Vega Kystferie 2023

Vega van 22/7 tot 29/7 bij Vega Kystferie, vakantie van de missers.

De vaste groep waar ik altijd met vis in Noorwegen sloeg een jaartje over. Het was vorige x nogal een duur reisje geworden met o.a. torenhoge brandstofprijzen onderweg van 2,70-2,90 aan de pomp voor een litertje diesel. En ook het 2x doorschuiven van de vakantie door Corona kwam ons duur te staan. Er kwam een meer dan behoorlijke verhoging op onze accommodatie en boten. Zoveel zelfs dat Cordes Travel ons daar in tegemoet is gekomen . Maar alles bij elkaar hakte het er behoorlijk in , en besloot de groep een jaar over te slaan. Dat overslaan heb ik niet zoveel mee.

Er was iemand die al jaren met ons meewilde, maar ja een schoolmeester, en wij gaan altijd voor de schoolvakantie. Contact met hem gemaakt en aangegeven dat aankomend jaar ik bereid was in de schoolvakantie te gaan. Hij had er zin in en binnen no time had hij al 2 kameraden gevonden die ook meewillen. Ze waren me bekend. Contact gezocht met Cordes Travel en nog dezelfde dag een mailtje met bestemmingen die nog vrij waren, maar reageer snel want het gaat hier hard met de boekingen. We hebben niet heel lang nagedacht en we besloten naar Vega Kystferie te gaan op Vega. Een 22 voets boot met 80 pk en een 8 persoons huis met 4 slaapkamers. Ideaal, ieder een eigen slaapkamer.

De boeking was als van oudsher ook weer zo geregeld.en dan begint het lange wachten. Een leuke onderbreking in het wachten is de Cordes Traveldag. Heerlijke dag waar de 3 nieuwe echt van hebben genoten. Aan de tafel met Robert en later nog ff met Nanno, stekken informatie gehad en bij Ahoy hengelsport even gekeken voor materiaal. Was weer top geregeld. Later kreeg ik van zoon lief te horen dat ik met zijn camper kon afreizen, wat wil je dan nog meer. Dat werd ontspannen reizen, 3 uur voorin afgewisseld met 3 uur achterin op een 2 persoonsbed. Gemaakt op ongeveer 65 cm boven de vloer. Wat een ruimte. Beter dan die enge holte boven de cabine. Dit was top reizen en we kwamen dan ook uren te vroeg op de plaats van bestemming.

Even bij de plaatselijke supermarkt een bakkie gedaan en daarna maar eens bij de accomodatie gaan kijken. Daar aangekomen even Cordes Travel geapt over onze veilige aankomst. Wordt op prijs gesteld. Even rond gekeken en het leek of het huisje al was schoongemaakt. Dan Jorn de eigenaar gebeld en met 20 minuten was hij er. En we mochten er direct in. Het gebruikelijke uitleg rondje gedaan waar ook werd aangegeven dat er in de boot een 120 liter tank zat en dat we met de card zelf konden aftanken in de haven. Dit is top, geen geknoei meer met reserve tanks en aftanken via een trechter. Al snel alles in het huisje  en dan is het mooi weer.

Wat doe dan, je gaat VISSEN. Voor 14.00 uur vaarde we al af en kon voor de 3 nieuwelingen een eerste kennismaking met het vissen in Noorwegen beginnen. Direct maar richting 1 van de stekken gevaren op 20 min afstand. De shads gingen overboord en al snel kwam de eerste kabeljauw naar boven. En daar pal achteraan ook de eerste meezwemmer. Een heilbot van ongeveer 1.10-1.20 m. Gauw geprobeerd om hem nog andere Shads aan te bieden , maar weg was hij alweer. Adreline overal, voor het eerst vissen in Noorwegen en bij je eerste haal al een heilbot zien. Wat is dit?  We hebben een paar uur heerlijk gevist , maar alleen kabeljauw gevangen. De mooiste mochten mee. Terug bij het huisje werd de ervaring ,onder het genot van, nog eens uit de treure besproken. Dag 2 , weer naar dezelfde plek, kortweg niets schokkends. Het is prachtig weer Max 2bft en dag 3 gaan we de westkant proberen. Het was daar knap zoeken tussen al die ondieptes, maar gelukkig zijn de vaarroute goed gemarkeerd. Op naar het eiland Sola en daar om heen van alles geprobeerd, ook diep over de 100 m. Hier pakte we een dikke lom (niet onze vis), maar bij het snel indraaien opeens een kneiter van een aanbeet met het gevolg een gierende slip. Na een aantal spannende minuten kwam daar een meter koolvis aan de oppervlakte. We hebben een paar van deze super sportvissen gevangen.

Maar toen ze niet meer weg zwommen zijn we gestopt met deze visserij. Op de terugweg nog even geprobeerd bij een vuurtorentje op 15 meter. We driften af en voor we het weten liggen we op slechts 6 meter water met een heldere zandgrond onder ons. Wat we hier beleefde, nog nooit meegemaakt. We zagen de kabeljauw gewoon onder ons door zwemmen. Met lichte spin of pilk stokjes met daaraan kleine shadjes werd dit een spektakel. We lieten ons aas stil hangen en als er een paar kabeljauwen langs de zwommen probeerden we de grootste eruit te zoeken en te haken. Vaak lukte dat maar soms was een kleiner exemplaar eerder. Ook kon je hier precies zien hoe een gehaakte kabeljauw vecht. Zo hebben we een grote klus kabeljauw gevangen van 55-90cm. Voorlopig genoeg.

Volgende dag windstil en een zonnetje, je waande je in de caribiens. En dan te bedenken dat het thuis wel herfst leek, in juli ? Op naar de andere kant van Vega naar heilbot stekken die we hadden gekregen. De verste stek eerst. Dit was de ingang van het Vegafjord aan de zuidkant. Mooie zandplaten langs eilandjes. Al direct wat gerommel op de shad en een aanbeet. Het kwam rustig mee, maar dan ineens een gierende slip. Een overbijt?? Waarschijnlijk, want ineens los. Daarna geen heilbot aanbeten meer, wel een paar mooie Polakken. Op naar de volgende bestemming, het eilandje Eidesholmen. Hier ook weer snel een meezwemmer, en als hij onder de boot door zwemt pakt hij de aangeboden shad. Weer die karakteristieke gillen van een slip. Weer los, nu op de knoop. De knoop die aanbevolen wordt om nylon met dynema te verbinden was los gegleden. Tijdens het knopen was er behoorlijk aangehangen en gebeurde er niets, maar tegen dit geweld.

Direct alle knopen ertussen uit geknipt en het aan elkaar verbonden middels een grove wartel. Verder weer. Dan komt er uit de diepte een gigantische schaduw achter een shad aan, wat een beest. Ik weet dat het in het water vertekend maar hij was op het laatst niet dieper dan 1 1/2 m. Zeker 1.70-1.80 m was die. Paniek in de boot. Iedereen wilde zijn aas wel aanbieden, maar helaas reageerde het beest nergens op en even gracieus als hij was gekomen, verdween het weer. Na zo’n ontmoeting heb je adreline voor de komende 14 dagen oeff. Daarna slechts nog wat kabeljauw. Volgende dag besluiten we te gaan trollen op aanraden van een Zweed die dol was op stroopwafels.  In de laatste 2 dagen nog slechts een aanbeet. Een botje van ongeveer 80cm.

Op het moment dat het leek of dat het zou opgeven, toch nog een malle run. Hierdoor slaat de hengel op de rand van de boot met lijn breuk tot gevolg. De vakantie van de missers. Toch kijken we terug op een fijne vakantie. Veel gezien onderweg en op het water zoals; bruinvissen, zeearenden, elanden, reeen, vossen, das, kraanvogels, en allerlei ander pluimage. Met een bioloog aan boord weet je gelijk hoe dit spul reilt en zeilt.

Nogmaals een fijne vakantie met dank aan Cordes Travel, Jorn, Vega Kystferie, Marcel van Houten camper, en wijzelf, Huig Schaap, Martin van Rhijn, Kees de Weeger, Cor van Houten.