Kastneshamn 2019 Arlen

Reisverslag Noorwegen Kastneshamn 11-18 september 2019

Deelnemers: Arlen van Liere, Ger Kroonen en Jeffry Allery

Na maanden van dagdromen, de Cordes Traveldag bezocht te hebben, talloze reisverslagen gelezen te hebben, via sociale media alle vangstberichten volgen en 100 appjes in de visgroep wordt het uiteindelijk een keer 10 september. De dag van vertrek.

Vanwege de afstand tot Schiphol en vertrektijd van onze vlucht naar Oslo, ervoor gekozen een extra overnachting te doen in een hotel bij Schiphol. Rond 18.00 daar aangekomen en na het diner nog wat pilsjes en een snackje heerlijk ons bed opgezocht, de wekker om 6 uur. De volgende ochtend alles spoedig verlopen. Vliegtuig half vol naar Oslo dus lekker de ruimte.

Op Oslo Airport van 12.00 tot 16.30 wat rondgeslenterd (wachten duurt lang) en de vlucht naar Tromso verliep ook perfect. Auto opgehaald en wachten op de koffers. Alles compleet op 1 na….de hengels….grrrr. Hiervan melding gemaakt en naar de winkel om de benodigde boodschappen.

Daarna 3 uurtjes in de auto door donker Noorwegen. Bij het huisje Kastneshamn werden we al opgewacht. Het was inmiddels 00.00u dus gauw naar bed.

Om 9.30 de volgende ochtend het papierwerk met Trond gedaan, betalingen verricht en uitleg over de boot gehad. Het is daar perfect, mooie fileerplaats, geweldige boten 150 Pk Kaasbol, grote vrieskisten en droogruimte. Voor de liefhebbers is er zelfs een sauna en hottub. Uiteindelijk dus op pad waarvoor we gekomen waren, vissen. We konden ook hengels en molens van Trond lenen, zodat we toch konden vissen.

Op de waterkaart gezocht naar wat op t oog interessante plekken. Het bleek allemaal wat lastiger dan gedacht, af en toe wat koolvis(jes), makreel of gul, maar niet van enig formaat zeg maar. Na de koffie smiddags terug t water op maar nu wat doelgerichter.

Vorig jaar naar Vesteralen geweest, ook top, maar helaas geen heilbot in de boot gekregen, dus dat was nu toch echt wel het doel. Ons doel bleek snel bereikt. Ger haalde de eerste binnen vanaf 55 meter met een lengte van 87 cm, wat een begin, een heerlijk gevoel, na nog wat driftjes op die plek haalde ook ik (Arlen) mijn eerste heilbot boven, deze een stuk kleiner, 44 cm maar zeker net zo mooi.

Op de 2de stek, het was inmiddels avond, vingen we mooie kabeljauw en koolvissen, deze veelal tussen de 70 en 100 cm. Na weer een mooie aanbeet op 80 meter diep kwam er na enige tijd weer een heilbot boven, totaal onverwacht, met een lengte van 94 cm. Wat een topdag en dat de eerste dag.

De volgende dag was t weer niet best, af en toe regen en windkracht 6. Ger was ziek dus met z’n tweeën een stek gezocht waar je goed kon vissen, wel erg diep, van 70 naar 120 meter.

Vanaf de eerste draai was t koolvis en dan echt mooie, allemaal tussen de 80 en 100 cm, wat een mooie runs. Af en toe een roodbaars of gulletje ertussen. Na 4 uur hier gestopt om onze armen wat rust te geven.

Smiddags met Ger er weer bij vele andere stekken bevist, gevarieerd gevangen, zelfs nog een mooie zeewolf voor Jeffry. Bij thuiskomst kregen we bericht vis de SAS-sms dat onze hengelkoker afgeleverd was. Gelukkig onze eigen stokken weer!

De dagen erop zijn we echt gaan zoeken naar grote kabeljauw, dit bleek erg lastig, Trond Jaeger van het kamp vertelde dat we echt diepe stekken moesten hebben. Zelf ben ik daar geen voorstander van maar het bleek wel waar. Jeffry was echt onze kanjer daarin met regelmatig exemplaren boven de 100 cm

In ons huisje mankeerde het aan niets, goede wifi, alles schoon en verzorgt. Wel blijkt dat iedereen die vooraf boodschappen doet peper en zout koopt want daar stonden nog 5 setjes van.

De bedden waren ook prima en t uitzicht over t fjord magnifiek. De locatie Kastneshamn is echt wel een aanrader!!

Toen we zondagavond nog een paar visjes gingen fileren waren we op t juiste moment buiten om het Noorderlicht te zien, het was heel kort maar geweldig mooi!

De maandag visserij was voor Ger bijzonder, na een mooie stek gevonden te hebben voor gul kreeg hij een aanbeet en direct begon de spoel te lopen. Nu is hij al wat op leeftijd maar de ouwe baas stond goed z’n mannetje en na een minuut op 10 begon hij wat lijn te winnen. Dat het heilbot was wisten we eigenlijk al maar van welk formaat?

Na een mooi gevecht tussen vis en Ger kwam deze eindelijk een keer boven, maar vertrok evenzo snel weer. Gelukkig werd de vis ook moe en bij de tweede keer boven werd deze mooi vastgelegd aan de boot. Na het binnenhalen ervan bleek deze 123 cm! Ger moest even uitblazen en daarna natuurlijk de foto’s!

Verder viel het op dat we na 5 dagen vissen al een enorme variëteit hadden gevangen, kabeljauw, koolvis, roodbaars, heilbot, lom, leng, wijting, zeewolf en makreel. De laatste dag weer op zoek naar de kabeljauw maar verder dan 3 in uur voor Jeffry kwamen we niet echt!

En zo vliegt zo’n week voorbij. Voor Jeffry de eerste keer Noorwegen maar volgend jaar is alweer geboekt bij Cordes Travel, dan gaan we naar het Havoysund Festival in september. Ook dan hebben we er weer een rookie bij! Nog lang wachten maar het dagdromen kan weer beginnen.

Ger, Jeffry en natuurlijk Raffie en Linda, enorm bedankt!