Visreis Nordskot Brygge
Reisverslag NORDSKOT BRYGGE (15-23 juni 2015)
We vertrekken tegen 13:00 uur uit Kropswolde. Bijna een uur eerder dan vorig jaar. Het plan is om de eerste dag veel kilometers te maken zodat we het de dagen erna rustiger aan kunnen doen. Ruim 2500 kilometer is best wel een hele uitdaging. We willen de eerste dag tot Sundsvall komen. Tot Sundsvall is het 1624 kilometer. We hebben dan 2 dagen om de resterende 924, van de in totaal 2548 kilometer af te leggen. We hebben geluk met de overtocht Puttgarden – Rødby. We kunnen direct aan boord. Het is 5:20 uur, dus ruim 4 uur onderweg. Helaas lukt het niet een open ticket voor de terugreis te boeken. (vorig jaar kon dat nog wel) Dus enkeltje €135.00 incl. overtocht Helsingør – Helsingborg. We moeten dus op de terugreis voldoende Zweedse kronen bewaren om de overtocht te betalen. We rijden zonder oponthoud door Denemarken naar Helsingør. Om 8:49 uur zijn we in Helsingborg. Eenmaal in Zweden verloopt de reis voorspoedig, Het vroege opstaan viel zwaar, maar het weer is goed en zelfs door Stockholm gaat redelijk vlot. We overnachten bij: Fläsians Camping & Stugor AB Sundsvall – Zweden Voor 600 SEK huren we een kleine Stuga (nr.8) met keuken en WC. Douchen gebeurt aan de achterkant van het gebouw.
De omgeving vlak onder Sundsvall is prachtig. Maar er is ook industrie met o.a. de Kubal Aluminium fabriek. Hier wordt de helft van de aluminium behoefte van Zweden geproduceerd. ‘s Avonds zijn de pijpen gekeurd aangelicht. Dit hebben we vorig jaar op de terugweg mogen aanschouwen. We slapen als een roos. Wat wil je ook, we zijn dan ruim 17 uur onderweg. Ik was al om 5:30 uur wakker. Toch verder geslapen totdat de wekker om 7:00 ging. Lekker gedoucht. Blijkbaar kost water niet veel gezien de bak water dat over je uitgestort wordt. Zelfs op het toilet zijn er handdoekjes om je handen mee te drogen. Prima locatie om te overnachten.
Om 8:30 zijn we klaar voor vertrek. Gisteren bij het inchecken (kan tot 22:00 uur) hebben we met de bankpas betaald. Dus alleen sleutel inleveren. Het regent licht en met 10 graden valt het weer wat tegen. We pinnen Zweedse Kronen, net als vorig jaar, bij de Handelsbanken in Junsele. Deze bank ligt op de route en je kunt voor de deur parkeren.
Onderweg zien we plotseling 3 rendieren. Voorzichtig zetten we de auto langs de kant om foto’s te maken. Iets wat we nu nooit meer zouden doen. Wisten wij veel dat we onderweg nog meer dan 100 rendieren zouden zien? Even later zien we een vos de weg oversteken. Hij is niet bang en gaat zelfs even voor ons op de weg zitten. Vanuit een langzaam rijdende auto maken we enkele foto’s waarvan deze het best gelukt zijn. Verderop zien we twee elanden langs de weg. Dichterbij komen is erg lastig. Dus foto’s maken valt tegen. Dan komt er een auto uit de andere richting. Wat doen ze? Ze steken juist dan over. Je zult zo’n eland voor je auto krijgen.
We willen ergens tussen Arjeplog en Jäkkvik overnachten. We worden naar VUOGGATJÅLME in Arjeplog gestuurd. Dat is 3 kilometer van de hoofdweg af. De receptie is gesloten en we bellen bij het woonhuis aan. Er is wel een stuga beschikbaar. Kosten 890 SEK voor een 6 persoons huisje. Blijkbaar zijn de kleinere bezet of willen ze niet verhuren. Over de prijs valt niet te onderhandelen. Dat vinden we te duur en besluiten verder richting Noorse grens te rijden. We overnachten in Sandvikens Fjällgård zo’n 24 kilometer voor de Noorse grens op 515 meter hoogte. In de winter ziet het hier prachtig uit. We hebben een eenvoudig huisje (nr9) zonder stromend water en toilet voor 415 SEK. Water moet je zelf halen bij het toiletgebouw en douchen kun je voor 5 SEK. Voor de rest heb je alles; een keuken met oven, koelkast, koffiezetter e.d. Zelfs TV met satelliet verbinding.
Gelukkig vertalen de Zweden niet, maar heb je ondertiteling. We hebben Silvester Stalone in Escape Plan gezien. Uit de wind in het zonnetje is het heerlijk. En wat een uitzicht. Meertje met daarachter besneeuwde bergtoppen. Nadat de zon achter de wolken is verdwenen daalt de temperatuur tot 2,4 graden boven nul. Hoe we dit weten? Er hangt een binnen/buiten thermometer in het huisje. Wat zijn wij blij dat we niet in de tent, die we voor noodgevallen bij ons hebben, hoeven te slapen.
De volgende dag vertrekken we richting Noorwegen. Hier passeren we het Junkerdal. Dit park speelt een belangrijke rol bij het begrijpen van de uitbreiding en verplaatsingen van planten en dieren na de laatste ijstijd. Daarnaast heeft de Samise cultuur veel sporen en gedenktekens achter gelaten in het gebied. De Ølfjellet is de hoogste berg in het Saltfjellet berggebied. (1751 m) In het eerste Noorse plaatsje van betekenis; Rognan, pinnen we beide voldoende Noors geld voor benzine en levensonderhoud. In Fauske tanken we bij Statoil. Een hamburgermenu met Cola kost hier 142 Nok. Ongeveer 16,50 euro. Waar zijn de Euro Knallers van de Mac? Na Fauske is het via de E6, nog 172 kilometer naar Nordskot. Het regent nu iets harder, maar net als gisteren rijden we richting het betere weer. Het dorp Nordskot heeft ongeveer 80-100 inwoners, die in de zomermaanden oploopt tot ongeveer 150. Nordskot is het eindpunt van de provinciale weg 635.
Nordskot Brygge is een locatie met faciliteiten van hoge kwaliteit. Er zijn 22 bedden verdeeld over vier appartementen. Alle eenheden hebben een goed uitgeruste keuken met oven, koel-vriescombi, vaatwasser en inductieve kookplaat.
Op deze locatie in Westfjorden vaar je binnen enkele minuten naar de beste visplekken. Steigenberger heeft ‘s werelds grootste populatie zeearenden. We zagen er echter maar één. Dat was vorig jaar in Polar Cirkel (Kvitbrygga) wel anders. Daar zagen we dagelijks meerdere zeearenden. Wel zien we regelmatig papegaaiduikers en zelf enkele dolfijnen. Nordskot Brygge ligt in het kleine dorpje Nordskot in Steigen midden op de vaarweg tussen Bodø en de Lofoten. Vanuit Bodø ben je met de veerboot in 1,5 uur hier. Een geweldige locatie met een fantastisch uitzicht op de Lofoten. En, de veerboot meert af naast de locatie, dus een auto huren is niet nodig.
We arriveren om 12:39 uur. We bellen aan bij het woonhuis maar er is niemand thuis. Na telefonisch contact met John Åge Handberg krijgen we toestemming het appartement binnen te gaan. “De sleutels liggen op tafel” dat hadden we al gezien, maar we vonden het wel zo correct eerst toestemming te vragen. Na ruim een uur worden we door John Age zijn zoon Christian, wegwijs gemaakt. Iets wat we nog nooit eerder hebben meegemaakt, is dat we een proefvaart moesten maken in de nieuwe Kaasboll boot met 70pk Suzuki. Voor de verhuurder goed om te weten wat voor vlees ze in de kuip hebben en voor ons om te weten hoe je langs de ondieptes moet varen.
Links van de eerste paal, rechts van het vuurtorentje dan weer tussen twee palen door en links van het tweede vuurtorentje de zee op. We vertrokken, met een regenjackje vanwege lichte regen maar op de terugweg hadden we zelfs natte sneeuw. Gelukkig werd het daarna droog. Dan is het hengels klaar maken en na onze eerste warme maaltijd in 3 dagen nog even vissen. We besluiten niet ver te varen en vroeg terug te gaan om zoveel mogelijk het dag-nachtritme vast te houden. Het is hier 24 uur per dag licht dus de ramen, ondanks de luxaflex, met vuilniszakken geblindeerd.
We staan rond 9:00 uur op. Eerst ontbijten met vers gebakken pistoletjes en belegen kaas. En verse koffie natuurlijk. Ook voor onderweg. Vandaag is onze eerste volle dag. We besluiten de onderwaterbergjes links te proberen. Er staat een flinke bries zodat we met een snelheid van rond de 2 km/h driften. De driftzak is hierbij een vereiste. We vangen elke drift enkele leuke kabeljauwen.
Met leuk bedoelen we tussen 70-80 cm. Het valt op dat we vrijwel geen kleine vis vangen. En, wat vaak anders is, we vangen beide. Dan iets waar we al jaren op gehoopt hebben maar in al die jaren dat we naar Noorwegen gaan (dit doen we al vanaf 2007), onze eerste heilbot. Geen gigant maar met 96 cm en 10 kg een mooie maatse vis. (de minimum maat is 80cm). Wat een sport aan de DAM Steelpower Red 30-100gr. spinhengel met Penn Slammer 260 en Commoran Zoom Claro 0.14mm 8.9 kg gevlochten lijn. Over de Claro ben ik minder tevreden. Na een aantal dagen begint hij te rafelen. Dus overgestapt naar Spiderwire Stealth Code Red 0.17 mm 16.5kg. Geweldig zoals de vis keer op keer weer de diepte opzoekt. Uiteindelijk de vis geland met een eigen ontworpen heilbot haak. Je beseft dat je met een heilbot van 40 kg geen partij bent met dit lichte spul maar een hele dag vissen met een (te)zware hengel is ook geen pretje.
De volgende ochtend besluiten we iets verder te varen richting een 35 meter onderwaterberg. Het begint meteen goed met een paar leuke kabeljauwen waarvan de grootste 86 cm en 6.5 KG. Toen we naar het diepere water driften (80M) zagen we veel vis op de fishfinder. We vermoeden koolvis, die vangen we ook maar slechts kleinere exemplaren rond de 70 cm. De metervissen zitten hier blijkbaar niet. Op de terugweg pakken we nog even wat onderwaterbergjes van 17 en 12 meter mee. Het begint weer met gullen rond de 70 cm waarna Jan zijn eerste heilbot op de Penn Regiment Light Pilk met Penn Sargus 5000 vangt. Net als gisteren geen gigant met 93 cm en 9.5 kg maar het begin is er. Na het eten gaan we nog even links de vaargeul in. Dit is heel anders vissen dan we gewend zijn. Het is hier slechts 6 meter diep. Trollen met de sandeel werkt goed al zijn de vissen hier wel een stuk kleiner. Jan vangt zijn 2e heilbot van 30cm.
De dag erop varen we nog iets verder. We starten op de 35m berg waar we enkele leuke gullen vangen. Helaas geen koolvis deze keer. We besluiten verder te varen richting Store Flatoya. We vangen wel vis maar de visserij is taai. We besluiten naar de overkant te varen naar een 14 meter bergje. We gooien in en vangen allebei gelijk een leuke gul. Het is hier ingooien en ophalen. We vangen meer dan 40 gullen de man echt niet normaal hoeveel vis hier zit. Het is wel oppassen met het kelp. Voor je het weet zit je vast. Ons favoriete kunst aas dit jaar is de Saltwater Sandeel van Savage Gear en voornamelijk de kleuren Lemon Back, Dirty Black en Blue Silver. De kleur Lemon Back is veruit de favoriet. Bijna dagelijks moesten we de body vervangen omdat deze totaal aan gort gebeten was. Tot twee keer toe volgde een heilbot ons kunstaas tot aan de boot, om vervolgens weer in de diepte te verdwijnen. Wat hadden we die graag gevangen.
De volgende morgen starten we op het 14 meter bergje. We vangen wel een visje, maar niet zoals gisteren. We besluiten verder de zee op te gaan. Waar we op een 50 meter berg veel vis op de fishfinder zien. Het blijkt koolvis te zijn. Echter niet de metervissen waar we naar op zoek zijn. We besluiten buitenom terug te varen naar het huisje. Dan zien we meeuwen jagen. We varen er meteen heen. Ook hier vangen we koolvis bij de vleet echter niet het gewenste formaat. We besluiten terug te varen.
Vandaag is het alweer onze laatste volle dag. Het weer is de afgelopen dagen steeds beter geworden. Elke dag zon en weinig wind. Onze neuzen zijn ondanks de zonnebrand toch verbrand. We besluiten nog verder de zee op te varen. Het heeft geen zin te ver te varen omdat het daar alleen maar diep (300 – 400 meter) en vlak is. Zodra we buiten de eilandjes komen zien we weer meeuwen jagen. We zien kleine koolvis aan de oppervlakte, blijkbaar opgejaagd door grotere rovers.
Het blijkt een schot in de roos. We vangen kabeljauw van 90+ en als klap op de vuurpijl onze PR’s 107cm, 10,7 KG en 119 cm, 13,3 kg. Daarna is het over. Wat we ook proberen de vis is weg of bijt niet meer. Op de terugweg proberen we het nog eens op enkele onderwaterbergjes waar we onze 4e heilbot van 60 cm vangen.
Vandaag is het zondag en de laatste visdag. Morgenvroeg vertrekken we richting Nederland. We varen niet zo ver en proberen nu rechts op enkele ondieptes. We vangen elke drift één of twee kabeljauwen. We besluiten toch maar weer aan de linkerkant te proberen. We laten ons met draaiende motor tot vlakbij de wal driften. Het is hier slechts 6 meter diep. We vangen weer kabeljauw bij de vleet. Je kunt zelfs zien wanneer je beet hebt. Hier vangen we onze 5e en laatste heilbot. Het is met 84 cm geen grote vis. Hoewel deze heilbot kleiner is dan de eerste, kost het veel meer moeite hem naar boven te halen. Bij de 2e run blijft hij op de bodem liggen. Met de spinhengel kun je onvoldoende druk zetten. Uiteindelijk lukt het deze vis te landen.
We varen op de laatste benzinedampen van de 3e benzinetank terug naar het appartement. Standaard heb je 2 keer 25 liter aan boord, wat ruim voldoende is. We hadden de meeste dagen, anders dan in Polar Cirkel, aan 20-25 liter genoeg. s’Avonds is het tijd om de boot en hengels schoon te maken. Onze drijfpakken spuiten we af met zoetwater en hangen deze te drogen aan de balustrade van ons appartement. Vervolgens is het alles inpakken en klaarzetten voor morgen. De vis laten we zo lang mogelijk in de vriezer. Naast ca. 20 kg filet nemen we 6 kilo garnalen mee. We zijn beide geen echte visliefhebber namelijk. We nemen alleen de vis mee die het niet overleeft. De rest gaat allemaal terug.
’s Maandags vertrekken we tegen half negen. We zijn nog geen 50 kilometer onderweg of we krijgen een storing in het motormanagement. We kunnen wel verder rijden maar de motor heeft geen vermogen. Dit is de zogenaamde noodloop. De dichtstbijzijnde Volvo garage is 133 km terug. We besluiten rustig verder te rijden en zetten de auto 10 km voor Fauske op een parkeerplaats stil. De volvo alarmcentrale geeft het advies niet verder te rijden en geeft aan dat er binnen een half uur hulp aanwezig is. Dit blijkt 1:20 min te worden.
We worden op de Viking autoambulance getakeld en naar de andere kant van Fauske gereden. Hier worden we bij een universele garage afgezet. Er zijn nog een aantal klanten voor ons. Hebben ze dan geen begrip voor twee Nederlanders die graag naar huis willen? Uiteindelijk wordt de boordcomputer uitgelezen en krijgen we 3 mogelijke oorzaken te horen. Turbo, RGB of Luchtmassaklep. De boordcomputer wordt gereset en na enkele keren starten en de motor op toeren jagen blijft de storing weg. Meer kunnen ze vandaag niet voor ons doen. De dichtstbijzijnde Volvo garage is in Bodo een uur rijden vanaf hier. Uiteindelijk besluiten we, na 3 uur verloren te hebben, de gok te nemen en onze reis te vervolgen. Het rare is dat de auto vlak voor vertrek nog regulier onderhoud heeft gehad en sterker nog de storing is sindsdien niet meer opgetreden. Was het dan toch het inschakelen van de cruisecontrol?
We halen die 3 uur nooit meer in. Overnachten in Sundsvall is geen optie meer. Ook al kun je tot 22:00 uur inchecken. We besluiten te overnachten vlak bij Vilhelmina op Kolgårdens Stugby & Camping. We huren een stuga voor 695 SEK. Het interieur is wel wat gedateerd, maar van alle gemakken voorzien. Zelfs een theedoek en keukenrol zijn aanwezig. De volgende ochtend vertrekken we om 07:00 uur. We moeten nog 1900 kilometer rijden. We twijfelen of we nog een overnachting nemen of dat we doorrijden. Hoe dichter we bij huis komen, hoe meer de drang om door te rijden bovenkomt. Volgens de navigatie kunnen we om 05:00 uur thuis zijn. Om 22:08 uur zijn we bij de boot naar Denemarken. We kopen een ticket voor 1275 SEK (ca. €139) We gaan ervan uit dat we op de boot naar Duitsland nog even de ogen dicht kunnen doen. Dit heeft echter niet het gewenste effect. We zijn genoodzaakt vlak voor Bremen nog een uurtje te slapen. Uiteindelijk zijn we om 7:14 uur thuis. Dit doen we nooit weer! (waar heb ik dat eerder gehoord?)
Al met al kijken we terug op een geweldige week. Prachtig appartement, boot, goed weer en geweldige visserij. Top locatie waar we zeker nog een keer naar toe gaan. We hebben waarschijnlijk het mooiste uitzicht van heel Noorwegen: Kijken n.l. uit op de Lofoten. Nordskot was een noodgreep omdat Polar Cirkel volgeboekt was. We hebben zeker geen spijt. In 2016 gaan we voor de 2e keer naar Polar Cirkel. Vanzelfsprekend weer geboekt via Cordes Travel. En 2017 Nordskot? Of toch de Lofoten? We hebben nog even de tijd om hierover na te denken Wat de locatie betreft, maakt het niet uit. Alle locaties die wij geboekt hebben via Cordes Travel beschikken over zeer goed ingerichte appartementen en uitstekende boten met moderne GPS/Fishfinder.
Bert en Jan