Vissen Lofoten Nappstraumen Jaap 2019

Nappstraumen van 25 juni tot 3 juli 2019

We hadden weer geen mazzel met het weer. Het tweede jaar op rij dat het niet mee zat wat het weer betreft. Dinsdag bij vertrek uit Nederland was het 30 graden bij aankomst in Noorwegen slechts 5 graden met erg veel wind en regen, we overnachten in het Park Inn op Radisson Oslo Airport, rond 24.00 uur komen we daar aan en gaan snel naar bed.

Woensdagochtend vroeg vertrekken we weer na een lekker ontbijt, het tweede gedeelte van de reis gaat naar  luchthaven Evenes en daarna nog een  autorit van bijna vier uur, die was ook niet leuk, mist kou en regen nodigen niet uit om even te gaan picknicken dan maar in een ruk door rijden een ritje van bijna vier uur. Het kamp is de laatste jaren behoorlijk gegroeid met vakantiehuisjes vd Noren zelf.

Prachtige huisjes, met 4 slaapkamers in Nappstraumen waar het goed toeven is, alles is hier goed geregeld, een mooie diepvries, een winkel met westin spullen goedkoper dan in Nederland, top boten en leuke gidsen. Alleen de fileerplek vinden we minder vooral als het hard waait en regent, als je dan 80 kilo kabeljauw moet fileren ben je niet blij, maar als het droog is maakt het weinig uit.

Wij vissen al jaren met erg ligt materiaal, daar zijn alle geleerde het nog niet over eens maar het werkt wel. Ook vissen we met reishengels en hoeven we geen kokers mee te nemen pilkers en loodkoppen rond 150 gram en ook de sandeel is bij ons een absolute topper, als je niet te dikke lijnen gebruikt krijg je deze gewichten makkelijk naar de bodem ook op 60 meter diepte. Een heilbot montage van 350 gram met een kleine koolvis (40 cm) er aan gebruiken we ook vaak, dat levert snel grote kabeljauw op, dit vergt we wat meer energie en voelt zwaar aan op ligt materiaal.

Bij aankomst woensdag knapte het weer een beetje op de wind was west en west gaat in zijn nest, dan worden we nerveus, dus toch maar snel de hengels optuigen. Na overleg met de gids welke boten we krijgen en de nieuwe regeling over het invullen van de vangsten doornemen kunnen we starten.

De boten en de apparatuur aan boord kunnen we zelf  instellen dat behoeft geen uitleg, dus konden we snel weg en toch nog een paar uur vissen aan de zuidkant, met noordwestenwind gaat dit erg goed. Ik schat dat we de eerst avond rond de 200 koolvissen vingen, dat is geen moeilijke visserij, we vingen ook enkele schelvissen en wat grove kabeljauw. Als dit de voorbode is van de komende week kunnen we nog wat beleven.

De wind blijft ons echter de komende dagen parten spelen we kunnen niet de noord in en als de wind meer zuidelijk wordt is het aan de zuidkant ook niet echt lekker meer om te vissen, dan staat de wind recht in het kanaal met hoge golven tot gevolg, maar de vangsten blijven goed dan maar een beetje zeeziek, vooral met pilkers vangen we gigantisch veel schelvis tot 75 cm.

Backtrollen is de enige manier om te vissen de driftzak doet niks met deze wind na een paar uur regen en hagel krijgen we het koud en gaan we ons maar weer opwarmen met een paar liter vissoep en drie kilo verse kibbeling. Tot zaterdag blijven we aan de zuidkant vissen wanneer het mogelijk is en vangen we veel vis tussen de buien door.

Zondag neemt de wind eindelijk iets af en gaan we het proberen aan de noordkant, rustig varend kunnen we er wel komen, hoewel het nog super ruig is met hoge golven, het blijft hier erg lang ondiep, voordat je rond de 45 meter diepte bent zit je al een behoorlijk stuk uit de kust, er is nog een deining van rond de 1,50 meter daar kan niet iedereen tegen dan krijg je na een kwartier een vreemde kleur en wil je zo snel mogelijk terug.

Twee mannen moesten terug de rest kon blijven om zich een slag in het rond te vangen het voordeel van de noordkant is dat er grotere vis zit dan aan de zuidkant, erg veel meter vissen, kabeljauw en koolvis en een paar kleine heilbotjes. Echt lekker vis je natuurlijk niet met harde wind en hoge golven maar je moet er wat voor over hebben. Op een gegeven moment trok de wind verder aan en moesten we echt terug je gaat je leven niet wagen voor een paar vissen.

Maandag was het superslecht, er paste twee regendruppels in een emmer en de wind was ook weer te hard om uit te varen, de hele dag in het huisje hangen, naar de regen en  youtube kijken, tegen de avond werd het iets beter en zijn we richting de schollen baai gevaren, na een paar uur hadden we dit wel weer gezien en gingen weer richting zee, het was er nog super ruig nu was er nog zoveel wind dat er geen deining was maar een korte hoge golfslag hier kon iedereen beter tegen je bent alleen een beetje blauw van tegen de reling aan vallen.

Er zijn mensen die hekel aan maandag hebben wij hadden er ook een mee, eerst gooide hij in plaats van de vis zijn hengel overboord en even later brak hij zijn reserve hengel. We vingen wel erg veel grote vis kabeljauw en koolvis over de meter, dan vergeet je die hoge golven en je went er snel aan je moet alleen niet te lang voorover gaan staan en op tijd je pillen innemen.

Dinsdag eindelijk mooi weer, op dinsdag moet je echter bijtijds terug alles moet opgeruimd en betaald worden. De vangsten waren super vandaag er werd een heilbot van 130 cm gevangen en we deden een spelletje wie zijn aas op de bodem kreeg dit was bijna onmogelijk, na 25 meter viel je lijn slap en hing er weer een vis aan, dit word op een gegeven moment ook vervelend daarom zijn we tevreden om vier uur al gestopt met vissen, de boot schoonmaken aftanken alles afrekenen en inpakken daar gaat nog genoeg tijd inzitten nog even na praten dan is het zo weer nachtwerk.

Woensdag was het natuurlijk supermooi weer maar daar hadden we nu veel meer aan. Wel een leuke autorit terug een lange ansichtkaart met twee keer stoppen onderweg die waren we nog te goed van de heen weg. Met weinig vertraging waren we om elf uur weer op het dorp.

Ook dit jaar hebben we weer Cordes Travel niet hoeven bellen met klachten alles was weer tot in de puntjes geregeld, 2020 gaan we weer terug naar Nappstraumen.