Reisverslag Nordskot 2017 Kees

Nordskot Kees 2017 - 2Reisverslag Nordskot september 2017

Reisverslag vis trip kees en Michael Hamelink Naar Nordskott Brygge.

Op 4 september t/m 11 september zijn we in de ochtenduren vertrokken het avontuur tegemoet naar noord Noorwegen. Na vele filmpjes, verslagen, tips van Raffie en beurzen bezocht te hebben en ons geheel ingespannen te hebben met de benodigde materialen waaronder Penn hengels en Penn conflict molens, drijfpakken en benodigde pilkers, shads etc, etc  was het dan eindelijk zover de dag van vertrek richting Nordskot nog niet wetend wat ons allemaal te wachten stond.

Vanaf Schiphol vertrokken volgepakt met koffers en volle hengelkoffer met SAS naar Oslo en daar overstappen naar Bodo waar ons een prima Ford Focus stond op te wachten  waar we onze reis verder met voortgezet hebben, gedurende deze 3 uur durende autoreis hebben we het prachtige Noorse landschap mogen bewonderen met zijn fjorden en prachtige natuur zelfs de elanden graasden langs de kant v/d weg adembenemend was het ook de nog besneeuwde toppen v/d bergen is iets om nooit meer te vergeten.

Nordskot Kees 2017 - 25Aangekomen op de prachtige nog zo goed als nieuwe locatie Nordskott Brygge waar we verwelkomt werden rond de klok van 22.00 door de vriendelijke eigenaar en ons wegwijs had gemaakt in het prima appartement, ons een rondleiding had gegeven bij de boten en alles waar je deze week mee te maken kon hebben, vertelde hij ons dat hij even een klein testje met boot nummer 5 wat gedurende deze week onze boot zou zijn wou doen, na uitleg gehad te hebben hoe de werking v/d plotter en de rest van de boot in zijn werk ging, moest ik het stuur ter hand nemen en achteruit de haven uitvaren in het donker dit ging niet zonder slag of stoot maar we kwamen er gelukkig.

De volgende dag prachtig weer weinig wind en zonnetje kon niet beter na wat plekken in het nabijgelegen fjord bevist te hebben waar we allerlei soorten vis hebben gevangen tussen de 20 en 60 meter diepte werd het mij al snel duidelijk dat dit een v/d mooiste weken zou worden uit mijn leven en dat dit zeker voor herhaling vatbaar zou zijn. Wat ik never en nooit zal vergeten was nadat wij een Leng van ongeveer 50cm hadden gevangen de dode vis helaas terug in het water hadden gegooid een zeearend dit had gezien na wat boven ons rondgecirkeld te hebben zette hij de duikvlucht in en pakte vlakbij onze boot de leng met zijn klauwen uit het water en vloog er over het water met weg prachtig was dit. s, avonds rond 19.00 zijn we teruggevaren bij terugkomst in de haven en de boot afgemeerd te hebben kwam er een andere boot ook net binnen met Finse vissers en Noorse verslaggever die een documentaire aan het maken waren over het visgebied, toen werd ons gevraagd of we even wilden helpen omdat ze een heilbot van 75 kilo hadden gevangen en die van boord moest toen dacht ik bij mezelf jeetje wat een beest als wij die ook nog moeten vangen wat zeker mogelijk was in dit gebied.

Nordskot Kees 2017 - 27Dag 2:
Vanwege het weer te veel wind en omdat we toch een auto ter beschikking hadden besloten om deze dag niet te vissen wat uiteindelijk een wijs besluit geweest was, wel hebben we die dag een rondrit gemaakt door de streek ,ik zei nog tegen mijn zoon zullen we een lunchpakketje meenemen vandaag maar was niet nodig vond hij ,we zoeken wel een restaurantje of cafeetje waar je iets kan eten , maar wat bleek waar je ook naar toe reed in geen velden of wegen een eetgelegenheid te bespeuren ,besloten om dan maar iets te kopen in een plaatselijk supermarktje en zelf een broodje samen te stellen ,wel waren we sprakeloos over het prachtige landschap en hoe de Noren daar leven heel anders als bij ons ,ook hebben we een gezin zeeotters gezien waar wij vanaf 2 meter afstand foto’s van konden nemen en nog vele andere wilde dieren en prachtige fjorden., s ’avonds hebben we er nog lekker over na gekletst onder het genot van een pintje dat we vanaf Bodo hadden meegebracht (niet goedkoop trouwens) .

Dag 3:
Prima visweer bijna windstil ,bij de plaatselijke supermarkt 100mtr verderop benzine gehaald voor de boot wel jammer dat het maar om 10 uur open ging tot 1700uur ,daarom visten we ook vanaf 10 uur tot ongeveer s, avonds 19.00uur ,vandaag moest het gebeuren dacht ik en wil een kanjer vangen om het gevoel en de strijd aan te gaan ,na wat kabeljauw makreel ,koolvis in grote getale ,kwam de beet totaal onverwachts maar voelde wel dat er het een en ander aan de andere kant v/d spiderwire gaande was en jawel de dril was begonnen de adrenaline deed zijn werk en na een gevecht van ongeveer een kwartiertje kwam het silhouet van een halibut in beeld niet echt een grote 1,25 mtr maar wel prachtig ,toen hij bijna boven was en mij recht in de ogen keek draaide hij zich om en was wederom vertrokken richting de diepe gronden v/d zee dus weer opnieuw beginnen met drillen , na verloop van tijd gaf hij de strijd op en konden wij hem landen naast de boot om hem te meten en daarna weer vrij te laten (Catch en release ) zoals wij met alle vis deden alleen degene voor eigen consumptie aldaar moesten er aan geloven ,nog effe wapperend met zijn staart bedankte hij ons en was de diepte op gaan zoeken prachtig moment was dit  voor mij en Michael ook was deze dag meer dan geslaagd , en prachtig weer.

Nordskot Kees 2017 - 18Dag 4:
wederom prima weer wel wat meer wind dus besloten om meer in de fjorden te vissen ,ook deze dag voor ons doen goed gevangen veel kabeljauw en veel leuke natuurmomenten gezien en vastgelegd op de gevoelige plaat ,toch vond ik het jammer dat Michael nog geen Heilbot had gevangen om ook dit gevoel te krijgen ,hopelijk morgen dan maar ,wel nog een leuke anekdote tegenwoordig is het mogelijk om direct je foto’s te delen aan mensen in Nederland en natuurlijk over de hele wereld ,eigenlijk waren wij die dag uitgenodigd in Tilburg voor de trouwerij van ons nichtje waar wij niet bij konden zijn maar middels de foto’s compleet met mooie vangsten hun gefeliciteerd vanaf het water en hun als tip meegegeven dat vis het altijd goed doet op het menu ,waar wij natuurlijk de nodige reacties op terug kregen mooie momenten waren dit terwijl wij aan het vissen waren., S ’avonds lekker vroeg naar bed om de laatste visdag met volle teugen te beleven.

Dag 5:
Laatste dag weer niet al te best regen en wat wind besloten om eens tussen de fjorden door naar andere visgronden te varen ,via de plotter verschillende scholen makreel en koolvis bevist wat ingooien en indraaien was met soms 3 koolvissen aan de haken (gummies) en pilker 150Gram ,deze dag heb ik ook helaas mijn Penn Regiment hengel verspeeld tijdens het vastzitten wel eigen schuld maar ja mocht de pret niet drukken had nog een reserve hengel bij die wij op de Cordes Traveldag cadeau hadden gekregen was ook zeer goed mee te vissen wel even wennen aan de reel maar Michael had er ervaring mee (Snoekvisser).

Nordskot Kees 2017 - 14 Na nog wat kabeljauw gevangen te hebben ,wat ruzie gemaakt met de meeuwen die rond onze boot dobberden en zo brutaal ze ook zijn de vis bijna van de haak probeerden te stelen ,ving Michael eindelijk ook zijn eerste Heilbot(je) waar hij zeer blij mee was en de foto werd ook gepubliceerd door Raffie op de site van Zeevisland bij vangstberichten top was dit ,na weer een mooie visdag meegemaakt te hebben vol met verrassingen prachtige natuurmomenten was dit de laatste visdag voor ons om de volgende dag in de vroege uurtjes terug te keren naar Nederland helaas ,na de boot schoongemaakt te hebben nog een lekkere maaltijd bereidt te hebben de koffers ingepakt en de beheerder gevraagd ons uit te checken omdat wij in de vroege uurtjes vertrokken , vroeg hij ons of het ons bevallen was en of we nog eens terug gingen komen deze belofte kon ik hem niet doen om het feit dat Linda en Raffie nog meer prachtige visreizen in hun assortiment hebben en wij ook nog op andere plekken graag zouden komen zoals volgend jaar IJsland in augustus, want die is al geboekt, uiteraard wéér via Cordes Travel.

De reis terug: is vlotjes verlopen lange reis terug auto ingeleverd koffers ingeleverd en ingecheckt op vliegveld Bodo, bij Oslo even moeten wachten op vliegtuig naar Nederland, in het vliegtuig besefte ik hoe goed en alles volgens plan verlopen was heb dit ook in Nederland meegedeeld aan mijn vrienden die mee naar IJsland gaan.

Kortom:
Het was een prachtige visvakantie, prima geregeld door Cordes Travel en zeker ook het contact dat wij hadden vanuit wat wij dagelijks via Whats App hadden met Raffie en Linda hoe wij de dag ervaren hadden en natuurlijk de vangsten.

Met vriendelijke groet en bedankt voor alles.
Kees en Michael Hamelink
Axel (nl)

Nordskot Kees 2017 - 40 Nordskot Kees 2017 - 2 Nordskot Kees 2017 - 1 Nordskot Kees 2017 - 33 Nordskot Kees 2017 - 34 Nordskot Kees 2017 - 35 Nordskot Kees 2017 - 36

Nordskot Kees 2017 - 37 Nordskot Kees 2017 - 38 Nordskot Kees 2017 - 39 Nordskot Kees 2017 - 32 Nordskot Kees 2017 - 24 Nordskot Kees 2017 - 23 Nordskot Kees 2017 - 22

Nordskot Kees 2017 - 12 Nordskot Kees 2017 - 3 Nordskot Kees 2017 - 4 Nordskot Kees 2017 - 5 Nordskot Kees 2017 - 14 Nordskot Kees 2017 - 10 Nordskot Kees 2017 - 31

Nordskot Kees 2017 - 13 Nordskot Kees 2017 - 16 Nordskot Kees 2017 - 18 Nordskot Kees 2017 - 28 Nordskot Kees 2017 - 20 Nordskot Kees 2017 - 30 Nordskot Kees 2017 - 27

Nordskot Kees 2017 - 26 Nordskot Kees 2017 - 25 Nordskot Kees 2017 - 29 Nordskot Kees 2017 - Nordskot Kees 2017 - 21 Nordskot Kees 2017 - 19

Nordskot Kees 2017 - 15 Nordskot Kees 2017 - 11 Nordskot Kees 2017 - 9 Nordskot Kees 2017 - 6 Nordskot Kees 2017 - 8 Nordskot Kees 2017 - 7 Nordskot Kees 2017 - 17