Vissen in Noorwegen Storekorsnes 2014

Storekorsnes-2014 35Storekorsnes juni 2014-06-29

Nog anderhalf jaar, nog 12 maanden, nog 180 dagen, nog 1800 uur, nog 2200 minuten, maar dan is het zover. Zo hebben we afgeteld naar de dag dat we weer zouden afreizen naar Storekorsnes, gelegen in Noord Noorwegen. Weer schrijf ik, want het is de tweede keer dat we deze accommodatie bij Cordes Travel hebben gereserveerd om ons geluk te beproeven in deze van veel vis voorziene wateren.

Natuurlijk hebben we ons weer op en top voorbereid door veel info te verzamelen over het te gebruiken materiaal. Ervaringen uitwisselen met andere Noorwegen vissers en waar kun je dat beter doen dan op de Cordes Traveldag. Hier krijg de laatste info, de benodigde zeekaarten en je kunt ook nog allerlei goed materiaal aanschaffen bij de aanwezige winkelier. Bovendien krijg je  een leuk pakket mee en de loterij geeft ook nog kans op mooie prijzen.

Dus aan de voorbereiding heeft het zeker niet gelegen en vol goede moed en nog meer zin vertrokken 3 van de vier met de auto om de ruim 3000 kilometer af te gaan leggen. De vierde man ging met het vliegtuig naar Alta, wat op slechts 55 km gelegen is van Storekorsnes. De rit is ver, maar ongelofelijk mooi en zeker in Zweden kun je goed door blijven rijden met een gemiddelde van bijna 100 km per uur. Onderweg nog overnacht in een “hytte” en dus kwamen we woensdag 18 juni lekker ontspannen aan op de locatie. Daar we erg vroeg waren moesten we nog even wachten voor we in het huisje konden, maar in de haven was gastheer Albert met een boot bezig. Dus wij weer kennis gemaakt en hebben toen gelijk maar de boot bekeken. Wij hadden de grote 24 feet kajuitboot. Wat een schip, zelfs de cabine kon verwarmd worden, heerlijk met koud en slecht weer.

Storekorsnes-2014 23Daarna de spullen naar het huisje gebracht en is Willem de 4e man op gaan halen. Frank en Gert-Jan konden hun vangdrang niet bedwingen en zijn voor de eerste keer uitgevaren. De vangsten waren gelijk al zeer bemoedigend. Diverse mooie gullen van 3 á 4 kilo kwamen al binnen, maar ook een koolvis van ca 7 kilo kon het kunstaas niet weerstaan. Dit is echte sport. Wat een vechter!  Na een paar uurtjes kwamen Willem en Henk ook naar de haven en zo waren we compleet. Op de eerste dag al een aantal vissen moeten fileren is nog niet vaak voorgekomen. Maar avonds zijn we toch nog even weggeweest al was het weer niet om over naar huis te schrijven. Regen en een behoorlijk bries maakte het vissen niet al te comfortabel. Toch maakte de vangst veel goed. Willem bracht een zeewolf naar boven op de cutbait zonder dat hij gehaakt was. De zeewolf hield gewoon de staart vast. Helaas totdat hij bijna binnengehaald kon worden rook hij onraad , liet los en dook de diepte weer in. Nog enkele zeewolven en diverse gullen werden gevangen en de meeste vonden we te klein en zwemmen dus weer rond. Na een goede nachtrust de volgende dag diverse stekken bezocht, allemaal in de nabijheid van de haven. Vis genoeg. Mooie zeewolven, Gullen die groter leken te worden, vechtende koolvissen en natuurlijk de eerste heilbotten kwamen binnen. Niet al te groot maar ze haalde wel makkelijk de minimum maat van 80 cm. Het weer was wederom niet best, maar zoals gezegd de kajuitboot is dan een uitkomst. Vrijdag besloten we om eens naar de overkant te varen. Een mooie stek opgezocht en de diverse soorten kunstaas gingen weer overboord. Het werd een waar vangfestijn. We begonnen op ongeveer 25 meter diepte en daar zat alleen koolvis, niet zo maar een beetje maar hele scholen. Door de drift kwamen we vanzelf op dieper water en tussen de 40 en 60 meter diende de gullen zich aan. Mooie aanbeten, het gebonk tijdens het inhalen en dan de vissen van om en nabij de 4/5 kilo netjes in de boot proberen te krijgen en indien goed gehaakt de vrijheid weer terug te geven.  Nog meer op dieper water, 80 tot 100 meter kwamen de echte kabeljauwen in beeld. Op een gegeven moment stonden wij alle vier met een kromme hengel in ons handen en kwamen de eerste 10 kilo kabeljauwen naar boven. Wat genoten we hiervan. Hier werd ons verwachtingspatroon ingewilligd. Hiervoor kwamen we.

Storekorsnes-2014 50De volgende dag, zaterdag , niet veel anders. Mooie vissen, diverse soorten, allerlei grootte, het ging gewoon door. We konden maar kiezen waarop we zouden gaan vissen, niet alleen het soort kunstaas, maar ook de diepte. Zo haalde Willem van ruim 100 meter een mooie roodbaars naar boven en wist ook Gert-Jan zijn eerste zeewolf te vangen. Zou zeker niet de laatste worden.

In de avond besloten we om de volgende dag maar eens specifiek op zeewolf te gaan vissen. Net om de hoek van de haven is een goed gedeelte waar zowel zeewolf als heilbot te vangen is. Koolvis zit hier bijna niet. Het begon wat stilletjes, maar toen we na enkele uren de balans op maakte waren er toch maar liefst 21 mooie zeewolven gevangen, de kleintjes niet meegerekend en een mooie heilbot door Henk. Wat gaat de tijd toch snel als je het naar je zin hebt, het is intussen al weer maandag. Dat betekend nog een anderhalve dag vissen en het zit er weer op.

Storekorsnes-2014 46Het quotum van de 15 kilo filet is al zo goed als gehaald dus dat betekend dat de vis weer netjes kan worden teruggezet. Dit hadden we nog niet meegemaakt. Maandag weer naar de overkant gevaren, om een beetje de wind te ontlopen alsmede de soms sterke stroming in het midden van het fjord. Ook dit was geen tochtje wat ons windeieren legde. De ene vis was nog groter als de andere en diverse kabeljauwen van ca 10 kilo zagen voor korte tijd het daglicht. Allemaal vingen we vis en het moet gezegd de meeste aan de (speed) pilker. De cutbait was niet altijd favoriet al ving Frank er wel een mooie heilbot mee. Het was een fantastische drift die we maakte en gingen nog een keer dezelfde drift trachten te maken. Na een halfuur kreeg Willem een prachtige aanbeet  en moest aan de bak om “iets”van ca 70 meter naar boven te halen. Tijdens de voorbereiding word regelmatig verteld dat je de slip goed moet afstellen, dat bleek nu ook weer. Gelukkig stond hij perfect en kwam meter voor meter een hele mooie heilbot in beeld. Voorzichtig aan boord gehaald en deze bleek 96 cm lang te zijn en 8.6 kilo zwaar. Voor Willem was dit zijn eerste heilbot dus de blijdschap was groot.  De dag vloog om en het was tijd om weer terug te gaan, nog een paar vissen fileren om de laatste hoekjes in de koelboxen te vullen en natuurlijk nog een keertje te eten.

Storekorsnes-2014 37Dinsdagmorgen zouden we nog een paar uurtjes de plas opgaan om daarna in de middag de zaak schoon te maken en voor te gaan bereiden op de terugreis. Maar daar dachten we nog lang niet aan, want op die dinsdagmorgen werden er nog even diverse records gebroken. Gert-Jan was de koploper met een dikke kabeljauw van ruim 12,5 kilo en ook Henk haalde er een naar boven die de 11 kilo ook ruim passeerde. Maar ook Frank en Willem lieten zich niet onbetuigd en haalde diverse mooie exemplaren tussen de 8 en 10 kilo naar boven.  Maar aan alles komt een eind dus ook aan deze fantastische week in het Noorden van Noorwegen. Wat hebben we genoten van de vangst, van de accommodatie, de pracht boot en natuurlijk ook zeker niet vergeten de gastheer Albert en zijn fantastische vrouw Ellen, die daar waar mogelijk klaarstaat voor haar gasten.  Op ons gemak alle materiaal schoongemaakt en vroeg naar bed. Ellen kwam natuurlijk nog met de afrekening van de gebruikte benzine en zei dat wij erg zuinig waren geweest. Een groep in de week hiervoor had maar liefst 600 liter verstookt. Wij slechts 120. Nog een korte samenvatting van de gebruikte materialen;

Alle vier hebben gevist met diverse Penn hengels zoals de oude vertrouwde Ugly Stick, de Rampage en de allernieuwste Penn Regiment Halibut. De meest gebruikte reel was de vertrouwde 321GT en 330 van Penn en Willem viste met zijn nieuwe Penn Spinfisher 5500. Als lijn de Spiderwire code Red 20/100. Zoals al gezegd de vis vond de pilkers het meest interessant, de cutbait in diverse kleuren wat minder, maar ook de bekende gummimak bleek in trek.

Soorten gevangen vis waren natuurlijk kabeljauw, zeewolf, roodbaars, koolvis, heilbot en schelvis.

Op de terugweg werd natuurlijk nog lang en veel gesproken over de achterliggende dagen maar ook kijkend naar de volgende jaren. Daar bleek meteen dat we met z’n allen toch weer voor Storekorsnes gaan en hebben we meteen al weer geboekt voor 2015, om zo zeker te zijn van een plaatsje, dus in de week van 3 tm 10 Juni, de Hytte met de grote kajuitboot, uiteraard wéér bij Linda en Raffie van Cordes Travel.

Ook de terugreis verliep zonder enig probleem en na 3060 kilometer kwamen we moe maar uiterst voldaan weer aan in West Brabant.

Frank, Henk, Gert-Jan en Willem

Storekorsnes-2014 1 Storekorsnes-2014 2 Storekorsnes-2014 3 Storekorsnes-2014 22 Storekorsnes-2014 23 Storekorsnes-2014 24 Storekorsnes-2014 25

Storekorsnes-2014 38 Storekorsnes-2014 39 Storekorsnes-2014 35 Storekorsnes-2014 46 Storekorsnes-2014 5 Storekorsnes-2014 4 Storekorsnes-2014 6

Storekorsnes-2014 7 Storekorsnes-2014 8 Storekorsnes-2014 9 Storekorsnes-2014 10 Storekorsnes-2014 11 Storekorsnes-2014 12 Storekorsnes-2014 13

Storekorsnes-2014 14 Storekorsnes-2014 15 Storekorsnes-2014 16 Storekorsnes-2014 17 Storekorsnes-2014 18 Storekorsnes-2014 19 Storekorsnes-2014 20

Storekorsnes-2014 21 Storekorsnes-2014 22 Storekorsnes-2014 26 Storekorsnes-2014 27 Storekorsnes-2014 28 Storekorsnes-2014 29 Storekorsnes-2014 30

Storekorsnes-2014 31 Storekorsnes-2014 32 Storekorsnes-2014 33 Storekorsnes-2014 34 Storekorsnes-2014 36 Storekorsnes-2014 37 Storekorsnes-2014 40

Storekorsnes-2014 41 Storekorsnes-2014 42 Storekorsnes-2014 43 Storekorsnes-2014 44 Storekorsnes-2014 45 Storekorsnes-2014 47 Storekorsnes-2014 48

Storekorsnes-2014 49 Storekorsnes-2014 50 Storekorsnes-2014 51 Storekorsnes-2014 52 Storekorsnes-2014