Penn Nappstraumen Festival 2022 Jan de Bruin

Penn Nappstraumen Festival 2022

8 tm 15 Juni 2022

Zo, onze visreis zit er al weer op, dus maar even tijd maken om een reisverslag te typen. We hadden deze visreis al geboekt op 4 maart 2020 voor 2021. Voor mij al de 7e keer dat ik op visreis ga via Cordes Travel, dat zegt al genoeg denk ik. In 2021 kon de reis helaas niet doorgaan, door dat welbekende virus. Maar alles is heel netjes omgeboekt naar 7-15 juni 2022, het Penn Nappstraumen Festival.

Visles
20 Februari 2021 zijn we op visles (prive-les) geweest  in Colijnsplaat. We werden hartelijk ontvangen door Raffie en Linda. Onder het genot van een hapje en een drankje, verzorgd door Linda, hebben we de visles van Raffie gevolgd. Zeker een aanrader voor wie de eerste keer naar Noorwegen gaat. Voor mij was het meeste wel bekend, al leer je altijd wel iets, voor Jan Arends en mijn vader was het veel nieuws om te onthouden. Slager Ruben kon er helaas niet bij zijn, maar had wel 2 goede biefstukken meegegeven voor Raffie en Linda.

Heenreis
We waren 4u voor vertrek al op Schiphol, dit  i.v.m. de verwachte drukte. De drukte bleef gelukkig uit en binnen mum van tijd waren we ingecheckt, door de douane heen en zaten we bij de Starbucks aan de koffie. Na een goede vlucht zijn we in Oslo aangekomen. Daar overnacht in een mooi hotel naast de luchthaven. De volgende morgen na een heel goed ontbijt, zijn we door gevlogen naar Evenes. Daar stond de touringcar klaar om ons naar Nappstraumen te brengen. Een ritje van zo’n 3,5 uur, tijdens de tussenstop nog wat broodjes warme worst genuttigd. Wel een hele mooie route om te rijden. Na aankomst in Nappstraumen het huisje bekeken en dat zag er wel heel goed uit, nieuwe huisjes met uitzicht op het fjord, en de allerbeste 23.5ft Arronet visboten met 150pk voor de deur, wat wil je nog meer ? Vervolgens nog de huurauto opgehaald, een gezamenlijke meeting gevolgd, en de hengels startklaar gemaakt.

Visdag 1
Dit was de eerste visdag voor mijn 3 matrozen in Noorwegen. Vol goede moed de zee op gevaren in het Noorden. Die zee was alleen enigszins onstuimig. Na een paar mooie orange kelp kabeljauwen gevangen te hebben werden er al 2 matrozen zeeziek. Bij geluk de 3e matroos niet, want ik haakte een heilbot op mijn Penn HSX met de geel/witte savage gear  sandeel shad. Na een pittige dril in de hoge golven kon Jan Arends de heilbot binnen boord tillen. Hij was 115 cm lang.  Na een paar mooie foto’s  gemaakt te hebben is de heilbot weer vrij gelaten. Later bleek dat ik met deze heilbot mijn persoonlijk record verbeterd had met wel 2 hele centimeters. Laten we zeggen, er is nog ruimte voor verbetering. En weer verder gevist. Toen werd matroos 3 ook zeeziek en stond ik alleen nog te vissen. Tegen die meerderheid kon ik niet op en zijn we maar naar het zuiden gevaren. Daar nog wat kabeljauwen en schelvissen kunnen vangen. De zeearenden gevoerd en met een volle kist vis weer naar Nappstraumen gevaren om de vis te fileren en in te vriezen.

Visdag 2
Vanmorgen om 8u vertrokken en achter de hoofd visgids Calle aan gevaren, die gidste s’ochtends eerst de boot van Teun, daarna s’middags die van ons. Op de eerste stek (ubean) zijn wij blijven liggen en hebben wij 2 hele lange driften gemaakt, waarbij we de onderste kist al vol met kabeljauw hadden. Toen Calle aan boord kwam, begrepen we dat hun nog niet heel veel vis gevonden hadden en hij was enigszins verbaasd toen wij de volle kist kabeljauw te voorschijn trokken. ‘s middags veel stekken afgevist met Calle, de vis zat er wel maar wilde niet goed bijten. Zelf lukte het mij nog wel om een dikke kabeljauw te vangen. Door eerst een koolvisje vals te haken en die ff onder de school koolvis te laten hangen, uiteraard een dode koolvis. Toen klapte er een kabeljauw op de koolvis en shad. Dus eigenlijk 2 vissen met 1 shad gevangen. Na een mooie visdag hadden we weer 2 bakken vis te fileren.

Visdag 3
Vandaag weer richting de stek Ubean van gisteren gevaren, daar flink wat vis gevangen 2 kisten vol. Toen kwam gids Kristian aan boord. Aangezien we al 2 kisten vol kabeljauw hadden, hebben we hem gevraagd om op grotere vissen te vissen. En die kreeg Kristian wel gevonden op de 2e stek op wat dieper water. We konden flink wat grote koolvissen en kabeljauwen vangen op die stek. Uiteindelijk 3 kisten vol kabeljauw, dus dat was flink aan de bak met vis fileren. Nu was het deze visdag erg mooi weer en was het plan om s’avonds nog ff wat schol te vangen. Jan Arends bleef in het huisje en mijn vrouw Pieternel is opgestapt. Eerst toch maar ff naar het eiland met het vuurtorentje rechts om de hoek gevaren om te kijken of we wat kleine vis op lichte materialen konden vangen. Zelf had ik namelijk mijn snoekbaars verticaal hengeltje bij me met een Penn Battle 1000 molen. Leuke visserij met wat koolvisjes en gulletjes op dat lichte hengeltje. Maar het mooiste was, dat het mijn vrouw lukte om een grote kabeljauw/gul van 65 cm te vangen. Daarna nog wat driftjes op schol geprobeerd. Maar dat wilde niet echt lukken voor ons deze keer.

Visdag 4
Na onze rustdag zijn we s’morgens vroeg weg gevaren. Eerst ff bij stek Ubean wat driftjes geprobeerd, daarnaar door naar de grote koolvis en kabeljauw stek van zaterdag, vlak bij de stek mixfaket in de kaartplotter. Hier veel koolvissen tot 1meter gevangen en kabeljauwen zelfs tot 110 cm. Zelf heb ik hier mijn record schelvis scherper kunnen stellen op 68 cm. Ik kon de verleiding niet weerstaan om ook hier met mijn verticaal hengeltje te vissen. Tot ik een flink koolvis haakte en de slip van de Penn batle 1000 aan het werk moest. Het resultaat een dikke koolvis van 75 cm op extreem lichte materialen, prachtig ! Verder hebben we hier ook nog een leng van 95 cm gevangen

Visdag 5
Vandaag zijn we weer rond 7 uur de zee op gevaren, de wind was maar 2 m/s dus we konden weer naar het noorden. Eerst ff op de plaats gevist waar ik de heilbot gevangen heb, vlakbij Myrlands.  Al snel konden we daar kelp kabeljauw en koolvisjes vangen met als topper een kabeljauw van 111cm voor Kees. Daarna verder richting het westen de zee op gevaren. Flink wat onderwaterbergen afgevist richting het noorden. Maar op wat schelvis na wilde de vis niet echt bijten. Dus toch nog  maar even naar de stek bij mixfaket gevaren, en op dieper water 60-70 m was het weer feest. Vele koolvissen tot 1 meter en een kabeljauw van precies 1 meter kunnen haken. Een super mooie afsluiting van onze visvakantie. Om 14:00u zijn we terug gevaren. Om de huurauto terug te brengen en de boot en hengels te kuisen.

Terureis .
Vandaag heel vroeg het bed uit. De koelboxen met visfilet uit de vriezer gehaald en samen met de koffers en hengelkoker in de bus geladen om 4:30 u. Daarna via een mooie route weer terug naar de luchthaven in Evenes gereden. Na een tussenstop met lunch op Oslo waren we zo rond 19:00 u weer op Schiphol en begon het wachten op de koffers. Dat duurde wat langer dan verwacht. Maar uiteindelijk zijn we met alle koffers, moe maar voldaan, naar huis gereden.

Eindconclusie
Alweer een fantastisch mooi visavontuur beleeft in het mooie Noorwegen. Mijn doel van deze visreis was, om mijn Noorwegen vis-ervaringen over te brengen op mijn 3 medevissers. Waarvan er 2 nog nooit in Noorwegen gevist hadden en 1 nog nooit op zo’n toplocatie in Noorwegen gevist had. Dat doel is zeker gehaald. We hebben ook geluk gehad met het weer, dat moet ik ook eerlijk zeggen. Elke dag konden we richting het Noorden varen waar toch de allerbeste stekken liggen. We kijken terug op een hele mooie gezellige vakantie waarbij we ook heel veel plezier gehad hebben.

Daarom willen we ook zeker Raffie en Linda en de visgidsen bedanken voor het super goed en tot in de kleinste details organiseren van deze reis.