Penn Festival mei 2023 Mario

Penn Nappstraumen Festival mei 2023

Mario, Johan, Wim en An

Afgelopen jaar besloten enkele vrienden een trip te maken richting het hoge Noorden naar een locatie waar we nog niet geweest waren. Zoals elk jaar worden er door Cordes Travel Visreizen enkele “Festivals” (groepsreizen) georganiseerd en dit onder de deskundige leiding van Raffie en Linda zelf. 10 Mei 2023 was de datum waar we naar uitkeken. Na de nodige voorbereiding en de CTD (Cordes Traveldag, uniek bij deze reisorganisatie) was de dag aangebroken

Afgesproken om onze nachtelijke trip rustig aan te vatten richting Schiphol zodat we daar op tijd aanwezig waren om om 06:00 hr te verzamelen aan de incheck samen met de hele groep totaal een 30 tal personen. Het was zeer rustig aan de incheck zodat iedereen in een mum van tijd door de controles was en de bagages waren ingeleverd. Het vliegschema waren 3 vluchten zodat we in de late namiddag zouden arriveren in Leknes. Daar aangekomen in een fabelachtige omgeving van bergtoppen en water stonden onze visgidsen van het kamp ons al op te wachten. Zij brachten onmiddellijk enkele mensen per groep naar de nabijgelegen winkel (op zo’n 5 min. rijden) om de eerste boodschappen te kunnen doen  zodat we allemaal de eerste dag(en) konden starten. De andere leden van de groep werden al naar het kamp gereden (op 10 min van luchthaven) zodat zij reeds hun intrek konden nemen in de toegewezen huisjes en al op verkenning konden gaan of zich gaan instaleren.

Nadat iedereen de nodige boodschappen had verzameld en de installatie was voltooid was er nog een briefing van Raffie en de gidsen, drijfpakken werden overhandigd en boten werden verdeeld met de nodige uitleg zodat iedereen de dag erna veilig kon vertrekken om op jacht te gaan naar hun droomvis. Materialen werden nog in orde gezet alle hengels opgetuigd, nog een lekkere warme maaltijd waar Wim en An hadden voor gezorgd en dan snel Ons nestje opgezocht want de meeste waren toch moe na zo’n lange dag.

Donderdag morgen 0800hr het weer zag er goed uit. We hadden afgesproken om onze buren Johan Van Ginderen, Anthony Leen en Melvin deze week zoveel mogelijk te gaan stalken want deze heren hadden veel meer ervaring in dit gebied dan wij. Voor ons was dit een nieuwe Accommodatie en gebied dus wisten we niet heel goed waar te beginnen alhoewel we de zeekaarten goed hadden bestudeerd. Eerste stop op enkele honderden meters van onze huisjes om daar wat kleine aasvissen te vangen, die waren snel gevangen dus trokken we naar de eerste stekken aan de Noordzijde van het kamp. Alle andere boten trokken met de gidsen richting Zuid. De start begon wat moeizaam er kwamen wel al snel wat kabeljauwtjes naar boven, het waren niet de big mama’s, maar leuke visjes om op te warmen. Al snel zagen we dat op de boot van de buren Johan stond te trekken en sleuren. Bij hem bleek het al onmiddellijk bingo te zijn met een heilbot van 1.25m . We bleven volharden maar wij moesten het stellen met kabeljauw waar we zeker niet treurig van werden. Rond de middag werd de wind wat harder en de golven wat hoger, één van onze bootleden voelde zich toch niet honderd procent (aanpassing zeebenen en een wiegelend bootje) dus besloten wij althans wat rustiger water op te zoeken zodat we toch geen zeezieken kregen op de eerste dag. Dit was ook geen misse keuze.

We trokken een baaitje in en daar kwamen leuke kabeljauwtjes in de boot tussen de 3 en 6 kg, op momenten stonden we met 4 man te drillen zodat de eerste lading voor het thuisfront al snel was verzameld. An wist ook nog de eerste mooie koolvis van maar liefst 87 cm te landen. Dit was één van de doelvissen dit jaar, de grote koolvissen. Wat een kracht daar uitkomt is werkelijk ongelooflijk en dit aan lichte materialen geeft een geweldige sport. Na de hele dag dobberen besloten om omstreeks 18.30 hr naar binnen te varen ,er was nog wat fileerwerk te doen ook. bij het afsluiten van de dag kwam er nog een verrassing uit het water, Johan wist een schol te haken van maar liefst 53 cm, een vis waarvan wij hier bij ons in België/Nederland enkel maar van kunnen dromen. Na het nodige werk en een lekkere maaltijd klaargemaakt door onze 2 koks An en Wim snel bed opzoeken want vrijdag stond gepland met visgids.

Dag 2
Deze stond gepland met de visgids in de voormiddag. Er stond wat meer wind en de golven waren ook wat hoger maar dat hield ons nog niet tegen en zolang de veiligheid kon gegarandeerd worden gingen we onze kansen wagen. De afspraak was op zoek te gaan naar de grotere vis kabeljauw, grote koolvis of heilbot. De gids bracht ons naar de eerste stekken en die zagen er veelbelovend uit. Op de visvinder zagen we grote wolken vis aanwezig maar deze besloten om ons een lastig dagje te bezorgen want ze hadden totaal geen zin om te bijten wat we ook probeerde onder begeleiding van Calle. Kleuren en gewichten wisselen systeem wisselen het wou op enkele uitzonderingen na niet echt lukken. Onze visgids zocht verscheidene stekken maar overal bleef het rustig ook op de boten die gevolgd waren kwam er niet heel veel uit. Dat is vissen natuurlijk en hoort erbij zelfs met de gidsen, toch kon het het plezier niet drukken.

Johan kreeg nog een aanbeet op de shad en toch bleek een heilbotje van 52 cm boven te komen dan kan de dag al niet meer stuk. Ondertussen werd het middag en ging de gids op een ander bootje (Ons gestalkte bootje van Johan ). Zij gingen eerst een paar heilbotstekken bezoeken, wij er achteraan maar dit bleef zonder resultaat. We besloten stilaan meer richting kamp te varen en daar nog wat fun te hebben op lichte materialen en kleinere vis. Ja das echt sport, vele kabeljauwtjes, koolvisjes kwamen daar boven tussen de 1 en 3 kg en we stonden met 4 te drillen na een uurtje dan besloten om de dag af te sluiten op het water. Daarna boot bijtanken voor volgende dag, lekker eten en op tijd bed in voor volgende visdag.

Dag 3
Opstaan om 06.00 hr en balen …heel veel wind en golven zelfs in de baai aan het kamp dus dit werd een dag binnen blijven, Ook het bericht van de gidsen gaf geen goed uitzicht. Wat doen we dan ,wel eens proberen op de kant een visje te vangen maar al vlug bleek dat ook bijna niet te doen was. Dus lekker binnen met een warme kop koffie materialen bijwerken en op orde zetten en boompje kaarten, slaap inhalen, wandeling was het programma. En met zulk uitzicht kan ook dat leuk zijn. Pas onder de avond werd de wind iets minder we gingen het eens wagen in de baai of we geen schollen konden verschalken. Dus snel klaar maken boot op en 3 min varen verder hoef je daar niet te gaan. Na een uurtje proberen toch maar besloten binnen te gaan en af te wachten. Het was moeilijk de boot op zijn plaats te houden door de stroming en wind die nog wel aanwezig was.

Dag 4
Schade inhalen van de dag voordien dus vroeg uit de veren en vertrekken, eerste halte niet ver van het kamp. Wat aasvisjes vangen, die waren plots verdwenen en waren moeilijk te vinden, dan maar onze kunstaas dozen klaar gezet. We waagde het erop om toch naar buiten te gaan aan de noordzijde. Daar aangekomen stond er nog een zeer flinke deining maar rustig aan erdoor en we raakte op de juiste stekken. Al vlug kwamen er kelpkabeljauwtjes boven van een 3 a 4 kg. Ze hebben een mooie oranjeachtige kleur en elke drift werden er een aantal gevangen. De namiddag besloten om een van de gidsen te volgen naar de zuidzijde. Eens daaraan gekomen met enkel boten was het zoeken naar de juiste stek. Al snel hoorde we op de radio dat enkel boten mooie koolvis vingen dus in die richting en ja al snel kwamen er ook bij ons mooie vissen aan boord tussen de 70 cm en 1 m. Dus alweer een geslaagde middag en een mooi gevuld bakje voor het thuisfront.

Onderweg naar het kamp nog een paar heilbotstekken aangedaan met dood aas maar toch ook weer zonder resultaat, we zagen wel een volger maar bijten…. neeeee had hij of zij geen lust in. Er werd gevraagd: wat eten we vandaag ? Wel snel besloten een pannetje platvis te vangen. Die waren snel gevangen enkele grote scharren en enkele mooie schollen 40+ , de pan was maar net groot genoeg voor 1 platviske. Wim en An toverde al snel een lekker maaltje met gebakken aardappeltjes en vis op tafel wetende dat ze een uur ervoor nog rondzwommen. Hoe lekker kan dat zijn ….  De volgende visdag zag er kwa weerconditie zeer gunstig uit dus vroeg ons bed in want we zouden volgende dag weer vroeg vertrekken .

Dag 5
06.00hr iedereen op de boot en klaar om te vertrekken achter de gids Christiaan, hij is een jonge kerel die zijn job met hart en ziel uitvoert en nieuw was in het team van de gidsen. Hij nam plaats aan boord bij Johan Leen Anthony en Melvin, de namiddag was voor ons gereserveerd. Noordzijde was zijn doel, alweer een stevige deining maar te doen en na een uurtje varen aangekomen op de juiste stekken. Even boot positioneren en vissen maar… we gingen voor aasvis maar dat draaide even anders uit. Al bij de eerste driften stonden bijna alle hengels krom en niet door aasvis maar door mooie grote koolvissen tussen de 70 cm en 1.15m. Fantastische sport, we werden spieren gewaar waar we niet van wisten dat we ze hadden na 4 uur sleurwerk, op de lichte hengels één woord “geweldig”.

De ganse voormiddag op dat ene topje van een onderwaterbergje dat afliep van 20m tot 50m. De Namiddag kwam Christiaan aan boord bij ons met de vraag wat we wilde doen. We besloten nog wat grotere kabeljauw op te zoeken en ook dat loonde op de volgende stekken. Al vlug kwamen mooie vissen aan boord maar ook de Lom kwam daar veel aan boord. Na uurtje of 2 daar vertoeven besloten om eerst binnen te varen omdat het een mindere periode was kwa getij. We zouden s’avonds nog een paar uur het water optrekken aangezien het daar die periode toch bijna geen nacht word heb je dus mogelijkheden zat. Zo hadden we ook al gelegenheid om het nodige laatste fileerwerk nog te doen. De avondsessie nog aangevat maar de wind trok toch weer aan en dit al de ganse week in de zelfde hoek wat weer de golven optrok, dus besloten niet ver weg te gaan en ons te ammuseren dicht bij het kamp.

Dag 6
Alweer de laatste visdag van een schitterende reis, kwa weer iets minder en redelijk koud voor de tijd van het jaar maar plezier maken we zelf en het weer heb je niet onder controle. S’morgens bij het wekken alweer een flinke wind in de baai. Dus effe afwachten tot de wind er wat uitging in de loop van de voormiddag. En ja Omstreeks 08.00 hr vertrokken de eerste boten om toch de maximale vis uren er uit te halen . We besloten om nog eens kans te gaan op open water langs de Noordzijde, wel weer flinke deining (2m+) maar rustig er door heen met 2 boten en na een uurtje varen op de stek aangekomen. Lijnen over boord met dood aas en er werd gevist met pilkers en shads. Op de visvinder was er zeer weinig actie onderwater dus snel verkassen naar andere spots en zoeken. Af en toe kwam er een kabeljauwtje naar boven, ook op dood aas wisten we enkele kabeljauwtjes te vangen, we hoopte natuurlijk een heilbot te verschalken en tot 2 maal toe hadden we een volger op de visvinder maar hapte uiteindelijk niet toe. De stekken werden zo uitgekozen dat we rond de middag terug in de omgeving zaten van het kamp zodat we namiddag op tijd konden binnenvaren, want boot moest nog schoon gemaakt, volgetankt en om 17.00 hr ingeleverd worden Uiteindelijk wisten we nog een mooi bakje te vullen meestal met kelpkabeljauw.

Alles verliep volgens het plan dus kuisen, tanken en opruimen. Al de materialen werden met zoetwater afgespoeld, op de steiger, zodat het nog kon drogen alvorens in te pakken, scheelt ook alweer een pak werk thuis. Als alles was geregeld werd er nog afgerekend voor de gebruikte benzine van de boten en vond de prijsuitreiking nog plaats van het Festival.

De grootste vis bleek toch die van ons gestalkte bootje te zijn op het einde van deze week met als Winnaar Johan van Ginderen  met zijn heilbot van 1.25m. Dikke proficiat maat, er werden nog mooie vissen gevangen waaronder een kabeljauw van 1.17m (2e plaats) en derde plaats ontgaat me effen. De 3 prijzen werden geschonken door natuurlijk Cordes Travel, Penn en Berkley waarvoor dank natuurlijk.  Grootste koolvis was ook 1.17m gevangen op het gestalkte bootje door Melvin doch deze telde spijtig genoeg niet mee aangezien de gids aan boord was en dat is 1 van de regels dat deze vissen niet meetellen voor de wedstrijd. Bij ons zelf was de grootste vis 1.03m ook koolvis gevangen door Wim en zijn vrouw An slaagde er ook in om een koolvis van 98 cm te landen .

Om te eindigen natuurlijk een dankwoord naar de TOP organisatie van deze Penn Festivals door Cordes Travel visreizen, met name Raffie Cordes en echtgenote Linda Cordes die je bijstaan met raad en daad en tot op de draad alles verzorgen om je een onvergetelijke reis aan te bieden.

Ook een dank aan de groep, een geweldige sfeer die week weer leuke mensen ontmoet en leren kennen, een dikke dank u wel aan mijn eigen groep Johan, Wim en echtgenote An voor de fijne week die weeral in de archieven gaat. En aan mijn echtgenote die me steeds steunt in mijn hobby en het mogelijk maakt om zulke mooie dingen te kunnen verwezenlijken.

De plannen voor een volgende trip staat al geboekt, Penn Nappstraumen Festival van 19 tm 26 juni 2024, we hebben er nu al zin in.

Accommodatie Nappstraumen Lofoten >>>

Groeten Mario Poeck, Wim Borms, An Peeters en Johan Van Den Eynde.