Visreis Havoysund 2018 Jan

Visreis Havoysund 2018

Havoysund - 23Havoysund Augustus 2018, wat een onvergetelijke visweek zou worden!

Deze visweek begon eigenlijk op de Cordes Travel dag 2017. Daar hoorde ik dat je echt vroeg moest boeken als je in een bepaalde week naar een bepaalde accommodatie wilde. Nu wist ik dat Jeroen en  Gerrit Jan ook een keer op heilbot wilden  gaan vissen. Dus besloten we samen voor de maximale heilbot vangstgarantie te gaan en hebben we,  1,5 jaar voor vertrek, een week Havoysund geboekt. Op dat moment waren er nog maar 3 van de 10 boten vrij, dus we waren nog net op tijd.

Augustus 2017 heb ik met Stefan een hele mooie visweek in Efjord gevist, waarvan ik ook een reisverslag had geschreven. Met het op tijd inleveren van dat reisverslag heb ik een mooie Penn Regiment II Jig hengel met een Battle II 5000 molen gewonnen. Die kon ik wel heel goed gebruiken in Havoysund voor de heilbot visserij. Ook bij deze accommodatie die grote 23.5ft 150pk visboten, die je voor dit gebied echt wel nodig hebt.

Het ophalen van de Jig hengel in Deurne bij Raffie en Linda heb ik gecombineerd met een avondje visles. Dat was een gezellig avondje zeg, over vissen praten kan ik wel uren volhouden. Met veel  vistips en een mooie hengel ben ik, wat aan de late kant natuurlijk, weer naar huis gereden. Dit is echt een unieke service van Raffie en Linda!

Havoysund - 5Cordes travel dag 2018 verliep voor mij wat anders dan normaal, aangezien ik deze keer als medewerker bij de Efjord tafel zat. Ook erg leuk om te doen,  dat praten over vissen en reizen en zo.  Gelukkig hebben Gerrit Jan en Jeroen gewapend met pen en papier  de lezingen van de Zweedse visgidsen gevolgd en alle tips met mij gedeeld, zodat ik niks gemist heb.

Voor het eerst samen met mijn pa eens naar de “open deur dagen”  van Robby Fish in België geweest om een Penn HSX hengel , Penn Fathom reel en nog wat ander hengel materiaal te kopen. Was echt gezellig daar, een aanrader!

Dan wordt het eindelijk 7 Augustus 2018. De koffer, hengelkoker en koelbox moeten ingepakt  en gewogen worden. Dat blijf altijd een beetje passen en meten, je neemt al snel te veel hengelmateriaal mee.

Woensdag 8 Augustus
Bij de incheck balie op Schiphol hebben we , Gerrit Jan, Jeroen en ik, elkaar opgewacht. Nadat we onze bagage ingecheckt hadden hoorden we dat onze vlucht met Norwegian een half uurtje vertraagd was. Dus een half uurtje later dan gepland zijn we geland op de luchthaven van Oslo. Op Schiphol hadden ze gezegd dat de bagage rechtstreeks naar Alta zou gaan. Maar ons onderbuik gevoel gaf aan om toch even de bagagebanden te checken. Maar goed ook, want ondanks dat er transfer labels op zaten, kwamen de koffers toch op Oslo al op de band. Met koffers en al naar het hotel gewandeld en daar in een mooie hotelkamer nog wat uurtjes geslapen.

Havoysund - 14Donderdag 9 augustus
Na een goed en luxe ontbijt zijn we weer naar de luchthaven gewandeld, ingecheckt en naar Alta gevlogen. Vandaar uit nog een busrit van 3,5 uur. Onderweg nog veel rendieren gespot en genoten van de mooie natuur in Noord- Noorwegen. Aangekomen in Havoysund, ingecheckt, koffers uitgepakt en ff geshopt. Om half 6 was er een briefing in het Engels of Zweeds over de veiligheid, en de visserij. We kregen het advies om uit te slapen, omdat we de volgende dag om 12 uur pas zouden vertrekken i.v.m. het goede weer dan.

Vrijdag 10 augustus
Uitgeslapen, hengels klaargemaakt en om 12 uur vertokken met de visgids Andreas aan boord. Eerst wat aasvis gevangen en daarna nog een uur richting het zuiden gevaren, daar zijn we in een baai gaan driften op heilbot. De eerste uren geen reactie op ons aas, maar toen ging het los. De visgidsboot melde heilbot vangsten diep in de baai. Niet lang daarna werd er aan mijn hengel getrokken. Yes, de eerste heibot was een feit. En gelijk een recordvis van 113cm. Ondertussen had Gerrit Jan zijn hengel in de steun gezet om mij te filmen. Maar toen werd ook die aasvis gegrepen door een heilbot. Die heilbot was 130 cm lang, en ook een nieuw record voor Gerrit Jan. Daarna vangt Gerrit Jan er nog een van 120 cm en is het weer een tijdje stil. Toen de zon onder ging kreeg ik weer beet en haakte ik een heilbot van 103 cm. Nadat de zon helemaal onder gegaan was zijn we, na een lange maar erg mooie visdag, teruggevaren naar  het huisje.

Havoysund - 6Zaterdag 11 augustus.
’s Ochtends bij het ontbijt in het hotel hoorden we van visgids Douglas dat we ‘s morgens nog een paar uurtje dicht bij konden vissen en dat daarna het weer te slecht zou worden. Dus weer wat aasvis gevangen, koolvis, kabeljauw en schelvis. Daarna nog een paar uurtjes in een baai gedrift op heilbot. 2 kleine aanbeten gehad maar niks kunnen haken. Wel nog 2 zeearenden gezien, die helaas nu geen interesse hadden in de koolvisjes die we in het water gegooid hadden. De rest van de dag weer wat  lijntjes geknoopt , uit eten geweest bij het hotel en een avondwandeling de berg op gemaakt.

Maandag 13 Augustus
Na zondag wind en regen gehad te hebben was het vandaag weer een redelijke dag qua wind. Dus ook een normale dag kunnen vissen. Vandaag gekozen om op wat stekken dichtbij te gaan vissen op kabeljauw en heilbot. ‘s Morgens wat kabeljauw gevangen en  een het einde van de 2e drift op zo’n 80 meter diepte haakte Gerritjan iets groters, wat uiteindelijk een mooie heilbot van 120 cm bleek te zijn. Op deze stek kregen we ook nog bezoek van een griend, dat is een walvis maar heeft ook wat weg van een dolfijn. ‘s Middags nog wat driften gemaakt op heilbot. Maar die hadden geen interesse, dus op tijd naar huis gegaan om de kabeljauw te fileren, verpakken en in te vriezen. De Noorse marine kwam nog met hun kanonneerboot langs Havoysund gevaren om onze verse visfilets te veroveren, maar wij hebben ze met hand en tand kunnen verdedigen. Of was het een controle op het meenemen van ondermaatse vis? Wie zal het zeggen, we hebben geen controle gehad hoor.

Havoysund - 35Dinsdag 14 augustus
Vandaag wind uit het noord westen. Dus op advies van de visgids in een baai gaan vissen waar we een beetje in de luwte lagen. Volgens de gids moesten we daar een heilbot kunnen vangen. Jeroen had er namelijk nog nooit een gevangen. Dus dat moest vandaag of morgen gaan gebeuren. De hele morgen 3 spelende bruinvissen rondom de boot gehad , dat moest toch geluk brengen. Uiteindelijk vandaag  1 aanbeet  gehad en precies op Jeroen zijn hengel. Na een flinke  dril kwam een mooie heilbot van 121 cm boven, missie geslaagd!! Alle drie hebben we nu heilbot gevangen, en de records verbetert. Dat kon toch niet beter worden, of toch wel? Volgens Gerrit Jan konden we de laatste dag onze heilbotvangsten misschien nog wel verdubbelen, maar dat geloofden wij niet echt.

Woensdag 13 Augustus.
Onze laatste visdas was er weer eens eentje om in te lijsten.  Visgids Douglas ging vandaag in het noorden boven Hjelmsoya vissen. Omdat er ‘s morgens weinig wind stond en je dan ‘s middags als de wind aan zou wakkeren, je met de wind en golven in de rug naar de haven kon varen, en om daar speciaal op de grote heilbotten te gaan vissen. Verder was volgens Douglas de kabeljauwvisserij ook erg goed daar. Dus ter plaatse eerst wat aasvissen gevangen. Waarna de visgids met 2 andere boten op ondiepe platen ging driften op grote heilbot. Wij hadden echter ook een paar mooie kabeljauwen gehaakt en besloten te blijven liggen. Dus hebben we de aasvissen  aan de  Westin Halibut Anti Twist Rig  overboord gezet.

Havoysund - 21Na een  paar kabeljauwen gevangen te hebben, kreeg ik een mooie aanbeet aan de Penn HSX hengel met sandeel shad. En ja hoor, de eerste kleine heilbot was een feit. Wat daarna volgde was echt gekkenhuis,  7 heilbotten op 1 hele lange drift. De meeste gevangen aan een dode koolvis. Aan het eind van de drift haakte Jeroen zelfs een grote heilbot van 140 cm. Toen we dit op de marifoon melde geloofde men ons eerst niet, 7 heilbotten in 1 drift waarvan de grootste 140 cm, niet normaal.

Van het daaropvolgende marifoon geklets in het Engels/Zweeds/Noors? konden wij niet veel verstaan maar regelmatig hoorden we Hollenderene , 7 en boat 3 langskomen. Verder tussendoor nog zeewolven gevangen en met regelmaat mooie kabeljauw. In de haven aangekomen, de boot schoon gemaakt, de koffers en hengels weer ingepakt. En een  biertje gedronken op de supermooie laatste dag van deze mooie visweek. Hoe kom het toch dat die laatste visdagen vaak de mooiste zijn? Ik heb dat in Efjord en Napstraumen ook al is meegemaakt.

Wij hebben gevist met:

Hengels:

• Penn Regiment HSX Series 50-150 met de Penn Battle II 5000 molen en daarop een 24/00 lijn
  • Penn Regiment II Jig met de Penn Fathom FTH25NLD2 reel  en daarop een 24/00 lijn
  • Penn Halibut 30 Lbs met de Penn Spinfisher 5500 en daarop een 20/00 lijn
  • Reserve:  Penn inliner 30 lbs en een Penn Sargus 6000 molen

Het beste (kunst)aas deze week:

• De Westin Halibut Anti Twist Rig met een dode koolvis ( 11 heilbotten)
  • Savage Gear Sandeel 150 gr in de kleuren Lemon Back en Blue Silver (2 heilbotten)
  • Jackson The Mackerel Rigged Blue Mackerel 263 gr (1 heilbot)
  • Savage Gear Cutbait Herring Green Glow 270 gr
  • Makreel paternoster met pilkertjes tussen de 100 en 200 gr om aasvissen te vangen

We hebben dus een geweldige visreis naar Havoysund gehad, 14 heilbotten gevangen, wederom dankzij de goede organisatie van Cordes Travel visreizen !
Zie >>hier<< onze film die we gemaakt hebben.

Groetjes,
Jan, GerritJan en Jeroen

Havoysund - 30 Havoysund - 29 Havoysund - 21 Havoysund - 25 Havoysund - Havoysund - 37

Havoysund - 24 Havoysund - 27 Havoysund - 23 Havoysund - 18 Havoysund - 16 Havoysund - 13

Havoysund - 14 Havoysund - 9 Havoysund - 4 Havoysund - 19 Havoysund - 20 Havoysund - 1

Havoysund - 6 Havoysund - 11 Havoysund - 15 Havoysund - 17 Havoysund - 26 Havoysund - 10

Havoysund - 5 Havoysund - 7 Havoysund - 12 Havoysund - 38 Havoysund - 32 Havoysund - 33