Visreis Risoyhamn Menno

Visreis Risoyhamn

Dag 1
Wij zijn op 17 september einde van de middag vertrokken vanuit Amsterdam naar Oslo. Hier hebben we al onze spullen weer opgehaald voor een overnachting in het mooie Radison hotel bij de luchthaven. Mooi hotel op loopafstand van het vliegveld. Hier met elkaar nog een lekker drankje gedronken en op tijd onder de wol.

Dag 2
Om 6 uur aan het ontbijt in het hotel aangezien we op tijd weer op het vliegveld moeten en willen zijn om onze spullen in te checken. Altijd weer spannend hoe dat verloopt. Uiteindelijk gelukt en op tijd achter de douane om ons vliegtuig te halen die ons naar Tromso zal brengen waar we vervolgens overstappen op onze volgende vlucht naar Andenes. Alles verloopt zonder problemen en gelukkig zijn onze spullen er ook allemaal. Als we aankomen op Andenes staat onze transfer al te wachten die ons naar Risoyhamn zal brengen. Dat is een ritje van ongeveer 45 minuten.

Eenmaal daar aangekomen laden we onze spullen weer uit en kunnen we gelijk in ons huis. Nadat we alles een beetje geïnstalleerd hebben lopen we naar de receptie om alle papieren, reddings-vesten en sleutel te regelen voor de boot. Aangezien we best op tijd bij de accommodatie zijn en er de komende dagen veel wind wordt opgegeven worden er snel wat hengels klaargemaakt om alvast een poging te wagen. We merkten al snel dat de wind hier het ons wel lastig zou maken maar vol goede moed toch proberen. Het levert op wat lommen na helaas geen andere vissen op. Door de harde wind gaan we uiteindelijk toch maar weer terug naar de haven en gaan we ons verder installeren in het huis en de rest van de hengels en visgerei klaarmaken voor de komende week.

Dag 3
Zoals de voorspelling al aangaf is dit een dag met heel veel wind waardoor we niet uit konden varen. Deze dag dan ook maar gebruikt om de omgeving te verkennen, visspullen verder klaar te maken en hier en daar nog wat te knopen. Lopende de dag zag het er naar uit dat ook morgen een dag kon worden waar we niet konden gaan vissen in verband met de aanhoudende wind. Dan is internet wel een uitkomst en hebben we gekeken wat er dan mogelijk in de omgeving te doen is. Al snel kwam er een hike naar voren die redelijk in de buurt was dus met elkaar afgesproken dat dan maar te gaan doen in plaats in het huis hangen. Maar uiteraard blijven hopen dat je kan gaan doen waar je voor gekomen ben ……vissen.

Dag 4
Gisteravond en vannacht heeft het aardig gewaaid en geregend wat niet veel goeds voorspelde voor vandaag. Aangezien we een hike hadden ingecalculeerd als alternatief toch op tijd uit bed en ontbijt. Tijdens het ontbijt keken we naar buiten en tot onze verbazing zag het er beter uit dan verwacht. John en Willem-Dirk zijn nog even naar de receptie gelopen om te vragen of het verstandig en veilig was om te gaan vissen uiteindelijk kennen zij het gebied goed en wij komen er zomaar een weekje langs. Al snel komen ze terug met positief nieuws en make we ons klaar om te gaan vissen in plaats van een hike. Uiteindelijk kom je toch om te vissen. Uiteraard merken we wel dat het gisteren en vannacht niet al te best was maar al snel wordt er een makreel gevangen en dat geeft goede moed voor de rest van de dag.

We proberen van alles maar de visserij blijkt best lastig te zijn zeker ook in combinatie met de wind en golfslag. Wat we wel regelmatig vangen zijn lommen die snel toehappen op het moment dat je shad of pikker de bodem raakt soms krijg je niet eens de kans om hem van de bodem te trekken of ze hebben hem al. Na verloop van tijd trekt helaas de wind nog meer aan en begint het ook nog te regenen. De regen is niet erg, gezien onze pakken, maar de wind in combinatie met de golfslag dwingt ons toch weer terug te gaan naar de haven. Hier dan maar gezellig met elkaar wat gedronken, gegeten en een film gekeken en ons weer geprepareerd voor morgen.

Dag 5
Ook nu was de nacht weer onstuimig de kans dat we daar last van hadden was groot. Tijdens het ontbijt zag het water er in de haven goed uit dus vol vertrouwen naar buiten. Daar troffen we toch wel een ander water aan met wederom aardige golfslag wat op zich niet gek was gezien de nacht. Ook nu weer geprobeerd om meerdere stekken aan te doen op zoek naar de vis. Best lastig in deze omstandigheden maar goed je ben wel aan het vissen in een mooie omgeving en natuur. Uiteindelijk weten we wat kabeljauw en een schelvis te vangen. Geen grote aantallen maar beter dan niks. Helaas breekt bij een van de jongens ook nog zijn hengeltop wat een extra domper is. Na genoeg heen en weer gegooid te zijn in de boot zijn we terug gevaren naar de haven. Daar maken we de vis schoon en loopt degene waar zijn hengel van is gebroken naar de receptie om te kijken of hij daar een hengel kan kopen/huren.

Dat lukt ook omdat er een mooi winkeltje zit bij deze accommodatie. Als hij daar is heeft hij het met de medewerker over onze dagen tot nu toe gehad en deze bied aan met ons mee te gaan om nog een avondsessie te gaan vissen. Iedereen zag dat wel zitten dat betekende snel even wat eten en drinken en binnen een uur zaten we weer op het water. We gingen met 2 boten naar wat diepere stekken waar hij in de afgelopen periode meerdere mooie vissen had gevangen. Eenmaal daar aangekomen gingen de zware pikkers naar beneden en werd er zo nu en dan een mooie vis gehaakt. Helaas geen kabeljauw maar wel leng, koolvis en roodbaars . Ook nu geen grote aantallen maar allemaal wel dik tevreden over deze afsluiting van de dag. Uiteindelijk keerde we in het donker terug en dat was iets wat we op eigen titel nooit hadden gedaan.

Dag 6
Sinds gisteravond is het weer redelijk gunstig en zo zie het water er ook uit. In overleg met de medewerker van de receptie is dit de beste dag om de verre stekken te bezoeken en de vis daar te bejagen. Onder normale omstandigheden zou dat ongeveer 5 kwartier varen zijn. We varen die kant op en binnen de fjorden gaat dat prima. Zodra we bijna buiten zijn verandert de golfslag en worden de golven hoger. We gaan wat langzamer varen en proberen op die manier door de golfslag heen te komen met de hoop dat het verder op zee beter gaat. Helaas gaat dat niet op en de verre stekken bereiken we niet. Wel ligt er nog een andere stek dichter in de buurt die we dan willen proberen. Die bereiken we wel en dat levert direct vis op. Na enige tijd wordt de eerste toch al een beetje beroerd van de golfslag en ook nummer 2 is niet lang daarna beroerd. Wel wordt er nog steeds een visje gevangen waardoor we daar nog even blijven hangen zeker omdat het de enige mogelijkheid zou zijn en we er lang voor gevaren hebben. Inmiddels hebben we en leuk kistje met vis gevangen maar ook dan wordt nummer 3 en 4 een beetje kattig waarna we besluiten meer naar binnen te gaan. Moet natuurlijk wel leuk blijven voor iedereen. Eenmaal binnen proberen we op de terugweg nog wat stekken te bezoeken maar helaas zonder resultaat. Doordat we toch leuk vis hebben gevangen al met al een geslaagde visdag ondanks dat de omstandigheden niet helemaal was als vooraf gehoopt

Dag 7
Aangezien er weer meer wind was kiezen we ervoor om in de fjorden te blijven. Die zijn hier super groot waardoor de wind er goed vat op heeft en een aardige golfslag maakt. Dat bemoeilijkt niet alleen het vissen maar ook vooral het bij de stekken komen die wat meer in de luwte liggen kost veel tijd. Toch lukt het ons daar te komen en vissen meerdere stekken af alleen het resultaat blijft uit op een enkele kleine kabeljauw na. Na een langere tijd vissen zijn we er allemaal wel een beetje klaar mee en besluiten we terug te gaan. Onderweg besluiten we toch nog even te stoppen bij een diepe stek en daar wat te proberen ondanks het ruwe water. Dit maakt uiteindelijk de dag goed want binnen een uurtje vangen we mooie schelvissen en kabeljauw. Nadat het weer stil werd zijn en er geen vis meer boven kwam zijn we gestopt en weer richting de haven gegaan om de vis schoon te gaan maken en lekker te eten iets waar we na deze lange dag erg naar uit keken.

Dag 8
Het is alweer onze laatste dag om te kunnen vissen in Risoyhamn. Wederom weer een dag met wind en behoorlijke golfslag. Ook nu weer moeilijk om bij de stekken te komen en proberen als eerste de stek van gistermiddag mee te pakken. Helaas geen succes dit keer en krijgen ook nog een flinke bui regen over ons heen. Tijdens het vissen trekt ook de wind nog verder aan wat niet ten goede komt van de golfslag. We proberen nog een plek te zoeken die meer in de luwte ligt maar dat valt niet mee. Hier en daar proberen we wel wat op meerdere stekken en dieptes en vangen nog wat koolvis en schelvis maar het blijft mager en moeilijk door de omstandigheden. Einde van de middag zijn we het allemaal zat en keren we terug richting de haven om de vis schoon te gaan maken en de spullen weer op te ruimen omdat onze vakantie er weer op zit.

Door de weersomstandigheden viel het niet mee om goed te kunnen vissen maar daar doe je niet veel aan. We hebben allemaal toch nog wel leuke vissen gevangen en het naar onze zin gehad. Op naar volgend jaar juni want dan gaan we mee met het Cordes Travel Penn Nappstraumen Festival