Visreis naar Vega

Visreis naar Vega Noorwegen

31-5-2023 t/m 9-6-2023

Dit jaar waren de pijlen weer op Vega Kystferie gericht. Ondertussen de vierde keer (met tussenpozen) dat we dit archipel aandoen. Wat een prachtig gebied is dat met haar 6000 eilandjes en vele eidereenden , niet voor niets bij het Unesco werelderfgoed aangesloten…

We boeken al jaren bij Cordes Travel en zo ook weer dit jaar (en 2024 ligt ook al vast), gewoon een goed, eerlijk en transparant bedrijf maar dat kunnen de vaste klanten beamen… We keken uit naar de Cordes Traveldag omdat we daar al vele contacten hebben opgedaan  en het is er gewoon gezellig met in het achterhoofd om de hoofdprijs te winnen met de loterij…maar die droom schuiven we weer een jaartje door. Sportvis-pakket opgehaald met daarin een Penn Slammer 560 molen. Dat is voor mij persoonlijk de fijnste molen voor Noorwegen en IJsland…er zat ook een tube Oud Hollandsche Ambachtscréme in voor na het vissen je handen mee te verzorgen.

Op maandag 29 mei vertrokken we met 5 man dan eindelijk richting Kiel om daar de overtocht te maken met de ColorLine richting Oslo. Eric kwam later nagevlogen en zouden we oppikken op het vliegveld. Een geweldig leuke ervaring op zo’n “cruiseschip”. Alles verliep vlotjes en om 10.30hr reden we van de boot af om een 600km te gaan rijden richting Steinkjer alwaar we de eerste overnachting hadden geboekt…het is een klere eind rijden maar het prachtige landschap wat Noorwegen te bieden heeft maakt veel goed. Na een goede nachtrust richting Horn voor de overtocht naar Vega…Daar aangekomen moesten we een uur wachten alvorens de afvaart was , reishengeltje gepakt ( DAM Effzett 30-70 gram ) en vanaf de kade gooien. Bij de eerste worp zwom er al een heilbotje achteraan maar pakte de shad niet. Was niet echt erg daar de kade 3 meter hoog was en ik echt niet zou weten hoe we deze eruit zouden krijgen… nog paar worpen gemaakt en 2 gullen mochten zich gereed maken voor de foto. Leuk tijdverdrijf…

Bij aankomst in het huisje Kystferie stond Jorn ons al op te wachten , wat een mooie kerel is dat. Niet qua uiterlijk ( whahaha ) maar als mens. De vrolijkheid zelve en zeer behulpzaam. Uiteraard vielen de meegebrachte lekkernijen uit NL goed in de smaak. Later die week verraste hij ons met ingelegde zalm , wat een delicatesse… Na overhandiging sleutels , papieren etc en de nodige uitleg konden we de boot gaan inspecteren. Een prachtige 22ft boot met 80PK motor aan power. Hierna het water opgegaan maar het bleek hard werken te zijn met de wind. Een wind die de gehele week aanbleef en de gehele kustlijn van Noorwegen teisterde. Ook op de Lofoten teveel wind om goed te kunnen vissen lazen we in de vangstberichten. We moesten het er maar mee doen maar vele uitgewerkte plannetjes om de heilbot te belagen vielen hierdoor in duigen en werden we veroordeeld tot de pilker net buiten de haven. We vingen wel een visje maar niet die waarvoor we gekomen waren.

In de avonden waaide het minder en ’s nachts was het bijna stil voor een paar uurtjes. We hebben deze kansen aangegrepen om toch maar buiten onze comfortzone om wat avond-nachtsessies te doen. De plateaus werden opgezocht op een 20 minuten varen en al snel stonden de hengels gebogen. Het waren geen grote kabeljauwen maar tussen de 60 en 80 cm zijn toch leuke visjes als je er een 20 tot 30 achter elkaar vangt in een goede 2 uur tijd. Heilbot bleef uit , nog wel een volger gehad maar ook deze konden we niet verleiden tot een aanbeet maar we hebben nog wat dagen .

De laatste dag was het dan eindelijk toch raak , een dreun op de hengel en de slip begon te gieren…geen megaheilbot maar 85cm is toch leuk om te vangen. Na wat wandelingen op het eiland daar het vissen niet kon door de wind toch een mooie afsluiting van een visvakantie die beter had kunnen zijn maar het weer heb je helaas niet in de hand. Op het eind vd rit hadden we per persoon toch nog 14.6 kg filet om mee naar huis te nemen. De Oud Hollandsche Ambachtscreme is heerlijk spul , geen kloven of schrale handen. Aanrader , heb alweer een nieuwe tube besteld op www.ambachtscreme.nl .

Over de terugweg kan ik kort zijn…die is nooit leuk…

Vega Kystferie is zeker een aanrader voor degenen die het wat hoger willen zoeken maar nog niet helemaal naar het Noorden willen. Mooie huisjes , goede boten , zeer goed viswater en met de auto nog net te doen ( 3 dagen reizen met 2 overnachtingen ). We kijken alweer uit naar de volgende reis in 2024. Dan gaan we IJsland weer een bezoekje brengen ,uiteraard geboekt via Cordes Travel…Raffie en Linda , bedankt weer voor alles en zeker tot de Cordes Traveldag 2024…