Penn Havoysund Festival 2021

14 tm 21 september 2021

Vanaf juli 2021 zijn we weer begonnen met reizen naar Noorwegen, de eerst verliep dat wat stroef maar daarna was het duidelijk, alleen volledig gevaccineerde vissers mochten Noorwegen in, met de juiste papieren. We hebben onze groepen goed geïnformeerd en uiteindelijk konden er toch nog meer dan 650 vissers naar Noorwegen en IJsland, het was drukte op ons kantoor. De vluchten verliepen voor een aantal groepen niet helemaal zoals gewenst en dat gaf natuurlijk stress en ergernis, wat logisch is, de maatschappijen hadden te weinig piloten en wilde zoveel mogelijk mensen op één vlucht hebben, waardoor er soms wel 4x overgestapt diende te worden. Maar eenmaal ter plaats was deze vervelende reis, die in 2022 weer op orde zal zijn, snel vergeten en kon men na een flinke tijd Corona toch weer gaan vissen.

Het Penn Havoysund Festival 2021 van 14 tm 21 september kon ook gewoon doorgaan, met 43 vissers gingen we op pad, uiteraard spannend tot de laatste minuut, want wie weet wat er nog kan gebeuren. We vlogen naar Oslo en hadden daar een overnachting. Die overnachting doen we omdat we anders pas om 23:00 bij het huisje aankomen en dat is te laat, dan zijn de winkels om boodschappen te doen zelfs al dicht. Dus we hebben een overnachting en daarna vliegen we met de eerste vlucht door naar Alta, op zich een relaxte reis.

Op woensdag kwamen we aan in Havoysund waar iedereen meteen even boodschappen kon doen, de supermarkt is maar 300m lopen en ik reed heen en weer om even te helpen met het vervoer vd boodschappen, je hebt bij Havoysund dus geen huurauto nodig.

Om 20:00 de meeting in de grote zaal, even lekker een bakje koffie, biertje, colaatje en even gezellig bij elkaar zitten. De visgidsen Andreas en Douglas vertellen ons alles over de boten, de huisregels, de visserij, technieken en materialen, zelf doe ik ook nog even een woordje hoe de week gaat verlopen en dan is het naar de huisjes.

Donderdag de eerste visdag, volle zon, mooi weer en net iets te veel wind, maar we kunnen gaan vissen. Ik ga niet elke dag los bespreken, dat is te lang, maar maak een korte samenvatting van alle dagen. Donderdag zijn er al wel wat leuke heilbotten gevangen, gisteren 12, aantal van vandaag weet ik nog niet, maar minstens twee stuks van rond de 150cm, wat mooie kabeljauwen boven de meter en een aantal koolvissen en zelfs dikke makrelen rond de 2kg.

Wij hebben de eerste dagen gevist met “Extreme light tackle” gevist echte mega lichte hengeltjes met een kleine 3000 serie molen en/of een klein reeltje. Dit is waanzinnig leuk om te doen als er slecht weer is, te veel wind of gewoon voor de fun zoals wij (Linda, Raffie en Rob) dit nu doen. Gewoon in de zon, weinig wind en dan met 40-80gr pilkertjes en de nieuwe Berkley Power Sandeel van 65gr, lekker vissen.

Linda ving aan een 40gr pilkertje met 3/0 extra strong dreg een dikke heilbot van 92cm, een prachtig sport en waanzinnig leuk om te doen. Materialen de Penn Conflict light Jigging (1530409), Penn Low profile reeltje (linkshandig, 1525457) met 25/00 Spiderwire 8 smooth.

Zelf ving ik nog een kabeljauw van een meter op mijn Penn Tai Rubber 40-80gr (1530406) met een Penn Conflict II 3000 (1422310 )met 25/00 Spiderwire 8 smooth en daar ook weer een Berkley Power Sandeel 65gr op. Rob ving zich scheel aan dikke schelvissen en mooie gullen, allemaal op lichte materialen. Uiteraard viste we ook wat zwaarder met 260-300 en 400 gram, maar dan met de Jig en Halibut hengels en 5000 serie molens, gevuld met 30/35/00 gevlochten lijn.

We hebben nu ook weer flink gevist met de nieuwe shads van Berkley en zelfs de visgidsen Andreas en Douglas waren onder de indruk. Berkley shads >>> deze shads waren wederom een groot succes, de Savage Gear Sandeels hebben er een grote concurrent bij.

Wij hadden trouwens zelf de guide-boat voor een week, makkelijk als “standby” en leuk om zelf eens een week mee te varen, wat een prachtig schip. Lekker warm als je vaart en ideaal als je gewoon wil vissen zonder te varen, want deze boot wordt verhuurd samen met een visgids. Je hebt dus een grote kajuitsboot en een visgids die de hele week de boot vaart, je helpt en je naar de beste stekken brengt. Visgids voor een week >>>

Om 20:30 weer de dagelijkse meeting in de grote zaal, elke avond komen we even bij elkaar om alles te bespreken vd dag en wat de plannen worden vd volgende dag. We nemen het weer door, bekijken de stekken met de visgidsen en zitten even gezellig bij elkaar met een biertje en delen alle tips en tricks met elkaar. Kortom elke avond gezellig even met elkaar praten over het vissen.

De dagen daarna verliepen eigenlijk een beetje allemaal hetzelfde, mooi weer, volle zon en soms iets te veel wind om naar de beste stekken te komen. Ook was de visserij taai, eerlijk is eerlijk, we maken het niet mooier dan het is, zw aren er wel, aanbeten waren er ook, maar ze wilde niet doorbijten.

Ook hadden we elke avond het noorderlicht, we hebben al meer Festivals in Noorwegen gehad, waarbij we 6 vd dagen het Noorderlicht konden zien, een waanzinnige ervaring. In de avond zagen we dan ook iedereen rondlopen met telefoons en foto-toestellen en hebben we een aantal vissers boven op de berg gebracht.

De groep is enorm gezellig, 43 leuke en gezellige vissers die allemaal het naar hun zin hadden, veel bekende gezichten en zelfs vissers die al voor de 9e keer met een Festival mee gingen. Veel vissers denken ten onrechte dat je tijdens zo’n Festival, ook wel groepsreis genoemd, verplicht bent to alles, maar dat is niet waar. Veel vissers denken dat je op bepaalde tijden “moet” vissen niet vrij bent. Geen zorgen, je “moet” maar een aantal dingen, één op tijd op Schiphol zijn en twee, op tijd weer bij de bus zijn.

Wat jullie tussendoor doen, hoe laat jullie op staan, waar en wanneer jullie gaan vissen is allemaal vrij, niets moet en bijna alles mag, iedereen is vrij om te doen en laten wat ie wil, op een paar kleine huisregels na. Je hebt dus je eigen huisje, eigen slaapkamers en eigen boot, we gaan niet wisselen, je blijft bij je eigen groep in huis en op de boot. Dus dat is niet veel anders dan dat je buitenom een Festival zou gaan. Alleen je hebt de hele week Nederlanders en Belgen om je heen die hetzelfde doel hebben, mooie vissen vangen en dat maakt het een gezellig week. Tevens zijn wij (Linda en Raffie) er ook de hele week bij.

Er is veel gevist op vooral “grote” heilbot en dan vang je in aantallen natuurlijk een stuk minder, in 2019 vingen we 218 heilbotten en dit jaar “maar” 107 stuks, waarvan er 105 weer zwemmen !! Maar de wind was ook niet best en zat ons niet mee, we konden niet naar alle stekken voor de heilbotten te vangen. Er waren wel veel grote heilbotten gevangen en dat is ook leuk natuurlijk, het doel van heel veel vissers een meter plus heilbot vangen en dat is voor veel vissers gelukt er zijn weer aardig wat persoonlijke records verbroken.

Ondanks dat was iedereen zeer tevreden en heeft de boot van Ignace Vanheule de meeste heilbotten gevangen, eerlijk is eerlijk, maar goed Ignace spreekt dan ook Noors, dus die praat met de heilbotten, onze Heilbot-fluisteraar. De “Bartjes” die als sinds 2003 hun visreizen bij Cordes Travel boeken wisten in hun groep de grootste te vangen, ondanks de inzet vd heilbot-toeter van Rik Wilborts. De Seawolves uit de omgeving Dordrecht maakt volgens ons de heilbotten alleen maar bang, waar hun kwamen verdween de heilbot, misschien was hun angstaanjagende kleding met grote koppen van wolven toch iets te eng. Willy, “The Chief” was ook nog jarig en werd 37, was ook weer leuk. Justin, voor het eerst mee naar Noorwegen, die heeft de hele week met een grote glimlach op zijn gezicht gelopen, net als de drie nieuwe vissers bij Rik aan boord.

Ben en Coen wilde de heilbot een homerun laten zwemmen, was ook geen succes en onze Belgische vriend Wim, die wilde popperen op de heilbot, trainen voor zijn visreis naar Madagaskar, helaas geen heilbot gevangen op de popper. Mario (hondentrainer) probeerde de heilbotten te laten zitten, Johan (de kok) zag in elke heilbot een lekker gerecht en Wim, Wim droomde van een nieuwe visreis met zijn geliefde, Rudie keek alles rustig aan en zei niet veel. De mannen uit Zeeuws Vlaanderen waren de rustheid zelve, rustig aan, geen stress. Anthonie, Gunter en Leen, die hielden elke avond de wacht, deze “wild-spotters” bekeken elke situatie op hun gemakje met een sigaartje. En zo had iedere groep het enorm naar zijn zin en waren er alleen maar blije gezichten. Het was echt een super-gezellig en leuk Festival.

De visgidsen Douglas en Andreas waren de hele week aanwezig om ons te helpen, elke avond rond 20:30 kwamen alle sportvissers samen in de zaal om de dag even door te nemen en de stekken voor de volgende dag te bespreken. De visgidsen zijn daar uiteraard ook bij, zo kun je heel veel leren, stekken bespreken, ervaringen delen en gezellig een biertje drinken met de gezellige Nederlanders en Belgen.

Helaas viel dinsdag in het water, volle zon en volle wind, windkracht 8 recht op de haven en uitschieters die richting 9 gaan. Een groep vissers is gaan wandelen de berg op en die konden echt tegen de wind in leunen, zoveel wind stond er, dus niet vissen. Dinsdag kon iedereen dus uitslapen, opruimen en inpakken en in de avond de prijsuitreiking.

In totaal zijn er 107 heilbotten gevangen en hier de winnaars vd grootste heilbotten vh Penn Havoysund Festival 2021:

1e plaats – Bart Theuws met een heilbot van 176cm
Hij won een waardebon van 750,- voor materialen van Penn, Berkley of Spiderwire.

2e plaats – Bart vd Heuvel met een heilbot van 160cm
Hij won een waardebon van 500,- voor materialen van Penn, Berkley of Spiderwire.

3e plaats – Juan Kwinten met een heilbot van 158cm
Hij won een waardebon van 250,- voor materialen van Penn, Berkley of Spiderwire.

Tevens kregen zij een mooie trofee als aandenken van Cordes Travel.

Gefeliciteerd mannen, goed gedaan ! Leuk om te melden is dat er 10 heilbotten boven de 140cm zijn gevangen en dat is niet niks.

De terugreis was niet zo leuk, we zouden rond 14:30 vliegen van Alta via Oslo naar Amsterdam, maar dat werd 07:00 vanaf Alta. Dus dat betekent dat we om 02:00 in de nacht werden opgehaald, dat is dus NIET leuk ! Niemand was er blij mee, iedereen baalde, maar iedereen wist ook dat wij als Cordes Travel daar niets aan konden veranderen. Corona, Covid, te weinig piloten, vluchten die bij elkaar gevoegd worden, zal allemaal wel, maar leuk was het niet.

Maaaaaaar niemand vd 43 vissers nam ons iets kwalijk, zij waren niet boos op onze en accepteerde dit zoals het was, klasse mannen !! In 2022 zullen alle schema’s weer normaal verlopen, dus daar geen zorgen, was nu alleen aan het einde vh seizoen, te weinig toeristen en dan kan dit gebeuren met de Covid.

En zo kwam er een eind aan het Penn Havoysund Festival 2021, volgend jaar is dit Havoysund Festival van 7 tm 15 september. Wil je in 2022 mee naar dit leuke en gezellige Festival waar je 2x 4u gratis een visgids aan boord krijgt, waar 2 of 3 visgidsen aanwezig zijn en wij (Linda en Raffie) de hele reis begeleiden ? Meld je dan snel aan er zijn nog maar 3 huisjes vrij op dit moment.

Wil je nog mee naar het Penn Nappstraumen Festival, daar hebben we alleen nog plaats van 3 tm 11 mei en van 7 tm 15 juni.

Iedereen bedankt voor deze enorme gezellige week, het was echt een top-groep, veel gelachen en allemaal even relaxed ! Een aantal groepen hebben al weer geboekt voor 2022 en zelfs 2023, dus jullie zien we snel weer terug. Rob, jij weer bedankt voor je hulp en ondersteuning en de gezelligheid in het huisje.

Uiteraard zijn alle deelnemers van dit 2021 Festival welkom op de Cordes Traveldag op zaterdag 12 Februari in Sliedrecht, wel even aanmelden natuurlijk, zonder aanmelding geen toegang.