Visreis midden Noorwegen Roan 2023

Reisverslag Roan Rorbu 8 juni t/m 16 juni 2023

Voor ons de eerste keer op deze locatie. Eerder hebben we vele malen op Hitra en Froya gevist. In 2021 afgewisseld met een keer naar IJsland en nu voor de verandering een keer naar Roan Rorbu. Deze keer met mijn zoon, schoondochter en dochter. Voor mij de 20e keer naar Noorwegen, voor mijn zoon de 4ekeer en voor mijn dochter en schoondochter de eerste keer.

Cordes Travel:
Eigenlijk een reis die we al in 2019 hadden geboekt voor 2020. Echter gooide corona roet in het eten. Gelukkig heeft Cordes Travel alles netjes kunnen regelen en door kunnen schuiven naar 2021 maar een week voordat we zouden vertrekken bleken niet alle vaccinaties voldoende voor Noorwegen en konden we alsnog niet afreizen. Cordes Travel heeft toen binnen enkele dagen een alternatief kunnen regelen en een week later zaten we in het vliegtuig naar IJsland! De tegoedbon voor Roan stond nog altijd open en die hebben we nu dus kunnen verzilveren. Dat is één van de grote voordelen als je boekt via Cordes Travel. Had ik het zelf allemaal geregeld dan had ik daar in het gunstigste geval heel veel werk aan gehad maar de kans was groot geweest dat het gewoon niet was gelukt. En nu is het een aantal mailtjes- en Cordes Travel heeft alles geregeld. Daarvoor nogmaals hartelijk bedankt!!

De voorbereiding:
Alle visspullen weer bij elkaar gezocht en aangevuld. Op de Cordestravel-dag in Sliedrecht goede tips gekregen van mensen die al meer ervaring hadden in dat gebied, nog de laatste inkopen gedaan en uiteindelijk waren we er echt klaar voor. De laatste weken stond er voortdurend veel wind, zelfs windkracht 10 gezien op de weerkaart. Aangezien we altijd wel graag op open zee vissen was dat nog wel even spannend of de wind op tijd zou minderen. Maar ja, er zal toch wel een moment komen dat al die wind is weggewaaid? 😊.

De reis:
Op 7 juni om 04:00 uur uit Krimpen aan den IJssel vertrokken en na een voorspoedige reis (een klein half uurtje vertraging bij Hamburg en een aantal tussenstops) waren we vóór 12:00 uur in Kiel. Met een aanhanger is het ook rustig rijden. Vertrokken met 22 graden en zon, dan is het op het achterdek van de ColorLine echt geen straf! Om 10:45 uur konden we van de boot af en na twee tussenstops onderweg hadden we in Flakk om 18:00 uur de veerpont naar Rorvik. Na een vaartochtje van 25 minuten en nog een rit van 2 uur kwamen we om 20:30 uur aan op bestemming. Wat een mooie omgeving!! Echt weer heel anders dan Hitra, het had meer weg van IJsland.

De laatste dag kwam Inger Lisa in de middag al langs en heeft nog gerookte zalm afgeleverd die we bij haar hadden besteld. Zalm afkomstig uit de kwekerij tegenover het huis en die verwerkt is in een dorp verderop. Verser is niet mogelijk (en lekkerder volgens mij ook niet). Ook heeft ze ons de mail gestuurd met de geregistreerde visvangst, die we moeten kunnen laten zien bij de douane. Wij hebben we op de terugweg in zowel Oslo als in Kiel geen douane gezien, maar de huiseigenaar gaf nadrukkelijk aan dat je de mail echt wel nodig hebt. Normaliter wordt er wél gecontroleerd en zonder mail- geen vis

Ook de terugreis is voorspoedig verlopen. Om 01:15 uur vertrokken vanuit Roan, het is wel vroeg op maar het is er in juni niet donker. Alleen onderweg goed opletten voor schapen, herten of elanden op de weg. Met de pont van 03:30 uur (deze vaart in de nacht ieder half uur vanuit Rorvik) overgevaren van Rorvik terug naar Flakk en na 2 tussenstops waren we om 11:30 al weer in Kiel bij de Colorline. Daar hebben we tot 13:45 uur moeten wachten voordat we aan boord konden (bij 30 graden). Ook nu weer schitterend weer voor op het achterdek van de colorline.

Vanuit Kiel naar Krimpen aan den IJssel hebben we wel wat file gehad, bij Hamburg, Kiel en Utrecht. Na een lange zit zijn we om 19:30 uur thuis gekomen waarna we eerst de vis maar in de vriezer hebben gestopt. Die bleek nog hard bevroren gelukkig. We hadden de vis ingevroren in bakjes zodat de porties allemaal de zelfde vorm en afmetingen hadden. Daardoor kon het goed gestapeld worden in de koelbox en was er weinig loze ruimte. Dat heeft bij deze hoge buitentemperaturen wel een positief effect gehad op het bevroren houden van de vis.

De locatie:
We hadden geboekt voor accommodatie Roan Rorbu huisje “Kveita”. Eigenlijk exact zoals op de site van Cordes Travel staat beschreven, maar dan nog ruimer dan we ons hadden voorgesteld en op zo’n 40 meter van de boten en de fileerruimte. Beneden een ruime hal met vriezer en ruimte voor de vispakken, boven is het echt ruim opgezet en is er een mooi uitzicht over het water. Het kan voor 8 personen, voor 6 personen heb je alle ruimte- en wij waren met z’n vieren!

Na het uitruimen van de spullen kwam de huiseigenaar Inger Lisa, die ons wegwijs maakte op de boot, een ruime 22 ft aluminium boot met 115 pk. De boot heeft een grote vaste brandstoftank en aan de haven is een benzinepomp waar je gewoon met je bankpas je boot vol kan tanken. Het verbruik viel erg mee. Natuurlijk ook omdat je hier niet ver hoeft te varen naar zee, maar de boot zelf verbruikte naar verhouding ook niet veel. Ook heeft Inger Lisa uitgelegd hoe je heel eenvoudig de gevangen vis kan registreren met een app op de telefoon. Uiteindelijk na een laat diner gaan slapen zodat we de volgende dag het water op konden.

Het vissen:
We hadden het niet durven hopen maar de wind was verdwenen en voor de komende dagen stond er nauwelijks wind. De eerste dag op het gemak alles op de boot in orde gebracht en de middag in de fjord gevist. Daar vingen we een aantal mooie gullen en een aantal lengen. De bodem van de vriezer was bedekt. De daarop volgende dagen vooral op zee gevist. Echt hele mooie stekken waarvan de meeste stekken op zee binnen 30 minuten te bereiken waren. Wat dat betreft vonden wij dit een voordeel ten opzichte van Hitra. We hebben mooie gullen gevangen, koolvis tot ruim boven de meter, leng, lom, pollak, (kleine) roodbaars en een hele mooie lipvis. Helaas geen heilbot aan de haak, wel een heilbot gezien die achter het aas aan naar boven kwam en die, toen we hem zagen, met een sierlijke boog weer de diepte in verdween. Alles op dieptes tussen de 15 en 40 meter. Veel op de shad en soms ook op de pilker. Met aas hebben we vooral leng en lom gevangen (en bijna een heilbot).

De laatste twee dagen kwam er meer wind waardoor het op open zee te onstuimig werd en we dichter bij huis hebben gevist. Duidelijk minder vis gevangen dan op open zee- en ook kleiner. Maar al met al een hele goede vangst gehad deze reis en allemaal voldoende vis mee voor de vriezer thuis.

Er was een groep vissers die visten ook op zee maar volgens zeggen hadden die 1,5 uur gevaren naar hun stek en daar gevist op dieptes tussen de 40 en 80 meter. Met pilkers van 400 gram. Zij hadden echte grote kabeljauw waarvan de grootste die we zagen 1.27 meter. Ook hadden ze een heilbot van tegen de meter. Er zit echt grote vis maar het is op die manier ook wel heel zwaar vissen, dan begint het meer op werken te lijken.

De omgeving:
Ook voor de niet-vissers is het een heel mooi gebied met een aantal mooie wandelroutes. De dames hebben het vissen afgewisseld met een aantal dagen wandelen. Er zijn op een uur rijden kajaks te huur en elektrische mountainbikes. Een dag hebben we niet gevist, in de ochtend de vis gefileerd die we een dag daarvoor hadden gevangen en in de middag een mooie wandeling gemaakt op het eiland Stokkoya. Een hike (waarvan de bewegwijzering niet overal even duidelijk aangegeven was) die ons uiteindelijk bij een grot bracht van waaruit we een prachtig uitzicht hadden over de zee en de omgeving.

We kijken terug op een fantastische week. De omgeving is erg mooi, de locatie van het huis ten opzichte van de visstekken is ideaal, een super vriendelijke huiseigenaar, een supermarkt om de hoek, goede boten, een mooi schoon fileerhuis, voldoende activiteiten voor niet-vissers in de omgeving, enz, enz. En als het weer- en de vangsten dan ook nog eens meezitten dan is het vanzelfsprekend dat we zoiets hebben van “daar gaan we de volgende keer wéér naar toe”.

Linda en Raffie,
Nogmaals bedankt voor het ook nu weer regelen van deze reis!