Visreis Vega Kystferie 2018 Thierry

Thierry-2018-Vega-Kystferie -Visreis Vega Kystferie 2018

Vega Kystferie 2018
Team Thierry 19/05/2018 tot 31/05/2018

De hoeveelste visreis het is, wordt stilaan moeilijk te tellen. Denemarken, Ierland en nu al voor de vijfde (?!) keer naar Vega Kystferie in Noorwegen, via Cordes Travel. Van vertrek tot aankomst mag je al gauw een zestig uur rekenen met één overnachting op de Colorline (ferry) waar je voor twintig uur op zit en één overnachting op hotel in Noorwegen. Dit keer hadden we geluk, aangezien we als laatste op de ferry aankwamen, mochten we ook als eerste afrijden. Om 13uur reden we de parking van de Noorwegenkaai (in Duitsland) af. Hoeveel tijd we stipt nog hadden om in te schepen, durf ik niet te zeggen. Maar het was vrij duidelijk dat de kapitein om 14uur wou vertrekken. Na nog een overnachting (in Noorwegen) 100km voorbij Trondheim en twee overzetbootjes later kwamen we aan in Vega op 21mei. Er stond nogal wat wind en we besloten om de boot in te laden en een berg spaghetti te eten in het huisje, want de porties van de kok lieten ons niet in de steek.

22 mei: Visdag 1
We varen uit in Vega en zoeken een rustig plaatsje tussen de miljoenen eilanden. Alle diepten zijn hier te vinden, vanaf acht meter kan je al kabeljauw vangen! Maar vandaag lieten ze zich moeilijk vangen en met een tiental vissen zijn we naar de kant gevaren. We hadden wel meer gevangen, maar alles onder de 60cm mag terug zwemmen en ook kabeljauw boven 1m gooien we ook terug (jammer genoeg lieten zij zich niet zien vandaag). Thierry verloor een gevecht van 5minuten van een mooie heilbot die later ook niet meer is opgedoken. ’s Avonds het verdere ritueel, namelijk fileren van de vangst, eten, TV-kijken en bed in!

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 4423 mei: Visdag 2
Vandaag is er duidelijk minder wind en besluiten we er weer op uit te trekken. Omdat het alweer een jaar geleden was, zaten we een tiental kilometer ten Noorden van de vaste stek van vorig jaar. Dit bleek echter geen slechte zet te zijn aangezien we tientallen kabeljauwen van knappe formaten boven haalden. Op het einde van de dag ving Thierry een heilbot van een dikke meter.

24 mei: Visdag 3
Weerom schitterend weer en daarom opnieuw de boot genomen. Nu zaten we wel op onze vaste stek op zoek naar grote koolvis. Koolvisjes waren er genoeg en waren ook vlot te vangen. Jammer genoeg waren ze allen kleiner dan 50cm wat te klein is naar onze normen. Slechts één koolvis van 70cm wisten we te vangen. Heel wat kabeljauw vingen we dicht bij de grond. Op de dieptes dieper dan 40m werd ook nog kleine Leng, Roodbaars en grote Lom gevangen.

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 1125 mei: Visdag 4
Opgestaan met veel wind en daarom besloten om tussen de eilandjes nog eens een heilbot te vangen. De vangsten waren vandaag ook beduidend minder goed dan op zee. Rond 14uur naderde het beste moment van de dag en na een dikke 10minuten had Dirk een heilbot van 1m05cm in de boot liggen.  Wegens veel zijwind rond 15u30 met een nat pak terug aan ons huisje aangekomen. De 6 vissen waren snel gefileerd. Bovendien waren we mooi op tijd binnen en hadden we meer dan tijd zat om te genieten van een wildragout met frietjes.

26 mei: Visdag 5
Vandaag een stuk minder wind dan gisteren. Eerst even gekeken hoeveel vis we nog mochten vangen om aan onze 20kg/man te geraken. Vervolgens de boot ingestapt en geprobeerd aan de twee vuurtorens een vijftal kilometer voorbij Sola enkele mooie vangsten te bemachtigen omdat er hoge en lange golven stonden. Hier was niet veel te vangen en aangezien we nog steeds op zoek waren naar koolvis zijn we dan ook maar snel verder gevaren naar de plaatsen tegen de grote diepten. Later op de dag werd het mooi en rustig weer, nadat David eerst een half uurtje spierwit heeft gezien van de golven. De vangsten waren hier de hele dag door goed! Enkele pollakken van meer dan 80cm, vele gullen, enkele lommen en heel veel koolvisjes tussen de 30cm en 50cm (maar die laten we weer vrij). Rond 19uur zijn we binnengevaren en na het fileren nogmaals lekker eten.

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 3227 mei: Visdag 6
De zee was rustig en dat voorspelde veel goeds bleek aan het einde van de dag. Ondanks hier altijd weinig stroming in het water zit, zijn de vangsten weer goed. Rond 13uur besloot Tom even te stoppen shads op de grond. Hij nam zijn oudste pilker van 120gram. Dit liet hij zakken en na één keer op de bodem te botsen dacht hij dat zijn pilker al aan de bodem vastzat. Na met vier man even mee te kijken werd wel duidelijk dat dit geen plant kon zijn en zijn we maar gestopt met vissen om ‘mee te helpen’.  Na 1u20min en driemaal terug naar de bodem hing er een gigant naast de boot. Hij was wel 185cm met en in-linertje van 80gram en 0,20dynemo was dit een hele sport voor Tom. Na enkele foto’s en wat filmpjes te maken hebben we hem met plezier weer vrij gelaten.

28 mei: Visdag 7
In de ochtend stond er veel wind en aangezien er de voorbije zes dagen met wisselend succes goede vangsten werden bovengehaald besloten we een ritje te maken op het eiland. In de namiddag zijn we nog even naar de Guristraumen gewandeld om in dit natuurgebied nog enkele kabeljauwen te vangen tot 50cm. Ondertussen was het weer gebeterd en in een stralende zon met blauwe hemel hebben we de boot gekuist en op terras met een pannenkoek nog wat nagekaart over de voorbije week. Volgend jaar zijn we weer van de partij. Hopelijk groeit de koolvis en is het weer dan even goed.

Met dank aan de huisbaas Jörn en Linda en Raffie van Cordes Travel.

– Tom, Thierry, Dirk en David

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 1 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 2 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 3 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 4 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 5 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 6 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 7

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 8 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 9 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 10 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 11 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 12 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 13 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 14

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 15 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 16 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 17 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 18 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 19 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 20 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 21

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 22 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 23 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 24 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 25 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 26 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 27 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 28

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 29 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 30 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 31 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 32 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 33 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 34 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 35

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 36 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 37 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 38 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 39 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 40 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 41 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 42

Thierry-2018-Vega-Kystferie - 43 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 44 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 45 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 46 Thierry-2018-Vega-Kystferie - 47 Thierry-2018-Vega-Kystferie -