Vissen in Canada 2018 groepsreis Raffie

Steurvissen Vancouver Canada

Oktober 2018

Anderhalf jaar na de boeking was het dan eindelijk zo ver, we gaan naar Canada, 14 Nederlandse en Belgische vissers gaan met Linda en mijzelf (Raffie) naar Canada, ook onze vaste crew Teun en Maus zijn er bij, gezellig. We gaan vissen op steur en zalm op de Fraser River British Columbia, de vraag is niet “of” we steur gaan vangen maar hoe groot. Ach we zullen wel zien, leuk om eens te doen, maar vissen op 1 soort lijkt me wat saai en ben ook geen zoetwater-visser, dus we zien wel.

Op 6 oktober vliegen we van Amsterdam met de KLM direkt naar Vancouver Canada, een vlucht van 10u en dat is echt prima te doen, voldoende eten en drinken aan boord en een scherm in de voorstoel vol met films, dus we komen de tijd wel door. We hebben gekozen om een huurauto te nemen ipv een transfer, dan ben je toch wat vrijer en kun je in de avond ook nog weg.

Aangekomen in Vancouver en vanaf daar met 4 grote SUV’s naar het hotel, een kleine 2,5 uur rijden en prima te doen, niets eens moeilijk en een leuke rit door de Canadese natuur. Eenmaal in het hotel de kamers verdeeld en met z’n allen gaan eten in het restaurant vh hotel, prima steak, die ging er wel in.

Wel heel apart om op visreis te gaan en niets mee te hoeven nemen, we hebben geen hengels en geen materialen bij, dus 1 koffer met wat kleding en klaar, echt heel fijn. Alle materialen voor het vissen op steur en zalm zijn aan boord, net als water en lunch, koekje en chips. Wil je koffie, limonade of ander drinken neem je dit zelf mee vanaf een tankstation of loop je even naar de supermarkt aan de andere kant vh hotel.

Om 07:45 rijden we met 4 auto’s vanaf het hotel naar de opstapplaats waar de boven liggen, eenmaal ter plaatse zien we alleen maar hele grote Pickup Trucks, dikke Amerikaanse Chevy’s, prachtige monstertrucks, allemaal met een dikke trailer er achter… ehhh volgens mij is dit de trailerhelling in deze omgeving. De boten zijn platbodems, aangedreven door een jetmotor, dus zonder propeller, net als een jetski. De boten worden op het strand op gevaren en met een trapje stap je aan boord, geweldig.

We verdelen de boten en maken kennis met de kapiteins, de spanning stijgt en het vissen kan beginnen. Wij hebben Captain Dean een oude rot in het vak, Linda, Maurits (Maus), Teun en ik stappen aan boord en gaan op pad. Zo hé… dat is lekker twee bankjes om op te zitten, huif tegen de regen en zelfs een kacheltje als we het koud hebben. Nou Captain Dean… wij zijn er klaar voor, hij start zijn V8 Chevy motor, trekt het anker binnen dit op het strand ligt en geeft gas, de stenen onder de boot maken een kabaal en Dean vaart de boot achteruit…wow dit is een dikke machine aan boord. je kent dat geluid wel van een dikke Amerikaan 6L V8 die pruttelt als ie stationair draait.

Ook Seawolves Willy en Willy, Wim Verellen en Johan hebben een glimlach van oor tot oor, Roy, Johan, Hans en Peter zijn al op pad en Bert en Koos staan paraat, het feest gaat beginnen…. We varen weg en al snel zien we een berg met stenen met daartussen een doorgang van nog geen halve meter diep, Captain Dean minder geen vaart en gaat vol gas door… ehhhh Dean heb je gezien dat het daar ondiep is ? Even houden we onze adem in en varen zonder iets te raken over de stenen….hu ???? Bij navraag blijkt dat de boot maar 40cm diep ligt, dus dat we overal kunnen komen en zelfs over een boomstam heen kunnen varen…heel apart.

Na 5 minuten varen stopt Dean de boot, vaart het strand op, gooit zijn anker op het strand en vaart de boot achteruit en trekt het anker vast, weer een verbazing, zijn we er al, gaan we hier Steur vangen, vragen we nog maar even. Yes zegt Dean hier in de put zwemmen steuren….hmmm ok, hij zal het wel weten. Om ons eens een prachtige natuur een enorme stroming en zeearenden op het strand, wauw die natuur is hier echt prachtig, genieten dus.

We gaan vissen met 4 hengels, simpel systeem stuk lood van 500gr met daaraan een zakje gevuld met kaviaar, gemaakt van panty dameskousen en een grote circlehook. De 1e hengel ligt er in, de 2e hengel wordt opgetuigd en gaat ook het water in. Wij hebben geloot en dames eerst dus Linda mag de 1e vis drillen, als we beet krijgen. Dean is bezig met de 3e hengel en dan zien Maus en Teun een tik op de 1e hengel, ook Linda zag een beet…. ach is stroming zegt Dean. Oke… hij zal het wel weten, maar dan weer een klap op de hengel, Dean !!! Dean kijkt en roept tegen Linda “HIT IT HIT IT” ofwel sla aan sla aan, Linda pakt de hengel uit de Steun en geeft een geweldige snok aan de hengel, precies zoals Dean ons geleerd had, snel opdraaien en weer keihard aanslaan en dan…. Tja wat er dan gebeurd is heel gek, het lijkt net of Max Verstappen de haak aan zijn Formule 1 wagen heeft vastgemaakt en daarna vol gas weg rijdt… de reel giert en de lijn vliegt met de snelheid vh licht vd reel af…. Jeezus dit lijkt wel een Marlijn, een Sailfish een Tonijn, mijn god…..

De reel gaat tekeer als een gek, de lijn blijft maar aflopen en de vis is bijna niet te houden, even denken we nog dat Linda vast zit aan die boot die vol gas voorbij vaart, maar nee hoor “Its Sturgeon” zegt Dean en lacht. Voor een Deja vu… we kennen dit van onze vorige reizen… Linda vangt vaak binnen 5-10 minuten de 1e grote vis. 1e keer Panama na 5 minuten een dikke Mahi Mahi, 5 minuten Costa Rica, na 10 minuten een dikke Sailfish en nu in Canada weer raak.

Linda hangt voorover en aan haar houding te zien is dit echt een zware vis, Dean laat zien hoe je deze vis slag voor slag moet binnen draaien door je hele lichaam in te zetten, wij kijken elkaar aan en staan enorm versteld van deze enorme kracht van deze vis. Erik Axner, onze visgids van Nordic Sea Angling, die al 3x in Canada was geweest, verteld ons al dat een heilbot een kleine vis is vergeleken bij een Steur…. nou dat lijkt er wel op. Linda wil even haar handschoenen aantrekken om meer grip te krijgen en vraagt Maus even de hengel te pakken, Maus pakt de hengel en roept heel hard SH*T en de hengel vliegt bijna overboord, zo’n kracht had ie NOOIT verwacht, mijn god, dat is sterk.

Linda drilt meter voor meter de vis, de andere hengels zijn binnen gedraaid en de spanning stijgt. na 30 minuten begint Linda wel wat te steunen en roept dat het echt zwaar is, overnemen Linda ? NEE !! roept ze bijtend, dit is MIJN vis en trekt de hengel krachtig naar zich toe. Oh ja denkt de Steur… wedstrijdje Linda ? en draait zich om en zwemt 100m keihard weg vd boot, half uur trekken en sleuren en weer opnieuw beginnen, Linda roept NEE NEE NEE, de vis hoort haar niet en de vis gaat zijn eigen gang, Dean lacht en ligt in een deuk aan boord, hij kent dit spelletje, hij kent de krachten en lacht om ons, yes this is the real work, “Freshwater Big Game, Big Game Canada roept ie, terwijl Linda hem wat boos aankijkt, maar ook moet lachen.

Na 1u, 2 flessen cola, 10 koekjes, 3 zakjes chips en 3 snelle jelle, roepen we naar Linda of het nog gaat, hmmmm Linda vloekt en mompelt wat en het lijkt net of ze boos is op de vis…hahahaha geweldig !! Dean begint wat onrustig te kijken en draaien en voelt eens aan de lijn, hmmm hij zegt dat de vis al wel binnen had moeten zijn, dit is een beetje vreemd zegt ie, misschien is ie vals gehaakt en komt dwars binnen. Hij pakt even de hengel over van Linda, die meteen haar jas uit doet en twijfelt, of het is een hele grote of hij is vals gehaakt en zit de haak in de zijkant vd vis. Linda pakt snel de hengel terug en drilt de vis weer binnen, meter voor meter wordt de Steur binnen gehaald….

Na een 1,5 uur roept Dean, there it is… en we kijken overboord en zien ineens een kop van een steur waar we allemaal van schikken, fuck, jeezus en mijn god zijn de 1e woorden die we roepen en staan perplex, daar komt een kop naar boven waar je bang van wordt, Yep zegt Dean heel cool, Its a big fat lady !! Linda heeft tranen in de ogen en roept het uit, YES YES Raf zie je dat wat een beest, wat een moster en allemaal hebben we kippenvel op onze armen. De vis moet nu naar land, daar wordt deze dan naar het ondiepe geleid, trekken we de waadpakken aan (aan boord aanwezig) en gaan we het water in om met de steur op de foto te gaan. Grap the tail zegt Dean tegen Maus (Maurits), Maus pakt de staart, iets wat de steur niet leuk vond en gaf Maus een klap met zijn staart en viel bijna achterover het water in, shit wat een kracht !

De vis is moe en Linda ook, 1,5 uur drillen, 1,5u spanning op de armen en dan een pak aantrekken, dat lukt niet, maar met 4 heren aan boord, helpen we Linda ook snel in het pak en springen we overboord. En dan wordt de vis gemeten, romp omtrek, lengte en of deze getagd is, Canada voert een heel streng beleid en elke steur moet getagd zijn, is een steur niet getagd moet ie ter plaatse getagd worden. Ook is er een boord een meetapparaat om de tag uit te lezen. Deze steur is 3 jaar geleden voor het laatst gevangen. Tja en dan zie je pas hoe groot en dik deze steur is, mijn god wat een monster, nu begrijpen we waarom de steur de Dinosaurus onder de vissen wordt genoemd…. hij lijkt ook een beetje op een Dinosaurus door een soort botte stekels op zijn rug. De uitslag na 1,5 drillen…. 275cm lang, geschat gewicht volgens de tabel 200kg en een buikomtrek van 110cm.

Na de nodige film en foto’s laten we steur weer zwemmen, deze is ook moe, maar zwemt rustig weg, bedankt voor de mooie ervaring zegt Linda en roept dat ze wel klaar is voor vandaag. 5 minuten varen, 5 minuten vissen en Linda vangt, na 1,5 drillen een Steur van 275cm, hoezo de lat hoog leggen voor deze week, leuk zo’n eerste vis vd vakantie, ga daar maar eens overheen, zelfs Dean is onder de indruk en belt onze partner en wat vismaten. Maar goed, leuk die berichtgeving maar nu zijn wij aan de beurt….. het is Teun die als 2e een vis mag binnen draaien, het feest gaat weer beginnen.

De pakken zijn weer uit, zijn droogpakken, dus onze spijkerbroeken zijn nog droog en nemen wat te eten en drinken, Linda is heel stil… wellicht onder de indruk en haar armen, benen, rug en handen doen pijn en trillen vd adrenaline …. logisch. De hengels gaan weer overboord en Teun gaat dicht bij de hengel zitten, hij hoopt natuurlijk weer binnen 5 min. beet te krijgen. Ook Teun krijgt beet, de steur springt uit het water en vecht, Teun drilt binnen 45 min. een Steur van 180cm naar binnen, wederom een monster. Steuren springen vaak een paar keer uit het water, enorm gaaf om te zien !

Daarna is Maus aan de beurt en vangt ook een dikke steur, weer eentje boven de 2m en wel 226cm, eerste dag Canada 2 vissen boven de 2m en eentje van 180cm, doen we het voor toch ? Ook bij de andere groepen grote Steuren, allemaal boven de 150cm tot 2m. Nu kan ik wel elke vis beschrijven, maar de spanning vd eerste vis van Linda komen we toch niet overheen dus bespaar ik jullie het verhaal achter elke dril. Ik ga ook geen dagverslagen maken, maar een samenvatting vd visreis, is leuker dan elke dag hetzelfde verhaal, wegvaren, vis vangen en weer terug.

De volgende dag weer het water op, even eerst wat shoppen bij de supermarkt en dan op pad. Het is echt een hele andere visreis dan normaal, geen golven, geen schommelende boot want je zit op een rivier, daar zijn geen golven, ideaal dus voor die vissers die snel zeeziek worden, is hier geen sprake van. De natuur is prachtig, genieten vd woeste ruige omgeving en super en dan met z’n viertjes op een bankje, kijken of je beet hebt, het is echt gezellig, geen wind in de oren, geen motor die staat te draaien, nee rust en gezelligheid echt een hele andere manier en beleving van vissen hier in Canada.

Aan boord dus erg gezellig, lekker wat te knabbelen, lekker wat te drinken en gezellig. Die dag hebben we bij Subway een lekker broodje gehaald en een grote beker koffie voor Teun en Maus die gek zijn op Starbucks. Ook zijn Teun en Maus liefhebbers van Bacon Chips, ik noem geen namen maar als ze op zijn pak je gewoon een zak vd ander…hahaha, we hebben heel veel plezier aan boord, ook met Dean natuurlijk. Wel ideaal hoor, uit je hotel zo naar de boten, 10 min. rijden, geen materialen slepen, geen dikke pakken aan en gewoon lekker vissen tot een uur of 16:00.

Op de andere boten ook hele grote vangsten, Willy vangt een steur van 244cm en zelf heb ik nog een steur van 212cm (+/- 100kg) gevangen, verder aan boord wat “kleinere” tussen de 170 en 190cm, allemaal rond de 2m, wat een vangsten. Tja en toen waren we de tel kwijt, bij elkaar zijn er meer dan 40 steuren over de 2m gevangen waarvan volgens mij 244 en 275cm de grootste waren.

Vissen op zalm hebben we allemaal ook gedaan, alleen we hebben het geduld er niet voor, met een spinner werpend vissen op zalm, die grote Chinook zalm. Vette zalmen springen de hele tijd op 1-2 m naast de boot uit het water, zo van “pak me dan…” maar na 4u wel 100 vissen gezien, maar geen gevangen, dus dan weer op de steur…hahaha.

Na het vissen met de huurauto naar het hotel, even douchen en weer op pad, want er is zoveel te zien en te doen na de visdag, dat een auto ideaal is. Zo hebben we “Cabela’s” en “BassPro” bezocht, de grootste Hengelsport en Outdoor winkels van Canada en Amerika, daar loopt je zo 1-2 uur rond. Waanzinnig wat ze daar allemaal verkopen, zoveel dingen die je nog nooit gezien hebt en je afvraagt waarom wist ik dit niet en dan ook nog eens die aantrekkelijke prijzen. Teun koopt een mooie jas en ook Maus, Linda en ik kopen wat leuke kledingstukken en wat andere vismateriaal. We twijfelen nog of we een Magnum .45 kopen, of een automatisch geweer of misschien een revolver, maar ach wat moet je er mee…hahaha gewoon te koop in de winkel, met munitie, of we ermee door de douane komen is de vraag hahahaha.

Tja Canada, eigenlijk een beetje hetzelfde als de USA, dus STEAK & BURGERS !!!!!! Yes… hier kun je overal zo lekker eten, dat we elke avond een ander restaurant bezoeken. Ik denk dat het overbodig is om te vertellen dat je hier heel erg lekker kunt eten, steaks, uienringen (voor Maus) en garnalen enz enz enz. Dus elke avond een ander restaurant en lekker uit eten, geweldig om te zien 10 televisies met sport, grote pullen bier en country of hardrock muziek en heel veel vlees en burgers, prachtig.

Alle groepen vissen 5 dagen, maar wij vissen 4 dagen, we nemen 1 dag vrij en willen iets spannends gaan doen dus gaan we naar een Ranche, we gaan schieten, gaaaffffff ook Linda die nog nooit heeft geschoten lijkt dit wel wat. Maus heeft bij de marine gezeten en ik vroeger op de schietclub, dus wij zijn wel wat gewend, maar voor Teun en Linda is het nieuw.

We bellen de Ranche reserveren een baan en gaan erheen, we vullen de nodige papieren in, geven onze paspoorten af en krijgen gehoorbeschermers.

What do you want to shoot ? Ehhhh jongens welke pistolen, geweren, Uzi’s en volautomatische wapens willen we ? We kijken naar een muur en vitrine boordevol met wapens, van .22 tot .50 Wauw…. nou doe maar een 9mm, .45 pistolen, dan een Riotgun, een geweer, AK47 en een Sniperrifle .50 “as a start”, zeg ik er trots bij hahaha. Alsof het de normaalste zaak ik legt ze de wapens en munitie in een mand en lopen we achter de baaninstructeur naar de baan.

Op de baan allemaal verschillende mensen, aantal Japanners (toeristen), 2 echte cowboys en een leuke dame in een rose t-shirt, wellicht een moeder die zichzelf wil beschermen tegen vervelende mannen. Hebben jullie al eens geschoten of wil je uitleg, nou doe maar met uitleg en deskundig laat hij het laden vh eerste pistool zien en Linda mag, zoals altijd als eerste. Pang, daar voert Linda haar eerste 9mm af en kijkt verschrikt om…. hahaha wacht maar tot we zwaarder gaan…  Ook Teun staat met glimmende ogen te kijken en heeft een mega-lach op zijn gezicht, ook hij geniet vd harde knallen en heeft ook voor het eerst een pistool in zijn handen.

Klinkt misschien allemaal wat apart voor de lol schieten, maar is in Canada en de USA heel normaal, dus ach waarom niet, de ene bezoekt een museum en wij gaan schieten. Zo vuren we de verschillende pistolen en geweren af, 9mm, .45, dikke zware schietijzers….  Daarna de Riotgun, deze geeft een ENORME terugslag, onze schouder gaat bijna uit de kom, hmmm dan klopt de TV dus niet helemaal, daar schiet men achter elkaar zonder te bewegen een Riotgun leeg, gossie dat is dus nep…hahaha

Tja en dan het automatische geweer, de AK47, lachen joh… en tot slot de .50 Sniperrifle. Met deze laatste heeft een marinier op 2.2km iemand neergeschoten, was een stout persoon hoor…hahaha Niet normaal 2.2km afstand iemand neerschieten. Daar gaan kogels in van 15cm lang, het geweer weegt 37kg en kun je alleen op een ondergrond gebruiken, dus niet uit de hand. Linda legt aan, kijkt en schiet BOEMMMM al haar haren vliegen naar achter, haar wang beweegt, net alsof je uit een vliegtuig springt, zo’n effect, het is luchtdruk, maar geen terugslag…WOW dit is heftig, gaaf man ! Na deze leuke middag gaan we lekker eten en genieten we van Canada en raken niet uitgepraat over al die nieuwe ervaringen.

We gaan ook nog een dagje naar Vancouver centrum en gaan met een kabelbaan de berg op, al deze activiteiten hebben we zelf ondernomen en niet in groepsverband, niet iedereen wilde op pad, sommige wilde uitslapen en andere wilde bij het hotel blijven, ieder zijn ding toch ? Dus zijn we met z’n vieren op pad gegaan en hebben echt een leuke tijd gehad.

Na 4 dagen vissen, veel ervaringen en indrukken komt er weer een eind aan deze visreis naar Canada, eerst twijfelde we of het wel leuk zou zijn vissen op Steur, nu hebben we weer geboekt voor oktober 2020 en gaan we terug, zo gaaf was het. Wil je echt eens op rustig water vissen, zonder golven en een monstervis vangen, dan is Canada steurvissen echt iets voor jou. Maar doe het dan wel goed, want net als veel van onze andere reizen, zoeken wij alleen het beste vh beste uit, met minder geen genoegen. Wellicht is er iemand goedkoper en bespaar je een paar tientjes als je het zelf regelt of een ander bedrijf de visreis laat regelen, maar het is net als bij auto’s een Fiat kost minder dan een Mercedes, ondanks dat het allebei een auto is. Daar je bij wijze van spreken, maar 1x in die auto rijdt (1x naar Canada op visreis gaat) wil je toch het beste of niet ? Juist, dan wil je goede materialen, goede service, goede visgids, goede visboot en een TOPvangst, nou die hadden we dacht ik wel of niet ?

Het was gaaf, het was leuk, het was gezellig en dit gaan we nog eens doen, in 2019 was het Panama en zoals gezegd gaan we in 2020 terug naar Canada. Maar ik wil ook mijn visvriendjes bedanken, Linda, Teun en Maus, want je moet het toch met z’n allen doen en tuurlijk is het balen als ze je zak chips opeten of je siroop weggeven hahaha maar dat hoort erbij, het was wederom weer gezellig en hebben een geweldige visreis gehad.

Ook een dank aan onze medereizigers, ook zij waren zeer tevreden en hadden het enorm naar hun zin, Wim noemde het zelfs zijn beste visreis ooit, kun je nagaan. Kortom een heel groot succes !!

Meer informatie over het steurvissen in Canada >>>

Bedankt en tot de volgende keer !!