Visreis naar Nappstraumen Cor

Visreis naar Nappstraumen

Nappstraumen Cor 24Verslag van de vistrip naar Nappstraumen  (17 tot 24 september 2014)

Op zaterdag 23 augustus hadden we met ons team van 8 man (Mental Fishing Team) een dagje vissen op de Oosterschelde gepland ter voorbereiding op onze visreis naar de Lofoten in Noorwegen, accommodatie Nappstraumen.  Op de boot  ’ t Zeepiertje uit Yerseke werd wat gevist (alleen steenbolkjes) en de nodige afspraken gemaakt om de reis soepel te laten verlopen. Cees zou voor de financiën zorgen, Max en Paul verzorgden proviand voor een aantal dagen, Cok /Tim en Maurits fungeerden als vaste schippers, Cor zorgde als hoofdboeker voor de planning van de reis en het materiaal. Daan, als laatste, had als enige echt vakantie. Op de Cordes Travel dag had iedereen voldoende materiaal aangeschaft en de nodige kennis opgedaan van de ervaringsdeskundigen en de daar aanwezige visgidsen. Ten slotte werden afspraken gemaakt over de bagage en vervoer naar Schiphol.

Mede door onze goede voorbereiding en de tot in de puntjes geregelde visreis van Cordes Travel verliep zowel de heen- als de terugreis op rolletjes. Wat materiaal betreft kan ik laten weten dat we de goede keuzen gemaakt hebben met de Penn molens die we gebruikten : de Sargus 5000/6000, de Conflict  5000 en de Spinfisher 7500 voldeden prima voor de visomstandigheden op de Lofoten. Hetzelfde geldt voor de Penn Fathom en Abu Garcia Alphamar 30 reels. Ook alle hengels bleven heel en vooral de Penn Regiment inliner en de handige Penn Rampage travel boat zijn aanraders. Als kunstaas deden de bananen pilkers het goed net als de cutbaits / sandeels van Savage gear. De meeste heilbot werd gevangen op koolvis, met de levend aas montage van Magic Minnow van Kinetic. Ook op de door hen geleverde shad ‘Crazy Daisy’ werd goed (grotere) kabeljauw gevangen.

Nappstraumen Cor 44Woensdag 17 september vlogen we van Amsterdam naar Oslo en van Oslo naar Evenes. Dit verliep zonder vertragingen. We werden opgehaald door een comfortabele bus (met Wifi;  dus iedereen lekker Appen) Groot was de hilariteit toen bleek dat de chauffeur de sleutel van het hangslot van de bagagewagen vergeten was. Maus, die er ook was met zijn groep, zou het slot wel even forceren. Viel me van hem tegen want dat lukte niet. Uiteindelijk wel bij de technische dienst van de luchthaven. Na een rit van ruim drie uur over de Lofoten (helaas donker) kwamen we rond 22.00 uur op Nappstraumen aan. Onderweg bij een supermarkt boodschappen gedaan zodat we wat konden eten. De accommodatie (grote 8 persoons huis) was fantastisch en al snel stond de enorme woonkamer vol met koffers en werden de hengels opgetuigd en getest. De volgende ochtend om 10.00 zou gids Sebastiaan ons informeren en de eerste dag met ons vissen. Rond 23.00 lag iedereen plat. De nachtelijke inspectie van de boten lieten we aan Maus over; die prompt te water ging in het donker. Gelukkig zonder gevolgen.

Nappstraumen Cor 16Donderdag 18 september gingen we na de uitleg van onze visgids Sebastiaan over de accommodatie en de boten met hem op pad. Het werd met onze twee boten een soort wrakkentocht, want hij ‘vloog’ met onze fraaie, snelle aluminium visboten langs alle hem bekende visstekken. Even proberen of er iets zat en dan weer verder. We waren al gewaarschuwd dat de visserij ‘taai’ was. Met de nodige moeite wisten we wat gul, koolvis, schelvis, lom en leng te vangen. De grote vis zat er nog niet bij. Wel genoten we van het prachtige visgebied. Het is er niet diep, zo tussen de 20 en 50 meter werd er meestal gevist.

Vrijdag 19 september voeren we met 2 boten terug naar de zuidkant van ons eiland, omdat we daar gisteren de meeste vis vingen en daar de wind in de rug hadden. Vlakbij de visstek maakten we een unieke gebeurtenis mee. Twee groepen ORKA’S van allebei zo’n 6 dieren met jongen hadden een school koolvissen tegen de rotsen aan de oever gedreven en waren zich aan het volvreten. Een fantastisch spektakel als je dit op enkele tientallen meter mag meemaken. Ongeveer 10 minuten konden we deze schranspartij meemaken. Waarschijnlijk zijn we toch te dichtbij gekomen want ineens zwommen ze langs de boten en waren ze snel uit zicht. Veel van ons hadden al het gevoel van ‘onze vakantie kan niet meer stuk’. Aanvankelijk vingen we kleine vis en makreel. Later op de dag vingen we op open zee (bij de paal) mooie gullen tot 10 kg en vingen Cees en Cor een mooie koolvis. Daan ving deze dag de grootste vis een fraaie kelpgul van over de 10 kg. Het werd windstil en ’s avonds gingen we pizza eten.

Nappstraumen Cor 11Zaterdag 20 september vandaag kunnen we direct naar open zee en al snel worden er weer mooie kabeljauwen tot 10 kg gevangen. Daan, die met grote cutbaits blijft vissen, vangt de grootste van 9.5 kg. De boot met Cok, Daan, Paul en Cees vangt vandaag goed. Cok is vandaag ook de pikeur met 2 heilbotten van 75 en 80cm (4.5 en 5 kg), maar ook Paul vangt een fraaie koolvis. Het regent flink vandaag en we zien bruinvissen en zeearenden tijdens het vissen. ’s Avonds smullen we van de spaghetti van Max en daarna liggen de meesten al vroeg in bed. Wat wil je met 4 opa’s, 3 vaders en een aanstaande vader in de groep. Ja ja we worden maar steeds ouder. Opvallend is wel dat de 2 jonkies het vroegst gaan slapen !!!

Zondag 21 september staat er veel wind (NO) en proberen we het even buiten. Max vangt een aardige koolvis van 6 kg. Verder veel kleine lommen en zelf ving ik een mooie lom. Maurits is trots op zijn eerste flinke gul en zijn eerste lom ooit. We zijn het vangen van veel kleine koolvis zat en gaan lunchen. De wind neemt verder toe en Cok, Cees, Maurits en ik besluiten een uurtje voor het huisje te ankeren en op platvis te vissen. Op stukjes koolvis en vooral op de later gevangen makreel  lukt dit goed. We vangen 11 super scharren en 2 grote schollen op 20 meter water. Leuke visserij als de weersomstandigheden tegen zitten en je toch wilt vissen. Een wapperlijntje of paternoster met haakje 2  uptide gooien met 100 gram lood is voldoende. ’s Avonds eten we heerlijk gebakken heilbot (van de Franse buren gekregen) met rijst en wortelsalade bereid door Max en Paul.

Nappstraumen Cor 33Maandag 22 september zit de wind tegen en vangen we alleen bij het eiland met de vuurtoren wat gul en kleine koolvis. We kunnen niet naar buiten en het fjord lijkt wel uitgestorven op wat grote scharren bij het huisje na. Op de andere boot wordt vergeten het anker op te halen, maar gelukkig wordt het achter de boot planerende anker op tijd ontdekt en hebben we geen schade. Dat had heel anders kunnen aflopen. Zo zie je een momentje van onoplettendheid !! S’ Avonds eten we pizza en kebab in het dorp Leknes en worden we weer op een natuurfenomeen getrakteerd; het NOORDERLICHT scheen een paar uur in de meeste fraaie groentinten en vormen. Tim , onze huisfotograaf, staat uren in de vrieskou met zijn camera en statief plaatjes te schieten. Er zijn veel fraaie foto’s bij.

Dinsdag 23 september vandaag is het een mooie winterdag. De bergen zijn voor het eerst wit en het ijs staat in de ogen van de hengels. Van het vriezende weer hebben we geen last want de zon schijnt en er staat geen wind. Met Maurits, Paul en Daan in de boot vangen we buiten weer mooie kabeljauwen, lom, koolvis en leng. Paul vangt een eerste roodbaarsje en Max nog een mini heilbot op de pilker. Zelf had ik nog een frustrerende ‘overbite’ ervaring. Maurits en ik zagen bij het omhoog draaien van een gul (bleek later ruim 50cm) en ong. 3 maal zo grote heilbot de vis volgen. Toen ik stopte met draaien viel de heilbot de gul aan. Een fantastisch gezicht. Snel lijn meegeven en na zo’n 30 seconden aangeslagen. Enorme weerstand en toen helaas los. Dus niet gehaakt en de zwaar gehavende gul uit zijn bek geslagen. Wat een teleurstelling een half uur voor het eind van de vakantie. Daarna de boten schoonmaken en vervolgens lekkel lijsttafelen bij de lokale Chinees in Leknes. Weer werden we verrast door het  NOORDERLICHT tijdens het pakken.

Woensdag 24 september vroeg op en vertrekken we om 05.30 voor de prachtige busreis over de Lofoten richting het vliegveld van Evenes. Bij de tussenstop op Oslo kunnen we nog even bijkletsen met Raffie en Linda van Cordes Travel en Marco Kraal en Robert Valkeneer, die met hen op Vaeroy visten. Zo vliegen we met 16 Cordes vissers terug naar Schiphol en worden we af en toe vreemd bekeken door de andere passagiers.  Het Mental Fishing Team heeft het weer erg goed naar de zin gehad.

Cor

Nappstraumen Cor 44 Nappstraumen Cor 43 Nappstraumen Cor 18 Nappstraumen Cor 17 Nappstraumen Cor Nappstraumen Cor 55 Nappstraumen Cor 24

Nappstraumen Cor 54 Nappstraumen Cor 53 Nappstraumen Cor 52 Nappstraumen Cor 51 Nappstraumen Cor 50 Nappstraumen Cor 49 Nappstraumen Cor 48

Nappstraumen Cor 45 Nappstraumen Cor 46 Nappstraumen Cor 47 Nappstraumen Cor 19 Nappstraumen Cor 16 Nappstraumen Cor 15 Nappstraumen Cor 14

Nappstraumen Cor 5 Nappstraumen Cor 13 Nappstraumen Cor 12 Nappstraumen Cor 6 Nappstraumen Cor 7 Nappstraumen Cor 8 Nappstraumen Cor 9

Nappstraumen Cor 10 Nappstraumen Cor 11 Nappstraumen Cor 1 Nappstraumen Cor 2 Nappstraumen Cor 3 Nappstraumen Cor 4 Nappstraumen Cor 21

Nappstraumen Cor 22 Nappstraumen Cor 23 Nappstraumen Cor 42 Nappstraumen Cor 41 Nappstraumen Cor 40 Nappstraumen Cor 39 Nappstraumen Cor 30

Nappstraumen Cor 31 Nappstraumen Cor 32 Nappstraumen Cor 33 Nappstraumen Cor 34 Nappstraumen Cor 35 Nappstraumen Cor 36 Nappstraumen Cor 37

Nappstraumen Cor 38 Nappstraumen Cor 29 Nappstraumen Cor 28 Nappstraumen Cor 27 Nappstraumen Cor 26 Nappstraumen Cor 25