Gewonnen visreis Storekorsnes

The Seawolves en Noorwegen Storekorsnes 2017

Seawolves - Storekorsnes 2017 - 1

De keuze voor deze reis is anders begonnen als gewoonlijk. Zouden we normaal met Raffie en Linda contact opnemen om een reis te boeken en de mogelijkheden te bespreken, werd deze reis ons deels in de schoot geworpen. Ieder jaar zijn wij weer aanwezig op de Cordes Travel dag en zo ook februari 2016 en zoals ieder jaar weer loten voor de loterij gekocht, altijd leuk die spanning en misschien wel een prijs. Die prijs was er dit jaar zeker! Naast een paar kleine prijzen als kunstaas en een messenset mochten wij de hoofdprijs in ontvangst nemen! Een huisje met boot in Storekorsnes Noord Noorwegen! In overleg met Raffie en Linda hebben we de datum bepaald en de reis nog wat uitgebreid. Omdat we met 5 man zouden afreizen hebben we voor een groter huisje en een grotere boot gekozen.

SONY DSCOp donderdag 15 juni 2017 stond aan het eind van de dag het taxibusje klaar om ons op te halen. Dit jaar bestond de groep uit Willy Jacobs, Willy Heuverling, Ben Schouten, Nico Smit en mezelf Coen Roodbol. Alle koffers en tassen ingeladen en natuurlijk de hengelkoker niet vergeten. Het eerste deel van de heenreis bestond uit een vlucht van Amsterdam naar Oslo waar wij een nacht in een hotel hebben doorgebracht. Onze binnenlandse vlucht zou namelijk de volgende dag pas gaan. Na een korte nacht hebben we onze reis vervolgd en vlogen we van Oslo naar Alta. Een mooie vlucht waarbij we, zodra de wolken het toelieten, van het landschap konden genieten.

Op het vliegveld werden we opgewacht door Ellen. Zij is een van de eigenaren en stond klaar met een bus met aanhanger. Voordat we naar het huisje werden gebracht hebben we bij een supermarkt inkopen gedaan. De rit duurde 45minuten waarin je je niet verveelde door het wisselende landschap en de gesprekken met Ellen. Bij het huisje aangekomen hebben we alle spullen uitgeladen en hebben we de boot geregeld. Omdat we met 5 man waren hebben we gekozen om één van de grotere boten te kiezen. Op de boot staat een kajuit met genoeg ruimte voor 5 man. Onze spullen konden we zo droog wegleggen en op de boot laten. De boot is uitgerust met een kaartplotter/dieptemeter en boven de kajuit bevinden zich de hengelsteunen.

Seawolves - Storekorsnes 2017 - 17De eerste dagen dat we hier hebben gevist was er nog een groep Nederlanders. Dit was de groep van Willem van Dueren. Deze mannen vissen hier al een aantal jaar en daarom een goede manier om informatie in de winnen voordat we het water op gaan. De dagen dat we hier tegelijk nog waren hebben we dan ook dikwijls afgesloten met een biertje met de hele groep. Na overleg zijn we de eerste dag dichtbij het huisje en achter een eiland gaan vissen. De eerste vissen werden dan ook snel gevangen. Nico, onze rookie van deze reis, wist als een van de eerste een heilbot te vangen. Geen grote maar vechten dat hij deed! De overige vangsten van deze dag bestonden uit heel veel kabeljauw van een 40-60cm. en een paar zeewolven.

De volgende dag zijn we na een tip van Ellen achter het eiland gaan vissen op een diepte van 80 meter. Halverwege de eerste drift was het raak voor Ben. Op een pilker wist hij een mooie heilbot te haken en dat mocht hij weten ook. Na een korte maar felle dril wist hij een heilbot te landen van bijna 100cm. We hebben nog meerdere drifts gemaakt maar hebben toen besloten door te varen naar een andere stek. Omdat we de volgende dag met doodaas wilden gaan vissen en koolvis zagen springen besloten we ons daarop te richten. Met kleine pilkers, pluggen en verenpaternosters hebben we een mooie hoeveelheid weten te vangen.

Seawolves - Storekorsnes 2017 - 18De verzorging van de eigenaren Ellen en Albert was zeer goed deze dagen. Tussendoor hebben we nog een keer boodschappen gedaan en ook voor tips en advies over het weer en stekken kun je bij hun terecht. De boot tankten wij iedere dag af met de jerrycans die bij ons huisje stonden. Zodra ze leeg waren hoefden we dit maar te melden bij Ellen of Albert en dezelfde of volgende dag stonden alweer volle jerrycans klaar. De vangsten zijn de laatste dagen wisselvallig. In deze periode van het jaar hebben we wel één groot voordeel en dat is dat het 24uur per dag licht is. Meerdere keren hebben we s’avonds even snel wat gegeten en zijn we het water weer opgegaan. Gedurende de nacht ging meestal de wind ook wat liggen wat maakte dat de omstandigheden heerlijk waren om te vissen.

We zijn er nog op uit geweest om met een dobbermontage op de Heilbot te vissen. Hierbij hebben we meerdere vissen op de fishfinder omhoog zien komen maar helaas geen aanbeet weten te forceren. Behalve vissen hebben we ook op een compleet andere manier ontspanning opgezocht. Samen met Nico, Ben en Willy H hebben we de sauna opgezocht. Aan de haven tegenover ons huisje stond een sauna. Via Ellen hebben we hout geregeld om de sauna op te stoken. Een veel mooier uitzicht vanuit een sauna kom je niet gauw tegen. Je kijkt zo over de haven en het fjord uit. Om af te koelen is een sprintje gevolgd door een duik in het koude water van de haven voldoende.

De laatste avond zijn we door Ellen en Albert uitgenodigd om deel te nemen aan een wedstrijdje bijl werpen. Onze tegenstanders waren een stel Zweden welke het duidelijk wel eens eerder hadden gedaan maar dat mocht de pret niet drukken! Voor de terugreis zijn we door Ellen weer netjes naar het vliegveld van Alta gebracht. Vandaar hebben we een binnenlandse vlucht gehad naar Oslo om aansluitend door te vliegen naar Amsterdam. Zo zat voor ons de vakantie er alweer op.

De plannen voor een volgende reis vormen zich alweer. Wij zullen weer aanwezig zijn op de Cordes Travel dag op zoek naar een nieuwe reis. Willy en Willy hebben hun reis al gepland staan voor 2018 zij zullen dan afreizen naar Canada waar op de machtige Fraser River wordt gevist op Steur, ook een visreis geboekt via Raffie en Linda Cordes. Dus voor 2019 gaan we weer op zoek naar een nieuw avontuur.

Groeten,
The Seawolves

Cordes Traveldag SONY DSC Seawolves - Storekorsnes 2017 - Seawolves - Storekorsnes 2017 - 6 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 5 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 4 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 1

Seawolves - Storekorsnes 2017 - 2 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 3 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 19 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 18 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 17 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 16 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 15

Seawolves - Storekorsnes 2017 - 14 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 13 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 7 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 8 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 9 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 11 Seawolves - Storekorsnes 2017 - 12