Visreis naar Canada steurvissen en zalmvissen 2021

Visreis naar Canada steurvissen en zalmvissen

Oktober 2021

Eindelijk was het dan zover, 30 september vertrekken Linda, Teun, Maurits en ik (Raffie) naar Canada, eindelijk omdat deze reis gepland was 2020 en al een groot deel betaald was in 2020, maar ook onze reis was door de Covid verplaatst. We vliegen met de KLM rechtstreeks naar Vancouver BC in Canada een vlucht van 10u met dezelfde dag aankomst, want je gaat terug in de tijd. In Canada is het 6u vroeger en we komen om 12:00 aan en hebben dus nog de hele middag en avond.

Onze grote Ford Expedition XL staat al klaar en zonder problemen bij de douane, de Visum afdeling en bij de autoverhuur, gaan we op pad. Daar we in de buurt zijn gaan we eerst naar de Bass Pro in Tsawwassen (spreek maar eens uit). Eerst maar even lunchen en daarna door de grootste hengelsport-outdoor en jagen keten van de USA en Canada. Hier koop je kleding, schoenen, laarzen, haakjes, kogels, geweren, pistolen, boten en kruisbogen, om er maar een paar te noemen. In zo’n Bass Pro kun je gerust een uur of 3-4 rondlopen. Hier nog wat leuke dingen gekocht en daarna koffie halen bij Starbucks.

Ik ga niet alles per dag beschrijven, dat is wat veel. Teun en Maurits waren er de 1e week bij, de visweek en daarna zijn Linda en ik nog 2 weken door Canada gereisd oa om nieuwe bestemmingen te bezoeken voor de groepen die meer willen dan alleen vissen. Canada wordt vaak geboekt als “combi-visreis” dus een paar dagen vissen, schieten (kom ik later op terug) en prive-vakantie, daarom kun je minimaal 3 dagen vissen boeken. Deze visreis was vooral om te relaxen, 3 dagen vissen op steur en 1 dag op de zalm en de rest hebben we gewinkeld, gewandeld en verschillende dingen gedaan.

Zo zijn we oa naar een schietbaan geweest om te schieten, dat is ieder zijn ding natuurlijk de een is er tegen de ander vindt het gaaf, wij vinden het dus gaaf, echt kicken om te doen ! Je mag zelf een plaatje of foto meenemen om op te schieten, heb je zelf niets bij kun je daar iets uitkiezen van Bin Laden tot een Clown. We hebben gekozen voor een Walther P5 9mm, een Beretta 9mm, een AK47 (Kalasjnikov) en een Dessert Eagle .45, voor de kenners een leuke verzameling. Samen met een instructeur ga je de baan op en schiet je voor de lol een paar rondes, als je wil een kleine wedstrijd met je vrienden. Zeker de moeite om te doen, wij geven je alle informatie.

Linda en ik zijn in totaal 3 weken in Canada geweest en we hebben maar 3 dagen regen gehad, op de eerste dag en de 2 laatste dagen, verder alleen maar mooi weer. Laten we beginnen met het vissen op steur, dat hadden we in 2018 al eens gedaan >>zie hier<< en dat wilde we nog eens doen. Linda ving in 2018 een steur van 275cm en we wilde eens kijken of we nog groter konden vangen. Onze doel was dan ook geen aantallen, maar grote steuren, dan vang je “minder” maar wel gericht op de grote steuren.

Aan boord altijd gezellig met Teun en Maurits, we zijn al vaker met elkaar in Noorwegen, IJsland, Panama, Canada en Costa Rica geweest, dus we kennen elkaar wel. We waren met z’n allen ook toe aan vakantie met een beetje vissen. Het vissen op steur is echt leuk, je hebt geen golven en zijn de stekken dichtbij, na 5 min. begin je al te vissen. Je hebt een klein kajuitbootje met een bankje waar je op kunt zitten. De boot wordt bestuurd door de visgids, hij gaat de hele visreis met je mee, je hoeft dus zelf weinig te doen en zelfs niets mee te nemen aan hengels, aas of andere zaken, alles is aan boord.

Er wordt gevist met 70/00 gevlochten lijnen, ja je leest het goed 70 en zelfs 80/00 gevlochten lijnen, bizar ! Je vist met een enkele haak en aas, vis en eitjes. Je vist voor anker en vist met meerdere hengels tegelijk. Het is dus heerlijk relaxed want je kunt genieten vd natuur, geen wind, geen golven en je zit droog en warm. Als je eenmaal beet hebt, dan ga je het gevecht aan met een OERVIS de vissen die je vangt zijn vaak ouder dan dat je zelf bent. Deze vissen zijn enorm sterk, daar ze hun hele leven al tegen de stroom in zwemmen, dus zijn wel wat gewend.

Wij hebben allemaal al eens een grote heilbot gevangen, allemaal boven de 180cm, dus we weten hoe sterk deze heilbotten zijn, maar een steur, nou dat is maal vier ! Een heilbot van 200cm is sterk, zonder twijfel, maar een steur die zo 50cm groter is, dus vanaf ongeveer 230/250cm en meer zijn wel 4x zo sterk als een heilbot. Echt bizar hoe sterk deze rivier-monsters zijn, dit kun je je niet voorstellen. Een steur is ook de allersterkste zoetwater vis ter wereld en kunnen wel 350cm worden. We vissen op de bekende Fraser River in British Columbia Canada. En net zoals de rest van ons programma, ook hier weer alleen de top-visgidsen. Wij hadden in 3 dagen meer steuren boven de 200cm gevangen dan twee Duitsers in 10 dagen vissen. Deze groep had zelf de visgidsen geregeld en keken hun ogen uit bij onze vangsten en foto’s.

Onze visreis naar Canada is gewoon top, zoals men gewend is bij Cordes Travel, bij ons is het ook niet de vraag óf je steur gaat vangen, maar hoeveel steuren boven de 200cm ? Wij geven écht steurgarantie ! De Duitse groep baalde enorm en heeft geleerd dat niet alles hetzelfde is, ook al heeft het dezelfde naam. Je moet de krenten uit de pap halen zeggen we hier in NL, wij zoeken naar het beste vh beste en hebben we wederom weer bewezen in Canada.

Na 2 dagen vissen op steur van 08:00 tot 16:00, waarbij de visgids zorgt voor de lunch, fruit, chips en drinken, was het onze laatste visdag in Canada, althans op de steur want donderdags gingen we nog een dagje op de zalm vissen. De dag begon met wind en regen, bah het was koud en vies en niet zo mooi als de dag ervoor. Meteen verloren we twee grote steuren, dat is normaal, kan niemand iets aan doen. Daarna vingen we een mooie steur 188cm, mooi begin vd dag. Zoals al eerder gezegd vissen we gericht op grote steur en niet de “kleintjes” en met klein bedoelen we alles onder de 150cm.

Na verschillende stekken en een paar leuke steuren, zochten we een plek waar de echte grote steuren zouden kunnen zwemmen en jawel het was meteen raak ! Maurits had meteen een flinke klap op de hengel, daar de bodem vol met stenen lag, dacht de visgids eerst dat hij vast zat. Teun was scherp en zag dat de 2e hengel ook een tik kreeg, hij stond meteen in de aanslag en met de juiste timing en techniek kon hij meteen de haak goed zetten en haakte ook een steur, dus een “double” strike ! Ondertussen regende het keihard en stroomde de rivier flink, terwijl Teun en Maurits aan het vechten waren met 2 monsters. Eerder op de dag vingen we al een steur van 183cm en 237cm, maar die van Teun en Maurits leken wel sterker.

Het gevecht was al meer dan een half uur bezig en de steur was nog steeds niet aan de oppervlakte geweest en dat op maar 6m diep water ! Wel trok deze steur de spoel vd reel meerdere keren bijna leeg. Tja en toen begon er een soort dans tussen de twee heren, de mannen gingen van links naar recht op de boot en doken onder elkaar hengels, de twee grote steuren lieten de mannen elke hoek vd boot zien en zorgde er voor dat hun spieren verzuurd raakte. Pijn in de rug, in de armen, zweet op het lichaam en het gevoel hebben dat je een onderzeeër vd bodem aan het trekken bent.

Jaaaaaaa daar was de eerste steur boven, die van Teun, na 4x uit het water te zijn gesprongen, gaf de steur zich gewonnen, die van Maurits hadden we nog niet gezien. Tien minuten later kregen we dan ook eindelijk ook de kop van deze dinosaurus vis te zien en wowwwww wat een kop een MONSTER !!!!

Linda ving in 2018 een steur van 275cm, +/- 200kg, Maurits ving een steur van 302cm, jawel 302cm met een geschat gewicht van 250kg !!!! Teun zijn steur was 220cm en daarmee ving Maurits de grootste steur van deze visreis en sloot af met 302cm steur. Op drie dagen vissen op steur in Canada waren dit onze grootste steuren: 183, 188, 196, 198, 220, 237, 263 en 302cm steur !! Een mooiere afsluiting van deze 3 dagen vissen op steur konden we niet hebben, deze visreis naar Canada kan al niet meer stuk.

De dag erna een vrije dag en een dag om van de Fraser River naar Vancouver Island te reizen. Een prachtige reis door de mooie Canadese natuur en een tocht met een veerboot, waar we trouwens onderweg aan boord ook nog een grote Bultrug walvis tegen kwamen. Op Vancouver Island hadden we een prachtig hotel in een gezellig dorp. In de avond lekker eten, want van een dikke Canadese steak kan niemand genoeg krijgen, de volgende dag gingen we vissen op zalm. De visgids stond al klaar en het beloofde weer een mooie dag te worden, volle zon, droog en geen golven.

Vissen op zalm waarbij de grootste een kilo of 8 kan worden is natuurlijk weer heel iets anders dan 250kg vis aan de haak, ook het gevecht met een +/- 6kg zalm is heel anders dan een steur. Maar het vissen op zalm was ook weer een hele andere belevenis, andere visserij, andere technieken en weer enorm mooi om mee te maken. Je vist hier op 45m diepte met een downrigger en trollend. Wel een hele sterke vis die zalm, echt leuk. We hebben gevist op Chumzalm en Cohoozalm en met succes ! We vingen 20x Chum en 2x Cohoo en dat is wederom meer dan de andere boten die we hebben gezien. Als je wil kun je de zalm meenemen en/of opeten, maar wij hebben alle zalmen weer laten zwemmen. Ook dit was weer een hele leuke visdag hier in Canada.

De dag werd perfect afgesloten door een tip vd visgids om nog eens “dag” te zeggen tegen een zwarte beer die gespot was in het bos, jaja zal wel riepen we nog, maar toch even gaan zoeken. Op zoek naar de beer en jawel gevonden, dan sta je ineens oog in oog met een zwarte beer op een 50/80m, de beer gaf er niets om en wij konden onze ogen niet geloven, wat een belevenis. Zo was eigenlijk deze hele visreis, dingen zien, dingen beleven, meemaken en ervaren het is véél meer dan alleen maar vissen.

Tja en zo was de visreis voor Maurits en Teun alweer voorbij, van donderdag tot de zaterdag erna waren we met z’n vieren, Maurits en Teun weer terug naar Amsterdam en Linda en ik verder Canada in. Wat een prachtig land, want een mooie natuur en wat een belevenis. Om een idee te geven van onze route: Vancouver > Kamloops > Jasper > Banff > Calgary > Edmonton > Vancouver. We hebben -5 gehad en +24 en sneeuw en zon, dus een prachtige reis. Ik ga jullie niet lastig vallen met alles wat we gedaan en gezien hadden maar het was prachtig, zie de foto’s maar.

En dan dus weer terug in Vancouver, de koffers herpakken en nog even werken en dan zaterdagmiddag weer terug naar NL en zijn we zondagochtend weer terug op Schiphol. 11u vliegen en een boel tijdsverschil. We zijn opgeladen, bijgetankt en hebben weer eens als “man en vrouw” geleefd ipv 24/7 werk werk en nog eens werk. Nu was Linda ook weer eens mijn vrouw ipv collega en we hebben ook veel gepraat, besproken en verwerkt, want die Covid is ons (en vele anderen) niet in de koude kleren gaan zitten.

Canada was geweldig, prachtig en soms ook vervelend, overal waar we iets gingen eten of drinken, ID bewijs en bewijs van vaccinatie laten zien, overal mondkapje op, hotels, lift, winkels en soms op straat. We waren al eerder in de USA en Canada geweest en wij beide zijn er gek van. In alle weken heb ik niemand horen toeteren, geen frustratie op de weg, ook niet als wij toch even verkeerd reden of op het laatste moment toch van baan wisselde.

Men hield de deuren open, was overal netjes en vriendelijk en we zijn geen enkel vervelend persoon tegen gekomen. Elke dag was er wel weer iemand die een praatje met je kwam maken, heel veel begrip en respect hier voor elkaar. Ik weet ook wel dat dat niet overal en altijd is, maar was onze ervaring de afgelopen weken. Leuk detail is wel dat men hier natuurlijk wel iets meer ruimte heeft want maar 20% van Canada is bewoond. Vancouver Island, waar we op zalm hebben gevist heeft 750.000 inwoners, dit eiland is net zo groot als heel Nederland waar we met 17 miljoen mensen wonen, 22x zoveel mensen !!

85% vd bevolking hier heeft een dikke Pickup, veel Ford, GMC, Chevrolet en RAM. Als ze geen Pickup rijden dan een Mega SUV met 2 achterbanken, 7 pers + 4 koffers. Alles is hier groot en veel, verpakkingen vaak per 6 of 8, steaks mega groot, water en limonade tijdens lunch en diner zijn onbeperkt, dus 8 glazen van 0,6L geen probleem… “refill sir ?”

Ontbijt is een ramp !!
Incl in de prijs van elk hotel, want we reisde van hotel naar hotel, zit of geen ontbijt of een standaard “ontbijt” pffffff “Goed ontbijt” nee dat kennen ze alleen in de ontbijt restaurants. Standaard is een yoghurt, bagel, water, koffie en soms een wafel. Ham, kaas, eitje …. enz kun je alleen in een restaurant bestellen, die soms al om 05:00 open zijn. Maar het diner is natuurlijk super, vlees en vis eten, daar weten ze alles van en alles is mogelijk, kies maar en wij maken het klaar, niets is onmogelijk.

Mooie auto’s, dikke Pickup’s, grote trucks en langeeeeee wegen. We reden sommige dagen van 5u met 1x stoppen en je was er zo, voor je gevoel. Je rijdt hier net zo makkelijk 3-4u terwijl dat voor je gevoel een uurtje is. Zo gaf de navigatie eens aan, “volg deze weg voor 223km en daarna rechts”. Gewoon 223km rechtdoor met wat bochten en heuvels, zonder grote afslagen en invoegen. We hebben ruim 6500km gereden en dat is in dit soort landen niet heel veel, op deze manier zie je nog eens iets van zo’n mooi land.

We hebben beren, zeearenden, zeehonden, roofvogels, walvissen, bevers, herten, zeeleeuwen, bizons en elanden gezien. We hebben nieuwe dingen ontdekt, uitgezocht en besproken, want we bieden deze reizen ook als combi aan, vissen en reizen, dus was ook een werkvakantie. Werken, dat hebben we elke dag gedaan, elke dag minimaal 2u met z’n tweeën en soms zelfs wel even 4-5 uur, als het druk was, aanvragen en boekingen gaan gewoon door.

De natuur pffffff de “Indian Summer” zo mooi, de sneeuw, bergen, bomen en dalen. Wauwwww wat een land, deze heeft een enorme indruk op ons gemaakt. We zouden nog uren kunnen vertellen, maar je moet het zelf maar eens meemaken.

Het was fijn, het heeft ons goed gedaan en we zijn klaar voor een nieuw seizoen 2022/2023. Tot slot nog een dank aan alle vrienden, bekenden, klanten en partners voor alle leuke mails en reacties gedurende onze trip, het was overduidelijk dat heel veel mensen ons dit echt gunde. Deze reis was al voor de Corona geboekt en kon nu pas doorgaan, kwam eigenlijk heel goed uit. Ook een dank aan Teun en Maurits, die de 1e week mee waren, was weer top mannen, net als altijd !

Nogmaals dank voor alle steun, vertrouwen, begrip en geduld van de afgelopen maanden, laten we positief naar de toekomst kijken. Wij zijn er klaar voor en gaan ons 18e jaar Cordes Travel beginnen!

Vissen op zalm, klik hier >>>

Vissen op steur, klik hier >>>