Visreis naar Havoysund 2019 Hugo

Visreis Havoysund van 03/07/2019 tot 18/07/2019

(Volle week op de visgidsboot)

Woensdag 03 juli 2019 !  Wij hebben er een gans jaar over gepraat en naar uitgekeken maar eindelijk is het zover : onze vis reis naar Havoysund kan beginnen. Een taxi komt ons thuis oppikken en brengt ons veilig naar Schiphol. Makkelijk is dat als je ontspannen kan aankomen op de luchthaven, toch een rit van 208 km van onze woonplaats tot Schiphol. Onze hoeveelheid bagage voor de heenvlucht valt mee: onze volledige visuitrusting hebben we vorig jaar, bij onze vis reis in Havoysund in veilige bewaring achtergelaten.

De 1ste vlucht brengt ons ’s nachts naar Oslo en we overnachten in het Park Inn Hotel, op wandelafstand binnen de luchthaven. ’ s Morgens genieten we van een uitstekend en uitgebreid ontbijt en vertrekken vol enthousiasme voor de vlucht naar Alta. Van Alta gaat het met de bus richting Noordkaap naar onze eindbestemming Havoysund. De busrit van 3 uur is zo voorbij: wij genieten onderweg van de onbeschrijflijk mooie vergezichten, het lijkt of we in een natuurdocumentaire zijn beland.

De visgidsen Douglas Dahlberg en Jörgen Zwilgmeyer staan ons op te wachten : ongelooflijk sympathieke kerels met een stralende dynamiek. Zij overhandigen ons de sleutel van onze chalet. Uitpakken en alles in gereedheid brengen om de volgende dag onze eerste vistrip met guiding boat te kunnen starten, wij hebben de hele week de visgids geboekt op de Guide-boat, zie >>hier<<. Maar eerst nog een stevige maaltijd verorberen: een “onglet à l’echalotte”, op tijd gaan slapen en de volgende dag zijn onze batterijen weer 100% opgeladen.

De 2 weken die daarop volgden beleefden we als een onbeschrijfelijk en onvergetelijk avontuur: uitstekende weersomstandigheden, prachtige visserij …. Maar dit alles kon maar dank zij de 2 jonge Zweden Douglas en Jörgen die er alles aan deden om in samenspraak ons dagelijks te begeleiden. De mooie vette kabeljauw die we overdag aan boord trokken, fileerden we ’s avonds om mee te nemen voor het thuisfront.

Ook aan heilbot was er geen gebrek; maar wat een vechters zijn die vissen ! Wat een kracht gaat daarvan uit.  “All hands on deck”!!  om een heilbot van 1,94 m (!)  naast de boot te krijgen, een ware krachtmeting met een indrukwekkende gestalte : ondertussen alles op film vastgelegd om achteraf na te genieten. Naar jaarlijkse gewoonte maakten we ook een trip naar diep water om roodbaars te vangen: we visten met stukken levend aas en dat leverde vis tot 6kg en prachtige filets op.

Maar dan kwam de vraag van Erik Axner, the boss himself ! Wat doen we morgen ? Zin om eens op de Vleet te proberen ?  Natuurlijk waren we super gemotiveerd want bleek dat men dat daar nog nooit had gedaan in hun 15-jarig kamp bestaan. De gidsen brachten de nodige onderlijnen aan boord en we vertrokken naar de diepzee. Op 300m diepte deden we de eerste test: na 30 minuten hadden we reeds een eerste aanbeet.  Met zwoegen en zweten brachten we prachtige Vleten tot 11,4 kg aan boord. Na het nodige foto en filmmateriaal hebben we deze monsters hun vrijheid teruggegeven. Maar het deed vooral veel plezier om een kamprecord te vestigen als “les petits Belges”.

De dagen vlogen voorbij met vangsten van zeewolf, schelvis en al de reeds eerder vermelde vissoorten. Onze innerlijke mens werd dagelijks verwend met deze heerlijkheden, uiteraard met de nodige zorg bereid. Drie voldane vissers konden de terugvlucht voorbereiden met ieder 20kg filets extra bagage. De tussenstops op de luchthavens verliepen vlot en in Schiphol kwam onze bagage met vis netjes van de band gerold. Dat was even een spannend moment.  Onze taxi stond ons op te wachten en bracht ons veilig thuis. We zullen nog lang nakaarten en vertellen. Wat we beleefden staat voor altijd in ons geheugen gebrand.

Dank U Cordes Travel voor jullie professionele begeleiding om dit onvergetelijke visavontuur te kunnen beleven. Volgend jaar zien we jullie terug op de Cordes-Traveldag; we hebben ons alvast aangemeld.

Jammer dat één reisgenoot de vis reis niet heeft kunnen meemaken. Een jammerlijk fietsongeval met ernstige letsels en breuken verhinderden dat hij kon meegaan. Gelukkig hadden we een annulatieverzekering afgesloten en ook hier hebben we de professionaliteit van Cordes Travel kunnen ervaren, de tussenkomst werd vlot en netjes geregeld door hen. Ondertussen is onze reisgenoot aan de beterhand en kijkt hij er naar uit om er volgend jaar bij te zijn.

In 2020 gaan we naar Nappstraumen ,we kijken er allen verwachtingsvol naar uit!

Groetjes van het team Marc, Antoon, Willy en Hugo !