Reisverslag Hellesoy 2017 Albert

Hellesoy 2017 Albert - 1Verslag visvakantie Hellesoy oktober 2017

Begin 2017  besloten om wederom naar Hellesoy te gaan, dit met de volgende teamleden
Albert de laat (de schrijver van dit verhaal), Ad Vogels, Edward van Laarhoven en nieuw lid Cees van Hoof.

Na maandenlange voorbereiding uiteindelijk om zondag 1 oktober 4:30 vertrokken om de Boot in Hirtshals van 20:00 te kunnen halen. Om plusminus 15:30 in Hirtshals aangekomen, natuurlijk veel te vroeg, maar dat is beter dan 5 seconden te laat, na een voorspoedige overtocht met de Fjordline op 2 oktober om 12:00 gearriveerd. Bij de douane wilden we ons teveel aan bier meegebrachte aangeven, maar voordat we iets konden vragen kregen we een teken dat we door konden rijden, een kleine meevaller.

Op maandag 2 oktober 14:00 arriveerden we bij het huisje waar ons direct meegedeeld werd dat de boot niet beschikbaar was vanwege de opgehaalde brug bij Rorbuer en dat de wind zodanig was dat we de eerste dagen niet konden vissen. Na deze klap verwerkt hebben zijn we eerst de auto gaan leeg laden en hebben we onze bedjes opgemaakt, met de wind leek het ons wel mee te vallen en hebben toen Peter gevraagd om die toch naar ons te brengen, uiteindelijk is Ad met Peter meegereden naar Rorbuer en heeft daar de boot meegekregen, later die dag kwam Peter ons het weerbericht voor dinsdag brengen, windsnelheden tussen 17 tot 19 m/s zwaar klote… Die avond heeft Cees ons nieuw lid pokeren geleerd.

Dinsdag 3 oktober, eerst uitgeslapen dan hebben we dat alvast gedaan voor deze week want de wind is idd te hard om uit te varen, wel blijkt dat de brug bij Rorbuer omlaag staat en dat we daar van de steiger kunnen gaan vissen. Vanaf deze steiger vangen we van alles, Lipvis in alle kleuren, makreel, koolvis, platvis, wijting en een kabeljauw van +/-80 cm gevangen door Edward aan een platvispaternoster, onze Duitse vrienden op de steiger konden het niet geloven. Na een paar uurtjes geloofden we het wel en zijn we terug gereden, ikzelf heb nog een koolvisje verschalkt op de kop van de haven. Die avond maar weer gepokerd en besloten om de andere dag weer uit te slapen, morgenvroeg zou de wind nog 16 m/s zijn en in de middag afzwakken tot 5 m/s

Hellesoy 2017 Albert - 13Woensdag 4 oktober, in verband met de wind hebben we besloten om naar Rorbuer haven te varen en daar op visstek 2 “Nord Hjelmeskallen” te gaan vissen. Hier komt regelmatig een vis naar boven, omdat we steeds dieper gaan besluit ik om de elektrische molen te gaan monteren, jaja Raffie (vanwege onze ouderdomsziekten “kromme vingers, kapotte ellebogen, etc…”) hebben we allemaal besloten om een elektrische molen te monteren, namelijk de “Shimano dandou maru 4000” Daar op een diepte van 200 meter krijg ik een mooie aanbeet, na wat geklooi met de molen komt mijn eerste metervis naar boven een leng van 102cm, ondanks een klote begin van de week kan deze vakantie voor mezelf niet meer kapot, tevens ga ik daar mee aan de leiding van de “Thieu Keijzers” wisseltrofee Binnen een half uur zijn er 3 elektrisch, de vierde (Edward) heeft hem niet bij en moet dus wat harder werken, eindelijk hebben we (Ad dus) iets fatsoenlijks te fileren al zijn de aantallen nog steeds niet goed. De weerberichten voor morgen lijken wat gunstiger te zijn, al is de open zee nog ver weg!

Donderdag 5 oktober, we gaan kijken hoe het richting Hernay/Nordoy is gesteld, zodra aangekomen bij het noorden van Nordoy komen de grote boze golven ons tegemoet en moeten we het in het fjord gaan zoeken, zowat alle gebieden bevist maar kan geen echte spannende vangsten melden, voor morgen is de wind ook niet gunstig, al lijkt het in het weekend wel beter te worden.

Vrijdag 6 oktober, wederom is de wind de grote spelbreker en dus slapen we maar uit, Duitse collega’s varen wel uit, deze komen vrij vlot terug met een iemand die zwaar gewond is, deze is tijdens het vissen verrast door een golf en met zijn rug op een bak terecht gekomen, de man is naar het ziekenhuis gebracht, Peter vraagt ons om niet uit te varen! Edward en Cees rijden voor enkele uurtjes naar Rorbuer haven en Ad en ikzelf proberen het vlak uit de kust van Hellesoy, ook voor deze dag geen spannende vangsten, dan maar weer pokeren

Hellesoy 2017 Albert -Zaterdag 7 oktober, wederom richting Hernay/Nordoy gevaren, nog steeds zijn de golven zodanig dat we ons niet op open zee durven te wagen, dus bij Nordoy noord teruggevaren tot de golven acceptabel waren, daar diverse driften gemaakt en diverse soorten weten te verschalken maar geen noemenswaardige uitschieters, wel een blauwvintonijn gespot op +/- 20 meter van de boot, wat een geweldige ervaring, we hadden al gehoord dat deze vissen gezien waren, maar om dit zelf te zien geweldig. Onze Duitse bovenburen zijn aan de andere kant voorbij Rorbuer geweest en hebben een verdwaalde Heek van 106 cm gevangen, ook zij verders geen noemenswaardige vangsten.

Zondag 8 oktober, op aanwijzingen van Peter direct linksaf gegaan richting stekken 8, 9 en 10, op de open zee aangekomen zien we veel meer vissersboten, de golven zijn nog steeds hoog maar acceptabel, en met zoveel boten om je heen geeft dat een redelijk veilig gevoel. De 1e drift levert een Haai op gevangen door Cees van Hoof, hier moeten foto’s van worden gemaakt, een paar minuten later hebben we allemaal een Haai gevangen en is er de lol v.w.b. de haaien wel af, bij de volgende stek is het prijs Kabeljauw, Leng, Heek, schelvis, Lom komt naar boven, Cees echter blijft volharden met het vangen van haaien, wat hem een naamswijziging oplevert nl. Cees van Haai tot +/- 5 uur blijven we op deze plek, waarbij iedere drift veel vis oplevert. Ook blijkt de Leng van 102 cm de grootste vis van deze week en kom ik wederom in het bezit van de “Thieu Keijzers” wisseltrofee. Bij thuiskomst blijken wij t.o.v. de andere boten heel goed gevangen te hebben, alleen de Duitse vrienden van huisje nummertje 4 hebben 8 Lengen met een lengte van meer dan 150 cm gevangen!! Direct na thuiskomst wordt de Boot zuiver gemaakt door Cees en gaat Ad fileren, de rest gaat de spullen in het huisje verzamelen/ordenen en eten klaarmaken.

Maandag 9 oktober, op tijd opgestaan om nog een uurtje in het zonnige Bergen rond te kijken, ticket bij de parkeer automaat gekocht en vertrokken richting centrum. Bij terugkomst een parkeerbon van 600 NOK onder de ruitenwisser, bleek mijn Noors niet zo geweldig te zijn dus, hier heb ik thuis nog wel een mail aan gewaagd waarop gelukkig de ticket is ingetrokken. Op een vlakke zee (wel enigszins frustrerend) richting Stavanger vertrokken.

Dinsdag 10 oktober, ondanks de vertraging bij Stavanger toch om 8 uur in het zonnige maar koude (-2 graden) Hirtshals aangekomen. Na een deze keer goed verlopen terugreis savonds om half 8 in Best aangekomen. Terugkijkend op deze visweek hebben we veel pech gehad met het weer, maar heeft de laatste dag veel goed gemaakt.

Pluspunten
Nieuwe fileerplaats
Voor het eerst naar Hjelneskallen geweest, is een goed alternatief voor de wind
Blauwvintonijn gespot
Geweldige laatste dag

Niet vergeten voor de volgende keer, Met pilker vissen geeft meer frustratie, dus niet doen, Zwaarder lood(of vervanger) meenemen.

Volgend jaar naar IJsland, uiteraard wéér via Cordes Travel !

Groetjes,
Albert

Hellesoy 2017 Albert - 1 Hellesoy 2017 Albert - 2 Hellesoy 2017 Albert - 3 Hellesoy 2017 Albert - 4 Hellesoy 2017 Albert - 5

Hellesoy 2017 Albert - 7 Hellesoy 2017 Albert - 8 Hellesoy 2017 Albert - 9 Hellesoy 2017 Albert - 10 Hellesoy 2017 Albert - 11

Hellesoy 2017 Albert - 12 Hellesoy 2017 Albert - 13 Hellesoy 2017 Albert - 14 Hellesoy 2017 Albert - 15 Hellesoy 2017 Albert -