Penn Nappstraumen Festival 2022

Reisverslag Nappstraumen mei 2022

Op 10 mei was het dan eindelijk zo ver na 2 jaar te zijn uitgesteld door corona. In de middag verzamelde zich de Cordes travel groep met vissers om naar Oslo te vliegen om vervolgens de volgende dag naar Nappstraumen door te reizen, voor het Penn Nappstraumen Festival. Raffie en Linda waren al in Nappstraumen waardoor iedereen op eigen gelegenheid incheckte. Gelukkig verliep voor ons en de anderen alles voorspoedig en konden we vlot door. Na een binnenlandse vlucht en een busreis van 3 uur, over de prachtige Lofoten, arriveerden we dan de dag erna op het viskamp Nappstraumen.

Het weer was enigszins grauw met veel bewolking maar dat was een grote vooruitgang ten opzicht van de afgelopen 2 weken met veel wind en zelfs natte sneeuw. De voorspellingen voor onze week waren goed en leken genoeg visdagen op te gaan leveren. Het voordeel van Nappstraumen is dat je via 2 kanten de open zee op kunt dus vaak kan vissen. Tel daar de topboten bij op en je hebt een geweldige locatie met mooie visgronden. Ook de huisjes zijn piekfijn in orde. In onze groep was het de 1e keer vissen op zee via Cordes Travel voor Mark en was deze locatie de eerste keer voor Ron en mij.

De 1e visdag scheen de zon en was er weinig wind. Hierop zijn wij achter de boot met de visgids aangevaren richting het noorden om daar onze eerste lijnen uit te werpen. Er was nog een flinke deining maar de Zee was mooi rustig. Helaas bleven de vangsten wel wat achter en werden er vooral kleinere formaten kabeljauw en koolvis gevangen. Later besloten we wat dichter richting het Fjord te vissen. Hier vingen we de mooie knalrode kelp kabeljauwen en ving ik zelf nog een leuke zeewolf. Deze en een kabeljauw gingen mee om thuis van te genieten. Zo kwam visdag 1 ten einde en hebben we volop gevangen. De grote formaten en heilbot waren nog niet aanwezig.

Op dag 2 hadden we de visgids aan boord. Aangezien de wind later op de dag en week zou aantrekken zijn we weer naar het Noorden gegaan. Hier ving Ron de eerste heilbot van ruim 90cm. Na een leuke drift zijn we meer in een baai gaan liggen nadat we weer achter de gids aanvoeren. Hier in de baai hadden we een mooie drift te pakken met veel mooie kabeljauwen en als topper had Mark een koolvis tegen de meter aan. Na deze drift stapte Calle op onze boot en voeren we weer wat verder de open zee op. Helaas vonden we wel vis maar was deze niet actief aan het azen. Het leuke van Nappstraumen is dat er veel stekken zijn waar je ook allerlei verschillende vissen kunt vangen. Dit gebeurt meestal ook op relatieve ondiepte. Nadat het weer s ’middags om begon te slaan zijn we weer richting haven gegaan om thuis lekker bij te komen en een drankje te doen.

Dag 3 en 4 stonden in het teken van meer wind waardoor we niet echt de open zee op konden. Tijdens het vissen in het fjord op heilbot met Magnus hebben we wel een paar volgers gehad maar helaas zonder resultaat. Wel ving Ron een mooie Kabeljauw die voor Fjord begrippen groot was. Dag 5 is er in het zuiden gevist en vingen we ook diverse soorten zoals schelvis.

De beste dag was eigenlijk de laatste dag. De wind zou in de middag aantrekken, terwijl het s ’nachts haast windstil was. Op deze dag voeren sommige boten rond 03.00 uit. Zelf zijn wij 06.00 naar het Noorden gevaren. Tijdens onze 1e drift was het gelijk raak en vingen we veel vis. Zelf haakte ik na een bizarre volgactie een heilbot die naar de oppervlakte was gekomen voor een gul van Ron. Na een mooie dril konden we deze heilbot van 1.20 cm landen in de boot. Dit was mijn eerste heilbot en wat voor een! Na deze heilbot te hebben teruggezet ving Mark niet veel later ook een mooie heilbot van rond de 90cm. Later hoorde ik dat deze heilbot mij zelfs de 2e prijs opleverde in de wedstrijd. Dit betekent dat ik voor €500 aan mooie Penn, Berkley en Spiderwire materialen mag uitzoeken. Helemaal top dus. Na de prijsuitreiking sloten we een goede en gezellige week vissen af waarin iedereen leuke vissen heeft gevangen waaronder 3 heilbotten op onze boot.

Nappstraumen is een fantastische locatie met eindeloze mogelijkheden. Daarom willen wij hier zeker nog een keer terugkomen om de wateren te verkennen en mooie vissen te vangen. Daarnaast zijn de visgidsen, accommodaties, visboten en last but not least service van Cordes Travel top te noemen. Iedereen die wel eens in Noorwegen zou willen vissen zou ik deze plek aanraden. Linda en Raffie bedankt weer voor de leuke week en tot de volgende!