Vissen in Noorwegen bij Hellesoy Jochem

Vissen in Noorwegen bij Hellesoy 2015

Hellesoy-2015-Jochem 17Hallo allemaal,

16 augustus was het dan ein-de-lijk zover! Na 4 jaar terug naar Hellesøy in Noorwegen. Dit maal samen met mijn vader en broer, voor mijn vader de eerste keer vissen in het prachtige Noorwegen. De heenreis verliep vlot, ondanks dat mijn verouderde TomTom ons vanuit Tilburg via Assen Duitsland in loodste, waren we toch na een uurtje of tien kachelen in Hirtshals. De overtocht was aangenaam, we hadden wat moeite om het derde bed in onze hut te lokaliseren. Na op het punt gestaan te hebben om Raffie te bellen dat ze ons een verkeerde hut hadden toegewezen, bleek het bed in het plafond te zitten. Na 16 uur varen arriveerden we in Bergen. Vol spanning richting het plaatsje Hellesøy gereden en na een uur eindelijk op plaats van bestemming aangekomen.

Hellesoy-2015-Jochem 20Al snel liepen we Peter tegen het lijf, niks veranderd in 4 jaar! De vrolijke Duitser begroette ons en wees ons richting het appartement. Na een uurtje uitpakken en een bakkie te drinken, gelijk het water op. Het was volgens Peter voor de eerste keer dit jaar mooi weer en weinig wind. Het begint dus allemaal goed! Eerst maar eens geprobeerd om wat aasvis te vagen, dat bleek niet zo heel moeilijk. Het zat werkelijk vol met makreel. Volgend punt op de agenda was om richting open zee te varen, echter stopte de GPS/fishfinder ermee. Nog snel even terug naar Peter gevaren maar dat was zo gefixed. Door naar open zee dus! Al snel landde we een paar maatse pollakken maar daar bleef het de eerste dag bij.

De volgende dag op tijd uit de veren, omeletje achter de kiezen werken en hup weer het water op. Vandaag bleef het zo goed als windstil en volle bak zon! Gevaren richting Revet en later door naar het eiland Fedje. De eerste gul van de vakantie was een feit, en enkele pollakken volgde in mooi tempo. Van Peter de tip gekregen om eens met een ultra licht hengeltje op pollak te vissen, zo gezegd zo gedaan en binnen enkele seconden een fantastische aanbeet gevolgd door een run van jewelste. Das macht Spaß! Wat een gevecht op zo’n licht stokkie, het resulteerde in een fraaie pollack van 80 cm en 6 kg dit werd tevens de grootste pollak van de vakantie. We hebben ook nog de zware/diepe visserij geprobeerd alleen dit was lichamelijk een stuk zwaarder dan ik mij kon herinneren! Dit vandaag dan ook maar even gedaan en niets op gevangen.

Hellesoy-2015-Jochem 26Dag 3 breekt aan en we staan weer redelijk op tijd op, ontbijten en gas erop! Wederom prachtig weer, dus na één ondiepe richel te hebben geprobeerd en 1 mooie pollak doorgevaren naar open zee. Hier begonnen met diepe visserij en al vrij snel voorzichtige aanbeetjes bij mijn broer op de hengeltop. Aanslaan en pompen! Na een paar minuten kwam de eerste leng van diepte naar de oppervlakte. Een paar lommen volgde, zo jammer dat die krengen niet te vreten zijn het barst er van. Nog geprobeerd om op advies van Raffie en Pim Pos met lom als aas te vissen maar dat maakte helaas geen verschil vandaag. De vangst viel verder die dag een beetje tegen, pas op de laatste stek kwamen er weer 3 gulletjes naar boven. Morgen gaat het waaien volgens de voorspelling dus we plannen om een beetje uit te slapen.

Dat uitslapen viel vies tegen. Om half 8 stond ik naast mijn bed en de wind bleek alles mee te vallen! De rest opgetrommeld en na een uurtje met alleen mijn broer uitgevaren. Mijn vader nam een ochtend welverdiende rust. We zijn gelijk naar open zee gevaren om te kijken hoe de golven en de deining was. Net te doen, dus richting de Magneskallane gevaren om hopelijk eens wat mooie gullen naar de oppervlakte te trekken. Een mooie gevangen, een een paar mooie polakken, maar de wind trok aan en met golven/deining van 2,5-3 meter werd het te gevaarlijk in ons 22ft bootje. De veiligheid van het fjord opgezocht en zoetjes aan wat stekken richting haven afgevist. weer een enkel pollakje hier en daar maar zeker niet waarvoor we naar Hellesøy zijn gekomen. Om twee uur stonden we aan de wal en na een korte lunch naar de Rorbu haven gereden om daar eens op de steiger te kijken of er een platte wil bijten. Ook mijn ultra licht stokkie mee om recht naar beneden met de dropshot te peuteren. De eerste keer de dropshot naar beneden met een reepje makreel als aas en vrijwel direct een mooie aanbeet en de vis trok zowaar tien meter lijn van mijn reeltje! Wat een sport! Het resultaat was een mooie pollak van een centimeter of 60. Mijn broer ving er ook nog een, en ik ving tegen het einde mijn eerste tongschar ooit! Weliswaar niet groot, maar toch weer een soort erbij. Een paar mooie pollakken en makrelen mee voor de pan en alle gevangen lipvissen weer laten zwemmen. Echt geen slechte vangst vanaf de wal.

Hellesoy-2015-Jochem 25Vandaag waait het nog steeds maar we besluiten het in het fjord toch maar een kans te geven, we kunnen met elke wind enigszins beschutting zoeken door de vele eilandjes. We hebben een tip gekregen van een lokale visgids dat er mooie pollak te vangen is rondom onderwaterbergjes van slechts 5 meter diepte. We proberen wat richeltjes en bergjes, maar zo ondiep barst het van de kelp en we zitten om de haverklap vast. Toch vangen mijn vader en broer wat maatse pollak van een centimeter of 50, maar al gauw zijn we het schommelen beu en zoeken we de rust van de wal op. Vanuit de haven proberen mijn vader en ik nog wat maar heel denderend word het niet.

Mijn broer en ik gaan nog eens de ondiepe stekjes van gisteren af, aar het is echt zoeken naar waar een visje zwemt. We proberen hier ook nog even een put die afloopt naar 200 meter, we krijgen twee licht aanbeten maar ik had te weinig geduld en sloeg te vroeg en bij mijn broer beet de vis niet door. we nemen vanmiddag een dagje vrij en gaan ‘s avonds weer eventjes het water op. Echt uit de wind niet, maar toch trekt mijn vader een mooie pollak naar boven en landt mijn broer een gul. We houden het al gauw voor gezien.

Vandaag is da toch echt de laatste visdag aangebroken. Gelukkig zijn de weergoden ons goedgezind en vertrekken we vol goede moed naar open zee. Het hobbelde nog een beetje maar het was te doen. Eerst aasvis gevangen en vervolgens naar een diepe stek, binnen een paar minuten vis aan de hengel van mijn vader. Geduldig wacht hij af en zet op het juiste moment de haak, de eerste leng van boven de meter is een feit! Er komt hier ook nog een lom naar boven aan de hengel van mijn broer, verder blijft het akelig stil. We verkassen en proberen wat ondiepe stekken maar ons doel vandaag is om diep te vissen. We kiezen een mooie afgrond aan de rand van de vaargeul bij Fedje. aflopend van 100 tot 350 meter. De eerste drift is het op een meter of 250 bij mij raak, een stevige aanbeet en een mooi en vermoeiend gevecht volgt om deze vis aan de oppervlakte te krijgen. Een leng van mooi formaat. Zo’n 10 kg zwaar en 122 cm! Voor mij een record vis ten opzichte van 4 jaar geleden. Mijn broer takelt in dezelfde drift een lom van mooi formaat naar boven. Deze drift nog 2 keer gedaan maar helaas zonder resultaat. Op weg naar de haven nog een diepe stek aangedaan en hier vangt mijn broer op half water nog een mooie roodbaars. En dat was het dan, inpakken en klaarmaken voor de terugreis.

We hebben een hele mooie vakantie gehad! En ook al was het zoeken naar de vis, we hebben een mooie 48 kilo aan gefileerde vis mee terug kunnen nemen naar Nederland. We hadden ook een fuikje (mag officieel niet) bij waar we nog mooie noordzeekrabben mee hebben gevangen. We willen Linda en Raffie bedanken voor de goede zorgen en ook het team aan de tafel voor Hellesøy op de Cordes Traveldag.
De volgende keer dat we een visreis boeken gaat dat zeker weer via Cordes Travel!

Onderstaand een link naar ons videoverslag >>klik<<

Jochem

Hellesoy-2015-Jochem 3 Hellesoy-2015-Jochem 2 Hellesoy-2015-Jochem 1 Hellesoy-2015-Jochem 5 Hellesoy-2015-Jochem 6 Hellesoy-2015-Jochem 25 Hellesoy-2015-Jochem 4

Hellesoy-2015-Jochem 8 Hellesoy-2015-Jochem 7 Hellesoy-2015-Jochem 15 Hellesoy-2015-Jochem 17 Hellesoy-2015-Jochem 9 Hellesoy-2015-Jochem Hellesoy-2015-Jochem 26

Hellesoy-2015-Jochem 24 Hellesoy-2015-Jochem 23 Hellesoy-2015-Jochem 21 Hellesoy-2015-Jochem 20 Hellesoy-2015-Jochem 19 Hellesoy-2015-Jochem 18

Hellesoy-2015-Jochem 14 Hellesoy-2015-Jochem 13 Hellesoy-2015-Jochem 12 Hellesoy-2015-Jochem 11 Hellesoy-2015-Jochem 10 Hellesoy-2015-Jochem 22