Visreis naar Frovag Senja

Visreis naar Frovag Senja juni 2018

Frovag-Dekens - 22

Dit is het reisverslag van onze vistrip naar Frovag Havfiske. Het is de 1e keer dat we deze locatie bezocht hebben. Frovag Havfiske ligt op het eiland Senja. Een toplocatie met ruime 6 persoons huizen en goed uitgeruste veilige 50 pk boten. Per boot heb je de beschikking over 8 x 20l. De eigenaar vult dit voor je aan. Je kunt eventueel zelf ook tanken bij de winkel die slechts op een paar kilometer afstand ligt.

Frovag-Dekens - 14Dag 1:
Vertrek vrijdagmiddag 1 juni vanuit Noord-Nederland. We nemen de nachtboot van Grenå naar Varberg waardoor we de volgende dag om 7:30 uur op Zweeds grondgebied staan. We nemen de kortste route over de 41 via Borås en de E4 door Stockholm langs de kust richting Umea. We overnachten bij Kornsjögården camping.

Dag 2:
Tegen 5:15 uur gaat de wekker. Buiten, vlak bij ons huisje staat een ree gras te eten. Wat wil je nog meer? Na een laatste tussenstop vlak voor Gällivare arriveren we om 16:00 uur bij Camp Alta dat vlak voor Kiruna aan een klein bergmeertje ligt. (Hier is de Zweedse detective serie Rebecka Martinsson opgenomen.)

Dag 3:
Na twee uur rijden bereiken we de Noorse grens. We moeten stoppen en aangeven hoeveel drank en sigaretten we bij ons hebben. Ons bier ligt helemaal onderin zodat de beambte geen zicht heeft op de hoeveelheid. Vanwege de sneeuw (het is juni) mogen we naar de garage rijden waar alles uitgepakt moet worden. Na een grondige inspectie van de auto mogen we alles weer inpakken. Na 15 min. rijden we weer. Hou er rekenschap mee dat je maximaal 6.5 liter bier per persoon mee mag, indien je geen sigaretten mee neemt.

Tegen 14:00 uur komen we aan bij Frovag Havfiske. We mogen alvast onze spullen uitpakken en hengels klaar maken. Charles komt later om de bootverzekering e.d. te regelen. We krijgen uitleg over het registreren van de vangsten. Registratie is vanaf dit jaar verplicht. Je mag 20Kg (was 15Kg) filet per persoon meenemen indien je minimaal 7 dagen vist bij een geregistreerd viscamp. De Trophy Fish komt hiermee te vervallen. We krijgen een tablet met daarop een app om de vis te registreren. Het gaat om de aantallen gevangen vis. Niet wat je meeneemt of terugzet. Om 22:00 uur gaan we het water op. Het is koud, er staat een stevige bries uit het Noorden. We besluiten recht tegenover het huisje te beginnen. We vangen een paar leuke gullen en 5 heilbotten. Dat belooft wat voor de rest van de week. Tegen 05:00 uur zijn we terug. We hebben best zin in wat warms dus verse kibbeling in de pan.

Frovag-Dekens - 6Dag 4:
’S Middags zijn we nog wezen vissen achter het schiereiland Lemmingvær met als resultaat een paar kabeljouwtjes en 3 heilbotjes waarvan de grootste 86 cm.  Op de eerste volle dag staat de stand op 8 heilbotten. ’S Avonds naar de onderwaterbergjes gevaren ten oosten van Lemmingvær met als resultaat 11 kabeljauwen en 5 heilbotten waarvan de grootste 113 cm 14.8 Kg een nieuwe PR voor mij. Tegen 07:00 uur zijn we doodop gaan slapen. Aangezien het weer, bewolkt met 5-7 gr. niet al te best was, merkte je totaal geen verschil tussen dag en nacht.

Dag 5:
De eerste stekken van gisteren Oostelijk van Lemmingvær leverden niets op. Dichter bij het eiland slechts enkele gulletjes en twee heilbotten van 78 en 105 cm. De teller staat inmiddels op 15 heilbotten. Vanwege de wind en regen op de ondieptes geprobeerd met als resultaat een paar gulletjes. Jan 15 en ik slechts 11 stuks. Tegen 24:00 uur waren we terug bij het huisje. Met 2gr. regen en hagel was de lol er inmiddels wel vanaf.

Dag 6:
Het weer lijkt een stuk beter. Later op de dag zouden we het zelfs droog moeten houden. Morgen verder de zee op? Of misschien vanmiddag al? Vandaag hebben we geen vis meegenomen. Jan had geen zin om met 2gr. buiten staan te fileren. Waar moeten we heen? We hebben af en toe wat zon afgewisseld met hagel. We starten op de 20m berg vlak voor de haven. Dit levert twee mooie gullen op een aantal kleiner exemplaren. Vervolgens proberen we het aan de zuidoostelijke punt van Lekangneset. Hier bij de 3mtr. berg een heilbot van 78 cm aan de pilker en een leuke kabeljauw. Verder allemaal klein spul. We vangen ook koolvis aan de shad. Geen bijzondere vangsten dus. Tegen 21:30 uur waren we terug.

Frovag-Dekens - 27Dag 7:
We stonden tegen 11:30 uur op. De voorspellingen voor vandaag waren goed. Droog en weinig wind. Eerst maar boodschappen doen en tanken. En dan? De verre stekken? We starten aan de westelijke punt van Lemmingvær na eerst kleine koolvis gevangen te hebben op het 20m bergje vlak voor de haven. Het weer is zo goed dat we zelfs de jas uit kunnen doen. Na een mooie 90+ kabeljauw van Jan was het allemaal klein spul. Dan op de 80 m berg dat eerder 100m was. Een super plek omringd door water van 200-400 m diepte. Helaas geen hotspot. Jan had wel de eerste heilbot van die dag 110 cm 13.4 Kg op een cutbait herring. Dan verder gevaren richting open zee.

Hier vonden we een ondiepte die van 8 m naar 200 m afliep. Er waren veel meeuwen dus dat beloofde wat. Helaas geen enkele aanbeet. Na nog een paar driftjes zonder resultaat krijg ik een goede aanbeet. Dit moet wel een meter kabeljauw zijn. Aan de run te beoordelen concluderen we beide al snel dat het een heilbot moet zijn. De eerste run kan ik alleen maar afremmen door de slip vaster te zetten. Met de Penn Squadron hengel 80-140 gr. met conflict II molen heb je niet zo heel veel in de strijd te werpen. De vis zwemt schuin naar beneden zodat ik een paar keer de hengel aan de andere zijde van de boot moet houden. Uiteindelijk lukt het de vis naar boven te halen. Die is zeker boven de meter. De vis geeft zich echter nog niet gewonnen en duikt weer de diepte in. Het is inmiddels 188 m diep. De slip nog iets verder dicht draaien is de enige optie. Zolang de vis zwemt moet hij de remkracht overbruggen wat hem veel meer moeite kost dan op de bodem te blijven liggen. Gelukkig geeft hij het na 100m op en kan ik meter voor meter binnenhalen. Met als resultaat 144 cm ruim 40Kg volgens de tabel. Een nieuwe PR. Deze valt echter in het niets bij Jan zijn PR van vorig jaar; 220 cm 149 KG.

Frovag-Dekens - 23We besluiten verder noordelijk richting open zee te varen. We vangen kabeljauw aan de lopende band afgewisseld met af en toe een heilbot. Twee vang ik, nadat deze de door Jan gehaakte kabeljauw tot aan de oppervlakte volgen, de sandeel voor te houden die ze totaal onverwacht pakken en de diepte in zwemmen. Het zijn niet de grootste exemplaren. Allemaal rond de 80 – 90 cm maar 9 stuks op één dag is ons nog nooit eerder overkomen. Ook aan deze prachtige dag komt en eind en we besluiten huiswaarts te keren. In tegenstelling tot de voorspellingen is de wind gedraaid naar het zuiden zodat we vol tegen de golven in moeten. De golven zijn zo hoog dat we regelmatig getrakteerd worden op een koude zoute douche. De vaartijd valt ons alle sinds mee. Binnen het uur zijn we terug.

Dag 8:
Om 14:49 uur gaan we de zee op. Er zou weinig wind zijn vandaag. Gelukkig kwam die voorspelling vandaag uit. Wel af en toe een vies motregentje. We besluiten naar de 19 meter berg links van Arholmen te varen met als resultaat een kabeljauw van 93.5 cm en een heilbotje van 55 cm. We varen steeds verder Noordelijk en vissen systematisch alle onderwaterbergjes af. Veel gulletjes dus je was lekker bezig maar niet echt de formaten waar we naar op zoek waren. Pas aan het eind van de dag krijgen we een paar driften met 80+ exemplaren. De sandeel hebben we vanwege de diepte 60-100 m vervangen door een cutbait Herring of Storm shad van 250 gr. Zo plotseling als het vangen begon is het ook weer afgelopen. Zoals zo vaak is de eerste drift het beste en de volgende steeds minder. Het lukt sowieso niet precies dezelfde drift te maken. Daarbij blijkt maar weer dat vis zwemt en niet steeds op dezelfde plek blijft. De voorgaande dagen raakten we regelmatig de tel kwijt, daarom hadden we potlood en papier meegenomen. Deze dag vingen we 105 kabeljauwen, 1 heilbot, 1 leng en 1 lom. We nemen slechts 6 exemplaren meer om te fileren. We hebben ons quotum van 2x 20 kg filet met gemak gehaald. Na ons “avond” eten genuttigd te hebben kunnen we eindelijk tegen 6:00 uur gaan slapen.

Dag 9:
Tegen 13:00 uur opgestaan. Er staat veel wind en het regent. De temperatuur is wel een stuk hoger, die komt zelfs even boven de 10 graden uit. Er staat veel meer wind dan voorspeld. We proberen het wel even tegenover de haven. Er staat echter te veel wind waardoor de drift te snel gaat. Dan maar terug naar huis en een warme hap naar binnenwerken. Tegen 17:00 uur besluiten we nog een poging te wagen. Met als resultaat de 27e heilbot, een paar maatse kabeljauwen en een schelvis. De rest is allemaal klein spul. Dus maar eens vroeg naar bed. Tegen 2:00 liggen we in bed. Ontevreden over deze zonder twijfel slechtste dag hier in Frovag.

Frovag-Dekens - 12Dag 10:
We staan tegen 11:00 uur op. We ruimen de kasten wat op om te inventariseren wat we nog aan etenswaar voorradig hebben. Tegen het eind van de middag gaan we het water op. Er staat veel wind en het regent regelmatig. We vangen 14 mooie kabeljauwen en Jan zet de stand op 28 met een heilbot van 73 cm. Het plan om ’s nachts te gaan vissen laten we varen. We zijn beide uitgeput. We gaan tegen 22:00 uur naar bed om zo het dag/nacht ritme weer op te pakken

Dag 11:
Na een kort tripje in de ochtend besluiten we alvast wat op te ruimen. Dat scheelt vanavond met het inpakken van de auto. Bij het leegruimen van de boot blijf ik met de kunststof bak achter de railing haken zodat deze met een klap op de steiger valt, aan de zijkant openscheurt en de pilkers en een aantal shads in het water vallen. Balen!! Even speel ik met de gedachte om mij uit te kleden en de spullen op te duiken. Met een watertemperatuur van 5-6 graden is dat niet het beste idee. Gelukkig lukt het met een stuk touw en een pilker van 300gr. het meeste pilkers weer op te dreggen. Thuis maar nieuwe shads kopen.

Dag 12:
Vandaag is de terugreis over de hoogvlakte naar Zweden. Het ziet er een stuk vriendelijker uit dan op de heenreis toen het regende en sneeuwde. Bij de grens kunnen we gewoon doorrijden. De certificaten voor 20 KG filet hoeven blijkbaar niet getoond. Ook nu verkijken we ons weer op de afstanden. Net voorbij Luleå stoppen we bij Borgaruddens Camping.

Frovag-Dekens - 30Dag 13:
We willen vandaag tot Värnamo rijden. Dit is 1200 km dus een pittige dag voor de boeg. De reis loopt voorspoedig maar schiet gevoelsmatig niet erg op. Bij Stockholm gaat alles fout. Vanaf Arlanda, waar het vliegveld van Stockholm ligt, staan we in de file. We stoppen uiteindelijk bij Arstanäs Havsbad & Familjecamping net voorbij Södertälje. Ons advies is alleen in het weekend door Stockholm te rijden. Doordeweeks is de kans op files te groot.

Dag 14:
De volgende ochtend is het goed weer. Bij het opstaan was het al 21.5 graden. Nog 1200 KM naar huis. Na een korte stop vlak voor Varnamo rijden we tegen 14:00 uur op de boot naar Denemarken.  We vervolgen onze weg via Denemarken en Duitsland naar huis waar we net na 22:00 uur aankomen.

Frovag Havfiske is ons zeer goed bevallen en willen zeker nog een keer naar deze locatie. Want zeg nou zelf 29 heilbotten in één week, is moeilijk te overtreffen.  Huisjes, boot, en een zeer vriendelijke en bereidwillige huiseigenaar maken dit een super bestemming om naar af te reizen. Volgend jaar gaan we voor de 3e keer naar Nordskot. Natuurlijk ook weer geboekt via Raffie en Linda van Cordes Travel. Wil je meer weten over Frovag of Nordskot? Dan zien we jullie graag op de Cordes Traveldag op 9 februari 2019 te Sliedrecht, waar wij vrijwilligers zijn (dus met Cordes Travel trui) voor oa  de tafels Nordskot en nu ook Frovag wellicht.

Bert en Jan

Frovag-Dekens - 26 Frovag-Dekens - 24 Frovag-Dekens - 30 Frovag-Dekens - 11 Frovag-Dekens - 22 Frovag-Dekens - 21 Frovag-Dekens - 20

Frovag-Dekens - 19 Frovag-Dekens - 18 Frovag-Dekens - 13 Frovag-Dekens - 7 Frovag-Dekens - 10 Schermafbeelding 2018-12-07 om 09.21.18 Frovag-Dekens - 2

Frovag-Dekens - 1 Frovag-Dekens - 9 Frovag-Dekens - 23 Frovag-Dekens - 25 Frovag-Dekens - 27 Frovag-Dekens - 28 Frovag-Dekens - 29

Frovag-Dekens - 31 Frovag-Dekens - Frovag-Dekens - 17 Frovag-Dekens - 15 Frovag-Dekens - 14 Frovag-Dekens - 3

Frovag-Dekens - 4 Frovag-Dekens - 5 Frovag-Dekens - 6 Frovag-Dekens - 8 Frovag-Dekens - 12 Frovag-Dekens - 16