Visreis Noorwegen Storekorsnes Rudi

Visreis Noorwegen Storekorsnes

Reisverslag Rudi - 7September 2017

Hallo vissersvrienden,

Het is zover, eindelijk, na zolang wachten kunnen we vertrekken. Donderdag morgend 14/09/2017, bijeenkomst bij Jean om 5u, met de slaap nog in de ogen, maar vol energie door de adrenaline. Alles in de wagen zetten en checken zodat we niks vergeten voor onze autoreis naar Storekorsnes in Noord-Noorwegen, van thuis uit, een rit van +-3070km. Dan 6.15u gaat het van start. Jean, Ludo, Rudy en Rudi vertrekken vol goede moed richting Noorwegen. Eerst richting Puttgarden om de overzet te nemen naar Denemarken (Rodby). Vervolgens via de tunnel en de brug naar Zweden (Malmo). Aan de noordpoolcirkel hebben we even halt gehouden om een foto te maken van het gezelschap dat samen op weg is om te vissen, de vier vrienden. Via Nederland, Duitsland, Denemarken naar Zweden door naar Finland (Lapland) om daar te gaan overnachten waar we heel hartelijk werden verwelkomt, voor we doorrijden naar plaats van bestemming hebben we daar eerst een goede maaltijd genoten en een fris pintje gedronken, en daarna bed in.

Reisverslag Rudi - 38

Dag 1.
Na een goede nachtrust te hebben genoten, konden we een lekker ontbijt nuttigen waardoor we weer vrolijk verder konden. Onderweg genieten we nog van het heerlijke landschap met af en toe een paar rendieren in het zicht. Ook de bergen met sneeuw op de toppen ontbreken zeker niet. Hier en daar een leuk watervalletje dat hoog van de bergen uitkwam in het riviertje onderaan de berg. Na nog een rit van 4uur op zaterdag 16/09/2017 werden we welkom geheten door Ellen, in hun Seahouse 2 te Storeskorsnes. Van Ellen horen we dan dat er een paar dagen geleden reeds sneeuw gevallen is, en dit halfweg september, wel weet ze ons te zeggen dat er geen sneeuw meer voorspeld is, maarja, je weet maar nooit hé. Na de bagage te hebben uitgeladen en iets gegeten te hebben, zijn we uitgevaren om nog iets te kunnen gaan vangen als opwarming voor de volgende dagen. Het viel best mee, goed weer, goede vangst en vooral goed gezelschap. Vis schoonmaken en fileren, alles kunnen we aan, misschien niet op professionele wijze, maar toch een beetje fatsoenlijk.

Dag 2.
Zondag morgend, vroeg uit de veren, ontbijten en vertrekken om te vissen. Met de vrienden samen de boot op, de stokken klaar om uit te gooien, sommige met de pilker en sommige met een shad, de een ving een koolvis en de andere dan weer een kabeljauw of een roodbaars of zelfs een makreel. Tegen de late namiddag aan weer terug naar de haven, weer tijd om vis te kuisen en in de diepvries te steken, zodat hij goed ingevroren is tegen de terugreis richting huiswaarts.

Reisverslag Rudi - 37Dag 3.
Maandag ochtend, zonneschijn op ons verblijf, met goede moed gaan we terug de zee op, na een eindje varen werden de lijnen uit gegooid, in de korte tijd die volgde kregen we weer beet aan al de lijnen, kleine gullekes en koolvisjes worden netjes terug gezet zoals het hoord. Af en toe komt er een groter exemplaar kabeljauw boven water die we moeten haken om aan boord te krijgen, echt reusachtig zijn ze niet maar er zijn toch een paar van tegen de meter bij. Rudy die een lijn met zes haken heeft aangerijgd haalt plots 4 kabeljauwen binnen, een gevecht dat hij lang zal onthouden. Een roodbaars van 50cm is een mooi visje, koolvis van rond de 65cm. Ludo heeft plots een zware aanbeet, de gedachte gaan meteen uit naar een heilbot, maar we zullen het niet te weten komen, na een strijd van een 10min is hij plots de spanning kwijt op de lijn en de vis zwemt weer vrij weg, ook Jean krijgt een goede aanbeet maar verliest ook de strijd na een 10tal minuten. Voor de rest houden we er wel mooie filet aan over, eens thuis zal hij heerlijk smaken, daar twijfelen we helemaal niet aan.

Dag 4.
Uiteraard weer vroeg uit de veren om bijtijds te kunnen uitvaren zodat we zeker voor hoogtij op de plaatsen waren waar de vis zich bevond. Weer werd er allerlei vis gevangen, kabeljauw, koolvis, makreel, roodbaars en lom. Veel plezier hebben we gehad tijdens het vissen, maar ook ervoor en erna.

Reisverslag Rudi - 2Dag 5.
Woensdag, uitvaren rond 7u, veel wind, meer golven dan verwacht, met bijgaand ook veel drift, na een paar uur vissen met veel deining van de boot komen er nog meer en hogere golven opzetten zodat we besloten om terug binnen te varen, gelet op de veiligheid heeft niemand bezwaar gemaakt. Ellen deed in de loop van de namiddag een sms met het berichtje van voorzichtig te zijn omdat er veel wind stond, en dat er morgen nog meer wind zou opsteken, gaande van 5 tot 7 beaufort.

Dag 6.
Op donderdag zijn we niet uitgevaren omdat er teveel wind stond, zes tot zeven beaufort, te gevaarlijk. We hechten allen teveel aan het veilig terug thuis komen.

Dag 7.
De laatste dag voor de terugreis, toch nog maar proberen om vis te vangen, misschien nog een heilbotje, maar nee, we hebben het met minder moeten stellen. Het was echt niet te doen, nog steeds veel wind en nog meer drift. Het was zelfs zo dat we geen grond konden voelen, zelfs niet met extra gewicht aan de lijn. Ingooien aan stuurboordzijde met een worp van een 20meter en in een wip zat je lijn aan bakboordzijde, zonder dat je het gevoel had van grond te voelen. s’avonds kregen we nogmaals een sms van Ellen, daarop gingen we allen buiten om te kijken, jaja, eindelijk, al veel aan gedacht, maar nog nooit hadden we het in levende wijze gezien, een echt natuurlijk mirakel,  een natuurwonder, daar was het noorderlicht. Zo mooi om te zien, echt fenomenaal.

Dag 8.
De dag van afreis  rond 6u, vertrek richting Umea om daar te gaan overnachten alvorens door te reizen naar huis toe. Veilig thuis aangekomen met een 6200km op de teller, heen en terug Welbeschouwd hebben we een fijne visreis genoten, en als de collega’s het zien zitten zijn we volgend jaar terug van de partij in Noorwegen, misschien niet in Storekorsnes, maar dan wel elders toch. Ook deze reis was wéér via Cordes Travel geboekt, waar we  zeer tevreden mee zijn ! Bedankt Linda en Raffie voor de goede organisatie.

Groetjes van:
Jean Vreys, Ludo Vanroy, Rudy Wouters en Rudi Van Hoof.

Reisverslag Rudi - 7 Reisverslag Rudi - 4 Reisverslag Rudi - 13 Reisverslag Rudi - 8 Reisverslag Rudi - 9 Reisverslag Rudi - 10 Reisverslag Rudi - 11

Reisverslag Rudi - 12 Reisverslag Rudi - 3 Reisverslag Rudi - 1 Reisverslag Rudi - 15 Reisverslag Rudi - 38 Reisverslag Rudi - 29 Reisverslag Rudi - 24

Reisverslag Rudi - 23 Reisverslag Rudi - 14 Reisverslag Rudi - 16 Reisverslag Rudi - 34 Reisverslag Rudi - 35 Reisverslag Rudi - 37 Reisverslag Rudi - 36

Reisverslag Rudi - Reisverslag Rudi - 30 Reisverslag Rudi - 28 Reisverslag Rudi - 27 Reisverslag Rudi - 26 Reisverslag Rudi - 32 Reisverslag Rudi - 31

Reisverslag Rudi - 33 Reisverslag Rudi - 25 Reisverslag Rudi - 22 Reisverslag Rudi - 17 Reisverslag Rudi - 18

Reisverslag Rudi - 19 Reisverslag Rudi - 20 Reisverslag Rudi - 21 Reisverslag Rudi - 6 Reisverslag Rudi - 5 Reisverslag Rudi - 2