Visreis naar IJsland Bolungarvik 2013

Chris

Visreis naar IJsland Bolungarvik

11 tm 25 Juni 2013

IJsland 2013 groep WimNa maanden lang uitkijken en de nodige voorbereidingen treffen was het dan eindelijk zover, op dinsdag 11-juni stonden we met zen drieën (ik, Ray en Chris) in de vertrekhal van Schiphol klaar om 14 dagen te gaan vissen in Bolungarvik. In 2011 zijn we alle 3 als “solo-visser” meegegaan naar het Penn IJsland festival via Cordes Travel, het klikte meteen, de visserij was goed en zo sta je dan 2 jaar later met dezelfde gozers klaar voor een nieuw visavontuur.

De heenreis verliep zoals verwacht, alles was prima geregeld en rond 21u stonden we in ons appartementje. De huurauto stond klaar, dus konden we snel een hapje gaan eten, daarna de spullen oppikken die we 2 jaar geleden hadden achtergeladen, wat later arriveerde onze bagage en werd alles uitpakt en optuigt. Ten slotte werd het bed opgezocht want morgen zou het gaan gebeuren.

IJsland 2013 groep Wim 50Woensdag onze eerste visdag kregen we meteen windstil en zonnig weer, zo willen we het zien! Na een stevig ontbijt alle vispullen in de auto en richting haven. Hier stond Matthias al uitleg te geven over de boten en de apparatuur aan boord, ook wij kregen de nodige instructies en daarna snel naar stek 6. We werden meteen verwend op onze eerste dag, vele kabeljauwen kwamen aan boord. Nog niet de grote monsters maar vissen van rond de 10kg met af en toe uitschieters naar de 13-14kg konden onze grote shads (cutbaits & big bob) niet weerstaan. Daarbij stonden we in onze trui te vissen en kregen onze gezichtjes een mooi kleurtje, wat wil je nog meer!

Donderdag en vrijdag waren een beetje dezelfde dagen. Op stek 6 stonden te hoge golven om te vissen. In het fjord was het gelukkig wel vlak en ook daar zijn mogelijkheden te over om je als sportvisser te vermaken. Zo vingen we op stek 2 mooie zeewolven. Deze geven best een leuke dril, ze komen boven als een dood gewicht tot ze plots een hevige run maken. De zeewolven werden afgewisseld door de nodige kabeljauwen tot z’n 8kg. Prachtige vissen om te vangen met licht materiaal. Ray wist vrijdag nog een 13kg zware zeeduivel te pikkelen (was vals gehaakt). Deze hebben we de avond erna verorberd en ik moet zeggen hij smaakte stukken beter dan dat hij eruit zag. Ondanks dat we niet naar buiten konden toch 2 leuke visdagen beleefd.

IJsland 2013 groep Wim 53Zaterdag en zondag kregen we opnieuw windstil weer en het werden 2 waanzinnige dagen! Zaterdag vingen we weer heel veel kabeljauwen tussen de 10 en 16kg, natuurlijk ook kleinere maar die tellen we even niet mee. We vingen ze weer met grote shads maar ook de overbeet met koolvis aan de pilker zorgde voor grote vissen. Zondag een beetje hetzelfde kabeljauwfestijn als zaterdag enkel waren ze nog een beetje groter. Ray ving eerst een kabeljauw van 18 kg en vlak erna haalde hij zijn doelstelling door een kabeljauw van 20kg naar boven te takelen. Die 20kg grens betekende enorm veel voor hem. Hij was door het dolle heen en belde meteen naar huis om te vertellen dat het gelukt was. Ik verbeterde ook mijn persoonlijk record met een kabeljauw van 19kg en verder kwamen er nog veel prachtige vissen boven tussen de 10 en 15kg. Resultaat was een hele bak vol met meter vissen, prachtige foto’s en pijn in de armen. Hiervoor kom je naar IJsland !

Maandag was er teveel wind om buiten te vissen, we besloten naar de andere kant van het fjord te varen omdat we daar wat meer beschut zouden liggen. Maar de vissen wilde vandaag niet zo goed mee als de afgelopen dagen. Op stek 7 vingen we wel enkele mooie kabeljauwen maar zeker geen aantallen en formaten zoals de afgelopen 2 dagen. Ook dit kan natuurlijk gebeuren. Wij lieten het niet aan ons hart komen en toen er in de namiddag nog meer wind kwam hielden we het voor gezien en zijn we thuis gezellig een biertje gaan drinken.

Dinsdag was de wisseldag voor de andere groepen, wij mochten gelukkig nog even blijven, we hadden namelijk 2 weken geboekt. Overdag zou er teveel wind staan om buiten te vissen maar s’ avonds zou deze er volledig uitgaan. Omdat het toch niet donker werd besloten we om 21u uit te varen en de hele nacht te vissen. Overdag wat boodschappen gedaan en een beetje voor geslapen, ook kwamen s’ avonds onze nieuwe buren toe. Het was de groep van Maurits, een enorm leuke groep. We kenden elkaar al van op de Cordestravel-dag, en ter plaatse klikte het meteen zo zijn we gedurende de week enkele keren samen gaan uiteten, deelden we tips en hielden contact op het water. S’ avonds gingen we dus het water op, de wind was er volledig uit maar de vissen wilde blijkbaar niet azen, de stekken waar er zaterdag en zondag een kabeljauwfestijn heerste brachten zo goed als niets op. Wat we ook probeerde niets werkte. Om 3u hebben we het dan ook maar vroegtijdig opgegeven en zijn gaan slapen.

IJsland 2013 groep Wim 51Woensdag wat later opgestaan en in de namiddag een uurtje of 4 op stek 2 gaan vissen, hier weer enkele wolven gevangen en enkele mooie kabeljauwen. Niets bijzonders gewoon lekker enkele uurtjes gevist.

Donderdag veel wind de enige stek waar comfortabel te vissen viel was stek 3. Deze stek kende we nog van over 2 jaar en staat bijna garant voor enorm veel maar relatief kleine vis. Omdat er toch geen andere mogelijkheid was hebben we de lichte spinlatten opgetuigd met shads van rond de 20 cm. Vooral de zandalen in 150g uitvoering en 20cm lange ripple shads vingen gigantische hoeveelheden vis. De ene na de andere gul tot z’n 4 kg liet zich verleiden. Ook deze vissen geven oerdegelijk sport aan het lichte materiaal. S’ avonds zijn we met de groep van Maurits gaan dineren bij het visrestaurant in Isafjordur. Verschillende soorten vis zoals kabeljauw, zeewolf en heilbot werden er bereid op verschillende manieren en geserveerd in buffet vorm, je kon zoveel eten als je wilde en het was om de vingers bij af te likken!

Voor vrijdag was er een prachtige windstille dag voorspeld en wij trokken er vroeg opuit om hier ten volle van te profiteren. Dit bleek zeker geen verkeerde keuze. Toen we arriveerden midden op stek 6 lagen we meteen boven de juiste vissen. De ene na de andere meter kabeljauw kwam aan boord. Pilker laten zakken koolvisje vangen, vervolgens laten door zakken tot de bodem en boem! Zo vingen we 2-3 uur aan een stuk dikke kabeljauwen. Daarna werd het wat minder maar in de namiddag vonden we ze opnieuw en herhaalde de waanzin zich. Zo vingen we met z’n drieën een volledige bak (400L) vol 10kg+ vissen. Wat een visserij!

IJsland 2013 groep Wim 29Zaterdag iets meer wind als gisteren maar we zouden naar buiten kunnen. We hadden besloten om het vandaag voor de verandering eens te proberen op stek 9. Hier hadden we in het begin weinig succes maar later op de middag vonden we de grote joekels toch op een stekje iets voorbij 9. Hier vingen we met grote shads weer mooie vissen, Ray was vandaag opnieuw koploper en ving weer een 20kg kabeljauw op de big bob. Toch wel een geliefd stukje rubber bij de echt grote jongens. Verder ving iedereen wel weer enkele vissen van rond de 13 kg. Na het vissen nog eens gaan uit eten met groep Maurits in Isafjordur. Bijna iedereen nam een verschillend gerecht, heilbot, IJslands lam, vispannetje (catch of the day) en hamburger kwamen op de tafel en alle gerechten waren overheerlijk, niemand had spijt van zijn keuze. Gewoon super. Om de avond af te sluiten hebben we nog een danscafé opgezocht. Je zou het op het eerste zicht niet zeggen maar wat kunnen die IJslanders feesten, de hele tent stond op zijn kop. Rond 4 s’ nachts hebben we na een geslaagde avond ons bedje opgezocht.

Zondag dan maar uitgeslapen. Omdat er toch teveel wind stond om buiten te vissen besloten we om vandaag eens niet uit te varen. Ik had thuis al opgezocht dat er zich op een uurtje rijden een prachtige waterval zou bevinden in het Westfjord. Chris had hier wel oren naar en besloot met mij het binnenland een beetje te verkennen. Ray wilde gewoon thuis blijven, hij ging alvast een beetje opruimen en een siësta houden. Ieder zo zijn ding en dat is het leuke aan vakantie niets moet. Ik heb in ieder geval een enorm mooie dag gehad, de hele rit was mooi, je had ogen tekort om alles te bekijken. Uiteindelijk kamen we aan bij de waterval en dit was voor mij toch wel de kers op de taart. De Dynjandi is 100m hoog en 60m breed, het water stort zich met een hels lawaai naar beneden en stroomafwaarts zijn er dan nog enkele kleinere watervallen. Let wel op als je dit wonder der natuur ook eens wil gaan bekijken kies een droge dag uit. Je moet een hele poos over een gravelweg rijden. Er staan geen vangrails, de bochten zijn scherp en de afgrond is enorm diep! Bij een zonnige droge dag is dit zeker te doen maar als het glad of slechte zichtbaarheid is zou ik het zeker niet aanraden.

IJsland 2013 groep Wim 32En zo komen we uiteindelijk bij de laatste visdag, maandag beloofde het volgens de weersvoorspelling een windstille dag te worden. Maar het viel tegen, we vonden de grote vissen niet echt en ook het weer was veel slechter dan voorspeld. Voor de eerste keer tijdens ons reis liet de weersvoorspelling te wensen over. We vingen wel enkele mooie vissen maar het was zeker niet wat we verwacht hadden van deze dag. Jammer we waren de laatste dag graag nog eens met verzuurde armen teruggekeerd, maar het heeft niet mogen zijn. Och, wat maakt het uit, de reis was voor ons alle drie al lang geslaagd. S’ avonds na het avondmaal ben ik nog wel in de haven gaan vissen. Met een stukje koolvis aan een paternoster vang je hier net zoveel schar als je maar wilde, echt ingooien en ophalen. Postzegeltjes lijken hier niet voor te komen want het zijn stuk voor stuk vette scharren van soms dik over de 30cm.

Dinsdag was het dan spullen opruimen, huisje en boot schoonmaken en inpakken. Rond 16u moesten we naar het restaurant gaan hier kregen we nog een hamburger met biertje aangeboden. Daarna kwam de bus die ons met z’n allen naar het vliegveld bracht voor de binnenlandse vlucht. Tegen 21 uur arriveerde we in ons hotel, om de hoek vonden we een restaurant en hier hebben we lekker pizza gegeten. En niet alleen de vis is groot in IJsland maar ook de pizza’s waren gigantisch, maar liefst 14 inches doorsnede !

Woensdag vroeg uit de veren voor ons vertrek, de reis verliep zonder problemen en iets na de middag kwamen we aan in Schiphol. Nog even afscheid nemen van en dan snel naar huis want iedereen stond te popelen om zijn familie en vrienden terug te zien.

Conclusie, het is van begin tot einde een geweldige trip geweest ! We hebben alle drie vele meter kabeljauwen en mooie zeewolven gevangen. Ook hebben we een andere toffe groep leren kennen waarmee we veel plezier hebben gemaakt. Zo zijn er al plannen gemaakt om met 2 groepen in 2015 een weekje te gaan heilbotten in Noorwegen. Verder hebben we zowel in ons huisje als op restaurant lekker gegeten, mooie dingen gezien en het weer heeft vrij goed meegewerkt. Alles was daarbij nog eens goed geregeld door Cordes Travel, Super gewoon!!!

Ten slotte rest mij enkel nog enkele mensen te bedanken. Ten eerste Raffie & Linda die alles voor ons tot in de puntjes geregeld hebben, puik werk, ga zo door ! Mathias de visgids, bij hem konden we steeds met onze vragen en probleempjes terecht. Onze buren Maurits, Jan en Rinse voor de aangename sfeer. En natuurlijk in het bijzonder Chris en Ray, ik had me geen betere reisgenoten kunnen voorstellen om deze onvergetelijke trip te maken !

Chris, Ray en Wim
Accommodatie Bolungarvik IJsland >>>

IJsland 2013 groep Wim IJsland 2013 groep Wim 53 IJsland 2013 groep Wim 52 IJsland 2013 groep Wim 51 IJsland 2013 groep Wim 50 IJsland 2013 groep Wim 49 IJsland 2013 groep Wim 48

IJsland 2013 groep Wim 41 IJsland 2013 groep Wim 40 IJsland 2013 groep Wim 39 IJsland 2013 groep Wim 38 IJsland 2013 groep Wim 37 IJsland 2013 groep Wim 36 IJsland 2013 groep Wim 35

IJsland 2013 groep Wim 42 IJsland 2013 groep Wim 34 IJsland 2013 groep Wim 33 IJsland 2013 groep Wim 32 IJsland 2013 groep Wim 31 IJsland 2013 groep Wim 30 IJsland 2013 groep Wim 29

IJsland 2013 groep Wim 28 IJsland 2013 groep Wim 27 IJsland 2013 groep Wim 26 IJsland 2013 groep Wim 25 IJsland 2013 groep Wim 24 IJsland 2013 groep Wim 23 IJsland 2013 groep Wim 21

IJsland 2013 groep Wim 20 IJsland 2013 groep Wim 19 IJsland 2013 groep Wim 18 IJsland 2013 groep Wim 17 IJsland 2013 groep Wim 16 IJsland 2013 groep Wim 14 IJsland 2013 groep Wim 8

IJsland 2013 groep Wim 7 IJsland 2013 groep Wim 6 IJsland 2013 groep Wim 5 IJsland 2013 groep Wim 4 IJsland 2013 groep Wim 3 IJsland 2013 groep Wim 2 IJsland 2013 groep Wim 1

IJsland 2013 groep Wim 47 IJsland 2013 groep Wim 46 IJsland 2013 groep Wim 45 IJsland 2013 groep Wim 44 IJsland 2013 groep Wim 43 IJsland 2013 groep Wim 13

IJsland 2013 groep Wim 12 IJsland 2013 groep Wim 11 IJsland 2013 groep Wim 10 IJsland 2013 groep Wim 9