Visreis naar Nappstraumen 2015 groep Grift

Nappstraumen-Grift 30Visgroep: Gerrit Jan, Jeroen en Jan
Periode: 5 t/m 12 Augustus 2015

Voorpret
De voorpret van onze vakantie begon natuurlijk al op de Cordes Traveldag. Hier hebben we allemaal één of meerdere Hengels gekocht, waaronder de Penn Halibut 30lbs en de Penn Heavy Pilk en een Spinfisher 5500 molen. Verder hebben we daar kennis gemaakt met een gids die ook op Nappstraumen werkzaam was. Daarna hebben we nog een avond een bezoek (privé-les) gebracht aan Raffie en Linda, om meer te weten te komen over de locatie waar we geboekt hadden en allerlei vistips in ontvangst te nemen. We zijn daar zeer gastvrij ontvangen en onder het genot van een hapje en drankje hebben we de hele avond over vissen gepraat. Na z’on avond begint het wel te kriebelen en kan je niet wachten tot het eindelijk zover is.

Nappstraumen-Grift 48Woensdag 5 Augustus
Om half 7 ’s ochtends vertrokken we (Gerrit Jan en Jeroen) van huis voor een weekje vissen naar Nappstraumen. Op de snelweg vlak bij Schiphol zagen we vismaatje Jan al. Personenauto’s met een grote viskoker er in vallen dus wel op! Na een voorspoedige vlucht om 12:30 aangekomen in Oslo. Bagage opgepikt en weer ingeleverd voor de binnenlandse vlucht. Daarna hebben we een warme maaltijd te genuttigd, want ’s avonds zou er toch niets meer van koken komen en we hadden toch tijd genoeg. Daarna door naar Evenes Airport waar we om 17:30 uur aankwamen. Terwijl Jeroen en Jan de bagage op pikten heb ik de huurauto geregeld. Na een rit van bijna 3 ½ uur kwamen we aan op de accommodatie. Daar kennis gemaakt met gids Jonathan en afspraken gemaakt voor de volgende dag, want dan zou hij ons gaan gidsen. Er was nog tijd om boodschappen te doen want de supermarkt in Leknes is tot 23:00 uur open. Dus dat meteen maar gedaan, dan konden we de volgende dag geheel aan het vissen besteden. Vervolgens zijn we onze hengels gaan klaarmaken. Het is toch wel leuk een hele woonkamer vol met hengels, reels en allerlei visspullen. Om kwart voor één lagen we op bed, vol verwachting van de komende dagen! Dromen van grote heilbotten.

Nappstraumen-Grift 62Donderdag 6 Augustus
Na een lekker ontbijt krijgen we eerst een rondleiding van gids Jonathan. Hij laat ons het drooghok zien waar we de vispakken en schoeisel kunnen laten drogen na het vissen. Ook is er een walk-in freezer. Als je zelf vis mee wil nemen kan je die hier in laten vriezen. Verder hebben ze nog winkel, met een ruim assortiment met o.a.  sandeels, cutbaits, slim jim en crazy daisy in allerlei kleuren en gewichten. Ook hebben ze pilkers.

Om 11:00 uur vertrekken we om te gaan vissen. Het is goed weer met weinig wind dus gaan we naar “buiten” aan de Noordwest kant. Dat is bij Nappstraumen rechtsom. Er werd meteen koers gezet naar de verst gelegen stekken. Onderweg spot Jeroen een grote vis. Walvis of Orka’s! We varen er een eindje naar toe. Het blijken Orka’s te zijn, 2 grote en 2 kleine. Ze zijn niet zo van ons bezoek gecharmeerd en blijven lang onder water. Toch krijgen we ze wel enkele keren te zien, want ze moeten toch af en toe ademhalen. Daarna gaan we verder naar onze 1e stek. Jonathan de visgids staat naast me. Hij vangt een koolvisje en gebruikt die als aas aan zijn staafpilker. Hij krijgt direct een mooie aanbeet. Het blijkt een grote en sterke vis te zijn. Hij denkt dat het heilbot is en geeft zijn hengel aan mij. Jemig wat is die vis sterk! Eerst neemt ie alleen maar lijn.

Nappstraumen-Grift 39Als dat ophoudt begin ik binnen te halen. Stukje voor stukje. Het is belangrijk dat je de lijn strak houdt (zoals Jonathan zei: “keep tension on the line”). Ook al worden mijn armen moe. De vis komt van een redelijke diepte (zo’n 50 meter) en moet dus een behoorlijk stuk omhoog gehaald worden. Eindelijk komt ie boven en het is inderdaad een mooie heilbot. Ik verwacht dat ie nog een run gaat nemen maar de vis is moe. Volgens Jonathan omdat ie uit diep water komt en al flink lang gevochten heeft. Jonathan haalt hem behendig aan boord. Wat een prachtig beest en wat een power. Na wat foto’s gemaakt te hebben, hebben we de vis weer laten zwemmen.

Wat een prachtig begin van de visvakantie: eerst orka’s gespot en daarna een fraaie heilbot. De rest van de dag hebben we nog enkele mooie kabeljauwen gevangen en uiteraard koolvis. Toch viel het wel tegen om grote vis te vangen. Aan het eind van de middag zijn we de straumen opgegaan om gericht op heilbot te gaan vissen. Jonathan had 2 hengels met een dobber en daaronder een anti-twist rig met koolvis eraan uitgezet. Jan, Jeroen en ik hebben gevist met een pilker met koolvis eraan, met cutbaits en crazy daisy gevist. Het mocht echter niet baten. Het is ons niet gelukt nog een heilbot te haken. Wel hebben we nog een zeearend gezien. Ruim na 8 uur ’s avonds zijn we weer terug naar de accommodatie gevaren. Moe maar voldaan na een prachtige visdag.

Nappstraumen-Grift 27Vrijdag 7 Augustus
Na een goede nachtrust (wat kan je goed slapen na een dag vissen) zijn we ’s ochtends vertrokken naar dezelfde verre stekken. Het was prachtig weer. Zonnig en weinig wind. We hebben de hele dag gevist op de verre stekken. Veel kabeljauw gevangen en ook koolvissen. Verder werd er af en toe een lom gevangen en Jan had ook nog een leng. Jeroen had een kabeljauw van 17 kg, 112 cm lang en Jan had er één van 11 kg. De meesten waren echte zo tussen de 60 en 90 cm. De geel-wit-oranje Sandeel deed het fantastisch. Door snel binnen te draaien kon je er mooie koolvissen mee vangen. Mijn grootste koolvis op deze dag was 80cm. Aan het eind van de dag had Jan nog een kleine heilbot van 67 cm. Weer een prachtige dag!

Zaterdag 8 Augustus
Deze dag was er wat meer wind dan de vorige 2 dagen. De vangsten waren ook minder. We hebben op andere stekken gevist, eerst op de heilbot, later ook nog op kabeljauw en koolvis. Er werd hoofdzakelijk kleine kabeljauw gevangen. Jan heeft ook nogal wat lommen gevangen. Zelf had ik ook een lom en een kleine leng.

Nappstraumen-Grift 20Zondag 9 Augustus
Dit was een regenachtige dag met veel wind. We konden niet naar “buiten”. We hebben eerst op de straumen op heilbot gevist, zonder resultaat. Daarna zijn we naar de “schollen baai” gegaan. Daar hebben we een paar schollen gevangen en hebben we ook nog een zeearend gezien. Om half 6 waren we weer terug.

Maandag 10 Augustus
Een bewolkte dag met regelmatig een bui. De zee was wat onstuimiger dan de eerste dagen, maar toch konden we wel naar “buiten”. We zijn weer naar de verre stekken gegaan. Het was zoeken naar de vis. Zodra je een goede drift gedaan had en je de boot weer op hetzelfde beginpunt neerlegde om de drift nog een keer te herhalen bleek dat  je dan toch een net iets andere drift maakte en dan net geen vis vangt, omdat je dan net langs die onderwaterheuvel gaat.

We hebben veel gevangen, ook lom, maar voor kabeljauw. Jan had er 2 van 11 kg. Ook had Jan een koolvis van 82 cm. Zelf ben ik een grote vis verspeeld door lijnbreuk op een lichte hengel. Raffie had  ons nog zo gewaarschuwd ! Al met al een mooie visdag. ’s Avonds heeft Jeroen lekker kibbeling voor ons gemaakt.

Nappstraumen-Grift 36Dinsdag 11 Augustus
Mooi zonnig weer met weinig wind. Eerst weer de verre stekken geprobeerd. Geen succes. Toen terug gevaren en vanaf de gele paal een drift gemaakt. Hier hebben we fraaie koolvissen gevangen: Jeroen had er 1 van 93 cm, ik had er 1 van 95 cm en Jan had er 1 van een 100 cm. Tevens diverse kabeljauw gevangen.  Aan het eind van de middag besloten we toch nog even een klein eindje verderop te proberen. Daar krijgt Jan beet van een grote vis op de heavy pilk (zijn lichtste hengel). Jeroen en ik hebben onze hengels binnengehaald en stonden klaar ter assistentie. Het bleek een heilbot te zijn, toen Jan hem boven had nam ie nog een run. De tweede keer dat we Jan hem boven had hebben we hem aan boord kunnen halen. Het was een heilbot van 108 cm  (zie filmpje). Daarna had ik ook nog een kleinere heilbot aan de lijn, die ik aan de oppervlakte had, maar toen verspeelde door lijnbreuk van de zelfgemaakte stinger. Toch jammer. Ter afsluiting van een prachtige week vissen in een fantastisch mooie omgeving, zijn we ’s avonds uit eten geweest in Leknes bij de pizzeria.

Nappstraumen-Grift 55Woensdag 12 Augustus
’s Ochtends om 4 uur opgestaan en tegen 5 uur vertrokken naar Evenes Airport, vandaar via Oslo en Kopenhagen terug naar Amsterdam, waar we tegen 5 uur ’s middags aankwamen.

Evaluatie
We hebben het zeer naar onze zin gehad deze visweek. Ook hebben we goede weersomstandigheden gehad, waardoor het mogelijk was om bijna alle dagen op open zee te vissen. We hebben het meest gevist met de Sandeels van 150 gram. Die deden het erg goed. Ook de nieuw aangekochte hengels zijn ons erg goed bevallen. We denken allemaal met veel plezier terug aan deze vakantie.

We willen Linda en Raffie bedanken voor de goede organisatie en een geweldige service, super !

Jan, Jeroen en Gerrit Jan

Nappstraumen-Grift 8 Nappstraumen-Grift 1 Nappstraumen-Grift 2 Nappstraumen-Grift 11 Nappstraumen-Grift 36 Nappstraumen-Grift 38 Nappstraumen-Grift 39

Nappstraumen-Grift Nappstraumen-Grift 67 Nappstraumen-Grift 66 Nappstraumen-Grift 65 Nappstraumen-Grift 60 Nappstraumen-Grift 62 Nappstraumen-Grift 48

Nappstraumen-Grift 30 Nappstraumen-Grift 57 Nappstraumen-Grift 58 Nappstraumen-Grift 59 Nappstraumen-Grift 63 Nappstraumen-Grift 64 Nappstraumen-Grift 51

Nappstraumen-Grift 43 Nappstraumen-Grift 46 Nappstraumen-Grift 25 Nappstraumen-Grift 14 Nappstraumen-Grift 4 Nappstraumen-Grift 19 Nappstraumen-Grift 23

Nappstraumen-Grift 26 Nappstraumen-Grift 27 Nappstraumen-Grift 54 Nappstraumen-Grift 42 Nappstraumen-Grift 52 Nappstraumen-Grift 29 Nappstraumen-Grift 55

Nappstraumen-Grift 34 Nappstraumen-Grift 56 Nappstraumen-Grift 32 Nappstraumen-Grift 24 Nappstraumen-Grift 33 Nappstraumen-Grift 16 Nappstraumen-Grift 15

Nappstraumen-Grift 13 Nappstraumen-Grift 17 Nappstraumen-Grift 20 Nappstraumen-Grift 21 Nappstraumen-Grift 37 Nappstraumen-Grift 22 Nappstraumen-Grift 12

Nappstraumen-Grift 9 Nappstraumen-Grift 6 Nappstraumen-Grift 7 Nappstraumen-Grift 3 Nappstraumen-Grift 10 Nappstraumen-Grift 5 Nappstraumen-Grift 28

Nappstraumen-Grift 31 Nappstraumen-Grift 35 Nappstraumen-Grift 40 Nappstraumen-Grift 41 Nappstraumen-Grift 49

Nappstraumen-Grift 44 Nappstraumen-Grift 50 Nappstraumen-Grift 53 Nappstraumen-Grift 61 Nappstraumen-Grift 45