Visreis Storekorsnes

Storekorsnes September 2022

2 september
Vandaag de dag van vertrek, nadat we vanwege de Corona de reis met meer dan een jaar moesten uitstellen. Maar nu staat ons niks meer in de weg. We gaan met 5 man die kant op John, Sander, Martin, Willem-Dirk en Menno. Sander, John en ik vertrekken thuis op tijd (2 uur) om in ieder geval genoeg tijd te hebben voor op Schiphol. Rond 03:00 uur zijn we bij de incheckbalie. In de buurt van de incheckbalie wachten we op Martin en Willem-Dirk. Helaas voor ons moeten we tot 4:30 uur wachten totdat deze open gaat. We staan bijna vooraan in de rij dus dat moet goed komen. Bij de balie komen we er achter dat er toch een naam niet goed staat op het ticket (onze eigen schuld) en dat ze het niet kunnen aanpassen zodat we toch door kunnen. Dus goed kijken allemaal of je naam juist op het boekingsformulier invult, zoals Raffie en Linda duidelijk vermelden !

Na veel overleg en duimen passen ze in hoge uitzondering de naam aan en kunnen we toch door. Het had ook zomaar kunnen zijn dat er een nieuw ticket geboekt had moeten worden. Dat zou een dure fout geweest zijn die bovenal niet nodig was geweest. Aangezien we wel de nodige tijd verloren hadden en nog door de beveiliging heen moesten werd het wel wat krap kwa tijd om onze vlucht te halen. Gelukkig schiet het redelijk op en denken we het wel te kunnen halen.

Eenmaal bij de beveiliging kunnen we opgelucht ademhalen want dan moeten we het zeker kunnen halen maar als net onze spullen op de band liggen om door het scanapparaat te halen gaat ie kapot. Eerst kijken ze of ze hem weer aan de praat krijgen maar helaas. Nu gaan ze onze spullen handmatig checken Dat gaat tijd kosten en dat is iets wat we niet heel veel meer over hebben. Nadat de tassen van Martin, John en ik zijn doorzocht kunnen we door. We hebben gelukkig nog een half uur voordat onze vlucht vertrekt en dus gaan we dat precies halen.

De reis verder verloopt gelukkig zonder problemen en komen op tijd aan in Alta, waar Ellen ons staat op te wachten om ons in Storekorsnes brengen. Hier krijgen we voor een week het huisje toegewezen en worden er later in de middag de papieren ingevuld en de boot geregeld. Na het eten maken we onze hengels in orde en wordt er door een aantal al een hengeltje uitgegooid in de haven om alvast een beetje te proeven. Daarna nog even gezellig met elkaar wat drinken en op tijd naar bed om morgen een frisse start te maken.

Dag 2
Onze eerste visdag dus slepen al onze spullen mee aan boord en kiezen het ruime sop. Het is een omgeving met veel mogelijkheden dus kijken we waar de wind vandaan komt en kiezen een plek waar we denken goed te kunnen liggen. Na een stukje varen komen we op een eerste stek uit. De shads gaan over boord en de eerste aanbeten komen al snel. Al snel volgt er een gil bij Willem-Dirk vandaan die roept dat ie een heilbot te pakken heeft en dat heeft ie goed gezien. Daar begint dan ook het gevecht. Je voelt dat het een goede vis moet zijn maar moeten geduld hebben voordat we hem te zien krijgen. Er gaan ruim 20 minuten voorbij voordat ie zich ‘ gewonnen’ geeft. Als de heilbot boven komt weten we niet wat we zien. Aangezien we nog geen ervaring hebben met grote heilbot is het vastleggen wel even een ding. Gelukkig lukt het ons om de vis uiteindelijk vast te leggen en kunnen we hem meten. De heilbot is 170 cm. Nou beter kan je haast niet beginnen en zijn we een mooie ervaring rijker.

Daarna gaan we nog meerdere stekken af en vangen we nog kabeljauw en koolvis. Bij Sander komt met het binnendraaien van zijn shad een heilbot mee omhoog maar pakt hem uiteindelijk niet . We vissen nog een poosje door en dan ineens heeft Sander weer beet en komt er ook voor hem een heilbot boven, zijn allereerste heilbot is dan een feit. Al met al een goed geslaagde eerste dag.

Dag 3
Vandaag staat er aardig wat wind dus kijken we nog even goed op de kaart waar we mogelijk een beetje beschutte plek op kunnen zoeken. Al snel valt ons oog op een mooie plek waar we het wel eens kunnen proberen. Wel stukje varen maar dat geeft niet aangezien de omgeving prachtig is. Eenmaal aangekomen op deze plek leggen we de boot goed en al snel staan de hengels van Sander en John krom. Gezien de hengels en de dril moeten dat haast wel heilbotten zijn. Ze laten zich al snel zien naast de boot 2 mooie exemplaren van rond de 90 cm. Eerst proberen we de heilbot van John in de boot te krijgen maar daar gaat wat mis waardoor de lijn kapot gaat en de vis ontsnapt.

Heel erg zuur en enorm balen dat we hem niet in de boot hebben gekregen. Sander heeft zijn vis inmiddels ook boven en komt uiteindelijk wel in de boot . Hierna hebben we nog wat driften gedaan rondom dezelfde plek maar helaas geen aanbeet meer gehad. Ook vandaag weer meerdere  plekken bezocht waar we kabeljauw hebben gevangen en een zeewolf. Na een mooie dag op het water zijn we naar de haven terug gevaren waar we onze gevangen vis hebben schoongemaakt en ingevroren. Onder het genot van een drankje en een hapje hebben we de dag nog is doorgenomen.

Dag 4
Daar kunnen we kort over zijn omdat de wind hier roet in het eten gooide. Deze stond recht op de haven en de golven dus ook waardoor we niet konden uitvaren. Wel is er van deze dag gebruik gemaakt om wat uit te rusten, vis te wegen, materiaal in orde te maken en om wat vanaf de kant te vissen.

Dag 5
Vroeg opgestaan om een klein beetje de dag van gisteren goed te maken. Uiteraard moesten we afwachten welke effecten de wind heeft gehad op de visserij Het blijkt lastig om de vis te vinden vandaag maar lukt uiteindelijk wel. We vangen een paar mooie kabeljauwen en wat koolvis. Ineens doemt er een adelaar op die een koolvisje gespot heeft die het niet overleeft had. Echt een super gaaf gezicht zo vlak bij de boot.

Dag 6
De wind is gaan liggen en het belooft een mooie dag te worden. Ook nu is het weer goed zoeken naar de vis en doen meerdere bekende en onbekende stekken aan. Het varen en meerdere plekken bevissen levert ook de nodige vis op. Naast wat mooie kabeljauw weet Sander nog een roodbaars en zeewolf te vangen en Willem-Dirk een heilbot. Martin weet ook een heilbot te verleiden waarna het gevecht begint . Ook dit ziet er veel belovend uit. Maar dan neemt de vis een run naar beneden en schiet onder de boot door. Nog voordat we kunnen reageren schuurt zijn lijn onder de boot kapot en schiet de vis los. Helaas dus ook geen heilbot voor hem in of naast de boot en zullen nooit weten hoe groot ie was. Super balen natuurlijk. Verder wel een hele mooie dag kwa weer en visserij.

Dag 7
Onze laatste visdag. Vandaag  steekt de wind aardig op. We proberen weer een plek te vinden waar we goed kunnen vissen maar dat valt nog niet mee. Ook vandaag weer op meerdere plekken geweest maar de vis laat zich niet zien. Verreweg de moeilijkste dag kwa visserij. Sander weer toch nog een heilbot te vangen van 65 cm en John  2 en Martin 1 zeewolf en verder nog wat kleine kabeljauw. Halverwege de middag moeten we het dan echt voor gezien houden om onze spullen weer reis klaar te maken voor morgen. Altijd jammer als er aan leuke dingen weer een eind komt. Als kers op de taart mochten we in de avond nog genieten van het Noorderlicht echt super gaaf.

Wij kunnen zeggen dat we weer op een hele mooie visreis naar Storekorsnes kunnen terug kijken. We hebben wel wat wind gehad maar verder wel droog wat in deze tijd van het jaar mooi meegenomen is.

Raffie en Linda wederom super bedankt voor de organisatie en hulp.