Vega Kystferie Thierry 2019

Verslag Vega mei 2019 Noorwegen

Thierry Baelemans

Dit jaar zijn we met een groep vissers van 7 naar Vega gegaan(24/05/2019 tot 05/06/2019) .De groep bestond uit de broers Dirk en Walter Krijnen,die tevens familie waren van Vader en zoon Jan en Dave Roeffen en oude getrouwe Thierry Baelemans, Tom Van Hooydonck en Pissens Dirk. We zijn vertrokken met de twee wagens voor een driedaagse reis naar Vega op Vrijdag 24/05 om 3uur bij Dirk P thuis,daar we vreesden voor file op de Nederlandse en vooral Duitse snelweg waren we zo vroeg vertrokken richting Kiel.We hebben geen file tegen gekomen enkel traag verkeer voorbij Hamburg.

Om 11u30 waren we in Kiel aan de veerboot van Color Line. Nog even getankt, alhoewel de Diesel in Noorwegen niet veel duurder is als in Duitsland. Nog enkele pilkers gaan kopen voor 70€ in de lokale viswinkel in kiel. Wetende dat we deze zeker gingen nodig hebben in Vega. Om 13u mochten we op de Mini-Cruise Magic ,en werden de twee kamers verdeeld onder de 7 vissers.We nemen steeds de optie grand buffet en ontbijt op deze boot.Zeker een aanrader. Na 20u te hebben vertoeft op deze cruise, goed uitgerust in Oslo aangekomen. We ontscheepte als 15e auto de boot en werden na het gesprek aan de douanen ,zonder controle doorgelaten. Pas wel op met alcohol en sigaretten .De pakkans is reëel .

We beginnen de langste rit van ons verlof om 11u vanuit Oslo via de E3 naar het Fjorthotel.Daar kennen we een lokaal eethuis waar we nu al 3 jaar op rij biefstuk- friet gaan eten voor zo’n 30€ de man.Dit is niet te duur naar de normen van Noorwegen.

Na het ontbijt vertrokken om 9u richting kleine veerboten om rond 16u30 op onze bestemming – Vega Kystferie – aan te komen.Onze huisbaas hadden we verwittigt op de kleine veerboten en Jorn stond reeds klaar om huisje 2 en twee 80PK boten ons toe te vertrouwen. De vooruitzichten van weer en vangsten waren goed.Voor de vangsten klopte dit voor het weer was dit totaal anders. De ganse week hebben we slecht weer gehad ,buien van hagel ,windstoten en natte sneeuw op enkele dagen na. Een constante was wel ,dat de wind tegen de avond volledig weg was en dat deze na twee uur in de nacht terug kwam aanwakkeren .

Het gevolg was dat beide boten  niet echt op zee zijn gaan vissen.Dus geen maxi vissen te vangen ,wel heilbot van 1m50 en 16 kleindere Heilbotten gevangen van 65 cm en meer  en enkele honderden gullen. Wat vorig jaar goed was voor de vangsten nl sandaels was dit jaar niet aan de orde.Pilkers daarentegen was des te beter. Het is een feit dat overal vis kan gevangen worden op Vega.Je moet ze gewoon zoeken.

Het quotum van 20 kg/man filet vol vissen met gullen tussen de 70 à90 cm is geen probleem voor een getrainde visser. Verder wordt er veel kleine koolvis gevangen,lom,leng en pollak.De roodbaars op grote diepte hebben we niet kunnen vangen ,ook de torpedo’s van koolvissen boven de meter waren niet van de partij.Deze vang je bijna enkel op volle zee.

Na 7 dagen te hebben gevist en veel koude te hebben getrotseerd,kon de terugreis worden aangevat.Deze verloopt langs de Zweedse grens .Hier is weinig verkeer op route 30 .In Trysil overnachten we in het Radison hotel .De volgende dag is er voldoende tijd om nog 240 km te rijden tot de veerboot in Oslo Hier terug kans op controle van de douane.Zie dat de nodige papieren van de huisbaas in orde zijn in verband met de 20 kg filet /man. Alles verliep vlekkeloos op de terugweg,slechts 2 uur fileleed in Nederland.

Nu uitkijken naar volgend jaar.

Dank aan Linda en Raffie van Cordes Travel de goede zorgen en voor deze prachtige locatie.