Visreis A Rorbuer 2022 Nanno

Visreis naar A Robuer 2022

17 tm 25 mei 2022

Na 2 jaar wachten stonden onze visspullen eindelijk weer klaar om voor de 16e keer via Cordes Travel naar Noorwegen te vertrekken. Dit jaar ging de reis voor de 3e keer naar (wat ons betreft) het beste visgebied wat Noorwegen te bieden heeft namelijk A Rorbuer op het zuidelijkste puntje van de Lofoten. Met het vliegtuig naar Evenes Airport (Harstad/Narvik),en van daaruit een prachtige 4en half uur durende reis met een gehuurd busje naar A. Een traktatie voor de ogen zo mooi is deze reis over de Lofoten, je kunt ook op Leknes vliegen, dan is het maar een uurtje rijden, maar wij kiezen voor de mooie rit over de Lofoten.

In 2020 waren we voor het laatst als één van de weinigen wezen vissen, toen op het eiland Vega. Cordes Travel maakte dat zelfs in corona tijd mogelijk! Dat jaar met een groep van 7 in het grote 8 persoons huis van Vega Kystferie verbleven. We hadden echt niet veel geluk met het weer, want het stormde toen bijna de hele week! Bijna de hele week niet kunnen vissen! In 2024 gaan we het daar met z’n 7en nog eens overdoen.

Wij hadden veel geluk met het weer, de weken vooraf waren minder. De hele week hebben we bij A Rorbuer goed visweer gehad. Wel af en toe veel mist, maar weinig wind, en 2 dagen zelfs volle zon! Tijdens de heenreis hadden we ook prachtig weer en de Lofoten zijn dan echt een lust voor het oog. Aangekomen bij het plaatsje Reine dat op een kwartier rijden van A ligt eerst even de nodige boodschappen gedaan en we zagen daar vanuit onze bus al de 1e orka’s zwemmen!

Stijf langs de kant, en magisch om te zien. Het zou deze vakantie zeker niet de laatste keer zijn dat we deze vriendelijke giganten zouden ontmoeten! Maar ja, we hebben ze hier elke vakantie al langs de boot gehad, dus snel door na onze accommodatie want er moet diezelfde avond nog wel even gevist worden. Ja, je bent hier heel gauw verwent met die prachtige natuur en fantastische visserij.

Goed wat de visserij betreft kunnen we bij A Rorbuer kort zijn. Die is gewoon op geen enkele plek in Noorwegen te evenaren!  Dit heeft het gebied hoofdzakelijk te danken aan de moskenstraumen. Gelegen tussen het zuidelijkste puntje v/d Lofoten en het eiland Mosken zorgt deze stroming voor een ongelooflijk visbestand. Je kunt hier bij goed weer driften van een uur maken, en de onderwater bergen gaan hier van 12 meter diepte over in een mooie vlakke zandgrond met een diepte van rond de 60 a 70 meter.

Met de zwaardere shads van Westin, Berkley of Savage Gear, een zwaardere pilker (300/400 gr.) eerst proberen een mooiere kabeljauw van de bergwand te vissen, om vervolgens over te gaan op lichter materiaal en met shads (sandeel), pilkers, lepels, poppers, pluggen, en stickbaits de koolvis te belagen. Het mooie van dit gebied is dat je de grote koolvis nooit hoeft te zoeken, want ze liggen hier o.a. altijd in de straumen op 10 min. varen. Met lepels, poppers, stickbaits, en pluggen vang je ze hier zelfs boven in het water. Geweldige ervaring om deze “tonijn” van het noorden boven in het water op je popper te zien klappen. Deze drift kun je als je dat wilt eindigen met het vissen op heilbot. Met bijvoorbeeld het dead bait systeem, Anti Twist Rig of met shads van bv Berkley of Westin.

Wat dit gebied voor ons ook heel aantrekkelijk maakt zijn de zéér korte vaar afstanden. Je hoeft hier eigenlijk niet langer te varen dan pakweg een half uur voor de beste stekken! Vaar je wel een uur richting Vaeroy, dan kun je eigenlijk, in maagdelijke gronden vissen. Echter de eerste topstek ligt hier op een 5 minuten varen, en recht voor de deur net buiten de  haven ligt het eiland Nippingen waar je al de mooiste pollakken kunt verschalken. De orka’s  hebben we hier al in de haven zien zwemmen!

Ook deze vakantie, toen we op een kwartier varen van de haven lagen te vissen op pollak, werden we ineens opgeschrikt door een groep orka’s. Het leek erop alsof ze de kleintjes lieten jagen op een school vis. Als oma orka dan toch even een kijkje komt nemen bij de boot dan voel je je als mens toch wel heel erg klein. Oma Orka is nl groter dan onze 23,5ft boot!!! Blijft elke keer toch weer een bevoorrechte ervaring, prachtig.

We hebben deze week kabeljauw, koolvis, heilbot, zandaal, lom, schelvis, pollak en zeewolf gevangen.
– Te beginnen met de kabeljauw. De hele grote hebben we helaas dit jaar niet te pakken kunnen krijgen. De grootste was als ik het me goed herinner 107cm. Mooi, maar er werden ook jongens van 130cm en 24 kilo gevangen! Helaas niet in onze boot. We klagen niet, want kabeljauw  van een 80 tot 100 cm vang je legio. Dat zijn toch ook hele mooie vissen. Vooral als je zoals ons met spinstokken van Penn tot 120 gram vist.

– De koolvis zit vooral in de Moskenes-straumen, en hoef je eigenlijk nooit te zoeken. Het is soms moeilijker om kleine koolvisssen voor het vissen op heilbot te vangen dan de grote jongens van een meter. Wij hebben ze deze vakantie tot 118cm gevangen, maar Peter had een koolvis van 116cm die zo dik was dat hij denk ik zwaarder was dan zijn eigen pb van 123cm!

Jeroen wist tijdens het vissen met de popper nog een mooie jonge mantelmeeuw te verschalken!  Vliegt je lijn ineens de lucht in met een meeuw er aan! Gelukkig had hij hem vrij snel binnenboord en kon hij ‘s avonds zo de pan in. Heerlijk zo’n mantelmeeuw. Weer eens wat anders dan de hele week vis. Nee nee onzin natuurlijk……hij vloog gelukkig ongedeerd weer weg. Die denkt wel 2x na voordat hij weer een popper pakt.

– Heilbot hebben we elke dag wel gevangen. Niet altijd even groot, maar ook de kleinere buigen je hengel krom tot in het handvat. Nee de echt hele grote heilbotten wilden die Groningers niet van dicht bij zien! Jammer maar de grootste heilbot deze vakantie had toch altijd nog een respectabele lengte van 134cm. Jeroen die deze mooie vis mocht landen had er in ieder geval een mooie dril aan. Persoonlijk vind ik dat de kleinere heilbotten vaak veel feller zijn in de dril. Vaak wordt je toch weer verrast door de kracht van deze vissen.

Ook verraste de heilbot ons nogmaals met zijn onverschrokkenheid. Jeroen haakte een kabeljauw en deze werd tot aan de boot gevolgd door een heilbot. Het leek meer op voedselnijd dan dat deze heilbot de kabeljauw als voedsel zag. Deze kabeljauw was toch al gauw zo’n 70 cm, en hij had de shad van Jeroen gewoon net iets eerder gepakt dan deze heilbot. Dat stond deze heilbot totaal niet aan. Hij lag gewoon bovenop het water direct naast de boot en trok zich van ons helemaal niets aan! Ik stond naast Jeroen en probeerde hem te verleiden met een grote Storm shad. Dat lukte, en na 2 grote happen had ik ineens na bleek later een heilbot gehaakt van 111cm. Prachtige ervaring. Denk dat we deze week zo’n 15 heilbotten hebben gevangen. Niet heel veel, maar we klagen zeker niet.

De molens van Penn (Clash I en II, Spinfisher V, Battle II, Conflict I en II) en onze hengels van Penn (Regiment, Battallion en Conflict serie) geven echt geen krimp tijdens het drillen van deze giganten! Wij vissen al jaren met de materialen van Penn, en nog nooit heeft dit merk ons in de steek gelaten!

– Er werd ook nog een hele mooie zeewolf gevangen door onze kapitein Robert. Een hele mooie gestreepte van 92 cm. Gehaakt aan een Westin shad toen we na een koolvis drift nog even op de heilbot zaten. Hier in en rondom de straumen kun je echt van alles verwachten! Deze zeewolf heeft ons heerlijk gesmaakt die avond.

– Veelvuldig weer mooie pollak gevangen. 87 cm was deze keerde grootste. We hebben ze wel groter gevangen, maar deze waren wel allemaal moddervet, waardoor we ze voor de meeting vaak groter inschatten. De tafel voorop de boot is 97cm lang. Leg je ze daar op dan heb je gelijk al een goede indicatie van de lengte. Reuze handig! De pollak blijft toch 1 van mijn persoonlijke favorieten. Je kan ze hier ook goed vanaf de kant vangen bij slecht weer.

Tijdens het vissen op de pollak of kleine koolvisjes werd er ook af en toe schelvis gevangen. Wel vaak aan de pilker dan. Ook, met een stukje vis aan de pilker kun je goed schelvis vangen. Ik had tijdens de opendeur dagen bij Robby Fish een 250gr HTO pilker gekocht op aanraden van Raffie. Nou dat was een toppertje hoor! Mooie kabeljauw, grote koolvissen, en zelfs 2 heilbotten mee gevangen. Heb er bij thuiskomst gelijk nog 2 gekocht.

Peter ving nog een zandaal, die hadden we in Noorwegen nog niet gevangen.  Had ze in Havoysund wel in grote scholen rond de boot gezien. Mooi visje, en als je ze zo ziet dan begrijp je ook waarom de sandeels van Savage Gear , westin, en Berkley het zo goed doen.

– Over de gevangen lom gaan we geen woorden vuil maken. Weet ook niet meer wie deze had. Ha ha ha. Ik heb het uit mijn geheugen gewist. Nee we hebben deze vakantie geen echt uit uitzonderlijke vissen gevangen, al moet ik wel zeggen dat je zo’n mooie zeewolf die Robèrt had ook niet elke vakantie ziet. De koolvis van Peter vond ik ook echt wel gaaf. Zo dik en vet!

Je bent natuurlijk ook wel heel gauw verwend hier. Alles wat rond de meter zit is toch een prachtige vis. Deze vang je eigenlijk de hele dag wel. Als de natuur zo mooi is als hier dan klaag je echt niet. Zeehonden, dolfijnen, orka’s, papegaaiduikers, zeearenden, Jan van genten, walvissen en zelfs reuzenhaaien hebben ze hier al langs de boot gehad.

De bultruggen hadden we in 2019 gemist toen we met 1 van Jeroen zijn heilbotten aan het stoeien waren. Volgens mij die van 180cm. Jammer maar misschien gaan we die volgend jaar wel zien als we eind Mei voor de 4e keer naar A Rorbuer gaan. Dan gaan we met de auto naar de Lofoten. Een rit van 2 en half a 3 dagen door het mooie Noorwegen en Zweden. Bij Bodø met de veerboot (3,5 uur) naar Moskenes (Lofoten) en je bent er, A Rorbuer ligt 5 minuten van de veerboot.

Al met al weer een prachtige vakantie beleeft op deze geweldige bestemming van Cordes Travel visreizen. Wat zijn de Lofoten toch onbeschrijfelijk mooi. De weergoden waren ons deze keer goed gezind. Hopenlijk staan ze volgend jaar ook weer aan onze kant! Het weer is ook het enige dat Cordes Travel niet kan regelen voor de rest was het zoals altijd weer prima voor elkaar. Vliegtuig, hotel, busje, boot, en accommodatie het was weer prima voor elkaar.

Jongens bedankt voor weer een prachtige visvakantie. Jeroen, Peter en kapitein Robèrt, jullie zijn absolute toppertjes. Altijd weer gezellig, en nooit geen gezeur. Nou ja ,van mij wel dan, maar daarvoor ben ik ook het vrouwtje van de groep.

We kijken nu al uit naar eind mei volgend jaar weer naar A Rorbuer, voor de 5e keer en we kijken zelfs al uit naar 2024 als we samen met Andre, Hans, en Erik naar Vega Kystferie op het eiland Vega gaan. Wordt allemaal weer super gezellig en misschien vangen we ook nog leuke vis.