Visvakantie Kastnesham 2020 Willem

Visvakantie Kastnesham 2020

Reisverslag Kastneshamn 5 tm 12 oktober 2020

Niet doorgaan, wel doorgaan, niet doorgaan, wel doorgaan, zo was de voorbereiding van onze visreis naar Kastneshamn.

De voorbereiding was er eentje zoals we het altijd doen. Plannen maken, afspraken maken, vervoer regelen, Cordes Travel dag bezoeken, inkopen doen bij oa AHOY hengelsport en Robby Fish, zeekaarten bestuderen, enz enz. Maar dit was allemaal voor het losbarsten van dat vervelende virus. Bovendien richten wij de voorbereiding op de accommodatie Nordskott, want die hadden wij geboekt voor deze visreis.

Toen kwam het telefoontje van Raffie Cordes met de mededeling dat onze visreis naar Nordskot helaas niet door kon gaan, de gemeente wil geen toeristen meer ontvangen. Jammer maar het is niet anders. Dus kijken of we de reis konden verplaatsen/omboeken naar later dit jaar, want het zal toch niet heel het jaar duren? Dus zo gezegd, zo gedaan. Het kon doorgeschoven worden naar begin oktober of naar volgend jaar. We wilden toch graag dit jaar dus maar gekozen voor oktober. Maar dat vervelende virus wilde maar niet verdwijnen en kwam zelfs weer terug. Hoe nu weer werd er gevraagd.

Noorwegen deed de grenzen voor Nederland weer dicht, dus we begonnen weer te twijfelen of het nog wel door kon gaan. Gelukkig hebben we bij een reisbureau geboekt die de Noorse wetgeving heel goed kent en bovendien ook de kleine Noorse lettertjes goed kunnen lezen en zij vonden de oplossing. Met een speciaal document is reizen naar Noorwegen toegestaan. Dus dat was geregeld. Toch waren er gebieden die geen toestemming gaven voor buitenlandse reizigers en in een van die gebieden lag dus Nordskot. Weg visreis dachten wij, maar Linda en Raffie zaten niet stil en hadden alweer uitgezocht waar we dan wel in  die periode naar toe konden. Dat werd Kastneshamn, indien wij daarmee akkoord waren, nou we wilde vissen in 2020 dus ja !!

3 oktober was het dan zover. Toch wel spannend, want het is zo anders dan anders. Netjes voorbereid, met mondkapjes bij de hand vertrokken we voor de bijna 3000km lange tocht. Zoals altijd rijden wij met een busje en dat bevalt prima. Er zijn nadelen aan, maar ook voordelen en onze keuze is om rijdend te gaan. Grensovergang naar Duitsland geen enkel probleem. Toen Denemarken: Uit de rij geplukt en de douanier vroeg wat onze bestemming was. “Noorwegen” was ons antwoord. Dat kan zei hij, maar niet langs deze weg. We dachten nog, waar moet je dan wel langs, maar ja. Toen lieten we het document zien en bijna gelijk zei hij: goeie reis, maar stop niet in Denemarken.

De andere grensposten, Denemarken-Zweden en Zweden–Noorwegen gaven geen problemen. De reis ging goed tot midden Zweden. De (huur)bus gaf wat problemen. Hoe kan je op dit moment, zaterdag op zondagnacht om 02.30 uur pech krijgen midden in Zweden. Maar goed we konden gelukkig nog net een benzinestation bereiken en daar werden we na het inroepen van de Zweedse ANWB weggesleept naar een garage in een stad op ca 20 km afstand. Er was echter niets open en de manager van het verhuurbedrijf had ook nog niet gereageerd op mijn oproepen. Toch om ca 09.00 uur contact en die heeft geregeld dat we bij een Zweeds verhuurbedrijf een vervangende bus op konden halen. Zo gezegd zo gedaan en met een kleine 10 uur vertraging konden we onze reis vervolgen. We mochten gelukkig gelijk het huis in en konden dus even wat slaap in halen.

Kastneshamn is een mooie locatie, (zie Cordes Travel website). Prima huizen, prima boten, prima dichtbij gelegen visstekken. Dus de eerste volledige visdag gelijk vol aan de bak. Op een 10 minuten varen stuiten we op een school koolvis die het hele scherm van de dieptemeter rood deed kleuren. Tussen de 50 en 80 meter diep konden we naar hartenlust de vechtende koolvissen belagen en dat lukte erg goed. Er was geen doorkomen aan om de daaronder zwemmende kabeljauwen te bereiken.

Het “zwaardere” materiaal werd opgeborgen en met “licht” materiaal werd het gewoon topsport. Wat een vechters zijn dat. De meeste waren tussen de 60 en 80 cm maar ook wat uitschieters tot boven de meter. De volgende dagen gingen we wat anders proberen. Er zitten tenslotte nog meer soorten. Proberen op heilbot op de minder diepe stekken of heel erg diep gaan vissen op bijvoorbeeld roodbaars. Maar ook de kabeljauw zat vrij diep. De heilbot lukte niet, maar de roodbaars wisten we te vinden en afgewisseld met de vele lommen maakten de molens en reels overuren, maar deze gaven geen krimp. Wij vissen al jaren met diverse materialen van PENN en zeker de  PENN Fathom 2speed is een juweeltje. Maar ook de PENN Battle II en de bekende Spinfisher staan hun mannetje. Ook de gebruikte hengels als de Regiment en de Inliner bevallen ons al jaren goed en ook nu stelde ze weer niet teleur.

Maar goed het vissen ging dus lekker. En om lekker te vissen moet het weer ook mee werken. Zelf was ik al voor de 15e keer in Noorwegen en ook in verschillende maanden. Maar nog nooit in oktober. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik in eerste instantie ook wat spanning had over de weersgesteldheid in die tijd. Welnu, na afloop kan ik zeggen het was eigenlijk bijna te goed. Soms helemaal geen wind, waardoor de drift 0.0 was. Zonnetje erbij en zelfs 1 dag was het 15 graden!!

De eigenaar vertelde dat september en begin oktober heel vaak prima visweer geven en dat soms augustus veel minder is. Dus dat fabeltje dat het zo laat in het seizoen altijd slecht weer is kan ook in de prullenbak. Klein nadeeltje is dan wel in die tijd dat het vroeger donker is maar ja als je zorgt dat je om ca 08.00 uur uitvaart dan kan je tot ca 17.00 uur op het water zijn, dus dan heb je toch wel genoeg vistijd lijkt mij zo.

Al met al hebben wij een prachtige week gehad met ruim voldoende vis. Mooie stekken kunnen afvissen van ondiep tot heel diep. Mooie vissen kunnen vangen met een kabeljauw van 15,8 kilo als grootste vis en diverse koolvissen van boven de meter. Lengen, lommen schelvis en zelfs een grote wijting, het zit er allemaal. Kastneshamn is gewoon een locatie die uitstekend past bij de overige toplocaties in het programma van Cordes Travel. O ja toch nog wel een kleine Corona-beperking, bij deze accommodatie, we mochten niet zelf boodschappen doen, maar dat deed de eigenaar netjes. Topservice en ook wéér goed geregeld.

Toen was het zover dat we de terugreis moesten aanvaarden. Welnu onze kapotte bus was in Zweden opgehaald door het verhuurbedrijf uit Nederland en er stond een nieuwe voor ons klaar. Even de bus weer omruilen en we konden verder. Ook dat is een service van de allerbeste categorie. Dus als u eens een bus nodig hebt kijk eens bij  https://goroadtrip.nl/ en dan de visreis geboekt bij Cordes Travel dan kan het niet anders dan dat de visreis een succes wordt.

Dat hebben wij dit jaar dubbel en dwars ervaren. Veel dank daarvoor Linda en Raffie. Zo kunnen wij toch heerlijk nagenieten in dit Corona jaar van onze visreis. Hopen dat volgend jaar een beetje normaal mag verlopen en als het nog hetzelfde is, denk  ik dat Cordes Travel wel met een oplossing komt!

Volgend jaar staat de toplocatie Lenangen weer op het programma en dat is al over 8 maanden, dus we moeten maar snel beginnen met de voorbereidingen en tegelijk alvast eens kijken waar de reis in 2022 naar toe gaat, uiteraard weer bij Linda en Raffie.