A Rorbuer Lofoten 2023

September 2023

Zo, hehe, na een jaar lang aftellen en uitkijken is het dan eindelijk zo ver! 29-08-2023 vertrokken we naar A Rorbuer, het uiterste puntje van de lofoten in Noorwegen. Dit jaar gaan we met z’n drieën, Arlen van Liere (5x Noorwegen) Karel Vinke (1e keer Noorwegen) En ik zelf Andre van Oosten (4x Noorwegen). Ieder jaar heeft Cordes Travel dit weer perfect voor ons geregeld. Voor ons wel allemaal is het de eerste keer naar A Rorbuer. Na vele verhalen over deze locatie zijn de verwachtingen hoog!

Het is 5.00 uur en we vertrekken vanuit Kapelle (Zeeland) richting Schiphol. Alles gaat voorspoedig en na het inchecken is het wachten en hopen dat alles goed gaat. Altijd spannend deze dag, komt alles wel aan, zouden alle koffers er zijn? is de hengelkoker ook mee. Op Schiphol vertelden ze on bij het inchecken dat alles in een keer door zou gaan naar de laatste luchthaven. Bij de eerste overstap in Trondheim toch maar even voor de zekerheid naar de bagageband gaan kijken. En jawel daar komen onze koffers en hengelkoker, gelukkig zijn we wezen kijken, mede op advies van Cordes Travel. Alles opnieuw ingecheckt en door.

Rond 15.30 landen we in Leknes, even boodschappen doen met de visgids en daarna naar de accommodatie. Eenmaal op het camp aanwezig hebben we alle informatie gekregen. Wat gaaf zeg, al die oude huisjes op palen boven het water. Ons huisje was prima heel sfeervol en gezellig, alles zag er goed uit en was netjes schoon!

Alle drie waren we niet te houden dus wilde de eerste avond toch nog even het water op. Dat is ook gelukt, met een beetje regen en windkracht 5 hebben we een uurtje gevist. Heerlijk om weer in dit land te kunnen vissen. We hebben meteen verschillende vissen mogen vangen, wat makrelen, koolvis, kabeljauw en een leng en dat na een paar uurtjes vissen met veel wind.

Dag 1
Nou dan begint eindelijk de eerste officiële visdag. Gelijk de eerste dag hebben we de visgids Marcus Pettersson aan boord. Wij vinden het erg prettig als de visgids 1 dag mee gaat. Je kan er veel van leren en hij kent alle stekken. De dag begon met redelijk wat wind en regen maar later op de dag was de regen verdwenen en de wind ging er ook volledig uit. Wauw wat een eerste dag! Wat een fantastische visgebied hier en wat stroomt het daar in die Moskenes-straumen.

Eerst hebben we wat aasvis gevangen, koolvis en makreel. We hadden al snel genoeg vissen en zijn naar de eerste stek gevaren. Hier zijn we gelijk begonnen op de heilbot. En met succes, deze eerste dag wisten we al 5 heilbotten te vangen, allemaal met de circle-hook.

Arlen wist er 3 te vangen, 70 cm, 74 cm, 98cm Andre had er 1 van 100cm, en als klap op vuurpijl wist onze gids Marcus een heilbot van 190cm te vangen. Man man man wat een beest bizar om dit te zien, zo massief en indrukwekkend. Marcus was super blij want hij heeft meteen een nieuw persoonlijk record op zijn naam. Deze dag hebben we verder nog veel grote koolvis gevangen waarvan de grootste van Arlen, 110cm. Nou dat was de eerste dag, 6 heilbotten waarvan de grootste 190 en koolvis van 110cm, dit belooft wat.

Dag 2
Weinig wind wel regen maar dat is redelijk normaal hier. Deze dag wilden we proberen wat kabeljauw te vangen. Ons werd verteld dat het lastig zou zijn want ze werden bijna niet gevonden/gevangen. Na even zoeken en vele stekken te proberen hebben we ze toch gevonden. Veel kabeljauw tot zelfs een paar meter plus kabeljauwen. Karel wilde graag eens schollen jacht deze week dus we besloten dat deze middag te gaan doen. Heel vet was het vissen op schol niet, 1 schol voor Karel. Op deze stek ook nog 1 heilbot van 60 cm voor Andre op zijn schollen onderlijntje. Arlen ving hier ook nog 2 heilbotten 60cm en 78cm. In de avond nog gevist in de Moskenes-straumen. Wat een stroming daar niet normaal zeg wat gaat dat water hier tekeer. En een berg vis waar je bang van wordt. We vingen hier meerdere koolvissen, zelfs weer meerdere meter plus koolvissen!

Dag 3
De dag begint met nauwelijks tot geen wind en dit blijft ook zo. We willen graag wat kabeljauw meenemen naar huis de gaan we weer proberen om ze te vinden. We vissen vandaag weer aan de noordkant van de Lofoten. Bij de eerste potentiële stek was het gelijk de jackpot. We vingen de een na de andere kabeljauw, ook deze dag weer meerdere meter plus kabeljauwen. Op ons scherm was het bijna 1 grote zwarte vlek van onze driftlijnen. Iedere keer maar weer opnieuw over het zelfde plekje. De stroom was eruit dus even wat materiaal herstellen, je verliest wel eens wat.

Arlen had gezien dat we over een vlakke bodem gingen (zegt hij ook niks 😉) dus die was zo slim even een met makreel op de heilbot te gaan. En jawel daar was er weer eentje voor Arlen van 91cm. We hadden zoveel vis aan boord en dat moest ook nog gefileerd worden dus besloten we om eerder terug te varen. Na ruim 3 uur fileren hadden we dan 45 kilo filet bij elkaar en dat op één dag. Iedereen heeft genoeg om mee te nemen naar huis. Er gaat nu dus geen vis meer in de boot maar alles gaat gelijk terug het water in, Catch and Release.

Dag 4
Vandaag geen wind, de zee is als een spiegel. Wat ontzettend gaaf en bijzonder om te zien. Na al die jaren Noorwegen hebben we dit nog nooit meegemaakt!! Deze omstandig maken Noorwegen nog mooier. In de straumen hebben we dan eindelijk wat jagende meeuwen kunnen ontdekken. Ze waren er iedere keer maar kort maar dat was voor ons niet erg. Je ziet gewoon koolvissen van 70cm boven water springen, wat een feest om te zien. Het was dan ook ingooien en gelijk BAM vis er aan. Karel wist hier nog een hele mooie koolvis van 110cm te vangen.

Ook tijdens dit feest enkele meter plus kabeljauwen gevangen. Heilbot vissen hebben ook nog een dagdeel gedaan. Deze visserij is deels saai als je met een deadbait vist en maar moet wachten en dus niet actief vist. Maar die spanning geeft zo’n enorme kick, je weet dat het ieder moment kan gaan gebeuren!! Dit gebeurde dus ook en hoe..

De vis zwom er als een gek vandoor, ik was bang dat hij mijn spoel leeg zou trekken. Na wat meevaren was hij gestopt met zwemmen. Nou dan begint het 1 slag ophalen en nog 1 en nog 1 en dan lukt het niet meer, nou daar sta je dan. Met 2 handen stevig aan mijn hengel en volle spanning er op heb ik zeker 5 minuten zo gestaan. Uiteindelijk was het stukje voor stukje opdraaien, en daar gaat hij weer pffff. Ik heb het echt heel zwaar, de strijd met deze vis is bizar, maar ik heb zo ontzettend hard genoten van dat moment. Na 25 minuten strijden komt hij dan naast de boot, het gaffen word soepel en netjes gedaan.

Yes een heilbot van 170cm een persoonlijk record voor mezelf en mijn (Andre) vakantie kan weer niet meer stuk ! In de avond toch nog even terug een nog eens proberen. Dit keer wist Arlen een mooie te vangen, 123cm, wat vechten die beesten zeg niet normaal maar zo gaaf!! Wat een topdag !

Dag 5
Vandaag ziet er niet goed uit. Er staat veel wind, windkracht 6 tot 7. Toch hebben we het 2 uurtjes geprobeerd voor de haven. Dit was meer om nog te vissen maar de lol was er echt wel af met deze weersomstandigheden. Je ziet dat het weer in Noorwegen onvoorspelbaar is, de ene dag geen wind en de andere dag storm. We besloten dus terug te gaan en alles op te ruimen. Morgen is de laatste visdag en dan is het weer nog slechter. Na wat schoonmaken van onze materialen en in huisje zitten toch maar besloten nog even ergens wat te gaan eten.

Dag 6
Niet kunnen vissen omdat het weer te slecht is, uitschieters naar windkracht 9. Natuurlijk balen we alle drie dat we eigenlijk twee volle dag niet hebben kunnen vissen zoals we dat zouden willen. Maar de dagen ervoor waren voor ons zo goed en mooi dat we er zeker vrede mee hebben. Na alle jaren Noorwegen is dit zeker het allerbeste jaar en de beste locatie voor ons tot nu toe. De vangsten hier bij A Rorbuer zijn echt enorm goed!! Er word vaak gezegd en je leest vaak dat dit het beste visgebied is van Noorwegen, nou dat is het voor ons ook zeker !!

Voor Karel was het de eerste keer vissen in Noorwegen. Ik kan jullie vertellen dat deze man goed besmet is geraakt met het “Noorwegen virus”. We waren nog niet thuis of hij wilde volgend jaar al regelen, na een paar dagen thuis stuurde hij, “ik wil terug !”. We hebben dus ook alweer voor volgend jaar 2024 geboekt bij Cordes Travel. Volgend jaar gaan we naar Vesteralen, maar we gaan zeker weten nog een keer terug naar A Rorbuer. Op naar volgend jaar en uiteraard wéér via Cordes Travel !