Visreis A Rorbuer Lofoten 2020 Jan

Visreis A Rorbuer Lofoten 2020

Reisverslag Å Rorbuer juli 2020

Na IJsland Nappstraumen en  Havoysund was dit jaar Å Rorbuer aan de beurt. Meer dan een jaar van tevoren hadden we al geboekt. Dan begint het lange wachten, voorbereiden, en natuurlijk naar de Cordes Traveldag gaan  voor de laatste info van de tafelheren,  en de Zweedse visgidsen.

Maar, toen kwam er Corona, en was het maar de vraag of we wel naar Noorwegen mochten. Nu ik dit typ besef ik dat we heel veel geluk gehad hebben, want 20 Juli ging Noorwegen weer open en zojuist hoor ik dat 12 Augustus Noorwegen misschien weer dicht gaat voor de Nederlanders. Al je dan geboekt heb  van 30 Juli tot 6 Augustus kun je toch wel zeggen dat we echt geluk gehad hebben.

De reisdag
S’ morgens vroeg rond 8:00 afgesproken op Schiphol. Daar ons mondkapje om gedaan en onze hengelkokers met ducktape aan elkaar getaped zodat het 1 bagagestuk werd. Vanaf Schiphol naar Kopenhagen gevlogen, daarna door naar Oslo. In het vliegtuig werd vermeld dat voor binnenlandse vluchten men de koffer op moest halen bij de bagageband. Daarna dus de bagage opnieuw inchecken. Dat bleek wat lastiger dan gedacht, want een computer accepteert een koffer van 23,2 kg niet. Dus ja, daar moesten we letterlijk een handje bij helpen, door de koffer iets op te tillen en dan te scannen.

Vervolgens door de douane heen en net op tijd weer bij het vliegtuig richting Tromso. Op Tromso hadden we wat meer tijd dus even een prijzig maar lekker Hamburger menu gegeten met natuurlijk een Artic Beer erbij. Dit bier komt van de meest noordelijkste brouwerij ter wereld. Vervolgens  met 26 personen in een propeller vliegtuig gestapt naar Leknes. We hadden helder weer , dus een fantastisch uitzicht vanuit het vliegtuig over het mooiste stukje Noorwegen, de Lofoten.

In Leknes aangekomen met gelukkig alle bagage en de hengelkoker. Daar stond een busje met de visgids  te wachten die ons naar Å  bracht. Maar eerst moest er natuurlijk geshopt worden bij de supermarkt. Van voorgaande trips wist ik, dat er na 20:00 u uur geen bier verkocht mag worden in Noorwegen. Dus snel om 19:55 eerst wat Artic biertjes gekocht en in de bus gebracht. Daarna de rest van de boodschappen gekocht.  Onderweg nog even gestopt bij Nappstraumen voor wat visspullen, daar hoop ik (Jan) mei 2021 weer naar toe te gaan. Langs de mooie route naar Å zie je diverse plekken  waar de stokvis te drogen hangt. Uiteindelijk rond half 10 waren we bij A Rorbuer. Koffers uitpakken, hengels klaar maken, biertje doen en slapen.

1e visdag
Vandaag met de visgids op pad. Na uitleg over de boot en het viskamp zijn we uitgevaren om als eerste wat koolvisjes en makrelen te vangen die als aasvisjes konden dienen. Onderweg melde de andere visgids al dat er een dikke mistbank boven de Moskenes Straumen hing. Die loste helaas niet op. Dus in overleg de visgids afgezet op de wal om daarna  zelf wat  rondom het eerste eiland te  gaan vissen.

Daarna de visgids weer opgehaald, de mistbank was helaas nog niet verdwenen. Dus waren we genoodzaakt rondom A een poging te doen om een heilbot te vangen. Wel wat aanbeten gehad op onze heilbot montages maar helaas, op een grote kabeljauw na geen heilbot kunnen haken. Na overleg op de terug vaart nog wat Pollak stekken aan gedaan. Ik had van Nanno en Robert al gehoord dat die hier wel gevangen werden. En dat je die Pollakken kon vinden op de plekken waar een paal in het water stond. Die paal markeerde dan een ondiepte. De truck was om een Sandeel zo dicht mogelijk bij de paal te gooien en dan net boven het kelp binnen te draaien. Jeroen wist er op deze manier 2 te vangen. Waarvan 1 grote pollak die zich helaas van de haak wist te ontdoen voordat er gemeten kon worden en er foto’s gemaakt waren.

2e visdag
Nu zelf op pad, eerst in de Moskentraumen gedrift.  Daar een heilbotje gevangen van 73 centimeter. toen de stroming wat te hard werd zijn we wat zuidelijker gevaren. Daar kwamen we een stek tegen die echt bomvol vis zat. Veel dikke kabeljauwen en koolvissen waren hier te vangen. Bij terugkomst in de haven hebben we een aantal kabeljauwen gefileerd. Ons koelboxje zat dan ook gelijk vol met kabeljauw filetjes.

3e visdag
Vandaag een nieuwe stek opgezocht om te proberen heilbot te vangen. Na een aantal driften kregen we 2 aanbeten tegelijk. Hectiek aan boord! Helaas loste 1 vis de haak. Maar bij Jeroen niet en die kon het gevecht aan met de heilbot. Het haken van de heilbot en langs de boot hangen ging gelukkig goed, toen kon er gemeten worden, 157 hele centimeters, een nieuw pr voor Jeroen. Op die plaats meerdere driften gemaakt maar zonder resultaat. Op een gegeven moment zij we beland op een stek waar het vol zat met koolvis. Hier wist Gerrit Jan  een hele dikke vette te haken van 107 cm, ook voor hem een pr.

4e visdag
Vandaag ook eerst aasvis vangen, daarna driften op de plaats waar we gisteren die 157 heilbot gevangen hadden. Maar hier waren de heilbotten blijkbaar nog niet wakker. Dus gezien de windrichting nog wat noordelijker gevaren. Aangekomen op de beoogde stek zat het bomvol met vis. Elke keer als je de shad liet zakken zat er wel een dikke koolvis of kabeljauw aan. Zelf vond ik het leukste om op half water met 1 oog op de dieptemeter de dikste kabeljauwen te verlijden. Je ziet ze live op de dieptemeter omhoog zwemmen richting je aas, dat is ook weer het voordeel van deze accommodatie en boten, je hebt TOP apparatuur op de boot. En dan wordt het spannend pak hij/zij hem of pak hij/zij hem niet. Op deze stek heeft Gerrit jan ook nog een heilbot van 73 cm weten te vangen.

5e visdag
Vandaag helaas minder mooi weer. Regen, en vooral veel wind (10m/s) uit het Zuid Westen. Op de boot van de visgids na waren wij het enige bootje dat vol goede moed uitvaarde. Onder het moto wie niet waagt wie niet wint. Als eerste wat koolvisjes voor aasvisjes gevangen met  een makreel onderlijntje. Aangezien we dicht bij het eiland voor de haven lagen, gelijk maar even geprobeerd pollakken te vangen . Want volgens Nanno en Robert zouden die ook  hier te vangen zijn. En ja hoor het duurde niet lang voor de aanbeten kwamen. Hierna in een baai uit de wind nog wat gedrift met heilbot montages, maar de heilbotten hadden blijkbaar geen zin vandaag. Op de terug vaart nog maar even wat worpen gedaan bij het eiland en ook nu weer  een paar mooie pollakken tot 73 cm weten te vangen.

6e visdag
Vandaag weer mooi weer. Weinig wind en zon. Het plan was na aasvis vangen, eerst ff heilbotten, als dan de stroming op zijn hardst was in de Moskenstraumen, daar dan proberen meterplus koolvissen te vangen om vervolgens de laatste visdag vol te maken met heilbotten. Maar eenmaal aangekomen in de Moskentraumen bleek het al flink te stromen. Dus eerst maar op jacht naar die meterplus koolvis. Het duurde niet lang of ik kreeg een flinke aanbeet. Die gelijk vol gas naar de bodem dook. Na een flinke dril kon ik mijn record koolvis uit het water tillen, 117cm en 14kg zwaar. Hierna wist Gerrit jan er ook een gevangen. Daarna nog met Salmo deepdiver pluggen getrold en ook hiermee vis gevangen.

Vervolgens richting open zee om te proberen nog een heilbot te vangen. Ik kreeg als eerste een aanbeet, maar die loste helaas de haak. Daarna wist Jeroen een heilbot van 97 cm te vangen aan zijn doodaas montage. Vervolgens krijg ik beet op een cutbait die stil overboord hing. Maar ook die wist zich ook te ontdoen van de haak, grrrrr. De heilbot was, tegen de verwachting van de gidsen in, niet echt los deze week begrepen we later van de visgidsen.

De laatste visdag afgesloten, met wat wij ondertussen fun vissen noemen. Gewoon ff stoeien met dikke kabeljauwen en koolvissen. Want die zwemmen er meer dan genoeg. Hierna de boot tanken, goed schoonmaken, koffers inpakken en de wekker op 4:30.

Terugreis
Om 5:00 u stond de visgids al netjes klaar om ons naar Leknes te brengen. Vanuit daar een korte vlucht met het propeller vliegtuig naar Bodo. Vanuit Bodo naar Oslo gevlogen en daarna weer doorgevlogen naar Kopenhagen. Deze 2 vluchten hadden we  Sas Plus stoelen, dan heb je duidelijk  wat meer beenruimte, ook wel eens lekker. Op Kopenhagen een lekkere steak gegeten en dan weer door gevlogen naar Schiphol. Daar aangekomen kwamen netjes alle koffers weer op de bagageband langs. En hiermee kwam er een einde aan deze mooie en gezellige vis vakantie week. Waarbij er meerdere Pr’s verbetert  zijn.

Raffie en Linda weer bedankt voor de goede organisatie. Vooral deze keer, kwam er nogal wat bij kijken qua (vlucht)wijzigingen i.vm. Corona.
2021 is het Nappstraumen, nu al zin in !

Tot slot nog een filmpje van onze visreis >>>