Reisverslag Noorwegen Havferie 2018

Havferie - 6Havferie    07.05.2018     14.05.2018

Onze berlingo helemaal volgepropt vertrokken we richting Sotra waar het vakantiehuis Havferie gelegen is.  Dit prachtig huisje boven op een berg met een geweldig panoramisch uizicht is een droom voor iedere plattelander. De vriendelijke eigenares stond ons al op te wachten en gaf ons een korte rondleiding. bij de vrieskist (150liter) aangekomen merkten we dat er zelfs 2 zakken crunch ice voor ons voorzien waren; top. nadat we onze meegebrachte aasvis (makreel en haring)er in opgeborgen hadden kwam de broer van de vrouw des huizes aanrijden om ons het reizen en zeilen van de boot uit te leggen. Na een kwartiertje werden we benoemd tot kapitein en matroos en mochten we de zee op.

Start daar gingen we: eerst rustig en beheerst tussen 2 rotsjes slalommen de fjord in linksaf de bootsnelweg richting open zee 60pk vol gas.na een kwartiertje kwamen we op de eerste stek aan een onderwaterbergje met de top op 25 meter diepte.gewapend met een spinhengeltje een pilkertje van 150gr met daarboven een driehaaksverenpaternoster zouden we wat koolvis gaan vangen’ kwestie van de spieren wat los te gooien oem erwa in te komen zoals wij in belgie zeggen niks was minder waar een kabeljauw van 84cm was de eerste die zich liet verleiden aan een veertje nota bena. de gaf moest nog in elkaar gedraaid en snel aub want zo;n verenhaakje is niet groot achteraf bekeken bleek dit de grootste kabeljauw te zijn die we zouden vangen. marc onze nieuwkomer in de groep(eerste x noorwegen) stond te glunderen.5minuten later was het mijn beurt een polak eveneens op de veer ging door de slip heen i love it mompelde ik.

na nog wat klein grut meerbepaald een wijting en een steenbolk gevangen te hebben was het vet al van de soep.maar ja we kwamen toch wat koolvisjes vangen net naast de berg werd het snel diep naar 140meter toe. We visten ieder op een andere diepte tussen 30 en 120 meter. ruud die op 120 viste was de eerste die riep prijs! Twee minuten later stonden we met zijn drieen koolvis te harken want nummer4karin  had het moeten afleggen tegen de 2 meter hoge deining die er trouwens de hele week stond en het vissen niet vergemakkelijkte.daar we onze koffers nog moesten uitpakken en onze koolvis(+_45cm) nog moesten fileren hielden we er na een visje of 35 mee op.

Havferie - 2dag2:daar het pas om 11.00h  laag tij zou zijn  moesten we pas om 9.00h op het water zijn voor een visser is dat uitslapen toch.hetzelfde verloop als de dag voordien. een paar mooie gullen en polak van 70 en daarna nog wat koolvis gevangen.

Dag3:na 2dagen hebben we besloten de verenpaternoster thuis te laten en met aas de leng te belagen een zelfgeknoopte staande lijn met 3haken bovenaan een gummimak of ander kunstaas maakte niet uit wat als het maar geel of orange van kleur was dan ving het.( verleden jaar waren rood en blauw de topkleuren)met daaronder 2 aashaken waarvan eentje voorzien van een breeklichtje net voor de haak. 1 haak voorzien van een makreelflodder de andere met haring beaasd maar eigenlijk maakte het weinig verschil de leng die er massaal aanwezig was greep steeds de haak met het lichtje. Op60 of 80 0f 120 meter het maakte niet uit ze zaten overal die slangen. s;avonds moest er leng gekuist worden

dag4:was een regen regen gieten stortbui regen zondvloed nat water, thuisblijfdag

Havferie - 8dag5:moesten we wachten tot s;midags want deze keer was mist de pretbederver bij het optrekken van de mist voor de veiligheid even onder de kant gevist tot de kust veilig was en daar toch een paar mooie schelvissen gevangen. daarna naar een plaats gevaren waar volgens de eigenaar heek zou zitten.een piepklein talud op140 meter diepte waar je alleen kan vissen als er weinig wind staat.we hebben daar veel leng en lom gevangen maar helaas geen heek.

De laatste dag  zouden we catch en release vissen omdat we onze limiet van 20kg filet bereikt hadden.sinds dit jaar moet je dagelijks een formulier(dat je van de eigenaar krijgt)invullen hoeveel je vangt en wat je teruggooit. als je dit een beetje deftig doet krijg je bij het vertrek een soort certificaat om eventueel aan de douane te tonen.maar onze laatste dag was een zonnige dag en een grappige terwijl mijn maten zich aant amuseren waren op de koolvis liet ik voor de eerste keer een bottemship te water. echt een mottig licht blauw lood met daaraan verbonden een donkergroene octopus.  een afgrijselijk gezicht maar dat was de kabeljauw niet die onmiddelijk toehapte. leuk toch met zo;n onding vis vangen die mag volgend jaar weer mee terug mee naar noorwegen.mijn vriend ruud die na de vele koolvissen even zijn hengel aan de kant zette en een sigaretje begon te draaien er als de kippen bij moest zijn of de passerende geep die ruuds orange gummimak die net onder de boot bengelde een leuk hebbedingetje vond was er met zijn hengel vandoor geweest. Maar dat gebeurde niet en het was weer dolle pret aan boord.

Wij namen afscheid van de zee met een geep en er begon weer een nieuw belletje te rinkelen (neeltje jans volgende week)  wist je dat:je er gerookte zalm kan bestellen voor 25 euro stuk (wel in het begin van de week bestellen bij de eigenaar) wist je dat:onze grootste vis een leng van 90 cm was en marc die wedstrijd won wist je dat:onze vrieskist 30%koolvis  30%leng 10%lom 10%pollak 10%kabeljauw 5%wijting en5%schelvis bevatte.

Wist je dat: de boot een beetje log stuurt maar toch een aanrader is.
Wist je dat: wij de eigenaars 11 op 10 geven

van harte bedankt raffie , linda en alle cordessers voor deze weer leuke vakantie namens alle teamleden

rudy

Havferie - 13 Havferie - 2 Havferie - 7 Havferie - Havferie - 12 Havferie - 11 Havferie - 8

Havferie - 9 Havferie - 10 Havferie - 6 Havferie - 5 Havferie - 4 Havferie - 3 Havferie - 1