Visreis Lenangen Brygge 2019 Willem

Reisverslag visreis Lenangen Brygge

Al meer dan een jaar stond deze visreis in onze agenda’s! En op 23 mei was het zo ver. Natuurlijk weer geboekt bij Cordes Travel en hadden we ons weer uitermate goed voorbereid om er voor te zorgen dat het daar in ieder geval niet aan kan liggen. En in die voorbereiding zit natuurlijk het zorgen voor goed materiaal, het vervoer, bezoek aan de Cordes Traveldag, aanvullend materiaal gehaald bij AHOY hengelsport en bij RobbyFish! Ook hebben we de waardebon van 50,- voor het geschreven verslag van 2018 verzilverd bij FAUNA hengelsport in Raamsdonksveer.  De meeste keren dat wij naar Noorwegen gegaan zijn hebben we als vervoermiddel de auto/personenbus gekozen. Elk jaar komt ook de vraag naar boven, waarom zo’n eind rijden als je ook met het vliegtuig in de buurt kan komen en dan met een transfer of huurauto naar de plaats van bestemming te gaan. Toch besluiten we elke keer weer om over de weg te gaan. Beide heeft z’n voor en nadelen. Het is een gevoelskwestie. Qua kosten maakt het echt niet veel meer uit!

Dus vol goede moed weer vertrokken met 7 personen in een nette bus om de 3038 km af te gaan leggen naar het Noord Noorse Lenangen Brygge. Reis ging fantastisch goed en na een overnachting veel te vroeg op de plaats van bestemming aangekomen. Vriendelijk ontvangen door eigenaar Per en omdat het huis nog niet schoon was kregen we alvast een rondleiding en het gebruik van de boten werd uitgelegd aan de schippers! Wij hadden de Arvor kajuitboten gereserveerd. Vlakbij het huis, nog geen 100 meter,  is een klein cafeetje, een onverwacht mooie winkel en een benzinepomp, die we overigens niet bezocht hebben, want de eigenaar zorgde zelf voor de brandstof.

Het weer zag er fantastisch uit , dus de eerste sessie kon beginnen. Zoals zo vaak op een locatie die je voor het eerst bezoekt is het even zoeken. Maar goede Cordes Travel zeekaarten wijzen je  de plaatsen waar je vis mag verwachten. En hierin werden we niet teleurgesteld. Al snel mochten de eerste, hoofdzakelijk, kabeljauwen naar boven komen. Voor nieuweling Jan was dit een heel aparte ervaring. Nog nooit in Noorwegen geweest of zelfs nog nooit een echte kabeljauw gevangen. Meestal alleen wat kleine platvis op een van de Nederlandse Schelde’s. Dus een kabeljauw van 5 kilo is dan al heel wat. Gelukkig had hij zich wel goed voorbereid en zelfs een nieuwe molen, een PENN Spinfisher VI 6500, hiervoor aangeschaft. Het werd een mooie sessie die avond en de eerste filets konden de diepvries in.

Aangezien de weersomstandigheden voor de volgende dag geen veranderingen te zien gaven, werd besloten om wat verder naar “buiten” te varen. Helemaal naar buiten betekent anderhalf tot twee uurtjes varen, maar besloten om rond Karlsoy een poosje te gaan vissen. Dit pakte niet verkeerd uit. We konden lekker bezig zijn met allerlei vissoorten waaronder hele mooie grote schelvissen. Wat ons de eerste dag ook al was opgevallen was dat er geen plaag van koolvissen was. Natuurlijk kwam er wel eens eentje tussendoor dat is onvermijdelijk, maar dat geeft niet. Verder de bekende soorten als lom, kabeljauw, roodbaars, zeewolf en zelfs leng. We missen er nog een in dit rijtje en dat is natuurlijk de heilbot. Maar dat zou de volgende dag gebeuren.

Weer dezelfde richting uitgevaren, nog steeds on Noors goed weer, volle zon, weinig wind, maar nu zijn we op de rand van open water en fjord gaan hengelen. Mooie kabeljauwen kwamen hier binnen en grote lommen. Maar plots was het Remco die een hele mooie aanbeet kreeg en de hengel tot in het handvat krom trok. De slip van zijn PENN Battle 6000 werd goed aan het werk gezet. Een mooi gevecht volgde.

Al drie keer eerder was Remco op jacht gegaan om deze krachtpatser uit de Noordelijke wateren te belagen. Zou het nu lukken om zijn droom eindelijk te laten uitkomen? Antwoord is kort maar krachtig “JA”. Als je zorgt dat je bij zo’n vangst rustig de tijd neemt en beheerst met het materiaal omgaat en natuurlijk van te voren zorgt dat het materiaal van uitstekende kwaliteit is, dan kan het bijna niet anders of ook dit soort vissen kun je netjes landen. Het was een mooi exemplaar van ruim boven de meter. Eigenlijk helemaal nog niet groot maar schitterend om te vangen.

We voeren met twee boten en omdat we onderling contact hadden gingen we ook op verschillende stekken proberen. Zo lagen wij zelf op een wat dieper gelegen stek en daar kwamen mooie kabeljauwen tegen tussen de 10 en 15 kilo. Ze moesten wel van diep komen want het was daar tot 180 meter diep! Toch als je de kabeljauw rustig naar boven haalt en dan wanneer hij zichtbaar wordt even laat bijkomen (ontluchten), je ziet dan aan een spoor van luchtbellen dat de kabeljauw zijn lucht wat laat ontsnappen, is er niets aan de hand en als je hem dan terugzet duikt hij als een speer weer naar beneden!

De dagen erna bijna van hetzelfde laken en pak. Mooi weer, leuke vangsten wat wil men nog meer. Persoonlijke records aanscherpen misschien? En dat deed Gert-Jan. Een lekker gevecht leverde een prachtexemplaar van een Kabeljauw op die maar liefst 20.3 kilo op de weegschaal bracht. Wat een kop zit er op zo’n beest. Dit gewicht hadden we niet verwacht want de vis kwam relatief makkelijk naar boven. Dit kwam ook door de ervaring van Gert-Jan en de fantastische combo van de Penn Inline hengel met daarop de Penn Fathom 2 speed. Totaal geen probleem om een vis van dit kaliber binnen te halen. Ook kwamen er nog 3 kleine heilbotjes aan boord en vele kabeljauwen tussen de 5 en 8 kilo!

Wat gaan de dagen snel als je het naar je zin hebt. Lekker bezig zijn op het water. Mooie vissen vangen, Mooie natuur, Veel gezelligheid, Topaccommodatie enz enz. Donderdag was de slechtste dag van de week. Veel regen en wind. Nu kun je wel een plekjes vinden om ietwat beschut te liggen en als we gewild hadden konden we zeker wel uitvaren, maar de hoeveelheid vis die we al hadden gevangen  stemden ons tot tevredenheid. Dus maar lekker chillen en in de Grillhytte de barbecue aangestoken. Onze kok Henk had in de winkel diverse soorten vlees gekocht en het was erg gezellig moet ik zeggen.

De laatste visdag brak aan. Ook dat was weer geen verkeerde. Niet dat continue  de hengelstoppen rammelden, maar wel de mooie formaten die naar boven kwamen. We bleven tot net na de middag vissen en zijn toen rustig teruggevaren naar de haven. Onder wederom een stralende zon alles schoongemaakt, de boten gepoetst en wat ingepakt kon worden ingepakt. Begin van de avond de rekening van de brandstof voldaan bij de eigenaar, kon gewoon met creditcard, en vroeg naar bed.

Om vijf uur de volgende ochtend in de bus gestapt om de lange terugreis naar het Brabantse land aan te vangen. Maar met zulke goeie herinneringen, de mooie route met veel rendieren en zelfs een eland op de weg, goed gezelschap, slapen verliep de reis toch wel vlot. Kleine domper was de lange file in Duitsland wat ons ruim 2 uur kostte. Maar goed een vliegtuig heeft ook wel eens vertraging!

Tot slot: Dank aan degene die deze reis tot een succes hebben gemaakt t.w. Raffie en Linda voor de reis en reservering bescheiden en ze mogen trots zijn dat deze accommodatie in hun programma zit! Schipper Frank, heeft niet voor niets zijn vaarbewijs gehaald! Remco die eindelijk zijn 1e heilbot  mocht vangen! Arnold die alles zonder fileerhandschoen wilden fileren, maar toch een keer iets anders raakte! Gert-Jan die zijn kabeljauw record wel heel scherp heeft gezet! Onze kok Henk die altijd weer zorgde voor goed gevulde magen! Onze nieuwkomer Jan die nu ook besmet is met het Noorwegen virus en ikzelf die al deze woorden op papier gezet heeft.

Lenangen Brygge is een fantastische locatie maar aangezien we van afwisseling houden gaan we volgend jaar naar een andere topper uit het programma namelijk Nordskot.