Visreis A Rorbuer 2020 Sven

Visreis A Rorbuer 2020

Reisverslag Å Rorbuer 2020

25 juni 2020 kwam het bericht, Noorwegen gaat weer OPEN voor vakantiegangers uit het buitenland, YES! Dit betekende dat wij als alles goed zou verlopen 23 juli konden vertrekken naar Å Rorbuer. Gelukkig bleek alles goed te verlopen en dankzij alle goede informatie en voorbereidingen van Raffie en Linda van Cordes Travel zijn wij ook 23 juli vertrokken naar Å om daar een geweldige week vissen te gaan beleven.

23 juli, 1e dag
Een drukke dag voor de boeg, 4 vluchten en een autorit van iets meer dan een uur. De vluchten verliepen allemaal ondanks Corona vrij soepel. Tussen sommige vluchten door hadden we tijd voor een broodje en een biertje op vliegveld. Vooral dat biertje want ja, we hadden er zin in!

Op het vliegveld in Oslo was het even rennen geblazen, aangezien al onze bagage (5 koffers, 2 koelboxen en een hengelkoker) uit waren gecheckt. Hier kwamen wij pas achter toen de we al in het vliegtuig naar Tromsø hadden moeten zitten. Gelukkig is dit allemaal goed gekomen. De volgende dag Raffie en Linda hier over geïnformeerd en dit was iets wat zij ook nog nooit hadden meegemaakt. Dit is iets wat niet bijdraagt aan een stressloze vakantie maar gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Op het vliegveld van Leknes stond André (de visgids) al op ons te wachten om ons naar Å te brengen. Een korte stop in Leknes bij de supermarkt om wat boodschappen te halen was geen enkel probleem. Na de boodschappen was het nog een uurtje rijden tot in Å.

24 juli, 1e visdag
Om 09.30 uur stond de afspraak met André om de nodige papieren te ondertekenen en uitleg te krijgen over de boot. Voor die tijd hadden we al ontbeten en waren de hengelspullen al redelijk op orde voor de eerste visdag. Helaas was het wat slecht weer dus konden we pas na 12.00 uur uitvaren om de boel is te verkennen en proberen een visje te vangen.

Dat verkennen en een visje vangen lukte aardig! We hadden een aantal stekken van André door gekregen waar we zeker vis gingen vangen. Echt ideaal, iemand die weet waar hij het over heeft en je alles kan vertellen om je een mooie week te bezorgen. Toen we op het vis bestek waren aangekomen duurde het niet lang voordat de eerste koolvissen en kabeljauw de hengels krom trokken. De eerste waren geen meter vissen maar ze mochten er uiteraard zijn. Later op de vismiddag kwamen we steeds grotere koolvissen en kabeljauwen tegen. De grootste koolvis voor Carlo met 115 cm en de grootste kabeljauw voor Marijn, ongeveer 16 kilo! Helemaal niet slecht voor een middagje en we hadden lekker wat te fileren aan het eind van de dag!

25 juli, 2e visdag
Om 07.30 uur hadden we afgesproken met André, hij zou vandaag met ons mee gaan om gericht op de heilbot te vissen. Het regende een beetje maar wind was er bijna niet. Je kan niet alles hebben.

Als eerste moest er natuurlijk aas vis gevangen worden. Het liefst makreel of haring. Makreel was er in overvloed, een stuk of 20 was genoeg zei André. Na ongeveer 20 minuten zetten we koers uit richting de heilbot stekken. Dat is slechts 10 minuten varen voordat je op de eerste stek bent. Onze felgekleurde oranje speciale stukken lood voor het vissen op heilbot gingen samen met een makreel richting de bodem voor de eerste drift op heilbot. Het mooie van een visgids is: hij vaart, houdt de boot stil en jij kan lekker vissen. Je hebt nergens naar om te kijken. Geef de visgids een paar stroopwafels en een worstje en hij is blij en dankbaar.

De eerste drift van ongeveer een half uur leverde helaas niks op waarop André besloot te verkassen naar een andere plek. Dat was een goede zet, we hadden ongeveer 3 minuten het lood op de bodem en Dennis kreeg een mooie aanbeet. Helaas bleef het bij een aanbeet. Vlak daarna Marijn een aanbeet en 5 seconden later Sven ook! Marijn kreeg de vis helaas niet gehaakt, Sven wel. Dit resulteerde in een mooie eerste heilbot van 122 cm en 23 kilo. Deze heilbot ging mee voor in de pan, een heerlijk stukje vis!

Na nog een aantal driften op heilbot zat er niet veel schot in dus besloten we maar eens op koolvis te gaan vissen. ‘Follow the birds’ had André gezegd. Daar zitten de koolvissen. Koolvis koolvis en nog eens koolvis. Niet normaal. Wat een beesten en wat een kracht. We kunnen wel zeggen dat het hengelmateriaal tot het uiterste heeft moeten gaan deze week.

Sven had even pauze genomen, hengel in de steun en kijken hoe zijn vismaten lekker aan het vissen waren. Dennis was begonnen aan een flinke dril, dat moest een koolvis van 1 meter + zijn. Rustig turend naar het kraakheldere water komt er opeens een grote schim tevoorschijn. Sven geloofde zijn eigen ogen niet en keek André die naast hem stond met grote ogen aan, André deed precies het zelfde naar Sven. Beiden stom verbaasd over wat ze zagen, een heilbot die achter de gehaakte koolvis van Dennis aan kwam. En nee het was geen kleintje! Nog steeds stom verbaasd over iets wat je waarschijnlijk niet vaak meer gaat zien wist André er wel raad mee. Snel een makreel met een haak in het water, deze heilbot moest natuurlijk gevangen worden. De heilbot bleef rustig rondjes zwemmen rond de koolvis van Dennis, en kreeg toen de makreel in het vizier. Iets wat we niet voor mogelijk hielden gebeurde, hap slik weg.

We zagen het live gebeuren en hebben het zowel onder als boven water op camera weten te krijgen. André die de hengel met de makreel vast had sloeg de haak perfect in de bek van de heilbot en het gevecht kon beginnen. We hebben alle vier gevoeld wat voor kracht zo’n beest heeft, niet normaal. Echt niet normaal. Na een dril van ruim 30 minuten wisten we de heilbot te landen en zoals het hoort vast te binden aan de boot. De ontlading aan boord was groot want ja, hier gingen we voor, een heilbot van boven de 2 meter. En jawel, 2,10 meter!!! Het doel van de vakantie was de 2de dag al bereikt.

26 juli, 3e visdag
Het beloofde een prachtige dag te worden, een zonnetje en weinig wind. We besloten om naar de west kant van de Lofoten te gaan. Daar staan ook een paar mooie stekken op de kaart, zowel voor heilbot en kabeljauw. Het is even een stukje varen, ongeveer 30 minuten, maar een beetje rondkijken is ook niet verkeerd in deze mooie omgeving.

We hebben eerst een paar onderwaterbergen opgezocht om een paar kabeljauwtjes te vangen om de koelboxen mee te vullen. Dit lukte uiteraard weer. Kunstaas laten zakken en takelen maar. Niet te geloven, zo veel vis. Na een uurtje lekker vissen kreeg Marijn een mooie beet gevolgd door een gierende slip. Dat kon wel eens een heilbot zijn! Sven maakte zijn handen vrij om het materiaal (een haak met een touw en het staarttouw) alvast gereed te leggen om de eventuele heilbot te landen. Na een minuut of 10 kwam er een vis in het zicht. En ja, de 3e heilbot boven de meter van de week! Na dat de vis geland was en gemeten, 115 cm, wisten we dat de heilbot ‘klein’ genoeg was om aan boord te halen en een paar mooie foto’s te maken. Ook deze heilbot zag er erg lekker uit dus hebben we deze meegenomen om lekker van te eten. Wij trekken geen heilbotten boven de 130cm aan boord en nemen ook geen heilbot onder de 90cm mee.

De planning was ook om deze mooie dag even in 2 kleine baaitjes te vissen. Even kijken of er nog een paar grote schollen of scharren te vangen. We voeren richting de de eerste baai en kwamen op ongeveer 100 meter van de kant op een meter of 10 diepte te liggen. Snel wat lijntjes met kleine haakjes, nou ja klein, haak 1/0, een paar kralen en een stukje makreel er aan en vissen maar. Je kon de bodem zien, zo helder was het. Na ongeveer een minuut of 10 kwamen de eerste aanbeten en Sven trok de eerste schar aan boord. Een mooie van 40 cm! Deze zijn we niet gewend op het strand aan Zeeland! Niet veel later wist Dennis ook een schar van dit formaat te vangen.

Carlo kreeg een mooie beet. Dit leek wel wat groters te zijn. In ieder geval sterker dan een schar. Aangezien we nu maar op 8 meter diepte visten kwam er al snel een vis in het zicht. Een heilbotje van rond de 50cm, erg leuk! Carlo had de kleine heilbot net in de boot toen Sven ook weer beet kreeg. Ook een heilbotje van het zelfde formaat. Een mooie gelegenheid om een leuke foto van ons 2’en te maken. Na de foto de heilbotjes uiteraard catch & release!

Tijdens het maken van de foto met de kleine heilbotjes kwam er nog even een dikke beet voor Marijn tussen door. Dit resulteerde in een mooie kabeljauw van rond de 70 cm. Deze zwemmen dus ook op 8 meter diepte. Op de terugweg hebben we nog een aantal koolvis stekken bezocht en weer hele mooie weten te vangen!

27 juli, 4e visdag
Helaas stond er overdag te veel wind om te gaan vissen. Als je overdag niet kan, dan maar ‘s nachts. We hadden aan de visgidsen gevraagd of we het busje mochten gebruiken om naar een viswinkel/restaurant te gaan. Dit was geen probleem. De winkel lag op ongeveer een kwartiertje rijden vanaf Å. We wilden wel eens een lekker stukje gerookte zalm gaan eten, biertje erbij, beter kon niet. In de vitrine lag dwergvinvis, een niet bedreigde diersoort die erg smaakvol moest zijn werd ons verteld. Niets is minder waar, echt het proberen waard!

Na een kort tukje zijn we rond 22.00 uur gaan vissen, dit keer gericht op de heilbot. Eerst aasvis vangen daarna door naar de visgronden. We lagen net een half uurtje te vissen toen visgids Alexander over de marifoon riep dat er in de verte vogels aan het jagen waren. Waar vogels jagen, jaagt de koolvis aan de oppervlakte. We bedankten Alex voor de tip en voeren richting de koolvis. Dit werd een spektakel met meerdere vissen boven de meter!

Na een uurtje gingen we weer naar de heilbot stekken om te doen waar we voor gekomen waren. Een paar driften bleef het rustig. Heel rustig, tot dat Carlo opeens begon te draaien. Zonder wat te zeggen had hij beet en landde een mooie heilbot van 85 cm. De stille genieter zullen we maar zeggen. Even later kreeg Dennis een mooie aanbeet. Hij wachtte op het goede moment om de vis te haken maar toen was het krak. Helaas, hengel in 2 stukken en de lijn geknapt. Ook dit hoort bij vissen. Later ving Marijn nog een mooie heilbot van 84 cm en hiermee eindigde de nacht vissen. In het huisje hebben nog een paar lekkere biertjes gedronken om de nacht af te sluiten. Het was ondertussen al een uur of 7 in de ochtend dus bedtijd.

28 juli, 5e visdag
Omdat we pas rond 7 uur ‘s morgens naar bed gingen hadden we besloten om weer ‘s nachts te gaan vissen. Er stond een flinke bries, dus gericht op de heilbot vissen zat er niet in. Dan maar koolvis en kabeljauw, ook niet vervelend. Dit was geen vissen meer. Het leek meer op harken, werken, beulen hoe je het noemen wil maar het was zwaar. Zoveel vis, dat hadden we nog niet meegemaakt. De ene na de andere vis kwam binnen en ging weer over boord. Er werden alleen nog maar foto’s gemaakt van de 1 meter+ vissen. Die waren er zeker, en in grote aantallen. Na een paar uur gevist te hebben vonden we het wel genoeg geweest. Armen kapot, rug kapot, tijd om terug te varen. Dit verliep behoorlijk ruig. De wind was behoorlijk aangetrokken (dit was niet voorspeld). Behoorlijke golven kwamen we tegen maar gelukkig is alles goed gekomen en we arriveerden veilig in de haven van Å, het voordeel van zo’n grote veilige Arronet boot 23.5ft met 150pk.

29 juli, 6e visdag
De wind was helaas niet gaan liggen, helemaal niet zelfs. Het was alleen maar meer gaan waaien. Gelukkig was de zon volop aanwezig dus hadden we besloten om de spullen op het gemakje op te ruimen, schoon te maken en in te pakken. We hadden ook lekker de tijd om te koken dus een lekker stukje eigen gevangen kabeljauw uit de oven en vers gebakken kibbeling. Helemaal top.

30 juli, reisdag
Om 05.30 uur zijn we vertrokken uit Å Rorbuer. Alexander bracht ons naar het vliegveld in Leknes. Einde vakantie. Alleen nog ‘even’ 4  vluchten tot op Schiphol. Bagage ophalen en naar huis.

We kunnen wederom terug kijken op een geweldige vakantie, met schitterende vissen en ervaringen.

Nogmaals dank aan Linda, Raffie van Cordes Travel en de visgidsen voor het mogelijk maken van deze reis. Deze zullen we niet snel vergeten en zeker nog eens over doen!