Penn Nappstraumen Festival 2022 Menno

Penn Nappstraumen Festival 2022

7 tot 15 juni 2022

7 juni was het dan zover eindelijk mochten we weer naar Noorwegen nadat onze reis van vorig jaar niet kon doorgaan. Hoe mooi is het dan om mee te gaan met het Penn Nappstraumen Festival 2022
De heenreis is eigenlijk gelijk al vakantie. Alles tot in de puntjes geregeld en je hoeft eigenlijk alleen maar achter Raffie en Linda Cordes aan te hobbelen en dan komt de rest wel in orde. Vanaf Schiphol Amsterdam eerst naar Oslo om daar vervolgens de bagage weer op te pikken om naar het hotel op het vliegveld te gaan. Van de voorspelde drukte op Schiphol hebben wij géén last gehad en waren binnen no-time achter de douane.

Na een kort nachtje in het hotel vroeg in de morgen weer opstaan om op tijd bij het vliegtuig te zijn die ons naar Evenes brengt alwaar de bus al op ons staat te wachten om ons in 3,5 uur tijd naar Nappstraumen te brengen, een prachtige rit over de Lofoten. Al snel kunnen we onze huisjes bekijken en inrichten en niet te vergeten de nodige boodschappen doen met het beschikbare busje. Echt top. Later die middag volgt er nog een uitleg over een aantal niet onbelangrijke huisregels van het Camp en worden de nodige formulieren voor de boot in orde gemaakt en ook hier volgt nog een uitgebreide instructie op de boot .

En dan dan zijn we er bijna klaar voor om te kunnen gaan vissen. We maken de hengels in orde en gaan op tijd naar bed vanwege de toch wel wat vermoeiende reis naar Nappstraumen zodat we morgen fris kunnen beginnen. Zoals afgesproken zijn we de volgende dag om 8 uur op de steiger en spreken we met visgids Kristian die wij die middag aan boord hebben af waar we elkaar treffen.

Dag 1
Nu kan het dan echt gaan beginnen en de motoren worden gestart en vertrekken naar open zee. Al snel merken we dat er een aardige golfslag staat maar voor de zeer stabiele boten (23.5ft – 150pk) geen enkel probleem. We varen achter de visgidsen aan richting de stekken. Na 3 uur heen en weer schommelen begint eerst Sander kuren van zeeziekte te vertonen en al snel volgt ook John. Helaas zit er voor ons niks anders op dan terug te gaan naar het “kanaal” om rustiger water op te zoeken. Daar knappen ze allebei wel op maar met de visgids de open zee op heeft voor ons geen zin meer Wel doet hij nog zijn uiterste best om ons binnen in de luwte het nodige te leren maar vangen we niet veel vis. Jammer voor ons maar mogelijk dat de reis van gisteren ons toch nog parten speelde, beetje vermoeid.

Dag 2
Opnieuw rond de klok van 8 uur op de boot en geven we gas naar de verre stekken achter de visgidsen aan. Daar bleek het nog niet mee te vallen om aan de vis te komen. Wel de nodige vissen gevangen maar was niet heel wild. Veel gezocht in de omgeving en meerdere stekken afgeweest. Uiteindelijk wel met een goed gevoel naar de haven waar we wat vissen gefileerd hebben om op te eten.

Dag 3
Vanmorgen gaan we er op uit met visgids Marcus. Wij hebben aan hem gevraagd of hij ons wegwijs kan maken met het heilbot vissen. Dat heeft hij ook super goed gedaan. Hij legt uit waar je moet vissen en welke technieken je ervoor kan gebruiken. We hebben echt een super ochtend gehad. Meerdere aanbeten die helaas geen vis opleverde en een aanbeet die echt goed gehaakt zat maar dat zal je altijd zien, door lijnbreuk van de hoofdlijn verliezen we deze vis. Enorm balen natuurlijk en zeker omdat we verder geen heilbot meer weten te haken.

Dag 4
Wederom mooi weer en een mooie zee om te bevissen. Vandaag met elkaar besloten gericht te blijven vissen op heilbot. Helaas voor ons maar ook deze dag lukt het niet om er een te haken. Aangezien het nu 24 uur licht is besluiten mijn zoon en ik in de avond nog een poging te doen. Gelukkig voor ons weten we een mooie heilbot van 83 cm te vangen. Wat een super mooie vis is dat om te vangen! De kracht die daar in zit heb ik dan ook ontzag voor gekregen. 1 ding weet ik wel het smaakt gelijk naar meer maar dat is altijd met vissen. Je wil toch weer een mooiere en grotere vangen dat is juist zo leuk aan de sport.

Dag 5
Het wordt bijna saai maar ook nu weer top weer om er buiten op uit te gaan. Aangezien we al 2 dagen gericht gevist hebben op heilbot maar weinig succes daarmee hebben overleggen we met Raffie wat te doen. Hij geeft aan lekker te vissen op andere vissoorten met de mogelijkheid op het vangen van een heilbot. Met andere woorden pas je tactiek aan en lekker vissen vangen. Eigenlijk trekken we daarna samen op en maken ze nog een super toffe film van ons varen richting een mooie stek op zee waar ze de dag eerder meerdere mooie vissen hebben gevangen. Eenmaal daar helpt Raffie ons op weg en voorziet hij ons ook nog van meerdere goede tips waardoor we meer vissen in de boot krijgen dan dat we anders hadden gehad. We hebben mooie kabeljauw en koolvissen gevangen. Koolvissen wat een mooie vechters zijn dat heerlijke vis om als sportvisser te vangen.

Dag 6
Ja helaas is de laatste visdag aangebroken. Als dank aan de visgidsen geven we Calle en Marcus, een kilo kaasje uit Gouda van kaashandel Markus. Hoe toepasselijk kan het zijn. De laatste dag gaan we terug naar de stek van gisteren maar helaas zit het ons niet mee en vangen we enkele vissen met veel moeite. We kijken elkaar aan en besluiten toch weer een eind terug te varen om ons geluk daar te beproeven. Onze eerste stek daar is ook niks waarop we via de radio aan andere groepen vragen hoe de vangst daar is. Van een groep krijgen we te horen dat het daar goed gaat en zitten niet ver weg dus zetten we koers richting de andere groep. Dat blijkt inderdaad een goede zet want op deze manier weten we nog de nodige vissen te vangen en weet Sander nog een mooie koolvis te vangen van 116 cm.

En ja dan zit het er echt op en sluiten we een heerlijke goed georganiseerde Penn Nappstraumen Festival af waarbij het voor ons in ieder geval heel leerzaam was. Op de avond voor vertrek is er altijd nog de prijsuitreiking. We hebben mooie vissen gevangen maar hebben ons niet in de prijzen gevist. Gefeliciteerd voor de mannen die dat wel hebben gedaan alhoewel het daar niet om gaat is het altijd wel leuk meegenomen.

Visgidsen, Raffie en Linda en alle anderen super bedankt voor deze mooie week vol herinneringen en adviezen .