Koffer kwijt en nu ?
Beste sportvisser,
Helaas het gebeurd en de kans is zeker aanwezig dat je koffer niet aankomt op plaats van bestemming, gelukkig gaat het 99% vd tijd goed, maar de kans is reëel dat het wel een keer gebeurd. In deze hele lange pagina geven we advies en tips, dan hebben we in ieder geval de juiste informatie gegeven en ons best gedaan.
Dagelijks raken er 33.000 koffers wereldwijd zoek, dat kan gewoon gebeuren en er is weinig aan te doen, 95% vd koffers is binnen 48u op plaats van bestemming. Maar hoe kan het nu gebeuren, dat is een lastige vraag, maar kan verschillende oorzaken hebben:
Een koffer zit soms vol met kleine oude witte “bagage-stickertjes” (streepjescode van vorige reizen), daar kan de sensor/lezer op de bagageband (electronisch) van in de war raken, hij krijgt dan de opdracht om al die codes in eenmaal te scannen en dat gaat te snel voor de computer. Je koffer is vh karretje gevallen, je vliegticket-label van bestemming (met streepjescode) is eraf gescheurd, dit gebeurt heel vaak, daarom is een “normaal” kofferlabel (bv van Cordes Travel) erg belangrijk, het kan ook zijn dat de douane je koffer er willekeurig heeft uit gehaald en ga zo maar door, tientallen redenen.
Wat kun je zelf doen om dit risico te verkleinen ?
1- Haal alle oude labels en de kleine witte bagage-stickertjes (streepjescode) van vorige reizen van je koffer, dit helpt echt héél veel.
2- Zorg dat je de witte Cordes Travel kofferlabel juist invult, alleen naam en tel.nr. zoals we in de PDF vermelden.
3- Zorg dat je eigen koffer goed herkenbaar is, er liggen bv 50 zwarte koffers op de band, dus de kans dat iemand anders hem meeneemt is groot.
4- Verdeel je spullen over 2 koffers als je 2 koffers meeneemt en neem je medicijnen mee in je handbagage.
5- Maak een foto van je koffer, dat is makkelijk om hem terug te vinden.
6- Gebruik ons Cordes Travel kofferlabel, die is sterk en gaat nooit los.
7- Zorg dat je je bagage-stickers (gekregen bij het inchecken) goed bewaart na de incheck, die zijn van enorm belang, bewaar deze dus extra goed.
8- Check je je koffer zelf in ? Zorg dat je je kleine bagage-sticker op je koffer plakt en het andere deel goed bewaart.
9- Zorg ook dat ze aan de incheckbalie een bagagesticker op je koffer plakken.
10- Zorg dat men je kan bereiken via je telefoon, zodat als men belt, ze jou ook aan de lijn krijgen.
11- Heeft iemand een “Apple telefoon” koop dan een “Apple AirTag“, werkt perfect !!
Wat moet ik doen bij zelf inchecken ?
Soms moet je op de terugreis zelf inchecken aan een machine of bv in Oslo als je een doorvlucht hebt, afhankelijk vd situatie dus.
– Bij de incheck-zuil/paal voer je je “Booking reference” nummer in, deze staat bovenaan op je ticket.
– Daarna vraagt het systeem om een naam die bij dit nummer hoort, vaak krijg je dan alle reizigers te zien.
– Doorloop alle vragen en daarna vraagt hij hoeveel bagage (geen handbagage) jullie hebben, vul alles in en klaar.
– Daarna geef je aan dat je je boardingpass en je bagage/lugage tags uit wil printen.
– Je krijgt nu je boardingpass (bewaar deze goed) en lange labels voor aan je koffer
– Op de achterkant van deze lange label staat wat je moet doen, trek de strip er voor een deel af
– Vouw dit lange ding om je handvat (zijkant) en plak hem helemaal dicht, zover mogelijk, je hebt een grote lijmrand.
– Onderaan dit lange bagage/luggage tag zit nog een los stuk, die is HEEEEEEL belangrijk, die moet je goed bewaren !
– Bewaar dit kleine strookje samen met je boardingpass heel goed, want deze 2 heb je nodig als je koffer kwijt raakt.
– Tot slot haal je 1 small tag van de lange bagage-tag af en die plak je op de koffer.
– Je hebt nu die lange tag en een klein wit stickertje op je koffer zitten (zie foto)
Wat zet je op de Cordes Travel kofferlabel ?
Ons advies is om dit in te vullen, als voorbeeld gebruik ik mijn eigen naam:
Mr R. Cordes
Netherlands
Please call me !!
+31 683….. geef hier je eigen mobielnummer, +32 voor België uiteraard en de eerste nul (0) weglaten.
Zelf, maar dat mag iedereen zelf weten, zet ik er géén adres op, beter dat ze mij bellen, dan heb ik meteen contact en kan ik vertellen wat te doen. Heb je een huisje op redelijke afstand vd accommodatie, vraag dan of ze de koffer daar heen sturen, dat je hem dan zelf ophaalt, dat gaat het snelst. Anders blijft ie daar staan tot iemand “tijd” heeft om hem per taxi of auto naar de accommodatie te brengen. En ik heb in mijn koker en in al mijn koffers een “Apple AirTag” en dat werkt echt perfect !
Wat te doen als je koffer er niet is ?
Blijf rustig, stressen en heel boos worden heeft geen zin, de dame/heer achter de balie én Cordes Travel kunnen er niets aan doen, lelijk en onaardig zijn heeft geen zin en zul je je koffer zeker niet sneller mee terug hebben, vaak werkt het juist tegen je, iedereen wil graag met respect behandeld worden. Wij weten uit ervaring dat de mens iemand de schuld “moet” geven, maar vergeet niet dat wij de koffer niet hebben kwijtgemaakt.
Als eerste ga je naar de balie voor vermiste bagage, zij doen niets anders dan hele dagen kwijtgeraakte koffers zoeken, dus hebben ervaring. Is er niemand aan de balie (personeelstekort) dan staat er een link of ligt er een kaartje. Je moet dan een P.I.R. (Property Irregularity Report) invullen en dan komt de zoekopdracht in een systeem. Je moet dan zelf (wij mogen dit niet doen) online melding doen vd vermissing van je bagage in het PIR systeem. Ga naar >>deze<< pagina vd SAS/Wideroe voor het invullen vh PIR formulier. Kortom zorg dat je ALTIJD een PIR nr hebt of krijgt, zonder PIR nr kun je heel weinig.
Zij (of jullie) maken een melding in een systeem en dit systeem geeft een seintje als de koffer ergens opduikt en dan gaan ze de koffer zsm gratis op plaats van bestemming brengen. Er is dus één systeem voor heel Europa waar alles in verwerkt wordt en er zijn géén 10 man op zoek naar jouw koffer ! De koffer duikt ergens op of blijft ergens staan, wordt dan opgemerkt en wordt in het systeem gezet, daarna verwerkt het systeem het proces verder.
Alleen met een telefoon-nummer of een link naar een website kan men de koffer “volgen” als het ware of informatie krijgen. Niemand pakt zijn fiets om een rondje vliegveld te doen, niemand gaat persoonlijk zoeken, alles gaat via dit PIR systeem, wat wellicht ook het beste is, dan is alles centraal geregeld.
De vaak boze klant belt vervolgens het reisbureau en wordt heel vaak erg boos op ons en of wij dan wat kunnen doen, maar een systeem is een systeem, men werkt volgens een protocol, een stappenplan die zij en alle andere luchthavens moeten volgen. Als wij ook nog eens druk gaan zetten, hun ook nog eens lastig gaan vallen, werkt dit alleen averechts. Want de procedure is gestart, men (ofwel het systeem) is van start gegaan, dus wat kunnen wij nog doen ? Dit is geen mensenwerk, dit gaat allemaal geautomatiseerd, dus we kunnen geen mensen onder druk zetten of dwingen iets te doen. Ook als wij zelf een koffer kwijt zijn of zelfs een stewardess, allemaal gaat de aanmelding van PIR via het systeem en moet men afwachten.
We begrijpen dat niemand er op zit te wachten dat zijn koffer(s) kwijt raakt, er zitten altijd zaken in die je nodig hebt en zelfs je visreis kunnen beïnvloeden, echt we voelen met jullie mee, vinden het verschrikkelijk en balen enorm voor jullie, dus we begrijpen jullie gevoel en emotie echt en snappen heel goed dat het een grote ramp is !
Bewaar je rust en wacht geduldig af, ja het is balen, ja je hebt een probleem, snapt iedereen, alleen meer is er echt niet aan te doen, geloof ons daar in. Uiteraard zullen we altijd helpen waar we kunnen en zullen we altijd bemiddelen als men er niet uit komt, we zijn er 24/7 voor onze gasten, maar we kunnen geen ijzer met handen breken, wij kunnen het onmogelijke ook niet mogelijk maken. Dus kunnen we helpen, altijd even bellen, maar wordt niet boos, dat helpt echt niet.
Zorg dus dat je goed voorbereid bent en hou altijd in je achterhoofd dat de kans aanwezig is dat je koffer een dag te laat aankomt, want dat is het geval in 95% vd gevallen. Heeft men je koffer gevonden, dan zullen ze je bellen of geef het nr vd huiseigenaar of visgids op, die spreekt de taal vh land.
Maar je kunt zelf ook veel doen om de “ramp” te verkleinen, verdeel al je molens, reels en kunstaas over alle koffers en doe niet alle molens en reels in 1 koffer, is die koffer zoek, ben je ineens alles zoek. Zo ook met kleding, doe een setje kleding in je handbagage, denk oa aan sokken en ondergoed of een warme trui. Verdeel je kleding samen over de koffers van je vismaten, mocht er een koffer zoek raken, heb je nog “iets” van kleding. Medicijnen uiteraard allemaal in de handbagage en nooit in je koffer. Je moet er gewoon extra rekening mee houden dat je koffer zoek kan raken en dat dat geen hele grote ramp mag worden.
Tja en zo ook met eten meenemen op de heenreis, die koffer of koelbox kan zoekraken en dan is je eten bedorven als je pech hebt en het langer duurt dan normaal. Ook op de terugreis kan je koffer of koelbox/visbox met vis kwijt raken, het gebeurd niet vaak maar 1 a 2x per jaar hebben we een persoon die zijn vis kwijt is. Enorm zonde, zonde vd vis, zonde vh werk en verschrikkelijk om na 2-3 dagen thuis bezorgd te krijgen. Maaaaaaaaaaar de maatschappij en ook Cordes Travel is NIET en ik herhaal NIET verantwoordelijk voor de INHOUD vd bagage, de bagage-afhandelaar is verantwoordelijk voor de koffer, maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud vd bagage, dat is een wet in de hele wereld. Voedsel of vis zal daarom nooit vergoed worden, niemand is het daar mee eens, maar het is de wet, dus een advocaat zal dit bevestigen.
Moet je ter plaatse dingen moeten kopen, zoals bv een tandenborstel, tandpasta, materialen, sokken, ondergoed enz enz enz bewaar dan de bonnetjes, de maatschappij kan dit vergoeden, onder hun voorwaarden, dus bewaar voor de zekerheid alle bonnetjes. Bewaar ook altijd je boardingpass, je koffer-tags en je ticket, beter teveel bewaren dan alles weggooien en er later spijt van krijgen, pas als je op de bestemming bent of weer thuis en je hebt alle bagage terug, dan kun je alles weggooien.
Wij hopen dat jullie bagage niet kwijt raakt, vorig jaar is het “maar” 10x voorgekomen en dat op een paar duizend vissers die via Cordes Travel op visreis gaan, dus dat valt enorm mee, maar goed het kan wel gebeuren en hou daar rekening mee. Heel veel succes en een fijne reis en weet dat wij 24u per dag voor jullie bereikbaar zijn, we zullen helpen waar we kunnen.
Hieronder nog een paar foto’s van de verschillende termen die we gebruiken.
Linda en Raffie Cordes
www.cordestravel.nl
Cordes Travel kofferlabels
(hier zet je je naam, land en tel. nr op)
Het kleine witte bagage-stickertje, die moet je er op plakken.
(zorg dat alle oude stickertjes verwijderd zijn)
De lange bagage/lugage tag, zorg dat je het hele plak-gedeelte gebruikt.
Vouw deze er goed en recht om heen