Nappstraumen Lofoten visvakantie 2021 Maikel

Nappstraumen Lofoten visvakantie 2021

Nappstraumen, 8-15 september 2021

Deze visreis (de hoofdprijs t.w.v. 3400,-) hebben we gewonnen op de Cordes Traveldag in Sliedrecht in 2020, tijdens de loterij. Op deze Cordes Traveldag word je geïnformeerd over alle info die je moet hebben om een goede visreis te maken naar Noorwegen, IJsland en alle andere landen die bij Cordes Travel in het programma zitten. Verder is deze gezellige dag een mooie kans om weer oude visvrienden tegen het lijf te lopen.

Na alle voorbereidingen en inkopen te hebben gedaan bij de verschillende winkels kunnen we op woensdag 8 september 2021 in de vroege ochtend beginnen aan de visreis. Na het inchecken op Schiphol en alle juiste papieren (dank aan de info van Cordes Travel) bij te hebben gingen we verder door de douane. De reis bestond uit drie vluchten die vlot verliepen. Op het vliegveld in Leknes stond Daniel de visgids ons al op te wachten.

Na boodschappen in te slaan in de supermarkt, vertrokken we het busje richting het viskamp Nappstraumen een “lange rit” van rond de 5/10 minuten. Bij aankomst op het kamp kregen we huisje nr 2 , dit bleek een mooi en ruim 8 persoons huis te zijn met 4 slaapkamers, mooie keuken, woonkamer en ruime douche. Alles was tiptop in orde.

1ste visdag
Vandaag hadden we heel de dag de visgids tot onze beschikking. De wind speelde wel parten maar we konden uitvaren. De eerste drift leverde enkele gullen op. Ook stond er flink wat wind en deining, wat het vissen moeilijk maakte. Tot 14.00 uur hebben we gevist met weinig resultaat. In de middag terug naar het huisje gevaren. Na een aantal uren hebben we toch nog een avondsessie gevist op 5 min varen van de huisjes. Dit bleek goed uit pakken met tientallen gulletjes en een heilbot van 80 cm. Een perfecte afsluiting van de eerste dag.

2de visdag
De wind is vandaag iets gaan liggen dus  gingen we het buiten proberen. Nadat we een mooie stek hadden gevonden kwamen er mooie gullen en koolvissen binnen. Vooral pilkers in blauwe kleuren van 150-300 gram leverde vandaag goed resultaat op, maar ook de sandeels konden ze niet weerstaan. Vandaag lekker gevist met ruim 30 kg visfilet.

3de en 4de visdag
De 3de visdag was een moeilijke dag, want heel de week was er helaas weinig tot geen drift. Maar als de drift erin kwam was het dan ook meteen raak met de aanbeten. Twee andere groepen waren ver naar het Noorden gevaren en op grote diepte gevist 80-100 m. Dit loonde op grote kabeljauws en koolvissen. Dus dag 4 voeren we vol goede moed met alle boten richting deze verdere stekken.

Nadat we eerst op een bergpunt aasvis hadden gevangen, gingen we daarna verder richting een grote vlakke berg op 80-100meter. Dit loonde direct op mooie gullen en Koolvissen.  Later op de dag kwamen er ook nog verschillende roodbaarzen, leng en schelvis binnen. We moesten vandaag om 14.00 uur in de haven zijn, omdat de wind teveel toenam. In de laatste 2 uur vissen kwamen we terecht in een hele grote groep koolvissen van 60-70cm die als dolle op je speedpilkers klapte. Wat een sport op deze jagende vissen. Af een toe kwamen er nog koolvissen van 80+ naar boven.

5de visdag
Helaas veel te veel wind om te kunnen vissen. Dus dan maar een lekkere berg wandeling gemaakt en wat liggen klooien met pilkertjes  vanaf de kant. In de avond konden we nog een paar uren vissen vooraan in het fjord op schollen. Rond 23.00 uur werden we nog getrakteerd op het Noorderlicht. Blijft een mooie schouwspel van de lucht.

6de visdag
De kilo’s filet waren de derde dag al binnen dus konden we nog een aantal dagen Catch & Release vissen. Af en toe kwam er vis binnen maar mondjesmaat. Toch nog twee heilbotjes kunnen landen van 58 cm en 91 cm en een leng van 75 cm en deze zwemmen weer lekker rond. Nadat we de boot en het huisje weer schoon hebben ingeleverd, vertrokken we rond 12.00 uur richting het vliegveld. Na een soepel verloop van de 3 vluchten landden we rond 19.00 uur op Schiphol.

Wij willen Linda en Raffie van Cordes Travel enorm bedanken voor het goed organiseren van onze visvakantie. Ook willen we de visgidsen bedanken voor de fijne visweek.

Tot volgend jaar met hopelijk minder wind bij het Havoysund Festival 2022, want dat is onze volgende visreis.