Visreis Noorwegen, visvakantie IJsland, visreizen & overtochten

Nordskot 2019 Cor

Nordskott Brygge juni 2019

Het is juni 2018, net terug van een deels verregende en verwaaide vakantie. Alleen de eerste dag konden we naar buiten, en daar is het altijd bingo. Mooie koolvis rond de 120 cm  15kg, kabeljauw tot 110cm en pollak tot 100cm. We vangen er plenty en de vakantie is eigenlijk al geslaagd. We hebben het over Kvaroy Sjohus pal op de poolcirkel. Geboekt  via Cordes Travel, dan weet je in ieder geval al vast dat dit gedeelte klopt. Maar terug, we zijn al weer een aantal x op Kvaroy geweest met mooie vis, maar de boys willen wel eens meer kansen op de heilbot hebben.

Een mailtje naar Cordes met een aantal van hun bestemmingen en een richtdatum. Nog dezelfde dag al een mailtje terug waarin stond dat een van de bestemmingen eruit was gehaald ivm tegenvallende vangsten. Kijk , daar hou ik van. Blijven er over bestemmingen met bijna vangstgarantie. Ook stond er meteen bij dat van de uitgezochte bestemmingen Nordskott de meeste kans gaf voor de heilbot, en ook al direct een week waarin er nog plek was in het grote huis, Basecamp genoemd. Dan maar gelijk boeken en nog geen 3 weken na thuiskomst was alles alweer geregeld. Zo snel gaat dat bij Cordes Travel.

We gaan altijd met de auto, dus ook nu weer direct een mooie en verlengde 9 persoons bus vast laten leggen bij onze vaste verhuurder. Zoon wilde een dubbele cabinebus kopen en deze zou dan ook meegaan. 2 man met het vliegtuig, dan blijven er  8 over voor de bussen. Dan kunnen er mooi 2 bedden in de grote bus gemaakt worden zodat de bestuurders fris vanuit bed achter het stuur kunnen. Iedereen kan rijden dus ben je maar 1x per 12 uur aan de beurt voor een shift van 3 uur sturen. Het is ongeveer 36 uur rijden, dus ieder komt 3x aan de beurt. Dat is goed te doen.

Nog 11 maanden wachten en alles is nu al weer rond, top. Hoe anders zal het ons vergaan. We praten nu over 1 maand voor vertrek, we gaan rijden op zondag 9 juni. Zoon koopt een mooie bus, met een nieuwe apk erop en dat gedeelte moet dus kloppen. Voor de goede orde besluit hij hem toch maar ff na te laten kijken bij een kennis die een garage bedrijf heeft.

De bus kan zowel op gas als op benzine rijden. Dat is nodig omdat er in Scandinavie niet zo gemakkelijk aan gas is te komen. En dan begint de ellende. Hij krijgt een belletje met het advies om met deze bus niet meer de weg op te gaan. Stuurhuis is kapot, maar ook kan de bus niet meer op benzine overgeschakeld worden. Dus deze kan niet mee naar Noorwegen.

Het is nu 16 dagen voor vertrek. Er wordt besloten de bus te laten maken, dat moet toch lukken in 2 weken. We hebben het nu over 9 dagen voor vertrek, er komt bericht, onderdelen komen niet op tijd binnen. Bus kan definitief niet mee. Dan 6 dagen voor vertrek, komt een mail bij me binnen. De 9 persoons bus kan niet geleverd worden, bedrijf is uit de verzekering gegooid wegens de grote aantal schadegevallen.

De stress schiet ineens door mijn lijf, en ik moet ff gaan zitten. Dit meen je niet, 11 maanden van tevoren was alles op de rit en nu heb ik niets meer. Ja, het huis in Nordskott heb ik, want dat is wel goed geregeld door Linda en Raffie. Ten einde raad klop ik bij een buurman aan voor zijn bedrijfsbus. Een lichtpuntje, die krijg ik. Maar dit is helaas een 2 zitter. Dan rondbellen voor een 9 zitter. Deze moet kilometer vrij zijn anders betaal je zo 1000 euro aan extra kilometers.  2 Dagen zijn we aan het zoeken en bellen geweest, en dan eindelijk hebben we er een. Tja, Pinksterweekend, alles was verhuurd.

Dan toch nog ergens in Groningen wat gevonden. Wel ruim 2 uur rijden om hem op te halen en natuurlijk weer terug te brengen. Helaas ook geen verlengde zodat alles toch wat krap wordt. Er moeten nu 6 man in dus ook geen slaapplaatsen. Dan komt het bericht binnen, een van de maten is opgenomen in het ziekenhuis vanwege verkeerde bloedwaardes. Op slechts 24 uur voor vertrek krijgt hij te horen dat hij van de specialist mee mag, maar hij mag niet rijden. Dat moet dan maar opgevangen worden. Tot zijn strot afgeladen en de hengelkokers op het dak, zijn we een dag eerder vertrokken en nemen we onderweg een overnachting in een trekkershut op Korgen Camping. Maar zittend slapen dat is echt niet te doen. De reis verloopt gelukkig voorspoedig tot in de nacht in Zweden de chauffeur van de eerste bus een flitser over het hoofd ziet en keurig op de foto genomen wordt. Met de sterren nog voor zijn ogen en in gesprek met de bijrijder, krijgt hij bij de volgende flitser nog een foto, deze is max 10 km te hard maar de vorige ongeveer 30km. Wij zijn in afwachting wat de kosten zullen zijn.

Op de maandag komen we in het begin van de middag aan op onze bestemming. We hebben 8 nachten geboekt en een week de boten.We nemen met John de eigenaar contact op en mogen al het huisje in. Bij de incheck komt John met een kaartje aan van het gebied, maar wij hebben de officiële grote Noorse zeekaart al op de tafel liggen en uiteraard de A3 kleuren zeekaarten van Cordes Travel. Zeer verbaasd legt hij uit waar er op dat moment de heilbotten worden gevangen. Hij vraagt dan ook hoe vaak we in Noorwegen zijn geweest. Als hij dan aantallen hoort van 15 tot 24x Komt er een big smile op zijn gezicht. 3 Man gaan even mee naar de boten waar hij uitlegt hoe de haven uit te varen. Dan moeten ze de apparatuur aan zetten en dit gebeurt feilloos zodat precies de goede kaart op het scherm staat. Het varen gelooft John wel en we krijgen de boten al direct de andere ochtend in plaats van normaliter pas om 14.00 uur. Top. Het is stralend weer volop zon en weinig wind .

We struinen de opgegeven plekken af en weten de eerste dag al 6 heilbotten te pakken waarvan de grootste 122cm is. De volgende dag is het welhaast nog rustiger maar komt de wind toch uit een andere hoek, er komen 2 heilies bij. Dan komen we allemaal al met een rooie kop van de zon op dag 3 bij de boten. Totaal windstil, dus er is geen drift. Toch nog geprobeerd natuurlijk maar de bot laat het afweten. Dan maar naar buiten. Komen we om het laatste eiland heen opeens giga golven, waar komen die dan vandaan.

Opeens een klap en een van de shads knalt door het plexiglas heen. Ja, tijdens varen altijd losmaken is de afspraak maar met zulk rustig water was hij een paar x om de railing gedraaid en er werd gedacht dat dat wel kon  DUS NIET. Schade 400 euro. John vertelde ons dat dit wel 5 x per jaar gebeurd. Er viel dus buiten niet te vissen en binnen eigenlijk ook niet. Een pilkertje van 50 gram haalde rechtstandig naar beneden makkelijk de 120 meter diep. Deze dag werd er bijna helemaal niets gevangen.

Ook de volgende dag geen wind, slechts na 15.00 uur kwam er iets en toen werden er een paar gulletjes gevangen en 1 heilbotje van 70 cm. De heilbot zat voornamelijk tussen de 5 tot 15 meter, daardoor had je zo goed als geen bijvangsten. Dan is dit toch wel een taaie visserij. Er kwamen er de volgende dagen nog een paar bij en ons totaal bleef steken op 11 gevangen exemplaren, grootste 123 cm, en bijna evenveel die achter de  sandeel aan kwamen en niet toehapte.  Dus in ieder geval veel heilbotten gezien.

Op de laatste dag van onze vakantie ving een Belg, die ook via Cordes Travel had geboekt, er nog een van 155 cm en 65 kg. Laatste dag alles weer ingeladen en John zou om 22.30 langs komen voor de uitcheck. We wilden om half 1 net naar bed gaan en daar was hij. Hij had nog even een haastklussie, een paar Polen moesten uit het water gehaald worden. Hadden hun boot lek gevaren en het staartstuk van de Buitenboordmotor bleek verdwenen. Hadden met hoogwater over een stuk gevaren waar ze eigenlijk niet moesten komen en deden dat nu bij laagwater met dit tot gevolg. Of ze ervoor verzekert waren weten we niet maar wij hadden in ieder geval bij John de verzekering van 60 euro per boot genomen. Je blijft dan een eigen risico lopen van 1250 euro maar dit schadegevalletje van de Polen moet gigantisch zijn.

Dus laat naar bed en dan de andere ochtend op weg naar huis. Nu geen tussenstop maar achter elkaar door. Nu liet het missen van de 2 bedden zich goed voelen, zeker omdat ook nog de rijtijd van het maatje moest worden opgevangen. Gelukkig heeft hij het mogen meemaken al moest hij af en toe toch even zijn rust pakken. Wij kijken terug op een geslaagde vakantie al misten we wel onze grote koolvis e.d.. Volgende x mischien weer een andere bestemming. We hebben in ieder geval weer dingen meegemaakt die we al wisten maar uit gemakzucht lieten gebeuren , zoals die shad. Maar we weten nu ook dat je pas zekerheid hebt op het uur van vertrek. Gelukkig zat het bij Cordes Travel goed, toppie.

Groep,
Cor van Houten