Penn Nappstraumen Festival juni 2019 Rinus

Penn Nappstraumen Festival juni 2019

Festival Nappstraumen. 18 tm 26 juni 2019

De inspirator van onze reis Krijn Jan is al weken, misschien wel al maanden bezig met de voorbereidingen. Alle molens voorzien van nieuw draad,  aas (krab, mesheften, inktvis) verzamelen en invriezen, voorslagen maken, lood en jigkoppen gieten enz enz. Alles zo verdeeld dat we allemaal 40 kg bagage bij ons hebben.

De reis naar Schiphol verliep heel voorspoedig, genoeg tijd voor een biertje met een frietje. We ontmoeten de groep in vertrekhal 3, het inchecken en ook de vlucht gaan voorspoedig. Kwart voor twaalf in Oslo, het wordt een kort nachtje, gelukkig is het hotel op loopafstand! Eén uur liggen we op bed.

Half zes de wekker, zes uur aan een heel goed ontbijt en zeven uur op het vliegveld. Anderhalf uur vliegen naar Evenes, de bagage staat heel snel op de band, zo zitten we binnen “no time” in de al klaar staande bus, voor een 3.5 uur durende busreis naar Nappstraumen. Een prachtige reis in een fantastisch mooie en ruige omgeving, veel water, bergen, rotsen en hier en daar zelfs nog sneeuw. Onderweg de bestelde snacks genuttigd en vlak voor onze bestemming, in Leknes, de boodschappen voor de eerste dagen gedaan.

Na ruim 24 uur onderweg te zijn geweest, komen we aan bij het fjord waar we de komende week zullen verblijven. Prachtig, nog bijna nieuwe appartementen aan het fjord. In de voor Noorwegen zo karakteristieke rode kleur, een grote ronde eettafel op een terras half boven het water. Het huisje heeft een ruime woonkamer, een ruime badkamer, vier slaapkamers met 2 eenpersoonsbedden, 2 toiletten, een goed uitgeruste keuken en een fantastisch uitzicht over het fjord!

In de zon op ons terras hebben we ons eerste diner, geweldig. ‘s Avonds om 7 uur de briefing voor de komende week door Martin, een van de twee  Zweedse visgidsen, ook worden de visgidsen over de boten verdeeld, iedere boot heeft recht op 2 dagdelen visgids. Wij hebben het tweede dagdeel, visgids Tobias, hij is de vervanger van Martin deze dag. Het viswinkeltje is open, de drijfpakken worden uitgedeeld en gepast. De kleedruimte is ruim en daar is ook de  grote vriesruimte. Voor de schippers is er later op de avond in het haventje een instructie op en over de boten. Zeewaardige en praktische RVS-boten, 150 pk buitenboordmotor, uitgebreide navigatie, fishfinder en marifoon.

Half zes de wekker, alle boten gaan vanochtend gezamenlijk naar buiten, het is prachtig weer. De boten zijn snel, door het fjord varen we met een snelheid van zo’n 22 mijl (40 km) naar onze eerste visstek. Er is geen betonning, in het fjord wat bakens, maar je moet het doen met de kaarten en de navigatie. We vissen op zo’n 45-50 mtr., volgens de fishfinder is er voldoende vis maar er wordt niet echt veel gevangen. Leo vangt met een crazy dazy een kabeljauw van een meter. KJ houdt voorlopig vast aan zijn visplan A, met aas. KJ vangt 10 Lommen en wordt daarmee door Tobias tot de “Lommenkoning” gekroond. We vangen kabeljauw, koolvis en lom, helaas is de toegevoegde waarde van visgids Tobias niet groot, dat valt een beetje tegen. Op verschillende stekken gelegen, maar de vangst is vandaag, op alle boten, tegenvallend. Om ongeveer drie uur terug aan het steiger. Tijd om de boot schoon te maken en de vis te fileren. Er staan mooie, grote fileertafels op het steiger. We hebben 11 kg netto kabeljauwhaasjes en 1 kg voor de kibbeling. We eten heerlijk buiten, kibbeling met sla en gebakken aardappelen.

Beter een goeie buur dan een verre vriend is ook hier het motto, aan de ene kant hebben we de Urkers en de Brabo’s als buur en aan de andere kant de reserve Belgen (Zeeuws Vlamingen) en de echte Belgen. Altijd goed voor een praatje met een biertje erbij, een suikerklontje of tabletten tegen zeeziekte! Hoewel de bedden prima slapen, gaan we doordat het niet donker wordt niet echt op tijd naar bed. Een wijntje, biertje en een borrel staan altijd koud en we kunnen niets terugnemen naar huis!

Vanochtend achter de visgidsen aan richting het zuiden, het is donker weer en meer wind, er loopt een lange deining van een dikke meter. Leo heeft zijn pilletjes nodig. Het is niet prettig vissen zo, bovendien is de vangst matig dus we besluiten terug te gaan naar het fjord om meer beschutting te zoeken zodat we wat rustiger kunnen vissen. Net binnen het fjord, uit de wind, vangen we op 10 tot 15 meter water veel kabeljauw, allemaal rond de 70 à 80 cm. We nemen rond de 50 kabeljauwen mee en de rest gaat terug. Terwijl Sjaak en KJ de vis fileren gaan Leo en Rinus samen met de Urkers met de bus van visgidsen naar de supermarkt. Doordat er zoveel vis te fileren was, eten we vanavond laat. De door KJ mee gebrachte hertengoulash gegeten.

Vandaag weer bewolkt, regenachtig en wind. We besluiten naar de zelfde stek te gaan als gisteren, we vangen weer goed, Sjaak vangt twee heilbotten, een van 102 cm en één ondermaats. Weer lang bezig geweest met fileren en het verpakken van de vis. Daarna nog het visafval weggebracht en zoals iedere avond de boot afvullen met brandstof. Sjaak registreert de heilbot voor de wedstrijd. Vanavond staat er kabeljauw met kerry en kaas, sla en gekookte aardappelen op het menu.

Na het fileren moet het visafval naar het midden van het fjord worden gebracht om het daar te dumpen, dit om de overlast van de meeuwen zo veel mogelijk te beperken. Ook is het verplicht de gevangen vis te registeren op een site van de Noorse overheid, dit doe je op soort en meegenomen en teruggezette vis.

Veel wind vandaag, de dag begonnen met gebakken eieren! We gaan vandaag op de schollen en zoeken beschutting achter een eilandje, één hengel voor de schollen en één voor de heilbot. Er loopt heel veel stroom, we vangen niets en gaan door naar het schollenbaaitje, daar vangen we wat mooie schollen en ook 2 flinke scharren. Op de eerdere stek vangen we weer heel goed kabeljauw en kleine koolvis. De meeste gaan terug. We eindigen de dag op een schollen-spot meer in het fjord, maar ook daar vangen we op de garnalen niet meer dan wat gulletjes.

We nemen een dag vrij, we willen meer van de Lofoten zien en bovendien willen we stokvis kopen om mee naar huis te nemen. Aan het fjord waar we iedere dag langs varen hebben een stellage gezien waar de stokvis gedroogd wordt. Daar gaan we als eerste heen, er zijn wat mensen bezig met het afbreken van de stellage, als we dichter bij komen hangen er nog stokvissen en ook de koppen! De baas is er niet en de arbeiders blijken Polen te zijn. Wij kopen voor een alleszins redelijke prijs stokvis, KJ heeft al bedacht hoe deze naar Nederland te vervoeren………, in de hengelkoffer!!

We rijden over een tweebaansweg E10 naar het zuidelijkste puntje van de Lofoten en bezoeken het stokvismuseum en eten er heerlijk stokvis in een visrestaurant. Alle dorpjes zijn gelegen aan een haven, weinig of geen landbouw. De belangrijkste economie is hier de vis- en toeristische industrie. Stokvis is met afstand het meest belangrijke product, dat bleek ook in het museum, al in de 9e eeuw namen de Vikingen stokvis mee omdat andere etenswaar moeilijk houdbaar was, op deze manier is de stokvis in verschillende landen in Europa bekend geworden. We zijn half de middag weer terug in ons appartement en vanavond eten we met bijna heel de groep bij de pizzeria in Leknes. Het is weer een prachtige dag geweest.

25 juni, onze laatste visdag, we hadden met de Belgen afgesproken mee naar buiten te gaan om op 70 mtr nog wat grote koolvissen te pakken, er is veel wind en een erg onrustige deining, 1.5 mtr. Onplezierig vissen en bovendien weinig aanbeet! Wederom gaan we terug naar de monding van het fjord, je vangt daar bijna gegarandeerd. De laatste vis gefileerd, de boot extra schoongemaakt en nog één keer afgevuld. Na de weging van de vis blijken we een kleine 20 kg filet niet mee te kunnen nemen, gelukkig kwam een andere groep nog wat te kort, dus…..iedereen blij.

Wij zijn niet op zoek geweest naar de grootste of de zwaarste, wel hebben we iedere dag lekker vis gevangen en hebben geweldig genoten. ‘s Avonds de prijsuitreiking, een heilbot van 152 cm was de grootste deze reis.

De dag van vertrek, vandaag de woning gekuist, koffers gepakt en vis afgewogen. Het appartement keurig achtergelaten. In de bus, weer op weg naar huis en na 12 uur landden we op Schiphol.

Naast het feit dat er in het visgebied Nappstraumen heel veel vis zit, kun je er echt altijd vissen, het is niet afhankelijk van hoeveel wind er is of uit welke hoek de wind waait. Je kan er altijd wel plekje vinden waar je lekker 24/7 kan vissen en waar de vangstzekerheid heel groot is.

Een prachtige, goed georganiseerde reis, een heel mooi en fantastisch gelegen accommodatie, zeewaardige en goed uitgeruste boten en een super visgebied. We hebben een geweldige visvakantie gehad met onuitwisbare herinneringen!