Penn Nappstraumen Festival Marcel

Penn Nappstraumen Festival

Nappstraumen festival juni 2024

Na al de nodige keren bij Cordes Travel te hebben geboekt, hebben we in 2022 besloten om een keer mee te gaan met een Penn Festival. Aangezien we al een keer eerder naar Nappstraumen waren geweest, en dit heel goed bevallen was, hebben we ook voor het festival voor deze bestemming gekozen. We werden we goed op de hoogte gehouden van alles wat van belang was voor de reis en kregen in mei een uitgebreide PDF met de belangrijkste data tips en do en dont’s voor de reis. Dit was weer top geregeld want we weten zo precies waar we aan toe waren en wat we zouden kunnen verwachten. Nu werd tijd om de alle hengels en molen weer in topconditie te brengen en de voorraden aan te vullen. Alle airtags werden weer in de bagage gestopt en we waren klaar voor vertrek.

Woensdag 19 juni zijn we op tijd naar Schiphol vertrokken om tijdig in te kunnen checken. We waren er ruim op tijd en Raffie, Linda en de rest van het Cordes team stond al klaar om iedereen te verwelkomen. Het afgeven van de bagage ging wat omslachtig omdat het bijboeken van bagage niet vooraf mogelijk was maar ook hier waren Raffie en Linda behulpzaam. Wel heel handig dat je dit niet zelf hoefde uit te zoeken.

Na een prima reis via Oslo en Bodø uiteindelijk aangekomen in Leknes. We wisten toen al dat niet alle bagage mee kon omdat het kleinere toestel naar Leknes niet alle bagage en hengelkokkers kon meenemen. Aangekomen op Leknes stonden de gidsen al te wachten en zijn we met een aantal busjes via de supermarkt naar het viskamp gebracht. Vooraf hadden we al het huis- en bootnummer doorgekregen dus konden meteen onze koffers uitpakken en een blik op de boot werpen. De eerste bijeenkomst was die avond en Raffie stelde nog even de gidsen en de groepen voor. Na een kort instructie bij de boten waren we klaar voor de visserij van morgen. Alleen de hengels ontbraken nog.

Door de Apple AirTag konden we zien dat de hengels nog steeds op Bodø stonden maar rond een uur of 12 zagen we dat deze aangekomen waren op Leknes. 10 minuten later waren ze door de gidsen opgehaald en hadden we alle bagage compleet. Nog even en laatste biertje en slapen.

Dag 2
De volgende dag stond er helaas zo veel wind dat vissen, zeker de eerste uren geen optie was. We hebben op ons gemak alle hengels klaar gemaakt en een beetje de omgeving verkend. Einde middag zijn we er toch nog even uitgegaan om in de baai voor de deur te vissen op platvis. Eindelijk een paar gulletjes en een schol gevangen maar door de wind driften we heel snel.

Dag 3
Dag drie zijn we achter gids Calle aan varen richting de zuidkant. De noordkant was door de wind niet bereikbaar maar in het zuiden zou het beter moeten zijn. Er stond door de samenloop van tij en wind een stevige deining in “nauwe” doorgang. Het is dan heel prettig om achter de gids aan te kunnen varen zodat je weer even weet wat de boten aan konden. We wisten ook meteen weer waarom we de vorige keer zo blij waren met de boten. Super stabiel, 150 pk en een grote inboard tank. Echt top boten!

Aangekomen bij de visplek al snel een paar gullen gevangen maar het was wel zoeken naar de vis. Door de nog steeds pittige wind was het lastig om de drift een beetje onder controle te houden maar door combinatie van de drijfzak met gebruik van de motor lukte dat uiteindelijk prima. Die dag veel verkast op zoek naar de vis maar deze uiteindelijk gevonden in de doorgang tussen de noord- en de zuidkant. Op een diepte van 26 m zat veel aasvis en daarbij weer kabeljauw en koolvis. Het ging even een uurtje los waarbij we geregeld tegelijkertijd een vis stonden te drillen. Niet allemaal zware vis maar er liepen mooie exemplaren tussen door, zeker op het lichte materiaal waar we graag mee vissen. Bij terugkomst op het kamp bleek de vangst die dag niet heel goed te zijn geweest dus wij hadden niet te klagen met ons resultaat. De wind was inmiddels gaan liggen en ook de volgende dag zou prima visweer worden.

Dag 4
Deze dag zijn we wederom het grootste deel achter de gids boot aangevaren. De omstandigheden waren top en met alle boten zijn we richting de noord kant gevaren. Er zijn bij Nappstraumen zoveel goeie visstekken dat de boten al snel over een groot gebied verspreid lagen. We kozen zelf voor een ondiepe berg bij wat een wat dieper stuk. Vaak houdt zich daar de aasvis op met daarbij de kabeljauw en koolvis. Ook nu hadden we de vis snel gevonden. Naast mooie koolvis vingen we ook een paar kabeljauwen van rond de meter. In de pdf stond goed uitgelegd hoe de foto’s moesten worden gemaakt om mee te kunnen doen met de wedstrijd. Er waren door Cordes namelijk drie prijzen (resp. € 750, € 500 en € 250) beschikbaar voor de drie grootste vissen van de week. Dus voor de zekerheid maar een foto gemaakt met en zonder meetlint want je weet maar nooit.

Overdag hebben goed gevangen onder top omstandigheden. In de loop van de middag ging de stroming eruit en was het op een enkele lom na klaar met de vangst. Snel terug naar het huisje om wat te eten en ons klaar te maken voor de avondcessie. Ook dat is een groot voordeel van Nappstraumen. Een “verre” stek is een half uur varen van het kamp.  s’avonds zou het tij weer goed zijn dus om een uur of 19:30 weer richting de noordkant. Ideale omstandigheden, 24 uur daglicht en het juiste tij. De stroming kwam er helaas niet helemaal in. We hebben nog steeds ons visje kunnen vangen maar het was wel zoeken. Maar ja je zit in een prachtige omgeving met een hengel in je hand, ons hoor je niet klagen!

Dag 5
Helaas was de wind weer aangetrokken en ook de regen wist niet van ophouden. In de pdf stond als tip opgenomen dat je een regenjas (xxl of xxxl) moest meenemen voor over het drijfpak. We waren heel blij dat we dat gedaan hadden! Bakken met regen gehad maar met een goede regenjas en pet prima uit te houden. Ondanks de golven toch besloten om er bij de noordkant uit te gaan nu alleen naar de linkerkant. Die boten kunnen de golven prima aan en door een combinatie van een drijfzak en/of langzaam achteruit varen konden we uiteindelijk ook wel gecontroleerd vissen. Ook vandaag was het weer zoeken naar de vis, veel potentiële stekken aangedaan met wisselend resultaat. Op een gegeven moment een grote school gevonden en veel vis gevangen. In tegenstelling tot andere jaren was rubber (sandeel) favoriet boven natuurlijk aas. Om onder deze omstandigheden (wind golven en regen) de vis te vinden en te vangen maakt het altijd net even mooier! Het hoogtepunt was echter een grote reuzenhaai van een meter of 8 die vlak bij de boot aan het azen was. Heel bijzonder!

Dag 6
We hebben geen geluk gehad met het weer. Waar de groepen voor ons weken met zon en weinig wind hadden kregen wij weer een dag met veel wind en regen. Helaas te veel wind om er aan de noord- of zuidkant uit te gaan maar in de Straumen kun je ook prima vissen. Visserij was taai en je moest echt wel zoeken naar de vis. We vissen zelf graag met licht materiaal en dat kan daar prima. Het is zo’n 25 meter diep met de nodige ondieptes erbij. Helaas niet de scholen gevonden die we op dag drie hadden gevonden maar ook niet weer mooie kabeljauw en koolvis kunnen vangen. Op een gegeven moment werd de sandeel tot aan het oppervlak gevolgd door een heilbot. Door de shad in beweging te houden werd die uiteindelijk toch door de heilbot gepakt. Schitterend om de aanbeet zo goed te kunnen volgen. Hoewel het geen reus was geeft ook een “kleinere” heilbot op licht materiaal geweldige sport. Wat een fantastische sportvis is dat toch. Na de vis geland te hebben bleek deze 85 cm te zijn en dus aan de maat. Het is niet alleen een hele mooi sportvis maar ook een hele lekkere! Tegen de verwachting in hebben we dus toch nog een heilbot weten te landen. Helaas waren die deze week niet in de aantallen en grootte aanwezig die je normaal gesproken bij Nappstraumen kunt verwachten maar ja dat is vissen.

Dag 7
De laatste visdag. Een helaas wederom een winderig dag. Wel weer een paar uur gevist op platvis en op gul maar echt grote niet meer gevangen. De wind trok inmiddels aan en we zijn op tijd gestopt om de boot af te tanken en schoon te maken.

‘s avonds was de laatste bijeenkomst met Raffie, Linda en de gidsen en werden de prijswinnaars bekend gemaakt. Hier bleek dat we de eerste én derde prijs hadden met een kabeljauw van 1.06m en 98 cm Normaal gesproken zijn de grootste vissen een heilbot maar omdat die deze week niet gevangen zijn hebben we uiteindelijk met een kabeljauw gewonnen. Bij elkaar mochten we voor € 1.000 aan hengelspullen uitzoeken! De bestelling is inmiddels onderweg.

Tenslotte
Het was voor ons de tweede keer Nappstraumen en de eerste keer met een festival. Beide zijn heel goed bevallen. De huisjes zijn ruim en schoon met heerlijke bedden. De boten en het onderhoud daarvan is top! Er is een groot drooghok zodat je pak en schoenen ieder dag weer droog zijn. Daarnaast een ruime vrieshal en winkel met visbenodigdheden. De gidsen doen er alles aan om je naar de vis te leiden maar er zullen altijd factoren zijn die je niet kunt controleren (het weer, de stroming enz.). Je zal dan wat meer moeite moeten doen om toch je visje te vangen maar dat maakt dan de vangst van een dikke vis misschien nog beter!

De organisatie vanuit Cordes Travel was zoals altijd goed geregeld! We hebben veel gehad aan de pdf met info van het festival maar ook de begeleiding tijdens de reis is heel prettig. Ook tijdens het festival hebben we nog een aantal tips gehad waar we zeker iets aan gehad hebben. We zijn alweer aan het kijken wanneer we volgende reis naar Nappstraumen gaan plannen. En ook nu weer tijdens een Cordes festival!