Visreis naar havferie 2018 Erwin

Visreis naar Havferie 2018 Erwin

Visverslag Havferie (Bergen)

Erwin - 2018 - 5Terwijl in Nederland de mussen dood van het dak vielen vanwege de warmte heb ik samen met mijn vrouw van 22 juli t/m 01 augustus een bezoek gebracht aan Havferie, Bergen. Op zaterdag 22 juli zijn we in alle vroegte gaan rijden van Oude Pekela naar een plaats in de buurt van Hirtshals (DK) om daar de nacht door te brengen. 23 juli hebben we de boot genomen van Hirtshals naar Kristiansand om vervolgens door de rijden naar het dorpje Rysstad. Hier hebben we een overnachting gepakt in een B&B. De volgende dag zijn we via het Hardangerfjord naar Havferie gereden. Ondanks dat de rit behoorlijk veel tijd in beslag neemt kijk je je ogen uit naar de indrukwekkende natuur. Laat in de middag kwamen we aan bij het huisje in Havferie alwaar we werden opgevangen door Magne en zijn vrouw Turryd. Nadat we de spullen hadden uitgepakt en we wat hadden gegeten moest ik mijn vaarkunsten laten zien aan de Magne.

Natuurlijk moest diezelfde avond nog even gevist worden. Ondanks het slechte weer kon ik toch enkele koolvissen verzilveren. Dinsdag 24 augustus zou onze eerste visdag worden. Vanwege het slechte weer zijn we na een half uur teruggekeerd naar het huisje. Aangezien mijn vrouw tijdens de heen verplaatsing een IKEA en een groot winkelcentrum had gezien in Bergen hebben we een groot deel van deze dag doorgebracht in de IKEA en in de winkels. Aan het eind van de middag klaarde het weer op en de wind nam duidelijk in kracht af. In de avond ben ik nog het water opgegaan en heb nog een paar koolvissen weten te verzilveren. Woensdag 25 juli werden we wakker met een strak blauwe lucht en windstil. Tijdens deze prachtige dag zijn we naar stek AA gegaan. Wederom waren de koolvissen weer van de partij maar voor de rest konden we weinig andere soorten vangen.

Tijdens deze tocht zagen we verschillende Noorse lijnvissers die met GUMMY in combinatie met een garnaal verschillende grote koolvissen wisten te vangen op meer dan 120m diep. Wel heeft mijn vrouw deze dag nog een heek gevangen. Na deze prachtige dag op het water heb ik op het eind van de dag een gesprek gehad met Magne over de tegenvallende visvangsten. Hij verteld dat de hoge water temperatuur veel invloed heeft op de visvangsten. Zelfs de makreel en de Pollak die normaal in juli met grote aantallen worden gevangen waren bijna niet aanwezig. Ondanks de matige vangst op de eerste visdag stelde hij wel voor wederom stek AA te bevissen aangezien dit één van zijn beste plekken is.

Erwin - 2018 -De tweede dag was het tegenovergestelde van de eerste. Zeker de eerste uren kwam er veel vis aan boord, waaronder de soorten, pollak, kabeljauw, leng, koolvis, schelvis, geep en als toetje een zeewolf. Later op de dag werden de vangsten wat minder. Deze dag was echt super. Wederom een strak blauwe lucht, geen wind en 7 vissoorten op 1 dag. Vrijdag 27 juli hebben we het centrum van Bergen bezocht. De vismarkt en de huisjes “Byggen” zijn echt de moeite waard om een bezoekje te brengen. Tevens hebben we bezoek gebracht aan berg Ulriken. Op deze Berg heb je een fantastische uitzicht over de stad Bergen. Dit uitzichtpunten kan je bereiken via een kabelbaan of te voet. In de avond hebben we nog gevist. In het begin waren de vangsten wederom slecht maar zeker het laatste uur begon de vis weer te azen. Aangezien we de koelbox al vol hadden met filet hebben we geprobeerd om verschillende soorten te vangen, met name de zeeduivel staat zeker op mijn bucketlijst. Aangezien we vrijdag laat gestopt zijn met vissen hebben we besloten om zaterdag wat later het water op te gaan.

Erwin - 2018 - 6Zaterdag 28 juli was de temperatuur ook in Havferie boven de 30 graden beland. Gelukkig konden we wat afkoeling op het water zoeken. In de loop van de dag trok de wind behoorlijk aan en zijn we rond 17:00 gestopt met vissen. Helaas moesten we worden opgehaald door Magne aangezien de motor niet aansloeg. Binnen 15 min lag Magne met zijn tweede boot naast ons om ons vervolgens weg te slepen naar de haven. Bij aankomst bood hij ons meteen de tweede boot aan, maar aangezien we genoeg op het water hadden gezeten hadden we hier geen behoefte aan.

Zondag 29 juli hebben we de boel schoongemaakt en hebben we het bunkercomplex bij Fjell bezocht en de auto bepakt. De volgende dag hebben we afscheid genomen van Magne en Turryd  en zijn we vervolgens gaan rijden naar Stavanger. In Stavanger hebben we overnacht in een hotel en op dinsdag 31 juli zij we doorgereden richting Kristiansand om vervolgens daar de boot te nemen richting Hirtshals. Na aankomst in Hirtshals zijn we meteen doorgereden naar huis.

Op de heen verplaatsing hadden we veel last van files in Duitsland en dit wilde we voorkomen door in de nacht te gaan rijden. Achteraf bleek dit een goede keus te zijn aangezien we binnen 8 uren voor ons huis stonden. Al met al hebben we een perfecte week gehad met prachtig weer en voldoende vis. De accommodatie is echt super. Het huisje is netjes en compleet, de boot is zeer zee-waardig en bij de boot is een boothuis aanwezig met alle faciliteiten zoals een opbergruimte en een rvs tafel met stromend water om te vis te fileren.

Mijn vrouw en ik waren meer dan tevreden over de vakantie  en willen bij deze de Eigenaren Magne en Turryd en de natuurlijk Cordes Travel bedanken voor deze week.