier eens te gaan vissen, zijn wens was om eens een heilbot te vangen…. Het is een speciale editie vh Penn Havoysund Festival, omdat er heel veel bekende mee gaan, zo heeft bv Robby Fish de hele winkel voor 1 week gesloten en gaat hun hele Team van 8 man mee naar het Penn Havoysund Festival Noorwegen en verder heel veel vissers die we al heel lang en goed kennen, extra gezellig dus !

We hebben 12 boten en 3 visgidsen, dus volle bak en minstens ons 25e Festival wat volgeboekt is, tot op heden alle Festivals die we ooit georganiseerd hebben ook volgeboekt en dat zegt genoeg toch ? We zijn nu al volop Festivals 2021 aan het boeken en dat is niet voor niets natuurlijk, dat kan alleen als alles klopt, de organisatie, de boten, de huisjes én het visgebied.

Om 20:00 hebben we de 1e meeting, met alle groepen verzamelen in de zaal waar oom het ontbijt is en daar leggen de visgidsen alles uit, de stekken, technieken, huisregels, worden de visgidsen ingedeeld en laat men zien men het beste een grote heilbot langs de boot kunt krijgen, want heilbotten boven de 130cm worden NIET binnen de boot getrokken. We praten met z’n allen nog na, de visgidsen wijzen nog een paar stekken aan, drinken met z’n allen nog een biertje en limonade en dan gaan we slapen….

Volgende ochtend (vrijdagochtend) 1e visdag, na een goed ontbijt (inclusief in de prijs) allemaal naar de boten, samen met de 3 visgidsen die we deze week tot onze beschikking hebben op pad naar de grote vissen.  Nu weet ik niet meer wat er welke dag is gevangen en door wie, dus vergeef me even wanneer, wie en wat, het is een algemeen reisverslag, een samenvatting. We hebben in ieder geval prachtig weer en met de snelle 23.5ft Aronnet boten met 150pk vaar je snel en veilig naar de stekken. Het weer is TOP, volle zon en weinig wind !

Vangsten… ik denk dat we al snel aan 40 heilboten zitten met z’n allen, grootste was 145cm gevangen door de mannen vd RET Rotterdam (hier hun verslag). Ook vandaag hele grote koolvissen bij Koen, Anthonie en Robbin aan boord, zij waren met visgids Jorgen op pad en vingen koolvissen tot 120cm. Verder ving Jack een kabeljauw van 115cm met een gewicht van 16.3kg, Dirk een kabeljauw van 123cm en er was nog een schol van 46cm. Wellicht ben ik nog vangsten vergeten, maar die komen later nog aan bod, excuus als ik iemand vergeten ben.

Prachtig weer, blauwe hemel, volle zon en het is september in het mooie Noord Noorwegen, tijdens het Penn Havoysund Festival 2018. Wat een dag en wat een prachtig weer, heel veel blije gezichten, iedereen zeer tevreden en blij met de vangsten, de ene boot ving vandaag beter dan de andere boot, maar dat is normaal. Vandaag minder grote kabeljauw daar men op jacht was naar de heilbot. Op de boot vd mannen van Robby Fish vingen zij maar liefst 16 heilbotten !! Alco ving een heilbot van 135 en 152cm, met die laatste ging hij zwemmen en Bart ving een heilbot van 180cm met een geschat gewicht volgens de heilbot-tabel een 80kg. Verder hier en daar nog mooie vangsten van schol, zeewolf, makreel, kabeljauw en koolvis.

Nu ga ik me snel klaarmaken voor het King-Crab buffet, onbeperkt Kingcrab eten met z’n allen en vissers die dit niet lusten eten een biefstuk. Kortom het Penn Havoysund Festival September 2018, is wederom een succes, 42 mannen en 1 vrouw (Linda) hebben het goed naar hun zin hier en het is net als altijd weer enorm gezellig. Gisteravond trouwens ook nog het Noorderlicht gezien, vanavond misschien weer.

De visgidsen varen elke dag gratis met een groep mee en de andere groepen mogen dan achter de visgids, elke dag dus 3 visgidsen en wijzelf ter beschikking voor raad, daad en advies, elke dag zijn we er voor de groepen. Bij deze accommodatie is het ontbijt inclusief, snelle 23.5ft 150pk boten, 1 dag gratis visgids aan boord en mogelijkheid tot huur van hengels en drijfpakken, verder is er een kleine winkel en is de supermarkt 400m lopen.

Wat een toffe week !! Prachtig weer, weinig wind, alleen vandaag en prachtige vangsten, dikke heilbotten, grote koolvissen, prachtige kabeljauw, roodbaars, schol, wijting en zeewolf. Iedereen is rood/bruin gekleurd in zijn gezicht en heeft een smile van oor tot oor. Vandaag ving Anthonie 2 heilbotten van 126 en 140cm !! Wat een vangsten, helaas moest de 140cm in de boot om te onthaken, maar daarna weer C & R.

En zo viste we de hele week en konden bijna elke avond genieten vh Noorderlicht, op één avond was het volop actie en heb ik een groot deel vd groep naar “boven” gereden naar de windmolens. Daar sta je namelijk helemaal in het pikkedonker en heb je geen enkel lichtje om je heen, je bent dan één met het Noorderlicht en is dus een hele speciale belevenis. Maar ja 40 man naar boven en beneden brengen is een hele klus, maar voor die groepen die het wilde deed ik het graag, 2,5 uur heen en weer rijden en iedereen blij en daar gaat het om !

De Penn materialen waren ook weer top, onze molens: Penn Conflict II, Penn Slammer III, Penn Spinfisher VI en de Penn Fathom 25 – 2-speed reel, allemaal in de 5000 of 5500 serie, gevuld met 30/00 gevlochten lijn. Onze hengels, de Penn Inliner, Penn Battalion Jig, Penn HSX, Penn Battalion Tuna Spin, Penn Halibut 50lb en de Penn Regiment II Jig. Meer informatie over onze materialen kun je >>hier<< lezen.

En zo komt de week weer ten einde, de boten worden weer volgetankt aan de tank-automaat, ideaal dus niet sjouwen met Jerry-cans, nee slang er in en vol tanken, boten schoonmaken en spullen pakken. In de avond de laatste meeting vd week en meteen de prijsuitreiking.

De prijsuitreiking
Winnaars Penn Havoysund Festival 2018. Wat een week, wat een mooi weer en wat een grandioze vangsten. 3 visgidsen hebben ons geholpen deze week en met de snelle 23.5ft boten, kwamen we snel en veilig op de stekken.

Hier de winnaars:
3e plaats Bart Theuws met een heilbot van 156cm
2e plaats Bart Theuws met een heilbot van 180cm
1e plaats Bart van den Heuvel heilbot van 181cm

Zij kregen een prachtige trofee, een mooie Penn molen en een prachtige Penn hengel. Wat een vangsten, Bart ving zijn 181cm heilbot op 30m diepte met een 100gr pilkertje met een Penn hengel en molen.

De top 10 heilbotten deze week:
140cm
133cm
130cm

Verder nog grote koolvissen ruim over de meter, grootste 120cm, dikke kabeljauwen tot 16/17kg en grootste kabeljauw was voor Dirk Huyghe van Robby Fish. Penn Havoysund Festival 2018 was wederom een groot succes, in juni 2018 waren we hier al met 44 man en nu met 43 man, kortom Havoysund is zeer geliefd. De “Bartjes” hebben voor 2019, 2020 A Rorbuer geboekt en 2021 gaan ze weer mee naar Havoysund, hoezo vroeg boeken ?

Wij willen iedereen bedanken voor deze gezellige week, de meeste vissers zien we in 2019 en 2020 weer terug en dat is niets voor niets. Ook een extra dank aan het hele Team van Robby Fish die de winkel een week heeft gesloten om met heel zijn crew/personeel naar Havoysund te gaan, voor het plezier maar ook om materiaal te testen en ervaring op te doen, zodat ook zij uit eigen ervaring advies kunnen geven over het vissen in Noorwegen.

Wil je ook eens mee met een Penn Festival ?