Visreis naar Hellesoy

Willy-2014WEST-NOORWEGEN : HELLESOY 15/9 – 22/09/2014

Op zondag 14/09 om 05.00 u vertrokken we “Willy, Steve en Ruud” richting Hellesoy in Noorwegen. Voor Steve en Willy de 2 de keer, voor  Ruud de 1 ste keer Noorwegen. Zondagavond om 21.30 u moesten we de Fjordline op richting Bergen.  Na ongeveer 12 u rijden kwamen we ruim op tijd aan in Hirtshals, zodat we nog rustig een hapje konden eten op een terrasje in het centrum.

’S Avonds de boot op en  maandagmiddag om 13 u kwamen we in Bergen toe. Een uurtje later stonden we in Hellesoy waar we vriendelijk ontvangen werden door de zoon van Peter. We kregen wat uitleg over het appartement en de boot. Ook werd er ons, door andere vissers, verteld dat de vangsten niet echt goed waren, het water was te warm en er moest gevist worden tussen de 100 en 200 m diepte om aan vis te komen. Maar we maakten ons hierover niet te druk, we zouden de vis wel vinden. Het weer was alleszins prachtig +/- 20° en geen wind, dit zou ook de volgende 5 dagen zo blijven.  Dus jawel, tweede helft september en ’s middags  in T-shirt in de boot, gewoon fantastisch.

Willy-2014 12Rond 15.30 u was alles uitgeladen en ons materiaal in orde gebracht.  We besloten om toch al maar voor een paar uurtjes uit te varen, al was het maar om al wat aasvis (makreel) te vangen voor de volgende dagen.  We gingen naar de vuurtoren en na een half uur hadden we al genoeg makreel voor de volgende dag.  Dus toch maar eens geprobeerd met een stuk makreel en na enkele kleine vissen krijgt Steve een enorme dreun op +/- 40 m diepte.  Na een zware  dril verschijnt er een grote leng van 127 cm en 8,7 kg.  Zou dit nu al onze recordvis zijn? Na nog enkele kleinere vissen gevangen te hebben houden we het voor gezien. Onze visvakantie begint alleszins geweldig.

Dinsdag 16/09 windstil en +/- 19°. We varen direct uit naar open zee, richting Revet. Hier ligt echter een vissersboot zodat we iets onder Revet vissen. We vangen er vooral lom, enkele kleinere gullen en als uitschieter een gul van 70 cm 4,4 kg. In de late voormiddag valt de beet echter volledig weg en proberen we het op nog enkele andere plaatsen maar op enkele kleine vissen na vangen we die dag niets meer. Ook volgens de zoon van Peter (Visgids) is het water momenteel te warm (+/- 15 °) en zouden we minstens tussen de 120 à 140 m diep moeten vissen.

Willy-2014 1Woensdag 17/9 terug naar open zee.  We varen terug richting Revet. We vangen er een mooie schelvis maar verder geen vis.  We doen diverse stekken op open zee tussen de 70 en 120 m maar we vangen enkel lom. In de omgeving van Frukletten vissen we zelfs op dieptes van meer dan 200 m.  Hier krijgt Willy een zware beet en moet er gewerkt worden om de vis boven te krijgen.  Jammer genoeg een duo, lom en een haaitje van 80 cm.

Donderdag 18/09 varen we richting het eiland Fedje want hier wordt op grote diepte grote leng gevangen.  We vangen er wat koolvis, schelvis en weer een haaitje, maar geen leng.  Dan maar terug richting Revet, maar iets noordelijker.  Hier vangen we goed vis met o.a. een kabeljauw van 73 cm  3,7 kg door Steve en een leng van 103 cm 5 kg door Ruud. Deze dag sluiten we af met toch een dertig tal mooie vissen.  Ook een kleine roodbaars vult onze lijst aan.

Vrijdag 19/9 weeral volop zon en geen wind.  We varen richting Hakeskallen.  Steve begint met de middelzware hengel te pilkeren en direct een enorme dreun, de slip giert het uit. Een tijdje laten komt er een kabeljauw boven van 102 cm en 12 kg, een prachtige vis. We vangen hier nog pollak, gul en schelvis.  Ruud vangt nog een grote lom van 72 cm.  Wanneer de beet hier weg valt varen we door richting Revet.  Hier maken we weer een mooie drift.  Deze levert enkele mooie schelvissen en een leng voor Willy op. Hierna varen we terug richting kust en onderweg op een plateau van zo’n 50 m oplopend naar 25 m vangen we echt mooie polak en mooie gulletjes van +/- 2 kg.

Willy-2014 3Zaterdag 20/9, na 5 dagen windstil en volle zon, slaat het weer om.  De wind steekt op en de regen valt bij momenten met bakken uit de lucht.  We vertrekken pas rond 10.30 u.  We varen de geul Sulo in richting volle zee. Maar dit is niet meer mogelijk en we moeten in de geul vissen.  We vangen hier nog verschillende schelvissen, enkele polakken van 50 – 60 cm en Ruud nog een mooie leng van 97 cm .  We voegen weer een aantal vissen toe aan onze lijst nl. een horsmakreel door Ruud en een heilbot van jawel 30 cm door Willy. De laatste dag zondag was er veel te veel wind en hebben we nog even in de haven gevist vanop de steiger. Dit leverde nog wat kleine koolvis en lipvis op.

Het was gewoon een prachtige visvakantie in Hellesoy (Bergen). De overtocht , het huisje, de boot, alles was perfect in orde, waarvoor dank aan Cordes Travel. De ontvangst in Hellesoy was ok ! Natuurlijk hadden we het geluk dat het de hele week prachtig weer was, zonnig en geen wind. In Hellesoy is het gewoon prachtig vissen.  Hier takel je niet de ene na de andere zware kabeljauw omhoog, maar hier vang je een grote diversiteit aan vissen. Liefst 14 verschillende soorten hebben we gevangen nl. Koolvis, Pollak, Kabeljauw, Schelvis, Leng , Lom, Heilbot, Horsmakreel, Makreel, Lipvis, Roodbaars, Steenbolk, wijting en haaitjes.

Het viel op dat wij de enige boot waren die geregeld kabeljauw ving en daar waren onze Duitse collega’s toch wel jaloers om.  Maar ja , zij bleven maar dieper dan 100 m vissen.  Wij probeerde dagelijks verschillende dieptes en dat leverde ons toch wel resultaat op. Het was duidelijk,  Steve ving veruit de grootste vissen met een nieuw PR voor kabeljauw en Leng. Voor Ruud was het de eerste keer Noorwegen, maar ook hij heeft zijn vissen gevangen met enkele zeer mooie Lengen als uitschieter. Willy ving weer de meeste vissen en ook de  meeste soorten maar een echte uitschieter bleef uit. Nog iets om naar uit te zien de volgende keer.

Groet,
Steve, Ruud en Willy

Willy-2014 Willy-2014 16 Willy-2014 15 Willy-2014 14 Willy-2014 13 Willy-2014 12 Willy-2014 11